احمد شیرزاد از اعضای حزب منحله مشارکت و نماینده اصفهان در مجلس ششم بود. شیرزاد در مجلس ششم موضع گیری های عجیبی پیرامون مسئله هسته‌ای ایران داشت و این موضع گیری ها تا کنون ادامه داشته است. همچنین شیرزاد پیرامون قضایای اخیر ایران و عربستان نیز موضع گیری جالبی داشته و الآن را وقت مناسبی برای برخورد با عربستان ندانسته است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ با مروري بر مواضع عجيب و غريب نماينده اسبق اصفهان، مي توان ريشه هاي ايدئولوژيك نظريات وي را دريافت كرد. نظريه هايي كه با روكشي از آزادي بيان و بشردوستي آذين بندي شده است.
آيا كسي كه در كوران تهمت هاي رسانه هاي دشمن، با آن ها همصدا مي شود و گزافه هاي آن ها را از تريبون رسمي مجلس بيان مي كند، دلش براي عزت و شرف و سربلندي ايران اسلامي عزيز مي سوزد؟
آيا مي توان تصور كرد يك ايراني باغيرت نسبت به تعرض به دو نوجوان ايراني اينقدر بي تفاوت و سياسي نگر باشد و همه چيز را به سياست گره بزند و بگويد: "بايد با عربستان با آرامش رفتار كرد". چگونه است كه يك ايراني بتواند از يك موضوع كاملا غيرسياسي همچون حادثه فرودگاه جده، تا اين حد و با نيت برآورده شدن اميال سياسي اش كوتاه بيايد و از كنارش رد شود.
نه فقط در مورد احمد شیرزاد كه در پس پرده اظهارنظرها بسياري از اصلاح طلبان، بي تدبيري و اصرار بر فرود آوردن سرتعظيم در برابر كدخداي خيالي، موج مي زند و اين پايه‌ي تحليل هاي سياسي و غير سياسي شان شده است. اينكه كه به خودشان مي آيندو همه چيز را در گرو مطامع و منافع گروه و حزب و جريان مطبوعشان تفسير نكنند، خدا مي داند!
در ادامه موضع گیری های خاص شیرزاد را از مجلس ششم تا کنون می خوانیم:
نطق پيش از دستور جنجال ساز در مجلس ششم-سال 1382
مجلس ششم آنقدر تنش‌های مختلف را در حافظه سیاسی مردم ایران به جای گذاشته که کمتر کسی در نطق‌های میان دستور نمایندگان مجلس ریز می‌شود؛ نطق‌هایی که گاهی دقت در آن می‌تواند انگیزه‌ها و منش‌های جریانات سیاسی کشور را روشن‌تر کند.
3 آذر 82، صحن علنی مجلس شورای اسلامی، احمد شیرزاد نماینده مردم اصفهان و عضو فراکسیون مشارکت پشت تریبون مجلس قرار می‌گیرد و نطق خود را اینگونه آغاز می‌کند: «مدعی‌ بودیم‌ که‌ رهبر معنوی‌ جهان‌ هستیم‌، تمام‌ توده‌های‌ محروم‌ چشم‌ امید به‌ ما دوخته‌اند. از مظلومان‌ جهان‌ حمایت‌ می‌کنیم‌، سردمدار اخلاق‌ و انسانیت‌ در جوامع‌ خشونت‌زده‌ امروز هستیم‌. بجای‌ سلاح‌های‌ مرگبار ضدانسانی‌، بر ایمان‌ و ایثارگری‌ جوانانمان‌ تکیه‌ داریم‌. می‌گفتیم‌ رژیمی‌ هستیم‌ که‌ قدرتمان‌ ریشه‌ در قلوب‌ مردم‌ دارد. بجای‌ داغ‌ و درفش‌، از نفوذ کلام‌ معنوی‌ بهره‌ می‌بریم‌. در حکومت‌ ما فاصله‌ای‌ میان‌ رهبران‌ و مردم‌ نیست‌ و همبستگی‌ مردم‌ با حاکمیت‌ ضامن‌ شکست‌ تمام‌ توطئه‌هاست‌. مدعی‌ بودیم‌ راه‌ نوینی‌ برای‌ بشریت‌ به‌ ارمغان‌ آورده‌ایم‌.»
