«آقای هاشمی به نوعی نماینده کاندیداهای مرحله اول در مرحله دوم انتخابات سال 84 بود، یعنی هاشمی تبلور همه آنها بود. اما احمدی‌نژاد شخص دیگری بود! آقای احمدی‌نژاد به مرحله دوم رسیده بود. این حقیقت بیانگر این بود که مردم امیدی به تغییر نداشتند، در بین همه گزینه‌ها فقط یک امید وجود داشت و آن احمدی‌نژاد بود! طرف مقابل هم هیچ امیدی به گزینه‌های دیگر غیر از هاشمی نداشت، چرا که آنها همه، همان هاشمی بودند!»

امروز و با نگاهی به آرایش سیاسی 8 نامزد موجود در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری همان صحنه انتخابات سال 84 را که دکتر غلامحسین الهام آن را پیش‌تر، ترسیم کرده بود، می‌توان مشاهده کرد، البته با اندکی تغییرات، چرا که دیگر نه احمدی‌نژاد در صحنه وجود دارد و نه شخصی که این گفتمان را نمایندگی کند!

شواهد امر نشان می‌دهد اکبر هاشمی رفسنجانی از اول هم قصد حضور به عنوان نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را نداشته است، اما همان‌طور که فرزند کوچکش یاسر تاکید می‌کند: «قطعاً در ذهن پدر، کنار کشیدن از عرصه سیاسی، تحریم، دوری یا بی‌تاثیری در انتخابات جایی ندارد، چرا که پدرم انقلاب را فرزند خود می‌داند!»
همسر رفسنجانی (عفت مرعشی) که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این خانواده دارد! نیز در حاشیه آخرین دادگاه برگزار شده مهدی هاشمی، یعنی قبل از ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم به صراحت در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید: «حاج آقا به‌طور قطع وارد عرصه انتخابات نخواهند شد» وی تاکید می‌کند: «انتخاباتی وجود ندارد و اصلاً مگر برای این‌ها کاری دارد که رأی ما را همانند دوره قبل عوض کنند!»
عباس عبدی از تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی هم خاطرنشان می‌کند: «هاشمی مترصد این است که ببیند وضعیت نامزد دولت چه می‌شود.»
اما نکته قابل تامل چگونگی حضور و تاثیرگذاری در انتخابات پیش‌رو است.
اکبر هاشمی رفسنجانی که پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش همواره یکی از معترضان اصلی انتخابات برگزار شده بوده است، چه آن زمان که در رقابت‌های سال 84 گفت گله خود را به پیشگاه الهی می‌برم و چه در انتخابات 88 و در پی نامه‌نگاری بدون سلام و والسلام به رهبری تا عدم پذیرش نتیجه آرای مردمی! این‌بار آرام و ساکت است! و در برابر اتفاقی که به قول علی عسگری بزرگترین رد‌ صلاحیت پس از پیروزی انقلاب بوده است، نه تنها درخواستی نمی‌کند، بلکه به سیاست سکوت روی می‌آورد و جنبش نامه‌نگاری‌ها برای وی هم تنها به زهرا مصطفوی، علی مطهری و حسن خمینی ختم می‌شود!

هاشمی بیش از هر زمان دیگری خوشحال است!
اسحاق جهانگیری که ریاست ستادهای هاشمی را عهده‌دار بود، می‌گوید: آیت‌الله به نظر شورای نگهبان «هیچ اعتراضی!» نخواهد داشت.
وی تاکید می‌کند هاشمی رفسنجانی بر «قانون‌مداری» و «اخلاق‌مداری» تاکید دارد! تیمور علی عسگری معاون پارلمانی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این نکته که هاشمی به تصمیم شورای نگهبان اعتراض نخواهد کرد، تصریح می‌کند: «آیت‌الله هاشمی بیشتر از هر زمان دیگری بشاشیت دارد و سرزنده و خوشحال است!»
وی با اظهار امیدواری نسبت به حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان می‌کند: «اگر آقای هاشمی در عرصه انتخابات حضور داشته باشد با سرزندگی و نشاط پای او خواهیم ایستاد، در غیر این صورت انتخابات را از نام هاشمی به گزینه مورد نظر ایشان معطوف خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت موج حاصل آمده از حضور آقای هاشمی تحلیل رود!»

