حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران دوشنبه 20 مرداد 1393 در همایش سالانه سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد،با بیان اینکه عده‌ای در داخل تعامل هراسی را مطرح و در خارج هم برخی ایران هراسی می‌کنند، تاکید کرد:عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ با وجود انتقادات گسترده‌ای که از سوی مردم و نمایندگان مجلس نسبت به سخنان توهین‌آمیز رئیس‌جمهور علیه منتقدین صورت گرفت، آقای روحانی حاضر به عذرخواهی از ادبیات نامناسب خود نشد و آن را پاسخی به تخریب‌گران عنوان کرد.

این ادبیات دور از شأن رئیس محترم جمهور در خطاب قرار دادن منتقدان دولتش، موجب نگرانی هر شنونده‎ای شد؛ چرا که این ادبیات بیش از هر چیز از نوعی عصبانیت حکایت می‎کرد که به ظاهر منجر به از کف دادن اختیار گوینده این جملات شده است. هر چند آقای روحانی سیاست‎ورزان را در یکی دو سال گذشته از تندروی در گفتار و رفتار سیاسی بر حذر داشته و به اعتدال فرا خواندند، با این حال خود با ادبیاتی تند از منتقدان سیاست خارجی دولت خواست که «به جهنم بروند.»
این ادبیات دور از شان جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران، با انتقادات فراوانی روبرو شد و حتی رسانه‌های حامی دولت هم از این اظهارات عجیب روحانی انتقاد کردند.
با این حال، امروز رئیس‌جمهور مجددا بر سخنان خود تاکید کرد و حاضر به عذرخواهی از مردم و منتقدین نشد. روحانی در جلسه امروز هیات دولت، با تأکید بر این ادعا که دولت یازدهم پرچمدار انتقاد است و هیچ کس قادر نیست این پرچم را پایین بیاورد، تصریح کرد: «مخاطب من در جمله و کلمه‌ای که در وزارت امور خارجه بیان کردم و نقطه مقابل «شیردل» بود، نه منتقدین و مخالفین؛ بلکه کسانی بودند که صرفاً به دنبال تخریب و کارشکنی هستند و مدتی است که از اتاق فکر به اتاق عملیاتی وارد شده‌اند و بدانند که در برابر تخریب گران سکوت نمی کنیم.»
روحانی سخنان خود را طبق آموزه های قرآن دانسته و افزود: براساس آموزه‌های قرآن، زیر بار ظلم و فشار نمی‌رویم و آنهایی که می‌خواهند به انتخاب مردم و منافع ملی به دلایلی پشت کنند باید بدانند که نظام نیز با آنها صریح سخن خواهد گفت.

رییس جمهوری تصریح کرد: همیشه باید بهترین واژه ها را برگزینیم و واژه‌هایمان باید بازدارنده باشد. بر این باور هستیم حتی در برابر تخریب‌کنندگان هم باید از واژه‌های احسن استفاده کرده و بهترین قالب‌ها را برگزینیم، اما در عین حال افرادی که بخواهند در مسیر توسعه کشور معضلی بیافرینند، فکر می‌کنم همین موضع‌گیری‌های مقطعی برایشان کافی باشد تا بدانند که از اقدامات آنها مطلع بوده و در مقابل آنها سکوت نخواهیم کرد.

روحانی با اشاره به ضرورت سعه صدر لازم در اداره کشور، گفت: گروه و اقلیتی وجود دارند که نه منتقد و نه مخالف دولت هستند و طی 9 الی 10 ماه گذشته، مشغول کارشکنی و اتهامات ناروا و دروغ‌پراکنی هستند که البته دولت در مقابل آنها هم صبر و تحمل کرده و باز هم این کار را ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که برای حفظ منافع ملی و رفع معضلات و توسعه کشور اگر ببینیم، گروه و اقلیتی در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی شده‌اند، باید بدانند که دولت هم از اقدامات آنها آگاه است و هم در این زمینه جملات متناسب با تخریب آنها را بکار خواهد برد.

روحانی اظهار داشت: در یکی دو روز گذشته عده‌ای هیاهو و سر و صدا به راه انداختند به دوستان و اعضای دولت می‌گویم بعضی اوقات باید شرایطی پیش بیاید تا همه هر چه در دل دارند بیرون بریزند و در چنین شرایطی می‌توان رسانه‌ها، یاران ضعیف و قوی، موافقین و مخالفین واقعی را بهتر شناخت.
به نظر می‌رسد افزایش دامنه نارضایتی افکار عمومی از عملکرد یکساله دولت سبب شده تا رئیس‌جمهور اینچنین از کوره در برود و حتی حاضر به عذرخواهی از مردم بابت الفاظ نامناسبی که به منتقدین نسبت داد هم نباشد.