شیرزاد ادامه می‌دهد: «اما امروز در جهان‌ از ما چهره‌ رژیمی‌ ساخته‌اند خشن‌، سرکوبگر و بریده‌ از مردم‌، متکی‌ بر قدرت‌ نظامی‌ و ابزار سرکوب‌. تصویر رژیمی‌ که‌ هیچ‌ سخن‌ انتقادآمیزی‌ را برنمی‌تابد و روز به‌ روز مرزهای‌ خطوط قرمز آن‌ گسترش‌ می‌یابد. چهره‌ حکومتی‌ که‌ در خفاء، رفتاری‌ متفاوت‌ با ادعاهایش‌ دارد و بفکر تهیه‌ سلاح‌های‌ مرگبار و ابزار تهدیدکننده‌ بشریت‌ است‌. از این‌ رژیم‌ چنان‌ تصویری‌ منعکس‌ شده‌ است‌ که‌ گویی‌ منطق‌ گفت‌وگو با جهان‌ را نمی‌داند و تنها زبان‌ تهدید را می‌شناسد و با خشن‌ترین‌ و قسی‌ترین‌ گروه‌های‌ تروریستی‌ در ارتباط‌ است‌. می‌گویند رد پای‌ او در بسیاری‌ از حوادث‌ تروریستی‌ در گوشه‌ و کنار جهان‌ وجود دارد و دین‌ برای‌ او ابزار سرکوب‌ است‌. از ما تصویر رژیمی‌ ساخته‌اند که‌ دروغ‌ می‌گوید و به‌ تعهدات‌ خود در جامعه‌ جهانی‌ پایبند نیست‌، و قس‌علی‌هذا. چند روز پیش‌ تیتر درشت‌ برخی‌ از روزنامه‌های‌ اروپا این‌ بود: «جمهوری اسلامی (19( سال‌ به‌ جهانیان‌ دروغ‌ گفته‌ است».
نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در ادامه نطق خود رسما ادعاهای غرب را مدارک مستندی می‌خواند که آنها از برنامه هسته‌ای ایران در اختیار دارند؛ «می‌توان‌ تمام‌ این‌ تبلیغات‌ را به‌ رسانه‌های‌ صهیونیستی‌ نسبت‌ داد، می‌توان‌ مثل‌ همیشه‌ آنها را توطئه‌های‌ استکبار جهانی‌ دانست‌ و داد از مظلومیت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ زد. می‌توان‌ کماکان‌ خود را محور خوبی‌های‌ جهان‌ پنداشت‌ و تمام‌ اتهامات‌ را به‌ دشمنی‌ دشمن‌ منسوب‌ کرد، اما یک‌ نکته‌ بسیار ساده‌ این‌ میان‌ وجود دارد، آنها سرنخ‌ها، دم‌خروس‌ها و مدارک‌ و مستنداتی‌ از ما دارند که‌ آنها را در ادعاهایشان‌ محق‌ جلوه‌ می‌دهد. این‌ مدارک‌ و مستندات‌، نوعاً در داخل‌ کشور منعکس‌ نمی‌شود و مردم‌ ما بدرستی‌ و دقت‌ نمی‌دانند که‌ رسانه‌های‌ جهان‌ چه‌ اتهامات‌ و تقصیرهایی‌ را متوجه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ می‌کنند و بابت‌ این‌ اتهامات‌ چه‌ شواهدی‌ برای‌ اثبات‌ وجود دارد.»
