روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از منبعی در سنای آمریکا برخی جزئیات طرح پیشنهادی آمریکا برای توافق هسته‌ای با ایران را منتشر کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما» به نقل از روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف»، یک مشاور مطلع از روند مذاکرات هسته‌ای می‌گوید آمریکا در دیدار اخیر ایران و گروه 1+5 طرحی را برای توافق کوتاه‌مدت با ایران ارائه کرده که اجازه غنی‌سازی محدود را به این کشور می‌دهد.

بر این اساس، برنامه هسته‌ای ایران به مدت 6 ماه «فریز» می‌شود (روند توسعه آن متوقف می‌شود) تا فضای تنفس کافی جهت دستیابی به توافقی جامع ایجاد شود.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز در سفری از پیش اعلام نشده، برای پیگیری روند مذاکرات هسته‌ای، به ژنو سوئیس برود. همین موضوع امیدواری زیادی در مورد توافق احتمالی با ایران ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید کری با هدف کاهش اختلافات و به دعوت «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی و مذاکره‌کننده ارشد 1+5 به ژنو می‌رود.

هرچند که دیپلمات‌های غربی از بیان جزئیات طرح مذاکره‌شده با ایران خودداری می‌کنند، اما یک مشاور سنای آمریکا که می‌گوید اطلاعات خود را از کاخ سفید، وزارت خارجه و منابعی در ژنو دریافت کرده و می‌گوید چهار نکته کلیدی این طرح را می‌داند.

به گفته وی «قدم اول» توافق بر این اساس خواهد بود:

• ایران غنی‌سازی 20درصد را متوقف می‌کند. همچنین ذخایر اورانیوم 20درصد ایران به «اکسید بی‌اثر» تبدیل می‌شود.

• ایران به غنی‌سازی 3.5درصد ادامه می‌دهد، اما تعداد سانتریفیوژهای فعال در این زمینه را محدود می‌کند. با این حال، نیازی به برداشتن یا اسقاط هیچ‌یک از سانتریفیوژها نیست.

• ایران موافقت می‌کند که در این دوره 6 ماهه، نیروگاه آب سنگین اراک را بهره‌برداری نکند. با این حال، می‌تواند همچنان به کار روی تاسیسات آن ادامه دهد.

• ایران می‌پذیرد که از سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر 2» که می‌تواند غنی‌سازی را با سرعتی 3 تا 5 برابر نمونه‌های دیگر انجام دهد، استفاده نکند.

در مقابل، آمریکا تحریم‌های اقتصادی را از طریق آزادسازی برخی سرمایه‌های بلوکه‌شده ایران، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، برخی محدودیت‌های صنایع پتروشیمی، موتوری و فلزات گرانبهای ایران، کاهش می‌یابد.

البته یک مقام ارشد دولت آمریکا تأکید کرده است که در این مرحله تنها تحریم‌های برگشت‌پذیر ایران ممکن است برداشته شود، تا امکان بازگشت آن‌ها در صورت عدم پایبندی ایران به توافق وجود داشته باشد.

مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی از دیروز در ژنو سوئیس آغاز شده است. طرفین مذاکرات بسیار فشرده‌ای داشته‌اند و برخی دیپلمات‌های غربی و همچنین وزیر خارجه ایران از احتمال دستیابی به توافق حتی در روز جمعه خبر داده‌اند.