معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دولت دهم، پایداری ملت ایران را نماد مقاومت در برابر مستکبران عالم، الگو و رمز پیروزی امت اسلامی دانست و گفت: چهارم خرداد، نام یک روز نیست؛ یادگار یک روزگار نیست؛ خاطره یک حادثه نیست، بلکه ظهور اوج ارزش‌های انسانی جامعه‌ای مظلوم، غیرتمند، با شرافت، فداکار، ذلت ستیز و عزتمند در برابر هشت سال ظلم و شرارت همه بدکاران تاریخ معاصر جهان است که مسلمانان مظلوم منطقه به ویژه در بحرین و یمن حق دارند با این روز آشنا شوند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دولت دهم، در گفت‌و‌گوبا خبرنگار خبرگزاری رسا، مقاومت مردم یمن در مقابل جنایات آل سعود را الگوگیری از پایداری ملت ایران در برابر مستکبران و ایادی آنها دانست و اظهار داشت: در فصل بیداری جوامع بشری و ابراز نفرت از ظلم های بی پایان گردن کشان حاکم بر جهان و در عصر قیام عمومی و فراگیر امت اسلامی در شمال آفریقا و غرب آسیا، دو دیدگاه متناقض درباره نحوه عملکرد در مقابل مستکبران عالم وجود دارد.
دیدگاهی که آمریکا را کدخدای جهان می‌داند و قصد تعامل با آن دارد
رامین ابراز داشت: دیدگاه نخست معتقد است، حالا که ابرقدرت آمریکا و همپیمانان او در غرب و جهان اسلام دچار ضعف و تشتت شده اند، مناسب است که ما نیز فرصت را مغتنم شمرده و به عنوان یک هم پیمان جدید با آمریکا به مثابه «کدخدای جهان» به طو رمستقیم وارد تعامل شویم تا با دادن امتیازاتی به غرب، از خصومت او نسبت به خود بکاهیم.
وی افزود: این افراد معتقدند برای این که بتوانیم با تسهیل استمرار سلطه غربی‌ها برجهان اسلام، موقعیت ممتازی برای خود درمنطقه فراهم آوریم و همچون یک شریک استراتژیک غرب در مدیریت مسائل عمده پیرامونی خود، حضوری مثبت و مطلوب برای انگلیس، آمریکا و اسرائیل داشته باشیم باید هرچیز و هرکسی را که برای غرب ناخوشایند است را «افراطی» بنامیم و از آن فاصله بگیریم.
مدیر کل سابق فرهنگی دانشگاه پیام نور کشور تأکید کرد: در این میان نه فقط نفی همپیمانان در امت اسلامی و عدول از شعارهای اسلامی انقلابی و ارزش های انسانی خود، یک ضرورت اجتناب ناپذیر شمرده می‌شود، بلکه از هر نوع پیشرفت علمی صنعتی که موجب نگرانی غرب باشد، باید به سرعت جلوگیری بشود.
وی تصریح کرد: رسیدن به این مقصود در این نوع نگرش، از هر راهی که لازم باشد، باید پیگیری شود؛ به طور مثال مذاکرات هسته ای که جلوه ای از وادادگی در برابر آمریکا القا می کند، فقط شروع یک فرآیندی است که مشخصات این دیدگاه و آرمان‌هایش را نشان می‌دهد.
حذف نیروهای انقلابی از مسؤولیت‌‌ها، راهبرد این دیدگاه است
رامین، حذف نیروهای انقلابی از مسؤولیت‌ها را، فراتر از یک راهکار موقت و شبیه یک راهبرد در این رویکرد دانست و یادآور شد: حذف نیروهای انقلابی توسط صاحبان این دیدگاه به بهانه «مبارزه با افراطیون»، یک تاکتیک نیست، بلکه یک هدف‌گذاری است؛ چنان که جایگزینی شعائر اسلامی با شعارهای سکولاریستی، قلع و قمع اندیشه‌های آزادی بخش اسلامی، نفی انگیزه های کمک به مستضعفان و عدم مقاومت در برابر زورگویان، بی برنامگی اقتصادی، رها کردن مدیریت نیازمندی های عمومی به امید دریافت پول نفتی که در تحریم غربی هاست را، دیگر نمی توان «توهم و تخیل» عده ای از دغدغه داران جامعه دانست.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل این دیدگاه، اندیشه اصیل توحیدی قرار دارد که با مجموعه ای از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی انسانی، هرنوع وادادگی در برابر ظلم را نفی می‌کند و مشارکت در ارتکاب مظالم جهانی را، نهی و سرزنش کرده و آن را عین جنایت می داند.
