فروش ده میلیاردی «شهرموش‌ها۲» در روزهای گذشته با میانگین بلیط ۵ هزارتومانی، تنها توانسته دو میلیون مخاطب را به سینما بکشاند؛ در حالی که «اخراجی‌ها۲» در سال ۸۸ اکران شد و در آن روزها میانگین قیمت بلیط سینما دو هزارتومان بود. با این تفاسیر یعنی ده نمکی توانسته بود نزدیک به چهار و نیم میلیون نفر را به سینما کشانده و پای «اخراجی‌ها۲» بنشاند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛  این روزها خبری بر روی خروجی برخی خبرگزاری ها قرار گرفته میبنی بر این که قرار است طی چند روز آینده (دوم آبان ماه) جشن ده میلیاردی شدن «شهرموش‌ها۲» به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در پارک آب و آتش برگزار شود.

در اینکه «شهرموش‌ها۲» با یادآوری خاطرات دوران کودکی دهه شصتی ها و حس نوستالژیکی که به مخاطب ارائه می کند، توانسته سهم بسزایی در آشتی مردم با سالن های سینما ایفا نماید شکی نیست اما براستی می توان این فیلم را بعنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام نهاد؟!

البته پیش از پاسخ به این سوال باید یادآوری نمود که هرچه «شهرموش‌ها۲» در کشاندن مردم به سینما موفق عمل کرده، در فرهنگسازی و بازپروری فرهنگی که پیش از این در نسخه اولیه «شهرموش‌ها» ارائه شده بود، ناموفق عمل کرده که در این مقال به دنبال بررسی نقد فرهنگی آن نیستیم.

اما برای یافتن پاسخ سوال فوق کافی است یک ضرب و تقسیم ساده انجام دهیم. پیش از این فیلم سینمایی «اخراجی‌ها۲» با فروش حدودا «هشت و نیم میلیارد» تومان عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را با خود یدک می کشید.

این میزان فروش در حالی است که «اخراجی‌ها۲» در سال ۸۸ اکران شد و در آن روزها میانگین قیمت بلیط سینما دو هزارتومان بود. با این تفاسیر یعنی ده نمکی توانسته بود نزدیک به چهار و نیم میلیون نفر را به سینما کشانده و پای «اخراجی‌ها۲» بنشاند.

اما «شهرموش‌ها۲» که قرار است فروش ده میلیاردی خود را جشن بگیرد، با میانگین بلیط ۵ هزارتومانی تنها توانسته دو میلیون مخاطب را به سینما بکشاند. به عبارت دیگر اگر «شهرموش‌ها۲» بخواهد خود را به عنوان پرفروش ترین فیلم معرفی کند، باید بیش از ۲۲ میلیارد تومان فیلم خود را به فروش برساند. یعنی چهار و نیم میلیون نفر به ازای بلیط های ۵ هزارتومانی (میانگین) سینما ما را به عددی نزدیک ۲۲ میلیون تومان می رساند.

اکنون که با این اوصاف و با وجود اینکه «شهرموش‌ها۲» حتی نتوانسته نیمی از مخاطبان «اخراجی‌ها۲» را نیز به خود اختصاص دهد، همچنان نیز می تواند مدعی شود که پرفروش ترین و پرمخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است یا خیر؟!