در آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای به مناسبت بزرگ داشت قیام 19 دی که با حضورمردم با بصیرت شهر مقدس قم صورت گرفت، ایشان در توصیه هایی به ملت شریف اسلامی، مسئولين نظام و رسانه‌ها بار دیگر از کلید واژه "تقوای جمعی" استفاده کردند.

ایشان طی هشداری نسبت به بیداری و آماده باش دشمن، با توصیه به هوشیاری و زیر نظر گرفتن حرکت ها و هدف های دشمن، هرگونه غفلت را نظیر سرگرم شدن به مسائل فرعی کشور، عامل اصلی ضربه خوردن از سوی دشمن دانستند.

این غفلت در نظر ایشان همان عدم داشتن تقوای جمعی است که هم عموم جامعه و هم مسئولين نظام و هم اصحاب رسانه و مطبوعات باید به آن مجهز باشند.

معظم له در دیداری که نمایندگان مجلس در سال90 با ایشان داشتند ، یکی از ضعف هایی که انقلاب اسلامی ، در طول این سی سال با آن مواجه بوده است و از آن ناحیه ضربه می خورد را ، عدم توجه جمع ها به داشتن تقوای جمعی در حرکت های جمعی خودشان می دانند .ایشان در توضیح این امر می فرمایند:

" يك تقواى فردى داريم، كه هر كسى خود را تحت مراقبت دائم داشته باشد. تقواى كامل اين است كه انسان به طور دائم خود را تحت مراقبت داشته باشد؛ مثل كسى كه در يك محوطه‌ى پوشيده‌ى از خارهاى دامنگير دارد حركت ميكند - اين مثال، هم در روايات هست، هم در كلمات بزرگان هست - بايد دائم حواسش باشد؛ يعنى زير پايش را نگاه كند. اگر غفلت كنيد، خار دامن شما را ميگيرد، لباس شما را پاره ميكند، پاى شما را مجروح خواهد كرد. تقوا را تشبيه كرده‌اند به حركت در خارستان. خب، اين تقواى فردى است و لازم است؛ راه دستيابى به فوز و فلاح هم فقط همين است. اگر كسى بخواهد به فلاح برسد، به فوز برسد، به نجات ابدى برسد، بايستى تقوا داشته باشد. هر مقدار اين حالت بيشتر بود، فوز و فلاح بيشتر است.

يك تقواى جمعى هم داريم. تقواى جمعى اين است كه جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حيث جمع، مراقب خودشان باشند. بى‌مراقبتى جمعها نسبت به مجموعه‌ى خودشان، موجب ميشود كه حتّى آدمهائى هم كه در بين آن جمعها تقواى فردى دارند، با حركت عمومىِ آن جمعها بغلتند و به جائى بروند كه نميخواهند. در طول اين سى سال، ما از اين ناحيه ضربه خورده‌ايم. يكى از جاهائى كه ضعف نشان داده‌ايم، همين بوده.

در دهه‌هاى قبل، يك جريانى در كشور وجود داشت به نام جريان چپ. آنها شعارهاى خوبى هم ميدادند، اما خودشان را مراقبت نكردند و تقواى جمعى به خرج ندادند. در ميانشان آدمهائى بودند كه تقواى فردى هم داشتند، اما نداشتن تقواى جمعى، كار آنها را به جائى رساند كه فتنه‌گرِ ضد امام حسين و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تكيه كند! آنها نيامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهنده‌ى ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تكيه كند؛ اين خيلى خطر بزرگى است. آنها غلتيدند. بنابراين تقواى جمعى لازم است."[1]

لذا با این بیانات پی به این خطر بسیار بزرگی که به خصوص متوجه خواص جامعه است برده میشود، با نگاهی به تاریخ صدر اسلام نیز به وضوح دیده می شود که جریاناتی نظیر خوارج وبرخی از اصحاب پیامبر اسلام (ص) و نیز قضایای روز عاشورا با وجود اینکه این افراد ظاهرا دارای تقوای فردی بودند اما با غفلت و عدم تقوا در حرکت های جمعی خود بارها در برابر ولی خدا ایستاده و ضربات سختی را بر پیکره اسلام وارد کردند از سوی دیگر در تاریخ معاصر خود نیز نمونه های زیادی از جریانات را می یابیم که گرچه در ظاهر پایبند شئونات اسلامی بودند اما در مقابل نظام و انقلاب ایستاده و از گردونه انقلاب حذف شدند که در آخرین نمونه ان میتوان خواصی را که در قضایای فتنه 88 و بعد ان مردود شده و یا نتوانستند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند یافت.

و یا در عموم نیز قشری دیده شد که با وجود ظاهر اسلامی نظیر حجاب کامل و بعضی از روحانیون فتنه گر ... نتوانستند فتنه را تشخیص داده و در پازل دشمن بازی کردند ، این در حالی بود که در9 دی ما شاهد حضور مردمی بودیم که بعضی از ان ها گرچه ظاهر اسلامی ویا حجاب کامل نداشتند اما در حمایت از ولایت و انقلاب به صحنه امدند.

لذا تقوای جمعی که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است را باید یکی از مهمترین مولفه های انقلابی گری در حرکت های جمعی هر تشکلی باشد.

مهمترین شاخص و ملاک تقوای جمعی نیز باید خود امام خامنه ای به عنوان ولی فقیه و مکتب و منش سیاسی بنیانگذار آن امام خمینی(ره)دانست که به میزانی که ما در حرکت های جمعی خود به ولی فقیه متولی شویم، میتوانیم به بهترین وجه ان را رعایت کرده و انقلاب اسلامی، این بار سنگین و این امانت استثنایى الهى را که در طول این چندین قرن بعد از صدر اسلام، خداى متعال آن را بر دوش احدى به جز این ملت نگذاشت، به سرمنزل رساند که به تعبیر امام خامنه ای حرکت و موفقیت این نظام فقط به برکت تقوا امکان پذیر خواهد بود..

پی نوشت:
1. بيانات در ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى 08/03/1390