سیری در ماجرای اخیر توصیه امام جامعه اسلامی به رئیس دولت های نهم و دهم پیرامون "عدم شرکت(ورود) ایشان در فلان قضیه(مقوله)"، و حواشی، واکنش ها ، اظهارات و تخریب های صورت گرفته از سوی طیف وسیعی از افراد در جایگاه خواص و گروه های سیاسی طی چندوقت اخیر نسبت به رئیس جمهور سابق و امتداد گستره تخریب تا زیرسؤال بردن جریان فکری وی و عملکرد دولت های نهم و دهم، که در غالب موارد با تأکید بر نفی و انحراف گفتمان حاکم در دولت های نهم و دهم همراه بوده است، اهمیت واکاوی اندیشه و مبانی فکری طرفین این ماجرا را از حیث تطابق با دیدگاه امام جامعه و شناخت صحابه تابعه ولایت برجسته تر نموده و به تبع آن، تبیین مختصات مربوطه، منجر به اتمام‌حجت بر خواص‌وعوام‌جامعه درراستای تشخیص آراء‌انحرافی و شناخت وقایع جریانات‌سیاسی مؤثر و اخذتصمیم‌درست در بزنگاه‌های‌تاریخی خواهدشد.

یادداشت حاضر، با نگاهی بر توصیه اخیر رهبر معظم انقلاب به دکتر احمدی نژاد درخصوص عدم ورود در فعالیت های انتخاباتی آتی و حواشی ایجاد شده از سوی برخی خواص و جریانات سیاسی پیرامون آن، واکاوی اصالت یا انحراف جریان فکری دکتر احمدی نژاد و دولت های نهم و دهم و علت تقابل چندین ساله برخی خواص و گروه های سیاسی با ایشان از نگاه امام جامعه اسلامی می پردازد.

برای مشاهده مقدمه اینجا کلیک نمایید

فصل اول : «ماهیت ماجرای توصیه مقام معظم رهبری به دکتر احمدی نژاد و جریان سازی کاذب مغرضین پیرامون آن»

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حسین شریعتمداری در دیدار با اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در شهریورماه گذشته(بین 15 تا 20 /6/1395)(4)ضمن اشاره بهخطرات و آفات دولت احمدی نژاد، اشاره ای به دو پایگاه اجتماعی احمدی نژاد در بین حزب اللهی ها و مستضعفین نموده و سیگنال مشکوکی را پیرامون تنها راه دفع خطر احمدی نژاد در شرایط حاضر ، در قالب «اثبات عدم ولایت پذیری» وی در بین بدنه حزب اللهی ابلاغ عمومی می نماید:

« اگر احمدی نژاد را با حق بسنجیم نمره بسیار پایین می گیرد. شریعتمداری ضمن تایید صحبت های محمد جواد لاریجانی گفت: احمدی نژاد هم دنبال رابطه با امریکا بود.احمدی نژاد در جریان ۱۱ روز خانه نشیبنی مقابل آقا ایستاد. این را می توانید ازآقای آقا تهرانی و زاکانی  که به دیدار احمدی نژاد رفتند بپرسید. در موضوع مشایی نیز آقا به رئیس جمهور وقت نامه دادند تا او را برکنار کند اما تمکین نکرد و کار را به جایی رساند که حضرت آقا مجبور به علنی کردن نامه شدند. هیچ کس دسترسی به نامه های سری آقا ندارد.انتشار نامه توسط ابوترابی فرد با هماهنگی رهبری انجام شد. واکنش احمدی نژاد این بود که ۱۸ پست به مشایی داد و او را از معاون اول قوی تر قرار داد.

احمدی نژاد دو میدان رأی دارد؛یکی حزب اللهی ها و دیگری اقشار مستضعف؛ حزب اللّهی‌ها بعد از اینکه ببینند او مقابل آقا ایستادهبه او رای نمیدهند»

در ادامه این دیدار، سؤالی منحصربفرد و کم سابقهاز سوی سردبیر سایت تحکیم نیوز پیرامون «شائبة دوگانه حضرت آقا و بیت ایشان به ویژه پس از قضایای تصویب برجام و تحصن مقابل مجلس»منضم به تأکید و اصرار وی مبنی بر خطرناک بودن این جریان ضدولایت فقیه!مطرح می گردد:

«طراحان این دوگانه ، جریان خطرناکی هستند که پس از تخریب چهره ی اصولگرایی ، سپاه و اطلاعات سپاه ، حال به دفتر مقام معظم رهبری روی آورده اند؛ این جریان با نگاه مقام عظمی ولایت مشکل داشته اما به دلیل عدم قدرت و توانایی، سعی در تخریب بیت ایشان دارد!»

در ادامه این سؤال، مدیرمسئول کیهان نیز ضمن "ترفند"خواندن این شائبه، بر عدم‌وجود خبرسازی و باندبازی متقابل با امام‌جامعه‌اسلامی در بیت رهبری تأکید می نماید؛ موضوعی که دقیقاً محور منازعات پس از طرح اولیه و عمومیِ انجام دیدار رئیس دولت های نهم و دهم با رهبر معظم انقلاب از سوی مهدی فضائلی در وبسایت خبرگزاری فارس! و دقیقاً با موضوع "آزمون ولایت پذیری برای رئیس جمهور سابق"در 28/6/1395 قرار میگیرد.(5)

متعاقب پخش وسیع شایعات در رسانه های مختلف، پیرامون دیدار مصرّانه!! دکتر احمدی نژاد با رهبر معظم انقلاب به جهت کسب تکلیف پیرامون حضور در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری!!، موجی فراگیر در میان قسمت اعظمی از احزاب، خواص و جریانات سیاسی مختلف داخل نشین و خارج نشین(اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال گرا، لیبرال، تکنوکرات، سلطنت طلب، منافقین، و صد البته خودعمارپندارها) درخصوص واخواهی!! موضوع از رئیس دولت های نهم و دهم در قالب «آزمون ولایت پذیری!» (از 28/6/1395)شکل می گیرد (6)؛(7)؛(8).

نکته قابل توجه، اینکه، به فاصله 10 روز پس از طرح سؤال دفتر تحکیم وحدت از حسین شریعتمداری، «شائبة دوگانه رهبر معظم انقلاب و مقامات بیت ایشان» برای دومین بار و تنها باز هم از سوی دفتر تحکیم وحدت طی نامه ای به رئیس دفتر مقام معظم رهبری (در تاریخ 28/6/1395)  واخواهی می گردد.(9)

علیرغم مطالبه گری از دفتر مقام معظم رهبری درخصوص اعلام موضع، پیرامون اخبار و کدهای مشکوک و هدفمند منتشره از سوی برخی افراد منتسب به آن دفتر، با سکوت مقامات مربوطه مواجه گشت.

دفتر معظم له که قبلاً در ماجرای برجام و به تبع اظهارات هیئت رئیسه مجلس مبنی بر تأیید مفاد قانونی شدن برجام از سوی رهبر معظم انقلاب(که با اعلام علنی نام آقای حجازی از پشت تریبون مجلس همراه بود)، تکذیبیه رسمی صادر نموده بود(10)، اینبار نه راه پیش داشت و نه پس؛ چراکه تعداد افراد حاضر در جلسه محدود بودند به شخص مقام معظم رهبری، دکتر احمدی نژاد و یک یا دو نفر از مقامات بیت رهبری؛ هم تأیید آن از سوی دفتر، آفت بود و هم تکذیب آن؛ بی تقوایی یا سهل انگاری یکی از آن دو مقام ظاهراً معتبر، مفاد یک جلسه خصوصی و گفتمانی را تبدیل کرده بود به یک جنجال سیاسی و دستمایه عقده گشایی بدخواهان ولایت...

لاجرم شخص امام جامعه و به جهت پیشگیری از حواشی و سوء استفاده بیشتر، مجبور به اظهار ماجرا از پشت تریبون شدند.

امام خامنه ای به جهت تأدیب عناصر دفتر خویش، ابتدائاً در بیانات ابتدای درس خارج فقه مورخ 4/7/1395، ضمن مذمّت افشای راز بین دو نفر از سوی فرد سوم، از این کار به عملی غیرمؤمنانه و در منافات با امانت داری تعبیر نموده و در قالب تبیین صفات مؤمن، فقره ای از فرمایش امام سجاد علیه السلام را چنین بیان می نمایند:

«"لایحدث امانته الاصدقاء" حرفی که به او به عنوان امانت سپردند آن را به اصدقای خودش هم نمی گوید. این یکی از کارهای مهم است. گاهی حرفی را به ما می گویند بعنوان مشورت گاهی درد دل دلش نمی خواهد غیر کسی که شنونده است کس دیگری متوجه بشود، حرفی می زنند ما برویم این را به رفقا بگوییم! در حالیکه او این حرف را امانت سپرده است و راضی نیست کسی بفهمد.مؤمن این کار را نمی کند.بعضی از این افراد می گویند اینکه به او گفتم مورد اعتماد است. غافل از اینکه او هم فردی دارد مورد اعتماد! و همین جوری حرف پخش می شود. گاهی پخش کردن حرف ضررش فقط این است که گوینده حرف مایل نبود گفته شود.. این هم ضرری است. گاهی اوقات مضرات بزرگتری دارد این شایعه پراکنی ها. غالبا هم وقتی نقل می کنند دقیق نقل نمی کنند. این یک اصل باشد در نظر ما...

