ماجرای تایید اتهامات واهی غرب علیه ایران توسط هاشمی رفسنجانی البته به موضوع موشکی که به عنوان برجام 2 برای خلع سلاح ایران و گرفتن توان نظامی کشورمان توسط غرب اجرا می‌شود ختم نمی‌شود. پیشتر نیز در آذرماه سال 94 هاشمی رفسنجانی پیش از ارائه گزارش آژانس بین‌المللی اتمی درباره ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران سخنانی ابهام‌آمیز در مورد تمایل برخی به ساخت سلاح‌ هسته‌ای در کشورمان قبل از سال 2003 بر زبان راند که به طور مشکوکی در گزارش آمانو تکرار شد و بخش سیاه این گزارش را تشکیل می‌دهد، که دست بر قضا مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی هم قرارگرفت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دوران پسابرجام که مرحله اجرای مفاد مذاکرات مختلف است، دورانی بسیار ظریف است. از این رو می‌طلبد که شخصیت‌های سیاسی با مواضع عاقلانه و هوشیارانه بستر لازم را در فضای داخلی برای نظارت بر اجرای درست تعهدات طرف غربی فراهم کنند.
دوران مذاکره سپری شد و اینک دوران عمل طرف مقابل به تعهداتش است اما به نظر می‌رسد که طرف غربی سعی دارد اصطلاحا دبه کرده و از بار تعهداتی که در برجام داده شانه خالی کند. متاسفانه در این شرایط برخی از سیاسیون داخلی نیز به جای اینکه در راستای استحکام و نظارت بر حسن اجرای برجام عمل کنند آب به آسیاب دشمن ریخته و آنها را در بهانه‌تراشی بر ضد منافع ملی کشورمان یاری می‌کنند.

در حال و هوای تعطیلات نوروز هاشمی رفسنجانی که در جزیره کیش اقامت داشته، صفحه شخصی شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر خود را فعال کرده و مطالب و پیام‌هایی را برای افکارعمومی ارسال می‌کرد. یکی از این پیام‌ها جمله « دنیای فردا دینای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» بود که بسیاری را به تعجب واداشت.

آتش تهیه‌ای که هاشمی به غرب علیه توان موشکی ایران و برجام داد/ سیاست به «جعبه ابزار» نیاز دارد یا تک ابزاری به نام «دیپلماسی»؟
اما اینک تبعات این جمله مرموز بیشتر مشخص می‌شود. پس از این جمله بود که مفاد نامه آمریکا و متحدانش به «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی ایران فاش شد. خبرگزاری «رویترز» نوشت که آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کردند آزمایش‌های موشکی ایران در تقابل با قطعنامه ۲۲۳۱ (قطعنامه تصویب توافق برجام) شورای امنیت است.[1]

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت نیز خود اذعان دارند که توجیهات مطرح شده برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه رزمایش موشکی، ضعیف است، چراکه با متن قطعنامه همخوانی ندارد اما به نظر می‌رسد صداهایی در ایران در این راستا به ادعاهای طرف‌های غربی وجاهت می‌بخشند. سخنان هاشمی رفسنجانی در اینکه هم راستا با غرب اعلام می‌کند دنیای امروز دنیای موشک نیست یکی از این موارد است.

همین موارد سبب شد تا دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آزمایش‌های موشک‌های بالستیک توسط ایران باعث نگرانی است.

بر اساس گزارش وبگاه «ال‌بی‌سی»، بان کی مون در ادامه افزود: « اینکه تحریم‌هایی در این خصوص اعمال شود یا نه و هم‌چنین چگونگی این تحریم‌های احتمالی، به شورای امنیت بستگی دارد.[2]»

هاشمی در حالی تنها بر گزینه مذاکرات تاکید می‌کند که بسیاری از کارشناسان سیاسی مذاکرات هسته‌ای را تنها یکی از ابزار مواجهه با طرف غربی برای رسیدن به مقصود می‌دانند و در بسته مقابله با حربه‌های غرب مذاکرات را به عنوان یک ابزار نسبتا موثر قلمداد می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی در همین راستا با شخصیت دهی دیپلماتیک به انقلاب در توئیتی دیگر فردی مانند ظریف را به عنوان نماد انقلابی‌گری معرفی کرد تا بیش از پیش بر مواضع عجیب بود که با واقعیات سیاسی در جهان بین‌الملل منافات دارد، تاکید کند.

