با توجه به حساسیت دولت نسبت به هرگونه اقدام تحریک برانگیز در مقابل دشمن که شامل "برگزاری رزمایش توسط نیروهای مسلح" می‌شود؛ باید منتظر واکنش دولت در مقابل برگزاری رزمایش مشترک ارتش و سپاه باشیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از سراج24 ، چندی پیش بود که امیر سرلشگر عطاءالله صالحی، فرمانده كل ارتش از برگزاری «رزمایش مشترک سپاه و ارتش» در سال 93 خبر داد و گفت: «برنامه‌های رزمایشی مختلفی را در سال جاری خواهیم داشت که یکی از آنها رزمایش مشترک میان سپاه و ارتش است». وی همچنین تاکید کرد: «رزمایش‌های ما هیچگاه محدود نشده و نخواهد شد»

برگزاری رزمایش‌های مختلف و نمایش اقتدار و توان نیروهای مسلح یکی از راهبردهای کشور برای دفع خطرات احتمالی و تهدیدات دشمنان منطقه ای و فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود.

اگر به تهدیدات نظامی آمریکایی‌ها تا قبل از برگزاری مذاکرات هسته‌ای ژنو با عنوان "اقدام مشترک" نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که آمریکایی‌ها دلیل این دست تهدیدات و گزینه‌های نظامی علیه جمهوری اسلامی را غیر صلح آمیز بودن فناوری هسته‌ای و عدم شفاف سازی ایران درخصوص این فناوری عنوان می‌کردند.

درحالیکه به اذعان بسیاری از ناظران سیاسی، بعد از انقعاد توافقنامه موقت ژنو میان ایران و گروه 1+5 مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم 20درصدی و تعطیلی بخشی از رآکتورهای آب سنگین اراک و اجازه به بازرسان آژانس انرژی اتمی ایران جهت بازدید از سایت‌های هسته‌ای همچون فردو، میزان تهدیدات نظامی‌ آمریکایی‌ها و کاربری اصطلاح «گزینه نظامی روی میز است» توسط آنها علیه جمهوری اسلامی نسبت به قبل از انعقاد توافق هسته‌ای افزایش یافت.

در همین راستا آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران اظهار داشت:« قرار بود آمریکایی‌ها بعد از توافقنامه مثل بچه آدم حرف بزنند ولی دیدیم که 15 تهدید نظامی و 3 تحریم علیه ایران انجام دادند«.

امام جمعه موقت تهران همچنین خطاب به مسئولان مذاکره کننده و رئیس‌جمهور گفت: «همانطور که در عرصه سیاسی با آمریکایی‌ها هماوردی می‌کنید وقتی رئیس جمهور آمریکا دری‌وری می‌گوید و تهدید نظامی می‌کند رئیس‌جمهور ما هم محکم به دهانش بزند. نگویید جواب بدی را باید با خوبی داد؛ این حرف برای خودی‌ها است نه برای دشمن«.

در این میان به گفته بسیاری از کارشناسان دولت تدبیر و امید بعد از مذاکرات هسته‌ای ژنو و اقدام مشترک ایران و 1+5 همواره از تعامل سازنده با غرب سخن گفته و از هر اقدام و اظهار نظری که احتمال خدشه به توافقنامه هسته‌ای را به همراه می‌آورده، جلوگیری کرده است؛ که نمونه آن را میتوان در محدود ساختن رسانه ملی و همچنین اعمال تذکر از طریق شورای عالی امنیت ملی به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در نقد توافق ژنو با عنوان «اقدام ضد امنیت ملی» مشاهد کرد.

اقدامات تامینی دولت جهت حفظ توافق هسته‌ای با نرمش در مقابل غربی‌ها تا جایی پیش رفت که بهمن ماه سال گذشته برخی منابع از ممانعت شورای عالی امنیت ملی برای برگزاری رزمایش موشکی نیروهای مسلح خبر دادند.

این خبر با واکنش برخی ار نمایندگان مجلس همراه بود تا جاییکه 24 نماینده مجلس به دلیل عدم «حمایت»رئیس‌جمهور از برگزاری رزمایش‌های نظامی و موشکی به وی تذکر کتبی دادند.

اما در پی اعلام این خبر بود که علی شمخانی این خبر را تکذیب کرد و گفت:«آنهایی که چنین حرفی را زدند به اشتباه گفته بودند به همین خاطرآنها را توجیه کردم و توجیهات من را پذیرفتند».

شاید خبر ممانعت شورای عالی امنیت ملی با برگزاری رزمایش موشکی آنجا چهره‌ای واقعی به خود گرفت که رئیس‌جمهور در همایش مدیران ارشد وزارت دفاع با بیان اینکه « جنگ زمانی رخ می‌دهد که اشتباه محاسباتی بوجود بیاید»، گفت: « اشتباه محاسبه مشکل بزرگی است. اینکه فرد نتواند درست بیندیشد و درست تجزیه و تحلیل کند. نیروهای مسلح ما باید نیروهایی بازدارنده باشند و به گونه‌ای عمل کنند تا تهدید دشمن عملیاتی نشود»

رییس ‌جمهوردر ادامه سخنانش مخالفت غیر مستقیم و ضمنی خود را با برگزاری رزمایش به مثابه اقدامی که نوعی تهدید و نشانه جنگ‌طلبی برای دشمن محسوب می‌شود آنجایی بیشتر مشهود ساخت که گفت: « گاهی وقت‌ها آدم قصدی ندارد و نمی‌خواهد بجنگد. یک جوری طرف حرف می‌زند که تهدید محسوب می‌شود. شما قصد جنگ ندارید یا بدتر ممکن است آمادگی جنگ هم نداشته باشید و بی‌خودی طرف مقابل را تحریک می‌کنید، به گونه‌ای که طرف فکر میکند شما می‌خواهید ضربه بهش بزنید و خود این می‌شود عامل تهدید«

از سویی دیگر اگر نگاهی به بودجه دفاعی نیروهای مسلح در لایحه تقدیمی بودجه 93 دولت به مجلس بیاندازیم با «کاهش 9 درصدی» آن مواجه خواهیم شد؛ بطوری که " سهم اعتبارات دفاعی و انتظامی از کل مصارف بودجه عمومی از 17‌ درصد بر اساس قانون بودجه 1392 به 8/16 درصد در لایحه پیشنهادی دولت در سال 1393 کاهش یافت.

به عنوان مثال در این لایجه، بودجه "سپاه پاسداران" و تمامی زیرمجموعه‌های از کل بودجه دفاعی از 39‌درصد به 30‌درصد و سهم آن از کل مصارف بودجه عمومی از 6/6 درصد به 1/5درصد کاهش پیدا کرد. "حوزه ستادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح" نیز با اختصاص بودجه هشت‌هزارو802‌میلیاردریال در سال 93 نسبت به سال 92 با 67 درصد کاهش مواجه شد.

حال با توجه به حساسیت دولت نسبت به هرگونه اقدام تحریک برانگیز در مقابل دشمن که شامل "برگزاری رزمایش توسط نیروهای مسلح" و "نوع سخن گفتن در مقابل اظهارات تهدیدآمیز" می‌شود و از طرفی تصمیم قاطعانه فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی از جمله فرمانده کل ارتش نسبت به برگزاری رزمایش‌های مختلف؛ باید منتظر واکنش و اقدام دولت در مقابل برگزاری رزمایش مشترک ارتش و سپاه در سال جاری باشیم چراکه به عقیده برخی کارشناسان احتمال و امکان برخی سنگ اندازی ها در روند اجرای این رزمایش ها از سوی دولت خواهد رفت