گاهی کسی یک حرف را در گوش کس دیگری می گوید و او در گوش نفر بعدی چیز دیگری را می گوید٬و وقتی حرف به گوینده اول بر می گردد٬انسان از تغییر حرف {اصل حرف} خنده اش می گیرد!» (11)و (12)و (13).

در ادامه امام خامنه ای در ابتدای درس خارج فقه مورخ 5/7/1395(14)چارچوب واقعی دیدار انجام شده را برای عموم به تصویر می کشند:

"توصیه" ایشان (نه امر و نهی؛ به فرموده خود معظم‌له) به "برادر مؤمنشان"(از باب"النّصیحةُ لأئمّة المؤمنین")که وی را"شیخ عبدالعالی"     (معروف به محقق ثانی؛ از علمای بزرگ عصر صفوی که علاوه بر خدمات عمرانی فراوان  به مردم در دوران وزارتش، جزو معدود فقهای قائل به راه اندازی نظام ولایت فقیه و فقه حکومتی بود) خطاب نمودند،"پیرامون عدم شرکت(ورود) ایشان در فلان قضیه(مقوله)"»؛

سخنان رهبر معظم انقلاب ، دقایقی بعد به نقطه ثقل کلام سیاسیون کشور تبدیل شد؛ حال دیگر همگی!!! اعم از اصولگرا، اعتدالگرا و اصلاح طلب، معتقد به ضرورت اثبات ولایتمداری و تبعیت احمدی نژاد از توصیه رهبری بودند و توصیه ایشان را نوعی خیرخواهی و دوراندیشی برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه حوادث سال 88 می دانستند.

جدول شماره 1- چکیده اظهارات برخی چهره های سیاسی در واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب - دوشنبه 5 مهر 1395

اسم

چکیده سخنان

برخی نمایندگان مجلس

ـ جعفرزاده: دغدغه رهبری برای تکرار نشدن خاطرات تلخ سال 88 است؛ توصیه‌های رهبر از جانب یک عالم بزرگوار به مسئولان گفته می‌شود و کاملاً لازم‌الاجراست و هیچ کسی نباید از آن تخطی کند؛توصیه اخیر حضور نیافتن یک شخص به عنوان کاندیدا نشان از درایت، جامع‌نگری و حفظ منافع ملی و مذهبی کشور از سوی رهبری دارد.

ـ قمی: طبق نصیحت رهبری بهتر است برخی افراد وارد انتخابات نشوند؛ قمی: طبق نصیحت رهبری بهتر است برخی افراد وارد انتخابات نشوند؛ مردم می دانند چه مسائل و مشکلاتی برای کشور پیش آمد اگر رهبری به این مساله اشاره کرده اند دستشان درد نکند، نصیحت کرده اند و به صلاح وی است که نیاید.

ـ عزیزی: احمدی‌نژاد و همراهانش به توصیه رهبری تمکین کنند؛ کسانی که مدعی تابعیت از ولایت هستند باید این توصیه را قبول کنند و حجت بر آنها تمام شده لذا آقایان باید به خاطر منافع کشور اجازه برگزاری انتخابات آرام را بدهند.

ـ هاشم زایی: احمدی نژاد با توهم کشور را اداره می‌کرد و این توهم همان چیزی است که همه دیکتاتورها دچار آن بودند و صدام نیز با همین توهم جنگ را آغاز کرد؛ اگر احمدی نژاد در انتخابات حضور هم پیدا می‌کرد نمی‌توانست آرای لازم را کسب کند و توصیه رهبری به کسی که در زمان ریاست جمهوری هزینه‌هایی بالاتر از یک جنگ را به کشور متحمل کرد بیانگر این موضوع بود که کشور مسائل مهم‌تر و نیازهای جدی‌تری نسبت به سیاسی شدن فضای انتخابات دارد.

ـ خجسته: کلام آقا نصب‌العین قرار گیرد؛ رهبری مصلحت‌هایی را برای نظام تشخیص می‌دهند که اگر ما ولایتمدار باشیم باید آنها را عملی و اجرایی کنیم.

ـ بنیادی: جامعه آمادگی شنیدن سخنان رهبری درباره احمدی‌نژاد را داشت؛ شخص مورد نظر هیچ‌گونه ابائی در انجام برخی بی‌اخلاقی‌ها نداشت و این موارد مخالف اصول اخلاقی و اسلامی است، شاید رهبری در هشت سال گذشته ایشان را به نوعی تحمل کردند و بنا بر مصلحت کشور نخواستند به این مساله ورود پیدا کنند، وگرنه ایشان به راحتی می‌توانستند جلوی این فرد را بگیرند؛ الان فرصت مناسبی بود که به ما این مساله را اعلام کنند که با رفتارهای ایشان مخالف بودند.

ـ رنجبرزاده: به صلاح کشور است که فضا دو قطبی نشود؛ احمدی نژاد مطمئنا به فرمایش رهبری تمکین می‌کند.

ـ علیرضا رحیمی: ما می خواستیم به وزارت کشور تذکر جدی برای جلوگیری از تبلیغات زودرس عده‌ای و سیاه‌نمایی علیه دولت و به دنبال آن تشویش اذهان عمومی را بدهیم که خوشبختانه مقام معظم رهبری  زودتر از بقیه این قضیه را تشخیص دادند؛ نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کسی که در دوره‌ای با استفاده از حداکثر فرصت ها و احساسات مردم موج سواری کرده بخواهد  در سکوت دلسوزان شرایط را به نفع خود بخرد. لازم است که دیگران نیز وارد عرصه انتخابات شوند شاید بتوان تذکر رهبری را از این حیث تعبیر کرد(15)

 

حجت الاسلام محمود علوی/وزیر اطلاعات

رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه تأکید داشته‌اند که این مهم به ‌منظور حفظ وحدت جامعه و نوع واکنش به مصلحت‌اندیشی ولی‌فقیه، یک امتحان الهی است و مادامی‌که قدردان ولایت‌فقیه باشیم، دشمن نمی‌تواند به کشور آسیب برساند.(16)

محمدرضا عارف/عضو فراکسیون امید

فکر می‌کنم هر کسی حق دارد نظر خود را بدهد و نظرش محترم است اما مقام معظم رهبری وقتی در این مسائل حرف می‌زنند همه جریانات سیاسی درون نظام باید اطاعت و عمل کنند. دوستانی که مخاطب این بیانات هستند حتما به توصیه‌های ایشان توجه کنند.(17)

ابوالقاسم رئوفیان/ دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین

برخی پروژه ای را طراحی و رسانه ای کردند تا بازخورد آن را بگیرند، با این تصور که آنها فکر می کردند ممکن است از دفتر رهبر معظم انقلاب تکذیبه ای منتشر شود و آنان بهره برداری سیاسی کنند. مشخص شده است رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوال امر و نهی نکردند بلکه از موضع ارشادی نصیحت کرده اند که حضور او مضر به حال کشور است و مصلحت نیست. امیدوارم محمود احمدی‌نژاد به نصیحت رهبر انقلاب توجه و سودای حضور در عرصه انتخابات را برای همیشه از سر خود خارج کند.(18)

محمد نبی حبیبی/دبیر کل حزب موتلفه اسلامی

کسانی که مدعی پای‌بندی به توصیه‌های رهبری هستند، باید توصیه‌های ایشان را با تمام ظرفیت خود عملی کنند. تاکید رهبری بر جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه بسیار ضروری و مهم است. احمدی نژاد قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان پیش بینی کرد که او چه می‌کند.(19)

رسول منتجب نیا/عضو حزب اعتماد ملی

من فکر می‌کنم احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان باید به‌قدری بتوانند مساله را تحلیل کنند که وقتی نظر رهبری منفی باشد، وارد صحنه نشوند؛ کما این‌که در گذشته نیز مورد مشابهی وجود داشت که آقای خاتمی وقتی احساس کرد که نظر رهبری با آمدنش موافق نیست، کناره‌گیری کرد و کاندیدا نشد.(20)

حسین قربانزاده /

دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران

رهبری حدود یک ماه پیش توصیه خود درباره‌ی حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات را به ایشان ابلاغ کردند، اما ای کاش فضایی فراهم نمی‌شد که این توصیه خصوصی به صورت علنی طرح شود/آقای احمدی‌نژاد از آنجایی که فرد غیر قابل پیش بینی و غیر قابل پیش گیری است، به عنوان یک سیاست‌مدار نمی شود چندان پیش بینی کرد که ایشان چه رفتاری را با توجه به سخنان امروز رهبری پیش خواهند گرفت.(21)