بخش آخر اظهارات شیرزاد اما دارای نکات قابل توجهی است، آنجا که شیرزاد حرکت ایران به سمت هسته‌ای شدن را با مسائل سیاسی و ادعاهای حقوق بشری در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و می‌گوید: « آن‌ زمانی‌ که‌ ساده‌لوحانه‌ سر خود را به‌ زیر برف‌ کردند، پروژه‌های‌ بلندپروازانه‌ بی‌هدف‌ طراحی‌ کردند، نامعقول‌ترین‌ و نامتعارف‌ترین‌ شیوه‌ها را برای‌ دستیابی‌ به‌ فناوری‌ هسته‌ای‌ برگزیدند و فکر نکردند که‌ آنچه‌ می‌کنند روزی‌ در معرض‌ دید و بررسی‌ متخصصان‌ جهان‌ قرار می‌گیرد، آن‌ روز که‌ سایت‌ عظیم‌ (50) هزار متری‌ طراحی‌ کردند تا در چند متر مربع‌ (رئیس‌ ـ وقتتان‌ تمام‌ است‌) از یک‌ گوشه‌ آن‌ چند دستگاه‌ کوچک‌ نصب‌ کنند، فکر نکردند که‌ اگر از این‌ چاه‌، آب‌ فناوری‌ استراتژیک‌ درنیاید، نان‌ تبلیغات‌ استکباری‌ درخواهد آمد. آری‌ در آن‌ روز باید روزی‌ را می‌دیدند که‌ علیه‌ ما تیتر شود «جمهوری‌ اسلامی‌ (19) سال‌ دروغ‌ گفت‌». آیا بافرض‌ هر موفقیتی‌ این‌ ضربه‌ معنوی‌ (رئیس‌ ـ وقتتان‌ تمام‌ است‌) و تبلیغاتی‌ قابل‌ توجیه‌ است‌؟ والسلام‌علیکم»
اظهارات شیرزاد آنقدر بهت‌برانگیز است که مهدی کروبی رئیس وقت مجلس بلافاصله بعد از اظهارات شیرزاد به آن واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «همین‌جا بایستید که‌ من‌ یک‌ سؤال‌ از جناب‌ عالی‌ دارم‌ رادیو اسرائیل‌ اگر بگوید، همین‌ها را رادیو اسرائیل‌ تندتر می‌گوید؟ شما این‌ را جواب‌ بدهید؟ (19) سال‌ است‌ ما به‌ مردم‌ دروغ‌ گفتیم‌!؟ به‌ دنیا هم‌ دروغ‌ گفتیم‌!؟ شما کل‌ نظام‌ را زیر سؤال‌ بردید. این‌ را همین‌جا جواب‌ بدهید تا مردم‌ بفهمند اصلاً من‌ چه‌ می‌گویم‌، شما چه‌ می‌گویید، نظام‌ چه‌ می‌گوید؟ شما یک‌ وقت‌ می‌آیید یک‌ اشکالی‌ می‌کنید به‌ یک‌نفر، به‌ بنده‌، به‌ دو نفر، به‌ یک‌ مأموری‌ که‌ دم‌ اوین‌ یک‌ غلطی‌ کرده‌، به‌ یک‌ کسی‌ که‌ یک‌ گوشه‌ای‌ یک‌ کاری‌ کرده‌، من‌ این‌ را فهمیدم‌، شما توضیح‌ بدهید ... آقای‌ دکتر شیرزاد! با همه‌ احترامی‌ که‌ برای‌ شما قائلیم‌، حرف‌های‌ تو من‌ را با این‌ فهم‌ ناقصم‌ این‌ را فهمیدم‌ که‌ شما آیا اشکالت‌ به‌ یک‌ مواردی‌ است‌ یا کل‌ نظام‌ به‌ مردم‌ دروغ‌ گفت‌ و آمریکا و اسرائیل‌ راست‌ گفتند؟ اصلاً صریح‌ بگو ببینیم‌ منظورت‌ از این‌ چه‌ بود؟ من‌ نادان‌ می‌خواهم‌ بفهمم‌، من‌ می‌خواهم‌ بفهمم‌ شما فرمودی‌ (20) سال‌ است‌ گفتند، بعد هم‌ سرنخ‌هایش‌ در ایران‌ پیدا شد. خوب‌، سر نخ‌هایش‌ در ایران‌ پیدا شد یعنی‌ آنها راستگو هستند و ما دروغگو هستیم‌؟! این‌ را توضیح‌ بدهید!»
اما نکته عجیب‌تر حمایت‌های برخی اصلاح‌طلبانی مثل الهه کولایی، محسن آرمین، رجبعلی مزروعی و . . . از نطق جنجالی شیرزاد اظهارات شیرزاد است .
شیرزاد اما پس از نطق خود نیز ماجرا را رها نمی‌کند و زمانی که خود را از حمایت‌های طیف اصلاح‌طلب مجلس بهره‌مند می‌بیند در گفت‌وگو با یک نشریه ایتالیایی تصریح می‌کند: «ما احتیاج به نیروگاه اتمی نداریم و رژیم برای قدرت‌نمایی سعی در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای دارد.»
شیرزاد: از چاه هسته‌ای آبی برای ایران در نمی‌آید
شیرزاد حدود 12 سال بعد در آذر ماه سال 1393 از نطق جنجالی خود در مجلس ششم این‌بار به همراه دو چهره همفکر خود یعنی صادق زیباکلام و داوود هرمیداس باوند به تالار فردوسی دانشگاه تهران آمده تا دوباره از بی‌فایده‌بودن انرژی هسته‌ای برای ملت ایران بگوید.
شیرزاد در این همایش که انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آن را تدارک دیده بود، با بیان اینکه از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید، افزود: از سال 82 تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور.