فرش قرمزی که هاشمی برای گزارش اتهام‌آمیز آمانو علیه ایران پهن کرد

ماجرای تایید اتهامات واهی غرب علیه ایران توسط هاشمی رفسنجانی البته به موضوع موشکی که به عنوان برجام 2 برای خلع سلاح ایران و گرفتن توان نظامی کشورمان توسط غرب اجرا می‌شود ختم نمی‌شود. پیشتر نیز در آذرماه سال 94 هاشمی رفسنجانی پیش از ارائه گزارش آژانس بین‌المللی اتمی درباره ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران سخنانی ابهام‌آمیز در مورد تمایل برخی به ساخت سلاح‌ هسته‌ای در کشورمان قبل از سال 2003 بر زبان راند که به طور مشکوکی در گزارش آمانو تکرار شد و بخش سیاه این گزارش را تشکیل می‌دهد، که دست بر قضا مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی هم قرارگرفت.[3]

هاشمی در مصاحبه با سایت امید هسته‌ای مدعی شده بود: «در سفر پاکستان می‌خواستم با عبدالقدیرخان دیدار کنم اما به من نشان ندادند. او معتقد بود کشورهای اسلامی باید بمب اتم داشته باشند»، «در سال ۶۱ ذهنیت ما این بود که باید خود را به عوامل بازدارنده مسلح کنیم» و «درست است که ما اجازه رفتن به‌طرف سلاح هسته‌ای را نداریم، ولی اگر شرایطی پیش بیاید و ضرورتی پیدا کند و یا دشمنی پیدا کنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند، قدرت ما محفوظ است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز درباره تمایل برخی از افراد در ایران به ساخت سلاح هسته‌ای در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت:«همان‌گونه که گفتیم، اوایل که شروع کردیم، در جنگ بودیم و دنبال این بودیم که چنین امکانی برای روزی که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، داشته باشیم. چنین تفکری بود. اما هیچ‌وقت جدی نشد.»[4]

معلوم نیست این ادعاهای مخدوش و مغلوط در زمانی که آژانس بین‌المللی اتمی درگیر تهیه گزارش ارزیابی بود با چه انگیزه‌ای عنوان شد اما متأسفانه در پی این گزارش رسانه‌های صهیونیستی با استناد به سخنان رئیس‌جمهور سابق ایران، کشورمان را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای کرده و سخنان هاشمی را به‌مثابه سندی آشکار در این زمینه عنوان کردند. خطی که غربی‌ها دیروز و امروز علیه توان موشکی ایران دنبال می‌کنند.

به نظر می‌رسد این موضوع، تفکری انحرافی است که توسط جریان خاصی برای تغییر گفتمان واقعی انقلاب اسلامی در حال ترویج است. موضوعی که با واکنش رهبر معظم انقلاب در در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) روبرو شد و امام خامنه ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می دانند و نه موشک خاطرنشان کردند: « اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگرچنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فنّاوری برود، دنبال مذاکره‌ی سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود - که همه‌ی اینها لازم است - امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سَروپایی و [هر] دولت فزرتی(۱۰) کذائی‌ای او را تهدید میکند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک میزنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید.[5]»

کارشناسان معتقدند اگر با حسن ظن بخواهیم این اظهارات را تبیین کنیم باید جهالت و ناآگاهی را به هاشمی رفسنجانی و یارانش نسبت دهیم، جهالتی که موجب می‌شود این سؤال را مطرح کنیم چرا هاشمی با چنین سابقه‌ و تجربه‌ای در بزنگاه‌ها با جهل و خامی صحبت می‌کند؟ و اگر بخواهیم کمی از حسن ظن خارج شویم و رفتار چند ساله هاشمی را بر اساس انحراف از اصول انقلاب تحلیل کنیم، باید به گزینه خیانت و عناد این چنین سیاست‌مدارانی شهادت دهیم. [6] و [7]

هرچند اکبر هاشمی رفسنجانی که توییت جنجالی موشکی او حواشی فراوانی ایجاد کرد و پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۱، ابتدا آن را اصلاح و سپس اصل صفحه مربوطه را تکذیب کرده بود، سه شنبه 17 فروردین 1395 توییت دیگری منتشر کرد که از افزایش توان موشکی کشر دفاع می کند!