حجت الاسلام محمد غرویان/ استاد حوزه علمیه قم

آقای احمدی‌نژاد باید از توصیه رهبری بسیار سپاسگزار باشد و به این نصیحت نیز قطعا گوش می‌دهد و وارد انتخابات نمی‌شود.(22)

محمد تقی رهبر/عضو جامعه روحانیت مبارز

من هم به نوبه خود با آمدن این آقا موافق نیستم بیاید هم به او رأی نمی دهم چون عملکرد گذشته اش را دیدم. احمدی‌نژاد با رهبر معظم انقلاب رو در رو دیدار کرده و سمت و سوی سخنان ایشان را متوجه می‌شود، پس مصلحت این است که بگوید "چشم من در صحنه نیستم".(23)

علاالدین بروجردی

رییس فراکسیون امنیت ملیمجلس: سخنان امروز رهبری فصل الخطاب است و انتظار می رود آقای احمدی نژاد به این سخنان گوش داده و در انتخابات شرکت نکنند.(24)

کاظم جلالی/ رییس مرکز پژوهشهای مجلس

به هر حال رهبر معظم انقلاب به عنوان مغز متفکر و دیده‌بان تیزبین نظام مصلحت دانستند به آقای احمدی نژاد توصیه کنند که در انتخابات شرکت نکنند کسانی که ادعای ولایتمداری دارند این توصیه مورد توجه آنها قرار بگیرد و ولایتمداری خود را ثابت کنند.(25)

صادق خرازی/رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان

پیش از اینکه این نصیحت علنی شود، در برخی محافل، عده‌ای راه انکار گزیدند و جمعی نیز اصرار ورزیدند، تا جایی‌که رهبری نظام در مقام امام امت، خود علنا توصیه مصلحانه خود را ابراز کردند و آن را نه «نهی» و «منع» که «نصیحت به برادر مؤمن خود» خواندند تا شکاف و نقاری در جامعه اسلامی ایجاد نشود. در برخورد با این «نصیحت»، نه باید سکوت کرد، نه به مقابله و چالش برخاست، نه به سفسطه پرداخت و نه دروغ گفت؛ این توصیه مصلحانه را فقط باید اطاعت و تبعیت کرد و حرمت نهاد. (26)

حجت‌الاسلام محمود محمدی‌عراقی / داماد آیت الله مصباح یزدی

رفتار آقای احمدی‌نژاد را قضاوت نمی‌کنم اما تصور نمی‌کنم جوانان ما و ملت اجازه عدم‌تمکین از فرمایشات رهبری را به او بدهند. هرچند رهبر معظم انقلاب هیچ‌گاه امر و نهی نمی‌کنند و همواره مصالح نظام و کشور را یادآور شده‌اند.اگر آقای احمدی‌نژاد به فرمایشات رهبری عمل کند به نفع اوست، اگر هم عمل نکند به ضرر اوست. خوشبختانه مردم ما وفادارتر و فهیم‌تر از آن‌اند که اجازه عدول و عدم تمکین را به او یا هر شخص دیگری بدهند.(27)

حجت الاسلام جعفر شجونی/عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

منظور آقا این بود که اگر احمدی‌نژاد می‌خواهد کاندیدا بشود، در موعد قانونی ثبت‌نام و فعالیت کند وگرنه منظور ایشان عدم‌شرکت در انتخابات نبوده است! (28)

صادق زیبا کلام/فعال سیاسی

اگر آقای احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت می‌کرد، انتخابات خیلی شور بیشتری می‌گرفت و به سمت قطبی شدن می‌رفت.در حال حاضر كه قرار شده است احمدي‌نژاد ظاهرا وارد عرصه انتخابات نشود، نخستين مشكل براي اصولگرايان به وجود مي‌آيد و اينكه نامزدشان در انتخابات كه حداقل شانس راي آوري داشته باشد چه كسي مي‌تواند باشد. (29)

مصباحی‌مقدم/سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران

ظاهرا تأکید مقام معظم رهبری این بوده که آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 وارد نشود امیداریم آقای احمدی نژاد به این توصیه توجه کند. اگر خدایی نکرده آقای احمدی نژاد به توصیه ای که شده توجه نکند، یقینا محبوبیت و هواداران خودش را به شدت از دست خواهد داد.(30)

 

محمود صادقی/عضو فراکسیون امید

آن شخص در دوره ریاست جمهوری هشت ساله خود نیز با ایجاد دو دستگی و فضای دوقطبی در کشور، کارش را به پیش بردآن شخص نهی شده، علاوه بر اینکه در نظام اداری هرج و مرج ایجاد کرد، بیت المال شامل بیش از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی را بر باد داد. مطابق اعلام دادستان محترم دیوان محاسبات در جلسه ای که هیات رئیسه فراکسیون شفاف سازی در دیوان داشت،‌ دولت گذشته 48 هزار میلیارد تومان محکومیت قطعی مالی دارد که 12 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شخص رئیس دولت سابق که تاکنون اجرا نشده است. (31)

مصطفی کواکبیان/عضو فراکسیون امید

ما اصلاح طلبان از مقام معظم رهبری تشکر می کنیم که نصیحت دلسوزانه داشتند اما معتقدیم این کفایت نمی کند. کسانی که کشور را به ورطه نابودی کشانده اند، دستگاه قضایی باید حتما به محاکمه آنها بپردازد و نباید سکوت کند.(32)

حسین شریعتمداری

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه گریزی به این قضیه زده و توضیحات جامعی را درباره آن بیان فرمودند که بدون تردید باطل‌السحر تلاش دشمن برای سود بردن از فضای مغشوش و اختلاف‌انگیز پیشین است.(33)

آیت الله جنتی/رئیس مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله جنتی تبعیض و بی‌عدالتی را از منکرات جامعه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در موضع‌گیری اخیر خود فتنه‌ای که داشت شکل می‌گرفت را در نطفه خفه کردند.(34)

محمدرضا خاتمی/عضو فعلی شورای مرکزی

جبهه مشارکت

نایب‌رئیس مجلس ششم/دبیر کل سابق جبهه مشارکت : حضور آقای احمدی‌نژاد در هشت سال خود جز ایجاد مشکل چیزی برای مردم به بار نیاورده است. بنابراین ادامه مسیر حتماً به نفع کشور نخواهد بود. خود رهبری هم این مسئله را بیان کرده‌اند. (35)

محسن کوهکن/ عضو کمیسیون صنایع و معادن

ما دیگر هیچ بحثی در مورد حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نخواهیم داشت. احمدی نژاد مدعی است که تابع ولایت فقیه است و باید الان این مسئله را نشان دهد. (36)

 

 

جدول شماره 2- تیتر روزنامه های سه شنبه 6 مهر 1395

اسم

تیتر

ابتکار

کارشناسان سیاسی توصیه رهبرانقلاب به کناره‌گیری احمدی‌نژاد از انتخابات را لازم‌الاجرا دانستند.

اتمام حجت!

آرمان

گفتيم صلاح نمي‌دانيم شركت كنيد

اطلاعات

امروزکشور به اتحاد نیروهای مؤمن احتیاج دارد

اعتماد

گفتیم،صلاح ‌نمی‌دانیم شرکت کنید

آفتاب یزد

به یک نفر گفتیم صلاح نمی دانیم در فلان قضیه شرکت کنید

ایران

بر اتحاد نیروهای مؤمن و انقلابی اصرار دارم

جام جم

دو قطبی برای کشور مضر است

جمهوری اسلامی

رهبر‌ی حضور احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به صلاح نمی‌دانند

جوان

آن توصیه ملاحظه مخاطب و اوضاع کشور بود

خراسان

توصیه وحدت آفرین رهبر انقلاب

دنیای اقتصاد

با تاکید بر حرکت در نقطه مقابل دشمن : رهبر حکیم انقلاب رشته دشمن را پنبه کرد

رسالت

کشور به اتحاد نیروهای مومن و پای کار نیاز دارد

شرق

صلاح نمي‌دانم شما وارد شويد

شهروند

رهبر معظم انقلاب در اظهاراتی صریح ایجاد فضای دو قطبی در جامعه را مضر دانستند نقطه پایان

کیهان

با تاکید بر حرکت در نقطه مقابل دشمن: رهبر حکیم انقلاب، رشته دشمن را پنبه کرد

وطن امروز

رهبر انقلاب در درس خارج فقه نقل‌قول موردمناقشه روزهای اخیر را شفاف کردند:تأکید بر اتحاد نیروهای انقلابی

وقایع اتفاقیه

صلاح نمی دانم وارد شوید کشور دو قطبی می شود

 

