اگر فرض را بر این قرار دهیم که این توافق به سود ملت ایران باشد، آیا روحانی و کابینه اش می تواند ضمانت دهد که پس از امضای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، همه مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ این روزها خبر قرائت بیانیه مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ به اصلی ترین خبر رسانه های داخلی و خارجی مبدل گشته و هر گروه و جناح سیاسی و بین المللی به فراخور دیدگاه و نظرات خود، تحلیل های متفاوتی از آن ارائه می دهد.
قطعا هر ایرانی از سرافرازی کشورش در دنیا خوشحال و خوشنود می شود و اگر کسی از استیفای حقش ناراحت و به دنبال بهانه گیری های واهی و بی پشتوانه باشد، ایرانی نیست و صلاح مردم و مملکتش را نمی خواهد. اما در این بین ضرورت مداقه در چند نکته، بیش از پیش لازم و ضروری به نظر می رسد.
تقدیر و تشکر و خداقوت به ظریف و همکارانش
قبل از هر چیز باید به دکتر ظریف و همراهانش (فرزندان انقلاب) خدا قوت و خسته نباشید گفت که بیش از یک سال از عمر و وقت و تجربه خود را صرف عزت مردم کشورشان کردند. البته بیان این نکته نیز ضروری است که قطعا هیچگاه ایرانیان (حتی منتقدین و به تعبیر دولتی‌ها، دلواپسان) به تبعیت از رهبر عظیم الشان انقلاب، به آنها به چشم خائن و وطن فروش نگاه نکردند؛ هرچند ممکن است در برخی مقاطع زمانی و برهه های سیاسی اختلاف سلیقه و اختلاف نظر بوجود آمده باشد، اما همه ملت بخوبی می دانند که هیچ فردی برای این نظام، دلسوزتر از مقام معظم رهبری نیست و همانطور که ایشان فرموند هرجا که نیاز بوده تذکراتی نیز داده اند.
روحانی می تواند ضمانت دهد پس از امضای توافق، اوضاع اقتصادی بهتر خواهد شد؟!
اشکال اصلی که به دولت جناب روحانی وارد است، این است که ایشان طی نزدیک به دو سال گذشته حل همه مشکلات را به نتیجه مذاکرات و رفع تحریم ها گره زدند. به عبارت دیگر اگر فرض را بر این قرار دهیم که حق با کسانی باشد که این چند روز به جشن و شادمانی پرداختند و این توافق به سود ملت ایران باشد، آیا روحانی و کابینه اش می تواند ضمانت دهد که پس از امضای توافق نامه و رفع تحریمها، همه مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد؟ یعنی سکه 200 هزار تومان می شود یا بنزین به قیمت 100 تومانی باز می گردد؟! یا شرکتهای خودروسازی که پراید 5 میلیونی را به بهانه تحریم ها به 4 برابر قیمت فروختند، امروز حاضرند با قیمت ده میلیون تومانی آن را عرضه کنند؟!
آقای روحانی همانگونه که به مردم می گوید کاهش تورم به معنای ارزان شدن اجناس نیست، باید صراحتا به مردم بگوید که این فتح الفتوح چه دستاوردی برای مردم خواهد داشت؟! چراکه امروز گرانی و مشکلات اقتصادی بیش از هر چیز دیگری مردم را آزار می‌دهد و ملت بیش از آنکه خواهان دعواهای سیاسی و مجلس تدبیر و امید باشند، به دنبال آرامش اقتصادی هستند.
دکتر روحانی باید به مردم پاسخ دهد که آیا این توافق آرامش را به دنیای اقتصاد ما باز خواهد گرداند؟ که اگر اینگونه است مردم باید چقدر منتظر بمانند؟! ده روز؟! یک ماه؟ دو ماه؟ 100 روز؟!
روحانی باید توقعات مردم را کنترل کند
به عبارت دیگر دولت به جای باد به قبقب انداختن برای تفاهمنامه ای که هنوز جزییاتش هم رسانه ای نشده، باید توقعات مردم را کنترل کند که اگر نتواند از پس این مهم برآید، همان‌هایی که این چند روز به افتخار ظریف به پا خواسند، فردا روز قطعا با دولت روحانی تسویه حساب خواهند کرد.
اگر روحانی نتواند انتظارات مردم را کنترل کند نه تنها به ضرر دولت متبوعش خواهد بود بلکه معضلی به جان ایران اسلامی خواهد افتاد که صدها تحریم بین المللی نیز در برابر آن خرد و ناچیز خواهد بود.
مردم دیگر بهانه ای به نام تحریم را از دولت نخواهند پذیرفت!
روحانی باید بداند که اگر بر فرض این توافق به سود ملت ایران باشد، کارش برای اداره کشور آسان نشده که هیچ بلکه هزاران بار سخت تر از قبل شده است. چراکه دیگر مردم بهانه ای به نام تحریم را از او قبول نخواهند کرد.
امید است دولتمردان و مردم با تاسی به شعار سال، همدلی و همزبانی با یکدیگر را در دستور کار خود قرار دهند، چرا که تجربه بیش از سی و شش سال پس از انقلاب به خوبی نشان داده است، هرکجا که دولتمردان و ملت گوش به فرمان رهبری نظام فرا داده اند، گام های اقتدار و پیشرفت را یکی پس از دیگری برداشته اند.(+)
محمد جواد مشتهر

"Our President, analytical news site"