هر از چندگاهی افشای یک پرونده فساد اقتصادی یا سیاسی در صدر اخبار روز کشور قرار میگیرد، افرادی با استفاده از خلاهای قانونی و با "پشت گرمی" به خانواده، دوستان و حامیان، خود اقدام به اختلاس و اقدام خلاف مصالح کشور و... میکنند. قوه قضاییه کشور نیز تا کنون تلاش کرده با صلابت خود برخورد قاطعانه ای با این مجرمان داشته باشد

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ هر از چندگاهی افشای یک پرونده فساد اقتصادی یا سیاسی در صدر اخبار روز کشور قرار میگیرد، افرادی با استفاده از خلاهای قانونی و با "پشت گرمی" به خانواده، دوستان و حامیان، خود اقدام به اختلاس و اقدام خلاف مصالح کشور و... میکنند. قوه قضاییه نیز تا کنون تلاش کرده با صلابت خود، برخورد قاطعانه ای با این مجرمان داشته باشد.

اما رسیدگی به پرونده ای که افراد خاطی مانند شهرام جزایری یا مه آفرید با دادن رشوه و حق السکوت از رانت ها و منابع ملی استفاده کرده اند یا آنکه فردی مانند یک روزنامه نگار یا وبلاگ نویس بر علیه منافع ملی دست به قلم شده اند، چندان سخت نیست؛ اما رسیدگی به پرونده کسانی که با پشت گرمی وارد میدان تخلف و جرم شده اند بسیار سخت میشود. آن قدر سخت که "داد" دادستان را هم در می آورد! چرا که حامیان این افراد با تحمیل انواع فشارها در روند بررسی پرونده ایجاد اخلال نموده و مانع رسیدگی به آن میشوند.

در این گزارش اشاره ای میشود به پرونده برخی از "پشت گرمان" سیاسی و اقتصادی کشور که روند بررسی پرونده آنها با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده است.

غلامحسین کرباسچی

سال 1377 کرباسچی شهردار وقت تهران و دبیرکل حزب کارگران به اتهام اختلاس، تبانی و تضییع اموال عمومی به همراه چند تن از معاونانش دستگیر شد. کرباسچی در دادگاه تمامی اتهامات را رد کرد. پشت گرمی های کرباسچی به حدی بود که حتی صلاحیت قاضی را برای قضاوت زیر سوال می برد. در آخر شهردار تهران به سه سال حبس و 10 سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد. البته او دوران محکومیت خود را طی نکرد و بعد از دو سال از حبس آزاد شد.

مهدی هاشمی رفسنجانی

چهارمین فرزند حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی یکی از متهمان معروف کشور است. مهدی هاشمی که با اتهامات زیادی چون فساد مالی، اخلال در امنیت عمومی، رشوه، تضییع بیت المال و... روبه رو است تاکنون به هیچ یک از این اتهامات پاسخ نداده. سال هاست که پرونده رشوه قرارداد کرسنت به نتیجه نرسیده است و دیگر اتهامات مهدی هاشمی نیز یا هنوز به دادگاه نرفته و یا دادگاه به وقت نامعلومی ارجاع داده میشود. دادستان کشور نیز درباره پرونده مهدی هاشمی میگوید: دستگاه قضایی کشور برای پیگیری این پرونده فشار سنگینی را تحمل میکند.

فائزه هاشمی رفسنجانی

دختر حجت الاسلام هاشمی رفسنجای یکی از عوامل فتنه 88 بود. فائزه هاشمی که در فتنه 88 به سخنرانی علیه نظام می پرداخت سرانجام بعد از چند سال و تنها در بررسی یکی از موارد اتهامی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد. این در حالی بود که سعید تاجیک به جرم توهین به فائزه هاشم به هشت ماه زندان و 60 ضربه شلاق محکوم شد.

فاطمه هاشمی رفسنجانی

ماجرای خانواده حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی پایانی ندارد. فاطمه هاشمی دختر بزرگ خانواده به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه فراخوانده شد. فاطمه هاشمی قبل از ورود به دادگاه اعلام کرد که دادگاه انقلاب را برای بررسی اتهام خود اصلح نمی داند. سرانجام دختر بزرگ خانواده هاشمی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

بابک زنجانی

بابک زنجانی میلیاردر ایرانی که ثروت و قدرت خود را مدیون دولت آقای هاشمی و کمک های آقای نوربخش -رییس کل بانک مرکزی دولت کارگزاران- است دستگیر شد. اتهامات زنجانی که اغلب مالی است به خاطر وسعت و ارقام نجومی پرونده اش تاکنون به طور کامل مشخص نشده است. اما بابک زنجانی به خاطر یکی از اتهاماتش یعنی بدهی 8 تریلیونی به دولت بازداشت شد. زنجانی به خاطر پشت گرمی های که دارد تا کنون هیچ همکاری با دستگاه قضایی نداشته است و سخنگویی قوه قضاییه اغلام کرد که اموال بابک زنجانی در ایران به اندازه بدهی هایش نیست.

منبع : پایگاه 598