 Rرسانه ها و روزنامه های داخلی و خارجی نیز  بالاتفاق(اعم از اصولگرا، اعتدالگرا و اصلاح طلب!!!) سه شنبه خود را با دغدغه ولایت مداری یا ولایت گریزی احمدی نژاد آغاز کردند. (37)

دکتر احمدی نژاد با فاصله چندساعت پس از انتشار این بیانات، اقدام به انتشار پیامی دشمن شکن در لبیک به توصیه امام جامعه اسلامی نموده و ضمن تأکید بر اینکه در جلسه مذکور، مطلبی جز تشریح برنامه های تبیین انقلاب مورد پیگیری از سوی ایشان در سراسر کشور مطرح نگردیده و در ادامه رهبر معظم انقلاب طی توصیهای از ایشان خواسته اند که"در این دوره مصلحت نیستدر انتخابات شرکت نمایند"، مدال تبعیت بی چون وچرای خویش از توصیه معظم له را(نه در تاریخ نگارش نامه ، بلکه در همان جلسه که  به محضر ایشان رسیده بودند) در انظار خاص و عام و دوست و دشمن، به نمایش گذاشته و تصریح می دارد : «در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم.»(38)

یادداشت «سی حکمتِ یک تدبیر« را با موضوع شرح حکمت های مستتر در ماجرای فوق، را اینجا مطالعه نمایید(39)

با تدبیر داهیانه امام جامعه اسلامی و اقدام به موقع سپهسالار ولایت، آزمون خودساختة مدعیّان، با نمره عالی و قبولی بی چون و چرای دکتر احمدی نژاد به پایان رسید ؛ حنای مغرضین ، بدخواهان، کج اندیشان یا خواص و گروه های ساده لوح بی رنگ گشته، و روسیاهی برای زغال باقی ماند.

لیکن برخی از این گروه ها و افراد، علیرغم اینکه در ظاهر به هدف اولیه خود، یعنی حذف دارندة بیشترین رأی تاریخ انتخابات های ریاست جمهوری ایران از صحنه رقابت های انتخاباتی پیش رو نائل آمده بودند، لیکن هنوز آرامش خیال و آسودگی خاطر کامل را احساس  نمی کردند. از یک سو، برچسب ولایت گریزی که آتش تنور دروغین آنرا خودشان در 10 سال گذشته برافروخته بودند، دیگر قابل وصله بر دکتر احمدی نژاد نبود و  از طرفی دیگر، ایشان حذف همیشگی این کابوس متقابل با آرمان های متعارض ذهنی شان را خواستار بودند.

چنین شد که با انتشار نامه احمدی نژاد واکنش های مختلف از سوی چهره های سیاسی مغرض دوباره شروع شد. اینبار نه برای تمجید، بلکه برای عادی جلوه دادن این حرکت تاریخی و عبرت آموز و خنثی سازی برکات و تبعات انقلابی آن؛ روزنامه جمهوری اسلامی نامه رئیس دولت های نهم و دهم را طلبکارانه و نوعی فرار رو به جلو می خواند. روزنامه اعتماد نیز لجبازی و بینش ضعیف سیاسی، احمدی‌نژاد را نیز دلیل این اتفاق برشمرد. مرتضی آقا تهرانی که در گذشته از حامیان دکتر احمدی نژاد بود، سخنان رهبر انقلاب را ناجی کشور دانسته و تاکید می نماید :«اگر به جای احمدی نژاد بودم پای آقا را می بوسیدم و از این که رهبر انقلاب این گونه از روی خیرخواهی، باعث نجاتم شده است؛ قدردانی لازم را از ایشان به عمل می آوردم.»(40).

جدول شماره 3- چکیده اظهارات برخی شخصیت های سیاسی در مورد نامه دکتر احمدی نژاد

اسم

چکیده سخنان

اسدالله عباسی/ عضو فراکسیون ولایت مجلس

آقای احمدی‌نژاد چاره‌ای جز تمکین کردن به توصیه رهبری نداشت. اگر تفکری غیراز این داشت با رهبری مشورت نمی‌کرد. حمدی نژاد قبل از این نیز اعلام نکرده بود که می‌آید یا نمی‌آید. قصدش این بود که کارش را بعد از مشورت با رهبری شروع کند که رهبری صلاح نداستند.(41)

محمدرضا عارف/ معاون اول دولت اصلاحات؛ رییس فراکسیون امید مجلس

با اشاره به نهی رهبری از حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات تصریح کرد: آن‌چه مسلم است، «نهی رهبری» به عملکرد احمدی‌نژاد برمی‌گردد چراکه درمورد عملکرد رییس دولت‌های نهم و دهم سوال‌های جدی وجود دارد و احمدی‌نژاد و مسئولان نزدیک به او باید نسبت به اختلاس‌هایی که انجام گرفته و مشکلات فراوان مالی و اقتصادی که به‌وجود آمده، پاسخگو باشند. (42)

عباس سلیمی نمین

احمدی‌نژاد چرا دهم شهریور نامه تبعیت از رهبری ننوشت؟/ او اجازه داد چالش سیاسی جدی ایجاد شود و رهبری را ناگزیر سازد که توصیه خود را علنی سازند. /تبعیت در دهم شهریور با تبعیت در ششم مهر ماه تفاوت های معنایی و محتوایی بسیار دارد که در آینده ابعاد آن روشن خواهد شد. (43)

حجت الاسلام محمد محمدی ری شهری/ تولیت آستان عبدالعظیم حسنی

احمدی نژاد باید پیش از سفر به گرگان از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی تمکین می کرد و از حضور در انتخابات انصراف می داد. آقای احمدی نژاد نباید طوری رفتار می کرد که رهبر معظم انقلاب نظرشان را درباره به صلاح نبودن حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری بطور علنی اعلام می کردند.(44)

واکنش تریبون‌های نماز جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵کشور

مصلحت بر نیامدن «آن مرد» بود(45)/ اقدامات انتخاباتی زودرس با ورود و توصیه رهبری اصلاح شد (46)

روزنامه جمهوری اسلامی

ـ چهارشنبه 7 مهر 1395: از دوران تصدی مسئولیت دولت‌های نهم و دهم پرونده‌های مفتوح و رسیدگی نشده قابل توجهی باقی مانده است که مردم در انتظار نتیجه رسیدگی به آنها هستند.در این تقصیر‌های تعمدی که به پیشرفت کشور و اعتماد مردم لطمه‌های جدی وارد کرد حتی افراد و دستگاه‌هایی که از بدنه دولت نبودند نیز متهم هستند که ماجرای کهریزک و اعترافات مرتضوی تنها یکی از آنهاست.

بذل وبخشش‌های بی‌حساب و کتاب از بیت المال و فساد‌های کلان مالی،اختلاس و رانت خواری‌های فراوان دامن افراد زیادی را می‌گیرد و اگر کلیت عملکرد زیان بار8ساله آن دولت متاسفانه به علت فقدان یک سیستم حسابرسی و نظارتی قدرتمند بعد از گذشت سه سال از خاتمه کار دولت عدالت محور!!رسیدگی نشده است پرونده‌های حقوقی موجود و متهمان حاضر آن که باید تعیین تکلیف شوند.

سخن اینجاست که اعلام دیر هنگام رئیس دولت‌های مذکور نباید ذره‌ای در این روال خدشه وارد کند.یعنی چه فردی که معاون اول او در زندان است و خودش باید هنوز پاسخگوی اول باشد، به استناد یک دیدار با رهبر انقلاب و نصایح ضروری و کاملا روشن ایشان،بعد از یک ماه که همه نوع تعبیری را به علت سفر استانی تبلیغاتی‌اش به راه انداخت، طلبکارانه از میدان رقابتی که هرگز بختی در آن نداشت بعنوان اطاعت از سخن رهبری و نه به اراده و خواست خود ترک نماید و برای آینده سیاسی خود مقتدرانه پیام صادر نماید؟

این ماجرا در کل برای او یک فرافکنی و فرار به جلو است.دولت یازدهم در گرداب نابسامانی‌های آن دوره هنوز گرفتار است...به کجا چنین شتابان؟ (47)

ـ چهارشنبه –14 مهر 1395:این روزها شاهد هستیم بار دیگر موضوع احمدی نژاد مطرح است. قصد نداریم به دلایل آمدن و نیامدن او بپردازیم، گرچه مقام معظم رهبری ناچار شدند برای پیشگیری از خسارت حضور ایشان خود وارد صحنه شوند.اما فضای این روزها اقتضاء می‌کند جریان شناسی کنیم. پدیده‌ای به نام احمدی نژاد با حمایت بعضی از علماء نظیر آقای مصباح و جبهه پایداری به یک جریان تبدیل شده است.