موضوعی که می توان آنرا منتج از یکی از سه انگیزه ذیل دانست: 

1- خوش بینانه: هاشمی رفسنجانی از گفته خود پشیمان شده است!!!
2- سطحی نگرانه: با روشنگری و موضع انقلابی رهبر معظم انقلاب که ناقلین جمله مورد بحث را یا ناآگاه و یا خائن اطلاق نمودند، هاشمی رفسنجانی چاره ای جز تکذیب انتساب جمله فوق به خود نداشته تا نه تنها از موضع شکست و اتهام خارج گردد بلکه چهره مخدوش انقلابی خود را در اذهان عمومی ترمیم نماید. 

3- واقع گرایانه : هاشمی رفسنجانی در راستای تفکرات سیاسی خود که بارها و در مقاطع مختلف انقلاب و به ویژه پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، آنرا تبیین و تکرار نموده، با اظهار جملات شائبه انگیز پیرامون صنعت موشکی ایران، از یک طرف، سیگنال مورد نظر خود را در زمان مناسب به طرف غربی رسانده و عملاً نتیجه مورد نظر را در خارج از کشور به دست آورد؛ و از طرفی دیگر، قدرت مانور و میزان پافشاری مفام معظم رهبری بر مواضع انقلابی و خطوط قرمز اظهاری قبلی ایشان را در شرایط فعلی مورد محک قرار داد که با موضع گیری قاطع و روشنگری صریح ایشان مواجه گشت؛ لذا در یک چرخش 180 درجه و به جهت تبدیل بازی باخته شده در داخل و اخذ نتیجه برد-برد(در داخل و خارج کشور) اقدام به تکذیب اظهارات اولیه نموده و در یک حرکت زیرکانه ضمن انقلابی جلوه دادن خود، از تحریف و تقطیع خودسرانه!! جمله اش و سوء برداشت از آن و تعجیل بعضی از جریان‌ها و گروهها برای سوء استفاده از این جمله!!! [8] عملاً مخالفین این جمله اشتباه را به سوء استفاده متهم نموده و رهبر معظم انقلاب را نیز به تعجیل در برداشت متهم می نماید؛ این یعنی همان برد-برد!

به هر جهت به نظر می‌رسد این نوع سخنان بیش از آنکه نفع و سودی برای کشورمان داشته باشد بهانه‌تراشی و آتش‌تهیه برای دشمنان علیه کشورمان است که می‌توان آنرا به خودزنی‌های بزرگ علیه منافع ملی تعبیر کرد. هاشمی سال جدید را نیز با این سخنان متناقض آغاز کرد و مشخص نیست تا کی این موارد از سوی وی ادامه خواهد داشت؟
ارجاعات:

[1] رویترز: آمریکا و متحدانش علیه برنامه موشکی ایران به بان‌ کی‌مون نامه نوشتند

[2] بان کی مون: آزمایش‌های موشکی ایران باعث نگرانی است/اعمال تحریم‌ یا عدم آن به شورای امنیت بستگی دارد

[3] گفت‌وگویی تفصیلی هاشمی رفسنجانی درباره تاریخچه صنعت و دیپلماسی هسته‌ای ایران 

[4] همان
 [5] بیانات مهم امام خامنه ای در دیدار جمعى از مداحان اهل بیت علیهم‌السلام -۱۳۹۵/۱/۱۱ 

[6] واکنش کارشناسان سیاسی به آتش تهیه‌ای که هاشمی رفسنجانی به غرب علیه توان موشکی ایران و برجام داد
[7] پاسخی علمی به یک ادعای غیرواقعی: "توهم شیرین مذاکره به‌جای موشک" با نگاه اقتصادی + نمودار

[8] خبرگزاری صدا و سیما - هاشمی رفسنجانی : تقویت قدرت موشکی برای کشور ضروری است!!!

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/ITnFj