هاشمی شرایط به وجود آمده را کاملا مطلوب می داند
علی اکبر جوانفکر، در تحلیل رفتار این دوره هاشمی می‌گوید: «سرعت عمل آقای هاشمی رفسنجانی در جمع‌آوری ستادهای تبلیغاتی‌اش و عدم ارائه درخواست به رهبر معظم برای استفاده از حکم حکومتی، نشان می‌دهد که وی شرایط به وجود آمده را کاملاً مطلوب خود می‌داند، زیرا با وضع موجود او به هدف اصلی‌اش یعنی حذف مشایی و گفتمان احمدی‌نژاد که همان گفتمان انقلاب اسلامی می‌باشد، رسیده است.» وی خاطرنشان می‌کند: «هنوز همه مردم به یاد دارند که در انتخابات سال 88 آقای هاشمی خواستار ریاست جمهوری هر فرد دیگری به جز دکتر احمدی‌نژاد بود و او اینک خواسته دیرینه خود را (حذف احمدی‌نژاد به هر قیمتی) را با تصمیم شورای نگهبان محقق شده می‌بیند.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا معتقدید هاشمی از عدم احراز صلاحیت خود خشنود است؟ تصریح می‌کند: «دقیقاً همین طور است. او می‌داند که در رقابت با آقای مشایی بازنده اصلی خواهد بود و برای همیشه از صحنه قدرت کنار زده خواهد شد. او حاضر به پذیرش خطر رقابت با گفتمان دکتر احمدی‌نژاد نیست و از همین رو نظر شورای نگهبان را درخصوص عدم احراز صلاحیتش پذیرفته است زیرا در این صورت هم وارد رقابت با آقای مشایی نشده و هم با عدم درخواست از مقام معظم رهبری به زعم خود راه را برای ورود آقای مشایی به صحنه انتخابات مسدود کرده است.»
جوانفکر درباره این‌که چرا فکر می‌کنید شرایط به وجود آمده مطلوب آقای رفسنجانی است، تاکید می‌کند: «کاملاً روشن است استراتژی آقای هاشمی طی هشت سال گذشته انتقام گرفتن از آقای احمدی‌نژاد بوده است. او فکر می‌کند که دکتر احمدی‌نژاد عملکرد دولت‌های سازندگی و اصلاحات را با ارائه آمارهای خیره‌کننده از آبادانی و پیشرفت‌های شگرف زیر سؤال برده است. اینک با تصمیم شورای نگهبان او هدف خود یعنی حذف گفتمان احمدی‌نژاد را محقق شده می‌بیند و بر این باور است که با کنار رفتن از صحنه انتخابات، فرصت ورود مشایی نیز از دست می‌رود. او با برخی از نامزدهای مطرح تایید صلاحیت شده، قرابت خاصی دارد و از ناحیه هیچ کدام از این 8 نفر، احساس نگرانی ندارد.»