توصیه می‌کنم به دانشجویان بویژه دانشجویان علوم سیاسی و اجتماعی مولفه‌های این جریان را شناسایی و معرفی کنند تا دوباره گروهی از مردم دچار تردید و تکرار اشتباه نشوند. برای شناخت جریان احمدی نژادیسم کافی است نگاهی به مواضع و حرکت‌های این جریان داشته باشید. جریانی که کمتر در بین فرهیختگان و روشنفکران طرفدار دارد، جریانی که از شب مناظره (شب 14 خرداد) شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. این جریان تلاش کرد سرمایه‌های این کشور در مدت کوتاهی نابود گردد. شخصیت‌های بزرگ متهم به اشرافیت گردند، توافقنامه‌های بین‌المللی و قطعنامه‌ها کاغذ پاره تلقی گردند و روابط خارجی کشور بزرگ ایران منحصر به ارتباط با چند کشور فقیر و جنجالی شود.

روش او این بود که با یک قیام و قعود 200 مصوبه با هزاران میلیارد تصویب شده و ابلاغ گردد. نیروهای طرفدار رئیس‌جمهور در عین عدم صلاحیت تصمیم گیرنده امور گردند و ثبات و آرامش از کشور رخت بربندد. در این یادداشت سعی می‌شود به اجمال به اصول این فرهنگ اشاره شود:

1-اعتماد به افرادی که در انقلاب ریشه‌ای ندارند... 2- فرهنگ افشاگری ... 3- بی‌ثباتی و نا آرامی ... 4- ضربه‌های اقتصادی ... 5- تظاهر به ساده زیستی... 6- دوقطبی کردن جامعه... 7- بی‌اعتنایی به قانون ...

در پایان به همه اندیشمندان بویژه دانشجویان توصیه می‌کنم شاخص‌های رفتاری این جریان را بشناسند. مردم ما شایستگی دارند تا دولت و مجلسی را انتخاب کنند که از یک نوع اصالت، تعقل و تفکر برخوردار باشد تا قدر اندیشمندان، هنرمندان و فرهیختگان جامعه را بداند و برای آحاد مردم خدمت کند. تظاهر و ریا نداشته باشد و بتواند با ارتباط منطقی با کشورهای دیگر از دانش و تجربه آنها استفاده کند.(48)

آفتاب‌نيوز

ـ«سوال از احمدي‌نژاد مدعي ولايتمداري اين است كه اگر واقعا به توصيه رهبر معظم انقلاب پايبند بوده، چرا تنها ۲ هفته بعد از آن ديدار، سفرهاي استاني‌اش را كه همه مي‌دانند انتخاباتي است، ادامه مي‌دهد و با آن تبليغات پرحجم، به گرگان مي‌رود؟ آيا بايد احمدي‌نژاد شرايط را به گونه‌اي رقم بزند و بي اعتنايي كند كه رهبر معظم انقلاب به اين نتيجه برسند كه بايد آنچه محترمانه و محرمانه به احمدي‌نژاد بيان داشته‌اند را از پشت بلندگو نيز تكرار كنند؟»(49)

روزنامه آرمان- شنبه 10 مهر 1395 :

ـ  محمود احمدي‌نژاد باز هم به سفر رفت، اما اين سفر مانند ساير مسافرت‌هاي او عادي نبود، بلكه مايه حيرت همگان شد؛ چرا كه زمان زيادي از نهي او از كانديداتوري درانتخابات سال ۹۶ نگذشته است. رفتن به سفرهاي استاني يكي از موضوعاتي بود كه شائبه حضور احمدي‌نژاد در انتخابات سال آينده را ايجاد كرده بود و كمتر كسي تصور مي‌كرد او به سفر استاني برود. اما ديروز خبر رسيد كه او به گيلان رفته است. چند نشانه وجود دارد كه بر مبناي آن نمي‌توان مسافرت احمدي‌نژاد را عادي و شخصي با هدف تفريح دانست؛ چرا كه اگر اينگونه بود، تصاوير حضور او در نماز جمعه آستانه اشرفيه در سايت‌هاي حامي احمدي‌نژاد به شكل وسيع منتشر نمي‌شد؛ به ويژه تصوير سلفي گرفتن چند نوجوان كم سن و سال!

ـ برگزاري دو سفر از سوی احمدی نژاد پس از نهي رهبری، يادآور رويكردي ديگر از احمدي‌نژاد است؛ يعني جريان دستور مقام معظم رهبري به احمدي‌نژاد در ابتداي دولت دوم اوكه طي آن، معاونت اولي مشايي را به صلاح ندانستند. نامه رهبري به احمدي‌نژاد در ۲۷ تير ۱۳۸۸ نوشته شده و به دست او رسيده بود، اما احمدي‌نژاد از اجراي آن خودداري كرد تا آنكه حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي، نامه را افشا كرد و تازه بعد از علني شدن موضوع بود كه احمدي‌نژاد در نامه‌اي به رهبر انقلاب در ۲ مرداد همان سال، خبر از «كناره‌گيري» مشايي داد.(50)

روزنامه اعتماد- حجت الاسلام محمد غرویان/ استاد حوزه

- ۶ مهر ۱۳۹۵: اگر كسي يا يك گروه خود را مقيد به رهبري نظام مي‌داند، مي‌تواند به سهولت متوجه شود كه ايشان حضور انتخاباتي احمدي‌نژاد را به صلاح شخص خودش و كشور نمي‌داند. حتي اگر متوجه اين امر روشن نمي‌شد، پس معلوم است كه فاقد حداقلي از بينش سياسي است.... وقتي فردي كه هيچ چيزي نداشته و هرچه دارد از نظام و رهبري دارد تا اين حد در برابر يك توصيه مشفقانه لجبازي مي‌كند، بايد ديد كه در دوره رياست‌جمهوري‌اش در برابر ساير سياست‌مداران داخلي و حتي خارجي چه لجبازي‌هايي انجام داده و چه هزينه‌هايي را بر كشور تحميل كرده است؟ لجبازی و بینش ضعیف سیاسی، احمدی‌نژاد را به اینجا کشاند.(51)

ـ 10 مهر ۱۳۹۵:  پس از اينكه رهبر انقلاب توصيه خود را براي منع حضور رييس دولت سابق علني كردند و با نامه‌اي كه آقاي احمدي‌نژاد در پاسخ به اين موضوع به ايشان نوشتند، مشخص شد كه او قطعا در انتخابات سال آينده حضور نخواهد داشت. در اين ميان اما واكنش‌هايي كه از سوي چهره‌هاي اصولگرا نشان داده شد حكايت از اين داشت كه اصولگرايان بيش از ديگر جناح‌ها از نيامدن احمدي‌نژاد استقبال   مي‌كنند و خوشحال هستند. چند نكته در باب اين خوشحالي وجود دارد.

١) به نظر مي‌رسد اصولگرايان تصور مي‌كردند كه مقام معظم رهبري موافق ديدگاه‌ها و سياست‌هاي آقاي احمدي‌نژاد هستند اما حالا كه ايشان به صورت علني اعلام كردند كه آقاي احمدي‌نژاد را طي توصيه‌اي از حضور در انتخابات منع كردند آنچه در شبهه بود براي همگان روشن شد. اصولگرايان اگر تا پيش از اين ملاحظاتي براي بيان مخالفت‌شان با حضور آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات داشتند حالا ديگر آن ملاحظات را ندارند و در واقع باطن خود را آشكار كردند.

٢) اصولگرايان به خوبي مي‌دانستند حضور آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات سال آينده شكست سنگيني را براي او رقم مي‌زد، شكستي كه بي‌شك تنها به نام جريان احمدي‌نژاد نوشته نمي‌شد، بلكه دامن آنها را نيز مي‌گرفت و اين شكست به نام آنها هم ثبت مي‌شد. اكنون طبيعي است كه اصولگرايان از عدم حضور احمدي‌نژاد در انتخابات سال آينده به نام كانديدايي كه اصولگرا خوانده مي‌شد، بيش از گروه‌هاي ديگر خوشحال باشند و اعلام رضايت كنند. زيرا با عدم حضور او در انتخابات شكست سنگين ديگري به نام اصولگرايان ثبت نخواهد شد.

٣) همه دلسوزان و عقلاي كشور به خوبي مي‌دانند امروز فضاي كشور بيش از هر چيز نيازمند آرامش است و اين مساله اساسا با روحيه آقاي احمدي‌نژاد سازگار نيست و مهم‌ترين خصلت روحيه او تنش آفريني است. اصولگرايان به خوبي مي‌دانند اگر آقاي احمدي‌نژاد به عنوان كانديدا وارد ميدان انتخابات سال آينده مي‌شد كشور قبل و بعد از انتخابات دچار منازعات، كشمكش‌ها و جدال‌هايي مي‌شد كه جز آشفتگي‌هاي اخلاقي ثمر ديگري به همراه نداشت. به هر حال تجربه سال‌هاي گذشته بر همگان روشن كرد كه چنين منازعاتي چه خسارت‌هاي بزرگ و جبران‌ناپذيري را براي كشور، مردم و نظام به همراه دارد و هر كه دلسوز نظام و كشور باشد از اين موضوع استقبال مي‌كند كه از ورود به چنين فضايي جلوگيري شود.(52)

خبرگزاری خبرآنلاین- مصطفی صادقی:

دوران «دو قطبی‌سازی» تمام شد؛ مثل دوران احمدی‌نژاد

 

ـ در سال 84، احمدی‌نژاد بنای تغییر ساختار قدرت را در ایران داشت او برای این کار احتیاج به «آشفتگی» داشت و ایجاد دو قطبی‌های پی در پی.