در مقابل دیدگاه تعامل و سازش، اندیشه اصیل توحیدی قرار دارد
نماینده سابق وزیر علوم در تشکل های دانشگاهی، به ویژگی اندیشه توحیدی اشاره کرد و گفت: تأکید بر حقیقت، عدالت و عقلانیت و پاسداری از ارزش‌های فطری بشری، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم، نفی فساد و فحشا، جلوگیری از فروریختن بنای انسانیت انسان در چرخه ظالمانه اقتصادی، ممانعت از سیطره یک اقلیت ناچیز صاحب قدرت و ثروت بر سرنوشت مجموعه جوامع بشری، ایجاد انگیزه برای کار و ابتکار در عرصه تولید ملی، بخشی از شاخصه‌های این تفکر است.
وی تأکید کرد: هر نوع نگاه «اُپورتونیستی» فرصت طلبانه برای همکاری با ظالمان علیه مظلومان و شرکت در غارتگری جوامع محروم، حرکتی ضد بشری و نفرت انگیز بوده و دادن هر نوع اسرار مسلمین به بیگانگان نیزف خیانتی نابخشودنی است؛ چنان که هرنوع جوسازی و فشار از درون و چانه‌زنی برای ارضای دشمنان بیرونی، نفاق و شیطنت محسوب می‌شود.
رامین یادآور شد: از دیدگاه توحیدی، مقاومت در مقابل ظلم، سلطه و انحراف، اصل اصیل فطرت بشری است و به طور دقیق همین مقاومت انسان‌ها و جوامع انسانی است که ابرجنایتکاران را از اریکه قدرت به زیر می‌کشاند و آزادی، آزادگی و استقلال بشریت را تضمین می کند؛ چنان که انقلاب اسلامی بر همین منوال شکل گرفته است. از این‌رو صدور مفهوم پایداری و استقامت انقلابی همراه با نشاط امید و تلاش نیز، از طریق «مقاوم سازی انسان‌ها» در برابر مفاسد فردی و اجتماعی رقم می خورد.
دفاع مقدس بهترین نوع مقاومت انسانی اسلامی در تاریخ معاصر است
وی جبهه و پشت جبهه دفاع مقدس را مصداق عینی «فرهنگ استقامت» خواند و گفت: مصداق عینی فرهنگ با شکوه استقامت و پایداری در هشت سال دفاع مقدس پدیدار شد، هشت سال مقاومت ملت و رزمندگان در مقابل یک تهاجم فراگیر جهانی علیه مملکت جمهوری اسلامی، بهترین نوع مقاومت انسانی اسلامی در تاریخ معاصر جهان را ثبت کرد.
مؤسس اتحادیه راه اسلامی در اروپا افزود: این مقاومت آشکارا در دو بخش مردم و رزمندگان مردمی خود را نشان داد؛ اقتدار رزمندگان مردمی که در سپاه، بسیج و سایر نیروهای مسلح، افتخارات دوران هشت ساله را فراهم آوردند، به پشتوانه مقاومت مردم در پشت صحنه نبرد، رقم خورد.
