یکی از سایتهای اصلاح طلب که از پایگاه‌های خبری هوادار حسن روحانی و نزدیک به هاشمی رفسنجانی است در یادداشتی با عنوان «آقای یونسی! بیش از این، برای «دولت اعتدال» بحران زایی نفرمایید!» نوشته است

معترض سخنان علی یونسی دستیار ویژه روحانی در امور اقوام و اقلیت‌ها تنها اصولگرایان منتقد سیاست‌های دولت یازدهم نبودند، در این میان برخی از هواداران دو آتشه روحانی نیز به یونسی تاختند و به سخنرانی‌اش در شیراز خرده گرفتند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ یکی از سایتهای اصلاح طلب که از پایگاه‌های خبری هوادار حسن روحانی و نزدیک به هاشمی رفسنجانی است در یادداشتی با عنوان «آقای یونسی! بیش از این، برای «دولت اعتدال» بحران زایی نفرمایید!» نوشته است:

«این روز‌ها، سخنان بی‌سابقهٔ حجت الاسلام والمسلمین یونسی که قطعاً مورد تایید رییس جمهور محترم نخواهد بود - نقل محافل سیاسی و فرهنگی کشور است و حتی به بحث‌های جدی شبکه‌های اجتماعی نیز تبدبل شده است. این سخنان، گو آنکه بی‌اندازه عجیب و نامفهوم جلوه می‌کند، بهانه‌ای استثنایی به دست جریان‌هایی می‌سپارد که از هر بهانه‌ای برای سنگ پرانی به دولت استفاده می‌کنند.»

درابتدای امر به نظر از سر دلسوزی و در ادامه حمایت‌های بی‌دریغ این سایت از دولت یازدهم به نظر می‌رسد، نویسنده در قسمت‌هایی از این یاداشت علی یونسی را متهم می‌کند که همین سخنان و اعمال تندروانه وی و اصلاح طلبان تندرو بوده است که باعث شده پس از دوران اصلاحات فردی مانند احمدی نژاد به ریاست جمهوری برسد.

نویسنده در این باره نوشته است: «در آن ایام، برخی عناصر تندرو و فرصت طلب جریان اصلاحات، با طرح مباحث و مسائل غیرضرور و‌گاه کیلومتر‌ها خارج از خطوط قرمز، زمینه را برای ایجاد بحران مهیا ساخته و خود - عامدانه یا از سر جهل - سوژه به دست ستاد جنگ روانی جریان مقابل می‌دادند. »

فارغ از اظهارنظر عجیب علی یونسی درباره پرچم شیرو خورشید و قوم بنی اسرائیل به نظر می‌رسد دلواپسی این سایت نزدیک به هاشمی رفسنجانی نه تنها از سخنان یونسی نیست بلکه اگر عین همین جملات از دهان اکبر ترکان و یا محمد باقر نوبخت بیرون می‌آمد ، همین سایت در حمایت از آن افاضات سنگ تمام هم می‌گذاشت.

اصل موضوع انتقاد سوال برانگیز از یونسی به دلیل اختلافات موجود در میان یاران روحانی است و می‌توان گفت نویسنده مصداق کسی است که نه از حب علی که از بغض معاویه منتقد سخنان دستیار ارشد رئیس جمهور محبوبشان شده است.

اختلاف میان تیم روحانی از کجا شروع شد

برای بررسی این ادعا بد نیست مروری به ماجراهای انتخابات سال ۹۲ و رویدادهای پشت پرده پس از آن داشته باشیم:
هنگامی که حسن روحانی در میان ناباوری حتی هوادارانش توانست اکثریت آراء را از آن خود کند موضوعی که باعث ایجاد اختلاف نظر درمیان تیم تبلیغاتی روحانی شد انتخاب وزرای کابینه بود. در آن زمان دو گروه به سرپرستی علی یونسی، محمد نهاوندیان و محمد شریعتمداری از یک سو و اکبر ترکان، یاسر هاشمی و محمدباقر نوبخت از سوی دیگر از طرف روحانی ماموریت یافتند تا انتخاب و معرفی اعضای کابینه به رئیس جمهور را بر عهده بگیرند.

از آنجا که دو پادشاه در اقلیمی نگنجند این دو تیم در‌‌ همان بدو تشکیل به اختلاف نظر جدی برخوردند. معرفی یونسی به عنوان وزیر اطلاعات به دلیل برخی مخالفت‌ها کان لم یکن شد اما وی فرد نزدیک به محمد خاتمی بود و روحانی نمی‌خواست او را کاملاً کنار بگذارد. نتیجه آنکه حسن روحانی دست به ایجاد سمت‌های جدیدی در نهاد ریاست جمهوری زد تا متحدان استراتژیک را از خود نرنجاند. برای نمونه سمتی که برای مرتضی بانک به عنوان معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شد آن قدر تشریفاتی بود که مدتی شایعه قهر وی نیز بر سر زبان‌ها افتاد چرا که وجود این سمت تنها به بروز اختلاف میان تیم نهاوندیان و بانک می‌انجامید.

این سایت رسانه‌ای نزدیک به اعضای حزب اعتدال و توسعه است که اینک حلقه نخست تیم مشاوران و مدیران دولت یازدهم را تشکیل می‌دهند. افرادی همچون: محمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی و حسین موسویان از بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه هستند که پس از ناکامی حزب کارگزاران سازندگی به سرعت حلقه نخست اطرافیان هاشمی را تشکیل دادند و به علت برخی اختلاف نظر‌ها با اعضای حزب کارگزاران و نیز محافظه کاری اعضاء توانستند پس از تندباد حوادث سیاسی کشور برخلاف حزب کارگزاران بدنه خود را بدور از بحران نگه داشته و در‌‌نهایت به هنگام تشکیل دولت هاشمی در ردیف دولتمردان قرار بگیرند.

سخنان علی یونسی و حمله به وی دنباله‌‌ همان رقابت چندماهه‌ای است که اصلاح طلبان بیم دارند با نزدیکی به انتخابات مجلس دهم پررنگ‌تر از پیش در افکار عمومی مطرح شود.

به همین دلایل است که نمی‌توان انتقاد از یونسی را چیزی فرا‌تر از یک رقابت درون گروهی تلقی کرد و در عین حال باید انتظار داشت در آینده نزدیک نمودهای بیشتری از این اختلافات که از پرده بیرون افتاده علنی گردد.

هاشمی رفسنجانی و یارانش در حزب اعتدال و توسعه در رقابتی تنگاتنگ خواهند کوشید افرادی همچون محمد شریعتمداری، علی یونسی و محمد نهاوندیان را از نهاد ریاست جمهوری دور کرده به سرعت نیروهای خود را جایگزین آنان کنند. تعریض به علی یونسی درباره تندروی‌های زمان اصلاحات نیز شاهد دیگری بر این ادعا است که رقابت اصلاح طلبان دوم خردادی و هواداران هاشمی آغاز شده است، رقابتی که اطرافیان هاشمی در نظر دارند برخلاف سال ۷۶ اینبار به سود خود به اتمام برسانند.

افکارنیوز- طه اسد‌زاده