ـ در سال 88، احمدی‌نژاد باز انتخابات را معطوف به یک روز نمی‌دانست و دنبال ارتقا سطح بازیگری سیاسی‌اش بود؛ دنبال چالش بود برای باز شدن بیشتر پایش به سیاست رسمی. او قدرتی بیش از یک رییس‌جمهور می‌خواست؛ یا به بیان دیگر او می‌خواست رییس‌جمهوری باشد با اختیارات منحصر به فرد.

پس از 92 : دو سال متوالی سکوت کرد؛ لب از لب نمی‌گشود تا مشتش همچنان بسته بماند. او از همان روز که نبود دوباره می‌خواست که باشد. پارلمان را کنار گذاشت تا قدرت را در همان سطح ریاست‌جمهوری جستجو کند. ناگهان سفرها شروع شد؛ چمدانش را بسته بود؛ شهر به شهر می‌گشت و حواریونش نام قیام را برای کوچ‌های انتخاباتی‌اش برگزیده بودند. آنالیز حرف‌های او کدهای مهمی به تحلیلگران می‌داد؛ همه فهمیده بودند؛ او می‌خواست باز باشد. باز به ایجاد شکاف و قطب‌سازی فکر می‌کرد. «جامعه‌ی تازه آرام شده؛ زخم‌های تازه ترمیم شده»؛ هیچ‌کدام برای محمود مهم نبود او تنها به یک چیز فکر می‌کرد؛ برآمدن و طلوع دوباره از یک «بهم ریختگی تمام عیار». این همان چیزی است که او را دوباره رییس‌جمهور خواهد کرد.

ـ بازیگران سیاست هزینه‌های کنش‌هایشان را نباید از جیب جامعه پرداخت کنند محمود احمدی‌نژاد حتما تجربه‌ای مهم و سنگین برای تاریخ معاصر ما بوده است. باید دوران دو قطبی و ایجاد شکاف را تمام شده بدانیم؛ مثل دوران محمود مثل سال‌های تلخ دهه هشتاد.(53)

علی غفاریان/ مدیرمسئول صراط نیوز :

"احمدی بای بای"

ـ حضرت آقا پس از گذشت بیش از یک ماه و سکوت مشکوک احمدی نژاد نهایتا شخصا به میدان آمده و "پشت بلندگو" تاکید کردند که این توصیه را به وی کرده اند . این یعنی طرف مقابل غیر قابل اعتماد است و باید زودتر مردم در جریان اصل موضوع قرار بگیرند . حال با این تفاسیر بعید به نظر می رسد مثلا برای انتخابات های بعدی (اعم از ریاست جمهوری ، مجلس یا شورای شهر) بشود به او اعتماد کرد .ـ رهبری می فرمایند : "من صلاح نمیدانم شما وارد بشوید" این یعنی رئیس جمهور سابق بالکل وارد فضای شلوغ کاری و سفر استانی و استقبال و اظهارات مساله دار و خلاصه بهم ریختن جو عمومی و بر هم زدن آرامش نسبی سیاسی کشور نشوند .(البته  اگر وی رویه پیشین خود را در قهر کردن و یا لجاجت به کار نگیرد!) (54)

خبرگزاری فارس/ پرویز امینی:

احمدی‌نژاد «پروژه - پروسه» بازسازی خود را به محاق برد/ تلاش احمدی‌نژاد برای بازسازی خود با بازخوانی خط امام

 

ـ پیش‌تر و در یک گفتگوی مفصل گفته بودم که احمدی‌نژاد در رتبه نخست بازیگران سیاسی کشور است اما همچون بازیگران در این سطح (هاشمی و خاتمی و لاریجانی و...) دارای خطای استراتژیک در سیاست‌ورزی خود است. خطای استراتژیک احمدی‌نژاد که بخصوص در دولت دومش ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد، در سطحی باعث «گسست» و در سطحی دیگر عامل «سست شدن» پایگاه ایدئولوژیکش بود.

ـ احمدی‌نژاد بعد رأی حدود 25 میلیونی سال 88، احساس بی نیازی نسبت به این پایگاه اجتماعی پیدا کرد. در تحلیل او سهم این پایگاه ایدئولوژیک حداکثر چهار و پنج میلیون از این 25 میلیون رأی است. احساس بی نیازی از پایگاه ایدئولوژیک و هدف گذاری برای جذب و تعدیل پایگاه مخالفان، موجب چرخش در نگاه او نسبت به مسائل شد که «ایران گرایی» و «کورش گرایی»، یکی از نشانه‌های آن بود.

ـ شرایط پس از قدرت در سال‌های بعد از 92، اجازه داد که احمدی‌نژاد آثار و لوازم بی اعتنایی به پایگاه ایدئولوژیک خود را بیشتر و عمیق‌تر درک کند و تلاش برای بازسازی خود در این پایگاه اجتماعی را در سطوح و بخش‌های مختلف، در دستور کار و اولویت خود قرار داد. بنابراین در این سال‌ها چرخشی از «کورش گرایی» به «امام گرایی» پیدا کرد و حتی تلاش کرد فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را تحت عنوان شوراهای بازخوانی خط امام بازسازی کند.

ـ کیفیت مواجهه احمدی‌نژاد با ملاقات و محتوی ملاقاتش با رهبری، در این چارچوب یعنی روند بازسازی او در این پایگاهایدئولوژیک اهمیت مضاعفی داشت. اما نحوه مواجهه احمدی‌نژاد با آن، به شکلی رقم خورد که این «پروژه - پروسه» را بهمحاق برد و احمدی‌نژاد را به شرایط ماقبل سال 92 پرتاب کرد و او و هوادارنش را برای مدت‌ها به انفعال و انزوا وادار خواهد کرد.(55)

عبدالله گنجی/ مدیر مسئول روزنامه جوان:

احمدي‌نژاد و راست‌آزمايي «انتخابات آزاد»

با مطالعه دقيق مي‌توان فهميد كه دولت هاشمي با دولت موسوي و دولت خاتمي با دولت هاشمي و دولت احمدي‌نژاد با دولت خاتمي چنين نكرده است. ممكن است برخي ناكامي‌ها را به دولت پيش ارجاع داده باشند يا قياس كارآمدي را تأكيد كرده باشند اما حجم آن بسيار اندك است.  اما اكنون به صورتي است كه در صفحه يك كمتر‌ روزنامه‌اي مي‌توان ديد كه نامي و ذكري از احمدي‌نژاد نباشد و اين استمرار بي‌سابقه است. حقيقت ماجرا اين است كه آنچه احمدي‌نژاد در عرصه سياسي انجام داد، خدمت به تجديدنظرطلبان بود. بازيافت اجتماعي هاشمي توسط احمدي‌نژاد انجام شد و دولت مستقر تا حدود زيادي محصول رفتار احمدي‌نژاد است و نبايد در اين ترديد كرد. از سوي ديگر لطمات احمدي‌نژاد در سبد نيروهاي انقلاب ماند. چه آناني را كه يك شبه و به دلايل غيركاري به بيرون  از دولت پرتاب مي‌كرد و چه آنجا كه انديشه امام و انقلاب اسلامي را به تفكرات من‌درآوردي آميخت و همگان را دچار بهت و حيرت نمود.(56)

خبرگزاری تسنیم:

۴نکته درباره ماجراهای اخیر احمدی‌نژاد/ چرا کار به اینجا کشید؟

 

ـ نکته‌ای که شاید هیچ تردیدی بر آن وارد نباشد آن است که اگر احمدی‌نژاد ماوقع جلسه خود با رهبر معظم انقلاب را به‌صورت امانتدارانه و صادقانه به اطلاع دیگران و حداقل به افراد نزدیک خود رسانده بود،‌ این فضای مسموم شکل نمی‌گرفت و قاعدتاً رهبر فرزانه انقلاب نیز ضرورتی برای تشریح علنی آنچه گذشته است احساس نمی‌کردند؛ با وجود این، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در این ماجرا نیز با عملکردی مشابه آنچه در قضیه مشایی، مصلحی و قهر 11روزه از خود به نمایش گذاشت، موجب تحمیل هزینه‌ به نظام و رهبری شده است و شرایطی به وجود آورده است که محمل و سوژه‌ بسیار مناسبی برای رسانه‌های ضدانقلاب برای القای تفاسیر و تحلیل‌های خاص آنهاست

ـ بخش بسیار قابل توجهی از افرادی را که در چندماه اخیر بنا به دلایل مختلف متمایل به کاندیداتوری و رأی‌آوری احمدی‌نژاد بودند عناصر متدین، حزب‌اللهی و ولایی تشکیل می‌دهند و اساساً با این تصور که احمدی‌نژاد نیز فردی ولایت‌پذیر و در خط رهبر معظم انقلاب است از او حمایت می‌کردند. یک حیث ماجرا آن است که احمدی‌نژاد نیز به همین دلیل و با علم به جنس طرفدارانش، خبر مذکور را مطرح نکرده و حتی در راستای انکار آن تلاش‌هایی کرده است. با این توصیفات و با محاسبه بیانات صریح رهبر معظم انقلاب، این بدنه از احمدی‌نژاد جدا خواهد شد و خود را با خط اصیل رهبری تطبیق خواهد داد.