وی به معرفی دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: آنچه تاکنون از پدیده دفاع مقدس در حاشیه مانده است، مقاومت عموم مردم در آن دوران باشکوه است ؛ در حالی که آنچه امروز می‌تواند ملت ما و امت اسلامی را در مقابل تخریب، تحریم، تحقیر و تهدید سلطه طلبان، پایدار و شکست ناپذیر سازد، شناخت و بهره‌گیری از «مقاومت مردمی» است؛ چنان که اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان ملی، بر همین تفکر بنا شده است و نفی ذلت‌پذیری در هر تعاملی با دشمنان بشریت، ناشی از همین اندیشه است.
رامین با اشاره به روز سوم خرداد ابراز داشت: روز سوم خرداد به عنوان فتح خرمشهر که نتیجه یک عملیات نظامی با شکوه مقاومت رزمندگان مردمی بود، به طور طبیعی وضروری همه ساله گرامی داشته می‌شود؛ لیکن مقاومت مردمی در سراسر کشور که پشتوانه آن فتح بزرگ بوده، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما غفلت نکنیم که امروزه مقاومت مردمی در یمن و دیگر سرزمین های اسلامی در ورای شناخت قهرمانان رزمی ما، آشنایی با فرهنگ مقاومت عموم مردم در هنگامه حملات دشمن را نیاز دارند.
پایداری ملت ایران الگوی مقاومت امت اسلام است
مؤسس اتحادیه راه اسلامی در اروپا افزود: اگر می خواهیم برای برادران مظلوم و مسلمان خود خدمتی انجام بدهیم و اگر می خواهیم در تکریم مقاومت و پایداری ملت بزرگ ایران اسلامی کمترین اقدام را انجام بدهیم، به یاد بیاوریم که جریان‌های اصلی مقاومت همانند حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و اینک «انصارالله» با الگوگیری از «مقاومت مردمی ملت ایران»، بر تمام توطئه‌ها و جنگ‌های تحمیلی اسرائیل و آل سعود، پیروز شده و خواهند شد.
وی به «روز مقاومت و پایداری ملت ایران» اشاره کرد و گفت: در چهارم خرداد سال 1366، نظام جمهوری اسلامی ایران به منظور قدرشناسی از مقاومت و پایداری ملت ایران، روز چهارم خرداد را به نام «روز مقاومت و پایداری؛ روز دزفول» معرفی کرد؛ اما با گذشت بیست و هشت سال پس از اعلان رسمی این روز ملی، هنوز «چهارم خرداد» را حتی بسیاری از خواص جامعه ما هم نمی شناسند!
دبیر کل بنیاد جهانی بررسی هولوکاست تأکید کرد: البته هر شهری که نماد یک روز ملی شود، به طور طبیعی باید خودش پیشقراول معرفی آن روز به افکار عمومی باشد؛ اما حیرت انگیز است که در این زمینه هنوز مسؤولان و نخبگان شهر دزفول، چندان اهتمامی به این مسأله از خود نشان نداده‌اند.
رامین که خود در سال 1375 با تولید و پخش پنج برنامه مستند از شبکه چهارسیما به نام «قصه مقاومت؛ شهر پایداری»، حرف های ناگفته فراوانی در باره رسالت رسانه ملی دارد، تصریح کرد: چهارم خرداد برای کمک به مقاومت امت اسلامی می‌تواند ازگمنامی بیرون آید و در راستای پایان دادن به تغافل 28 ساله، باید نخبگان فرهنگی، سیاسی، رسانه‌ای و شخصیت‌های علمی، مذهبی و اجتماعی شهرتمدن آفرین دزفول، پیشگام شوند؛ زیرا این مناسبت، یک روز سیاسی تبلیغاتی یا امنیتی نظامی یا یک حادثه متعلق به یک مقطع تاریخی و جغرافیای خاص نیست که به گروه محدودی تخصیص داده شود، بلکه گویای یک فرهنگ اقتدار آفرین انسانی و اسلامی است که امروزه به شدت مورد نیاز جوامع اسلامی می‌باشد.
