شاید سفرهای آقای هاشمی به استانهای مختلف، برای انسجام بخشی و دلگرم کردن این افراد است و شاید قرار است طراحی جدیدی برای انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوزادهم اتفاق بیفتد. اما پرسش نخستی که درباره سفر استانی آقای رفسنجانی به اذهان متبادر می‌شود این است که هزینه این سفرها از کجا تأمین می‌شود؟

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، مدتی است علاقمند به برگزاری سفر های استانی شده است. وی این سفرها را ابتدا از مشهد مقدس آغاز کرد، سپس سفری پرحاشیه را به شمال کشور در سوادکوه داشت . برای بار سوم به کرمانشاه سفر کرد سفری که با دلخوشی آمد اما با دلخوری بازگشت. سفری بی برنامه که برنامه روز سوم، سفر به ایلام، سفر به قصر شیرین و دیدار با دانشجویان لغو و برنامه های روز دوم نیز فشرده برگزار شد.

ده ها خودروی شماره ۱۹ استان کرمانشاه با پلاک قرمز دولتی در اسکورت هاشمی

هاشمی طی سالهای گذشته و به طور خاص پس از فتنه ۸۸، وجهه مردمی خود را از دست داده‌ است. این موضوعی نبود که از چشم مردم پنهان بماند. از همین رو، وی برای ترمیم این محبوبیت از دست رفته مردمی، لازم دیده سفرهایی را برگزار و عده‌ای را برای استقبال از خود دعوت کند تا محبوب نمایی کند و یا در واقع مقبولیت خود را در میان مردم به بوته آزمایش بگذارد.

پله پله تا پایان عمر سیاسی

سال ۱۳۷۶ درست زمانی که هاشمی در حال تحویل دولت و ریاست جمهوری به قمر مصنوعی خود، خاتمی بود، برای دور نماندن از قدرت سیاسی، به فکر تصاحب مجدد کرسی ریاست مجلس افتاد که با عدم اقبال مردم تهران، مجبور به انصراف از آن شد.

اما این تازه آغازی بر افول سیاسی وی بود. شرکت در رقابت ریاست جمهوری ۱۳۸۴، عدم اقبال تهرانی‌ها را به کل کشور تعمیم داد و شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری در کارنامه او باقی ماند.

ورود هاشمی به عرصه فتنه ۸۸ و موضع‌گیری‌های ناهنجار وی موجب شد تا در سال ۱۳۹۲، رسماً فاقد صلاحیت ریاست جمهوری و بازگشت به قدرت اول اجرایی کشور شناخته شود.

اردوی خاندان هاشمی بعد از یک عقد کنان خانوادگی در تهران

از نفوذ سیاسی فرزندان هاشمی تا محبس و دادگاه

هاشمی همه چیز را فدای فرزندانش کرده است. فرزندان هاشمی از دوره درس و مدرسه، به فعالیت سیاسی و اقتصادی پاگذاشته‌اند، در حالی که پدر در اوج قدرت بود فرزندان وی در پست های سیاسی قدرت نمایی می کردند.

پس از افول قدرت سیاسی وظیفه حمایت از فرزندان را بر عهده داشتند اما اکنون مدتی است که این شرایط کمی تغییر کرده است؛ پای فرزندان به دادگاه و محبس باز شده و خبر های منتشره حکایت از وثیقه میلیاردی آقای رفسنجانی برای فرزندانش دارد.

سفرهای هاشمی با چه هدفی انجام می شود؟

شاید سفرهای آقای هاشمی به استانهای مختلف، برای انسجام بخشی و دلگرم کردن این افراد است و شاید قرار است طراحی جدیدی برای انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوزادهم اتفاق بیفتد. به هرحال تاریخ مصرف ایشان در عرصه رقابت برای قدرت سیاسی به پایان رسیده و وی قصد ندارد نقش پدرخواندگی خود را هم واگذار کند. لذا لازم است به سایر فرزندان خود هم سرکشی کرده و با دلجویی، آنها برای اقدامات بعدی آماده کند.

فواد صادقی،غلامعلی رجایی تهیه کنندگان خوراک خبری سایت های حامی فتنه 88

هزینه های سرسام آور سفر هاشمی رفسنجانی برای یک بزرگداشت معمولی

اما پرسش هایی درباره سفر استانی آقای رفسنجانی به اذهان متبادر می‌شود. اینکه هزینه این سفرها از کجا تأمین می‌شود؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پرداخت آن اجازه قانونی دارد؟ و یا از ردیف‌های در اختیار دولت هزینه می‌شود؟

آیا دولت با مشکلاتی که در بودجه امسال دارد، حاضر است برای سفرهای فاقد وجه اینچنینی هزینه کند؟ و طبعاً هزینه‌های این سفر، از حساب شخصی آقای هاشمی نیست .

.سؤال دیگر آنکه آیا در مجمع تشخیص سفرهای استانی پیاپی برای رئیس مجمع تشخیص پیش بینی شده و یا ایشان با عنوان دیگری به این سفرها اقدام می کنند؟

همراه بردن برخی از وزار در این سفرها چه وجهی دارد؟ آیا باید پذیرفت که آقای هاشمی عملاً‌ خود را رئیس جمهور موازی (سایه) می داند؛ همانطور که فرزندش گفته بود اگر پدر رأی بیاورد، همه کاره من خواهم بود؟!

نوبخت و طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در سفر هاشمی به کرمانشاه

جدا از دولتهای نهم و دهم که وی در غیبت به سر میبرد در دولتهای قبل آیا چنین اقدامی امکان‌پذیر نبود و یا ارزش نداشت؟ آیا وی در سفرهای استانی خود، به اماکنی که در زمان دولت اصلاحات و حیات سیاسی خود، هرگز پای بدانجا ننهاده بود نیز خواهد رفت؟

منبع: مرصادنیوز