ـ مسلم است که سابقه و رویکرد احمدی‌نژاد فضایی می‌سازد که یکی از نتایج اصلی اولیه آن بروز مجادلات و مباحثات غیرسازنده گسترده بین نیروهای انقلاب و حتی در سطح توده مردم است.

ـ مسئله آنجاست که احمدی‌نژاد دقیقاً آنجا به انحراف رفت که به جریان اصلاحطلبی تشبه جست و همچون آنها به نفس «قدرت» و قدرت‌طلبی اصالت داد و به‌جای آنکه قدرت را مستخدم حقیقت کند، این مسئله را به‌عکس کرد و لاجرم رویکردی پراگماتیستی به خدمت گرفت که منشأ همه مفاسد و انحرافات بعدی شد. روشن است که آن‌گاه که قدرت اصالت یابد، «فرصت‌طلبی» و منفعت‌گرایی مبنای عمل سیاسی می‌شود و همین اندیشه فردی را که مدعی بود می‌خواهد سپری برای رهبری باشد تا حد مخالفت آشکار و پنهان با ولی فقیه و خسارت زدن‌های مکرر به این جایگاه پیش می‌برد.(57)

حجت الاسلام سعیدی/نماینده ولی فقیه در سپاه/دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ در مصاحبه با روزنامه صبح نو

از دولت بازرگان ما شاهد این تقابل و چالش بودیم تا دولت بنی‌صدر و حتی آقای منتظری که شاگرد امام(رحمه‌الله علیه) و قائم مقام رهبری بود با اصول و مبانی امام(رحمه‌الله علیه) زاویه داشتند و شاید بتوان گفت مهم‌ترین شاهکار امام(رحمه‌الله علیه) حل مشکل منتظری قبل از رحلت‌شان بود. یا در دولت بعدی جریان کارگزاران و تکنوکرات‌ها بودند. در دوره بعدی جریان اصلاح‌طلب و موضوع انحراف که در دولت دهم واقعاً زاویه‌هایی را با نگاه رهبری داشتند؛ که متأسفانه اینها خیلی در جامعه باز نشد و هزینه‌ای که رهبر انقلاب پرداخت کردند در عدم صلاح‌دید ثبت نام رییس دولت نهم و دهم؛ ناشی از این مسأله بود. ناشی از کم‌کاری بود که ما نتوانستیم هویت این مجموعه را به جامعه معرفی کنیم. (58)و(59)

 

Rدر این میان آنچه عوام را دچار سردرگمی و خواص را حیران بر وقاحت پشت صحنه سیاسیون می ساخت، باز هم همسویی و همنوایی افراد و رسانه های وابسته به تمامی جریانات و بویژه برخی جریانات مدعی انقلابیگری بود.

علاوه بر تحلیل های گوشه دار رسانه های خارجی و ضدانقلاب(از بی بی سی(60)؛ (61)؛ (62)و (63)و رادیو فردا (64)گرفته تا نیویورک تایمز(65)، پایگاه تحلیلی آمریکایی المانیتور و شبکه خبری الجزیره انگلیسی(66)و ...) و افراد و رسانه های وابسته به جریانات اصلاح طلب و اعتدال گرا و متأسفانه برخی کج اندیشان که علیرغم ادعای ولایت پذیری، رأی خود را بر نظر صریح و عیان امام جامعه اولی دانسته و می دانند، باز هم دست از تخریب برادر مؤمن و ولایتمدار مقام عظمای ولایت، برنداشته و طی اظهارنظرهایی کینه توزانه ، تفاسیر جعلی از فرآیند فوق، تولید نموده و با تعابیری مانند «دفع فتنه»، «رفع شر»،  و ... سعی نمودند تا نه تنها این «لبیک و مدال افتخار ولایت پذیری در هر شرایط» دکتر احمدی نژاد را زیر سؤال برده ، بلکه «عقبة گفتمانی دولت های نهم و دهم را نیز به عنوان هزینه برای نظام» معرفی نموده و ضمن تطابق شرایط حسینعلی منتظری در زمان امام خمینی(ره)، و جریان کارگزاران ، تکنوکرات ها و اصلاح طلبان با جریان دولت دکتر احمدی نژاد ، صراحتاً آن را منحرف و زاویه دار با ولایت فقیه اعلام نمایند.(67)و (68)

موضوعی که ضرورت بازخوانی نظر امام جامعه اسلامی پیرامون گفتمان و عملکرد دولت های نهم و دهم را به جهت تعیین مسیر برای معتقدان به مکتب خمینی(ره) بیش از پیش برجسته می نماید.

جدول شماره 4- واکنش رسانه های خارجی به ماجرای توصیه امام خامنه ای به دکتر احمدی نژاد و نامه رئیس دولت های نهم و دهم به معظم‌له

اسم

چکیده مطلب

رضا حقیقت نژاد/

تحلیلگر بی بی سی

نهی علنی رهبری به احمدی نژاد از "پشت بلندگو"، شبیه قضیه معاون اولی مشایی و یا برکناری مصلحی بود؛ تا علنی نگفت، احمدی نژادی ها تسلیم نشدند.(69)

ـنهی علنی [آیت الله] خامنه ای نشان داد در ماجرای احمدی نژاد چه فشار روانی روی "آقا" بوده است!(70)

رادیو فردا

دوران حسن روحانی، احوال آقای خامنه‌ای را  به‌کلی دگرگون ساخت.(71)

ـروحانی تلفنی با اوباما گفتگو کرد، ظریف و جان کری صدها مذاکره مستقیم و تلفنی با یکدیگر داشته‌اند، توافق هسته‌ای با نادیده گرفتن اکثر خطوط قرمز آقای خامنه‌ای به‌دست آمد و ایران همچنان گرفتار تحریم‌های اساسی از سوی آمریکاست.

سایت کلمه

آیت‌الله خامنه‌ای امروز با تصریح «نهی احمدی‌نژاد» برای حضور در انتخابات در سخنانی که نگرانی از نافرمانی احمدی‌نژاد و یارانش در آن مشهود بود گفت:«ما این توصیه را به یکی از آقایان کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.»(72)

بی بی سی

ـ {احمدی نژاد همانند جریان برکناری مشائی، بارها نشان داده که حاضر نیست، هزینه‌ای بپردازد بدون آنکه هزینه‌ای به طرف مقابل خود تحمیل کند.

ـ تفرقه و اختلاف" ایجاد شده پیرامون "نهی شدن احمدی نژاد" می‌تواند ناشی از مقاومت احمدی نژاد و یارانش در مقابل توصیه‌ای باشد که در جلسه‌ای محرمانه به او داده شده است.

ـ با توجه به شخصیت و عملکرد احمدی نژاد، رقبای اصلاح طلب و معتدل او، از اقدام آیت الله خامنه‌ای برای نهی کردن او از نامزدی در انتخابات استقبال می کنند. چنین اتفاقی ممکن است در آینده برای رقیبان سیاسی  احمدی‌نژاد هم که امروز خوشحال هستند، تکرار شود

ـ ناگزیری آیت الله خامنه‌ای برای بیان حرف‌های محرمانه در پشت بلندگو، برای منع احمدی نژاد از نامزدی در انتخابات، نه تنها از مشکلات رهبر برای حل و فصل مسایل پشت درهای بسته پرده برمی‌دارد، بلکه این بحث را هم پررنگ می‌کند که آیا واقعا آیت الله خامنه‌ای همچون مردم تنها یک رأی دارد؟

ـ اصرار احمدی نژاد کار را به آنجا رساند که آیت الله خامنه‌ای پشت بلندگو، حرفی را که به "امانت" به او سپرده شده بود، به دیگران گفت.

ـ نتیجه، پایان دادن به هر شک و تردیدی درباره منتفی شدن نامزدی  احمدی نژاد است، اما اکنون نه به شیوه مطلوبی که آیت الله خامنه‌ای در نظر داشت، بدون آنکه شخصا هزینه این ردصلاحیت و مداخله مستقیم در روند برگزاری انتخابات را بپردازد.