رامین افزود: چهارم خرداد، نام یک روز نیست؛ یادگار یک روزگار نیست؛ خاطره یک حادثه نیست، بلکه ظهور اوج ارزش‌های انسانی جامعه‌ای مظلوم، غیرتمند، با شرافت، فداکار، ذلت ستیز و عزتمند در برابر هشت سال ظلم و شرارت همه بدکاران تاریخ معاصر جهان است که مسلمانان مظلوم منطقه به ویژه در بحرین و یمن حق دارند با این روز آشنا شوند.
چهارم خرداد نماد استقامت و الگوی پایداری مردم صبور و شجاع دزفول است
وی چهارم خرداد را برای تقدیر از پایداری مردم صبور و شجاع ایران اسلامی با الگوی شهر دزفول، خواند و یادآور شد: چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری ملت بزرگ ایران در هشت سال دفاع مقدس با نماد استقامت و الگوی پایداری مردم صبور، شجاع و ایثارگر دزفول است که امروز، بیش از پیش مردمان مستضعف فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، بحرین، محرومان حجاز و یمن، به بازخوانی آن نیاز دارند.
معاون مطبوعاتی دولت دهم گفت: چهارم خرداد، میراث فرهنگی ماندگار مردمی غیور با جوهره توحیدی اسلامی است که بر تارک تاریخ می‌درخشد و برای مردمان هر زمین و زمانی، بهره‌های انسانی فراوان به همراه دارد؛ به ویژه حالا که مزدوران استکبارصهیونیستی، با هر شعاری به «تکفیرگرایی» در همه جای جهان اسلام، شرارت می‌کنند.
دولت تعامل‌گرا از ظرفیت فرهنگی اجتماعی مقاومت ملت ایران در مقابل غرب زیاده خواه بهره‌برداری کند
وی با اشاره به شرایط فعلی دولت یازدهم در مواجهه با 5+1، ابراز داشت: برجستگی عنوان چهارم خرداد، در دو مفهوم گستره ملی و مقاومت مردمی متجلی است؛ زیرا نماد «مقاومت و پایداری ملت ایران» با الگوی مقاومت مردم دزفول توصیف شده است؛ از این‌رو این مفاهیم ارزشی حتی ظرفیت آن را دارد که دولت تعامل‌گرا و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور ما را در مقابل غرب زیاده خواه، سربلند کنند؛ بنابراین چه اشکالی دارد که دولت محترم، در احیای چهارم خرداد، همت گمارد و از ظرفیت آن بهره‌ها بگیرد؟
مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری امامت عدل یادآور شد: هر برنامه‌ریزی برای احیای روز ملی چهارم خرداد، در راستای فلسفه نامگذاری آن، باید نمودی از ظرفیت عظیم فرهنگی اجتماعی آن در تشکیل جبهه همگرایی ملی برای تقویت و گسترش پایداری و مقاومت ملی و فراتر از آن را هدف گیری کند؛ به همین منظور باید ابتدا با مشارکت نیروهای فکری، فرهنگی، علمی، سیاسی، هنری و رسانه‌ای شهر دزفول و دیگر رسانه‌ها که چهره ملی یا وجهه مردمی دارند، یک نوع همگرایی اجتماعی را پدید آورد.
رامین در پایان افزود: جلب مشارکت عمومی نخبگان در تشکیل هسته مرکزی چهارم خرداد، نقطه عزیمتی برای هرگونه گسترش فعالیت در حوزه مفاهیم «مقاومت و پایداری» در عرصه ملی و در گستره فراملی برای ارائه به مسلمانان و مستضعفان جهان خواهد شد در این زمینه، اگر مردم دزفول به دلیل خصلت‌های تاریخی خویش، از مطرح کردن نام و جایگاه ملی خود پرهیز دارند، نخبگان سراسر کشور می‌توانند، بنا به ضرورت‌های زمان، در احیای «روز فرهنگی و حماسی چهارم خرداد» یاری رسان باشند؛ چنان که در هشت سال دفاع مقدس، این همبستگی‌ها از هرجهت آشکار بوده است.(+)

"Our President, analytical news site"