2+6، ترکیبی که هاشمی را نگران نمی‌کند
به گزارش ایران با نگاهی به گفتمان و عقبه فکری، سیاسی و عملی 8 نامزد فعلی عرصه یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، به وضوح مشاهده خواهیم کرد که 6 نفر از حاضرین بی‌واسطه یا با واسطه از قرابت فکری و نظری بالایی با شخص اکبر هاشمی رفسنجانی برخوردارند و 2 نفر دیگر به رغم فاصله ظاهری، اما موضعی منفعلانه در برابر او داشته‌اند. حسن روحانی، محمد رضا عارف و محمد غرضی، سه تنی هستند که با افتخار این قرابت و نزدیکی را فریاد می‌کنند و بر طبل ادامه سیاست‌های هاشمی می‌کوبند.
حسن روحانی که ریاست مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار است غیر از آن‌که با همراهی دو نفر از فرزندان هاشمی در صحنه انتخابات اعلام حضور کرد و دائماً از تاکید هاشمی برای ماندن در انتخابات می‌گوید، تاکید می‌کند: همه مخالفان افراط به من رأی می‌دهند!
وی با بیان این‌که با اصولگرایان معتدل هیچ مشکلی ندارد، می‌گوید: بنده با اصولگرایان دوست بوده و هستم!
محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات از دیگر نزدیکان هاشمی است. وی پیشتر تاکید کرده بود که اگر هاشمی به صحنه بیاید، در دقیقه 93 هم باشد، به نفع وی کنار می‌رود! حالا نیز زمزمه‌هایی مبنی بر کناره گیری وی به نفع روحانی به گوش می‌رسد. محمد محمدرضایی، رئیس ستاد مشترک انتخاباتی اقوام ایرانی می‌گوید: آقای عارف برنامه‌های خوبی ارائه داد که مورد پسند ما نیز هست اما باید این واقعیت را پذیرفت که ساختار قدرت در ایران به گونه‌ای است که آقای روحانی بهتر می‌تواند اهداف اصلاح‌طلبان را پیش ببرد!
محمد غرضی 72 ساله نیز وزارتخانه پست و تلگراف دولت هاشمی را عهده‌دار بوده است و همانند هاشمی در طرح شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود، سیاست سیاه‌نمایی صرف از اوضاع را سرلوحه قرار داده است. علی اکبر ولایتی، از دیگر وزرای دولت سازندگی بوده که در سال 84 به نفع هاشمی از عرصه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و در تفسیری دیگر در سال 92 به نفع وی در میدان رقابت‌ها حاضر شد! وی بارها تاکید کرده هاشمی را رأس فتنه نمی‌داند و تاکید می‌کند که: «هیچ گاه نگفته‌ام هاشمی در فتنه 88 نقش داشته است.»
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاستش را اکبر هاشمی رفسنجانی عهده‌دار است، همواره دبیر جلساتی بوده که به ریاست هاشمی رفسنجانی تشکیل شده است. سابقه همکاری محسن رضایی با هاشمی تنها به مجمع تشخیص باز نمی‌گردد! وی در دوران 8 سال جنگ تحمیلی جز در مواردی اندک از قرابت و نزدیکی بسیاری با وی و سیاست‌هایش برخوردار بود. محسن رضایی نیز مانند 7 کاندیدای دیگر برای حضور در عرصه رقابت‌ها خود را به سلاح انتقاد و تخریب دولت مسلح کرده است.

محمدباقر قالیباف هر چند خیلی دوست دارد که به مثابه هاشمی، فراجناحی تعریف شود و خود را متعلق به هیچ کدام از اردوگاه‌های سیاسی نداند، اما شیوه عملکرد و گفتمانش چیزی نیست که بخواهد بر آن سرپوش بگذارد و آن را با واژه‌ها تزئین کند. وی همین چند وقت پیش بود که در یکی از همایش‌های شهرداری تهران با تاکید همیشگی خود بر تعابیری مانند «عقلانیت» و «اعتدال»،‌ تکنوکرات بودن را پذیرفته و تاکید کرده بود: «ممکن است که بگویند قالیباف، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده‌سازی یک آ‌رمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می‌شود.» البته سردار در ابتدای ورود هاشمی و قبل از رد صلاحیت وی، کمی ژست هاشمی‌ستیزی گرفت که بلافاصله با حذف هاشمی، این ژست نیز فروکش کرد!
هــرچنــد ســـعید جلیلـی و غلامعلی حدادعادل در سویی قرار دارند که فاصله‌شان با هاشمی زیاد است، اما این سبب نمی‌شود که این دو را در تقابل با هاشمی و سیاست‌ها و برنامه‌هایش ارزیابی کنیم. وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی تاکید می‌کند که سعید در سال 84 به احمدی‌نژاد رأی نداده و علی باقری، رئیس ستاد جلیلی می‌گوید: جلیلی نه بدیل دارد و نه بدل! مشی وی در عرصه‌های مختلف با خیلی‌های دیگر قابل مقایسه نیست!
غلامعلی حدادعادل نیز همواره به مرد آرام و معتدل! عرصه سیاست معروف بوده و در این رقابت‌ها با موضعگیری منفعلانه سعی کرده تا در جایگاه حامی دولت و رئیس آن قرار نگیرد.
* * *
این روزها حفظ فاصله از احمدی‌نژاد و گفتمان وی، یکی از سیاست‌هایی است که نامزدهای حاضر به جد آن را دنبال می‌کنند تا از هرگونه شائبه‌ای در این حوزه مصون بمانند.
آرایش 2+6 نامزدهای یازدهم نشان می‌دهد که این سیاست جنبه عملی به خود گرفته و در میدان رقابت کاندیداها نتیجه 8 به هیچ به نفع هاشمی در حال پیش رفتن است!