ـ آنچه روی داده بیش از آنکه مربوط به احمدی نژاد شود، مباحثی به مراتب ریشه‌ای‌تر و جدی‌تر را درباره جایگاه انتخابات در نظام  جمهوری اسلامی و نقش ولی فقیه به پرسش می‌کشد.}(73)

ـ ادعای رهبری مبنی بر اینکه « من هم مثل بقیه‌ مردم، یک رأی دارم» اکنون به شکل‌های ایجابی و سلبی از سوی نیروهای وفادار به نظام هم به طور جدی مورد تردید قرار گرفته است.(74)

بی بی سی: احمدی نژاد راهی جز نوشتن نامه به آقای خامنه ای نداشت؛ احمدی نژاد در نامه خود سعی کرده خود را در فضای سیاسی کشور حفظ کند به همین دلیل اعلام کرده که در این دوره کاندیدا نمی شود. (75)

ـ  سفر اخیر احمدی نژاد به گرگان ظاهرا پس از دیدار وی با رهبری بوده است. یعنی به نوعی آن سرکشی و ماجراجویی احمدی نژاد و توهمی که نسبت به جایگاه اجتماعی خودش دارد، ادامه پیدا کرده است.(76)

ـ  گزارش ویدئویی بی بی سی: چرا احمدی نژاد تنها پس از موضع گیری علنی رهبر ایران عقب نشست؟(77)

ـرهبرایران به این نتیجه رسیده که پیشگیری بهترازدرمان است و با توجه به شناخت احمدی نژاد این تصمیم را اتخاذ کرده است.(78)

ـ  مشکلات اساسی اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری: رقابت با حسن روحانی که یک دوره به‌عنوان رئیس‌جمهور سرکار بوده است، نداشتن کاندیدایی کاریزماتیک، رأی آور و دارای جامعیت که بتواند روحانی را به چالش بکشد. اختلاف شدید اصولگرایان با یکدیگر.(79)

خبرگزاری

ایران وایر

{ـ نکته جالب سخنان امروز [آیت الله] خامنه ای آنجا بود که گفت:‌ « یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.»

ـاین جمله به طور مستقیم حامیان  احمدی نژاد را نشانه رفت که به تشکیک درباره سخنان وی پرداخته بودند.

ـ سایت رهبری  فایل صوتی سخنان امروز رهبر را منتشر کرد تا احمدی نژادی ها از «دو لب مبارک» رهبر، نهی انتخاباتی را بشنوند.

ـ رهبر ایران در دو رویداد مهم(مشائی و مصلحی)،‌ تجربه کرده بود که احمدی نژاد تن به پیغام و درگوشی نمی دهد و به همین سبب با او در بلندگو حرف زد.

ـ در ماجرای اخیر هم نهی آیت الله خامنه ای سبب خانه نشینی مجدد او شده است، خانه نشینی که می تواند پایان عمر سیاسی اش هم باشد

ـ در کشاکش انتشار اخبار دیدار احمدی نژاد با رهبری، احمدی نژاد به گرگان سفر کرد و برخی از نزدیکان او خبر دادند که سفر استانی تازه در راه است. نافرمانی حامیان احمدی نژاد در نهایت رهبر را وادار کرد که امروز به صورت علنی در این باره صحبت کند، با لحن صریح تر و روشنی.}(80)

خبرگزاری رویترز

{آیت‌الله خامنه‌ای کمپین انتخاباتی احمدی‌نژاد را به‌نفع حسن روحانی تعطیل کرد!

رهبر ایران با درخواست از رئیس جمهور تندرو سابق برای حضور نیافتن در انتخابات ریاست جمهوری آینده، یکی از رقبای اصلی حسن روحانی را کنار زد. احمدی نژاد تاکنون اعلام رسمی نکرده بود که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد؛ اما سخنرانی‌های او در ماه‌های اخیر، گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت وی به صحنه را تقویت کرد.

مواضع عوام‌پسند و غرب‌ستیزانه احمدی نژاد بهترین زمینه‌ساز برای بازگشت جناح محافظه‌کار ایران به قدرت بود، اما رهبر عالی ایران امکان برخورداری رئیس جمهور سابق از حمایت‌های لازم برای تشکیل یک کمپین موفق انتخاباتی را از او سلب نمود.}(81)

روزنامه نيويورك تايمز

احمدی‌نژاد که به دلیل انکار هولوکاست در جهان شناخته شده است، پس از مدت‌ها غیبت در رسانه‌های جهان، در روزهای اخیر مجدداً به اخبار بین‌المللی بازگشته است. گزارش شده توصیه رهبر عالي ایران، آیت‌الله خامنه‌ای این بوده است که احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ماه می شرکت نکند. این خبر توسط خبرگزاری نیمه‌دولتی فارس منتشر شده است.  خبر منتشره در فارس، بدان معنی است که جناح تندرو در ایران فاقد یک نامزد جدی برای به چالش کشیدن رئیس‌جمهور فعلی یعنی حسن روحانی خواهند بود.حسن روحانی بعنوان یک فرد میانه‌رو و معتدل شناخته می‌شود و با کنار رفتن احمدی‌نژاد به احتمال بسیار زیاد برای دور دوم نیز در مقام ریاست جمهوری باقی خواهد ماند. حسن روحانی برای بهبود روابط با غرب و رفع تحریم‌های ایران بسیار تلاش کرده است ولی از سوی جناح‌های تندرو به شدت تحت فشار است .

دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد (از سال 2005 تا 2013) او به رویارویی با قدرت‌های جهانی، به‌ویژه ایالات متحده شهرت داشت. البته احمدی نژاد توسط طبقه فقیر روستايی مورد اقبال است اما نزد اکثریت طبقه متوسط ​​منفور است. فساد قابل ملاحظه اي در زمان تصدی او رشد کرد (82)

 

پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص توصیه رهبر ایران به عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات پیش رو گفت: از اصلاحات سیاسی بزرگ در ایران استقبال می‌کنیم.(83)

خبرگزاری روسی "اسپوتنیک"

ـ «در اتفاق نادری رهبری علنا اظهار نمودند که صلاح نمی دانند آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند و آقای احمدی نژاد هم رسما تمکین خود به نظر رهبری را اعلام کرد، ماجرایی که به بازی همه سر برد برای آقای احمدی نژاد تبدیل شده.  مکین وی و همراهانش به نظر رهبری شائبه "جریان انحرافی" بودن آنها را از بین برد چرا که طی چند روز اخیر شاهد آن بودیم که همه گروه های اجتماعی حامی آقای احمدی نژاد بلا فاصله پس از اظهار نظر رهبری عنوان خود را به "لبیک یا خامنه ای" تبدیل کردند و نشان دادند که تابع نظر رهبری هستند، حتی اگر هم با میل باطنی آنها تلاقی نداشته باشد.

ـ  اعلام نظر صریح رهبرمعظم انقلاب ایران درباره کاندیداتوری محمود احمدی نژاد نتیجه تبعیت آقای احمدی نژاد از نظر رهبری این بود که وی شائبه این اتهام را بتواند از پرونده خود پاک کند. واکنش جناح های مختلف به این موضوع خود نیز جالب بود. میانه روها خوشحال هستند چون احساس می کنند یک رقیب جدی برای آقای روحانی از میدان حذف شده؛  اصلاح طلبان از این نظر رهبری بسیار خوشحال باشند اما واکنش های آنها نشانه از نوعی ترس و واهمه دارد. ترس و واهمه از اینکه ممکن است رهبری در مورد کاندیدا یا کاندیداهای احتمالی آنها برای این انتخابات یا انتخابات دیگر هم نظر مساعد نداشته باشند و آنها نیز مجبور باشند همچون آقای احمدی نژاد از نظر رهبری تبعیت کنند.

ـ این نظر رهبری اصولگرایان را نیز به چالش کشیده باشد. اصلی ترین مشکل اصولگرایان در انتخابات گذشته شکسته شدن آرای آنها میان چندین کاندیدا بوده وتنها امید آنها برای موفقیت در انتخابات آتی وحدت آنها می باشد.به همین دلیل هم هست که برعکس اصلاح طلبان اصولگرایان بسیار خوشحال هستند.(84)

خبرکزاری روسیاسپوتنیک

حضور احمدی نژاد می توانست دو دستگی یا چند دستگی در میان اصولگرایان به وجود آورد، حال که اودر انتخابات شرکت نمی کند، اصولگرایان باید راحت تر بتوانند بر سر یک کاندیدای واحد به توافق برسند(85)

 

در فصل دوم این یادداشت به «نظر امام جامعه اسلامی پیرامون گفتمان و عملکرد دولت های نهم و دهم» خواهیم پرداخت.

ادامه دارد ....

حمید دیانی

 

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/G7Zde