وی تصریح می‌کند: هیچکس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم و این امر دقیقاً‌ به مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر بود در حالی که برخی افراد شعارهایی مانند راه قدس از کربلا می‌گذرد را بیان می‌کردند.
وی اظهار داشت: رآکتور آب سنگین اراک بسیار مضر است و حادثه چرنوبیل از این دست رآکتورها را در خود داشت و حالا در طرف غربی در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آب سنگین این نیروگاه را با آب سبک عوض کند و این برای ما نیز بهتر است.
شیرزاد گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران به جای 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ 500 یا هزار و یا حتی 1 دستگاه داشته باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
وی در ادامه با زیر سوال بردن پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: در زمینه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نه منابع اولیه دارد و نه احاطه به علوم آن را.
اما شیرزاد در بیان این اظهارات تنها نیست و صادق زیباکلام دیگر مهمان این جلسه که پیش از این نیز سابقه اظهارنظر علیه برنامه هسته‌ای ایران را دارد، با وی همراهی می‌کند.
اما موضع گیری های عجیب شیرزاد پایان ندارد. آخرین آن ها به همین قضایای اخیر ایران و عربستان برمیگردد. در حالی که بسیاری از مردم و سیاسیون خواهان برخورد با عربستان هستند شیرزاد آن را به بعد موکول کرده و زمان حال را مناسب با این کار نمی داند.
در پایان یادداشت شیرزاد که 20 فروردین 94 در روزنامه آرمان منتشر شده است را میخوانیم:
تا زمان توافق نباید به تنش با عربستان دامن زد!
در فضاي پيچيده كنوني شايد هرگونه تصميم‌گيري كار دشواري باشد اما بايد درباره منطقه و به ويژه عربستان با آرامش رفتار كرد و سعي کرد تنش جديدي در منطقه ایجاد نشود تا پرونده هسته‌اي ايران به يك سرانجام مطلوب برسد. پس از حل و فصل پرونده هسته‌اي ايران واقعيت‌هاي منطقه قطعا به سمت دیگری حركت خواهد كرد اما به دليل آنكه در حال حاضر ايران در يك مرحله گذار قرار دارد و يك شالوده تازه براي روابط ديپلماتيك آينده كشور پي‌ريزي مي‌شود، در چنين شرايطي تغيير رويكردهاي ايران درخاورميانه شايد تصميم‌گيري درستي نباشد. واضح است روابط ايران و عربستان در وهله کنونی به‌شدت حساس است پس شايسته است از هر عامل تنش‌زاي جديد فاصله گرفته و سعي شود تنش‌ها تشديد نشود بلكه از فرصت‌ها براي حمايت و حفاظت از منابع حياتي كشور درمنطقه استفاده کرد. اگر بتوان شرايط را در وضعيت موجود حفظ كرد، همكاري در منطقه عليه داعش با كمك به دولت عراق ادامه يابد و به اختلافات بين عربستان و ايران دامن زده نشود، آنگاه در اوايل تابستان كه پرونده هسته‌اي ايران به مرحله نهايي رسيده است، وضعيت كشور در مرحله جديدي قرار خواهد گرفت و آرايش قدرت در منطقه تغيير پيدا مي‌كند به همين دليل نبايد همزمان با مذاكرات هسته‌اي با غرب، مذاكرات پيچيده ديگري با كشورهاي همسايه داشت مگر آنكه مذاكرات معمول و با هدف حفظ وضع موجود و پرهيز از تنش بيشتر بين ايران و عربستان صورت گيرد ولي نمي‌توان در حال حاضر مذاكرات جامعي را با كشورهاي منطقه مانند عربستان سعودي پيش برد. در عين حال شايد به صلاح كشور نباشد كه درشرايط جديد يك تقابل وتخاصم جديد به روابط ايران و عربستان اضافه شود به همين دليل در بحث حج نبايد وارد موردي شويم كه در آن تنش وجود دارد و اگر موضوع تحريم حج به عنوان يك راه مقابله با عربستان تصور شود، تصوردرستي نيست چرا كه پول مصرفي مردم ايران در عربستان، در مقابل ساير درآمدهاي اين كشور بسيار ناچيز است بنابراين ضربه‌اي براي اقتصاد عربستان نخواهد بود. لازم به ذكر است در سال‌هاي نه چندان دور مدتي سفر حج ملغي شد كه مورد ميل و پذيرش مردم كشور واقع نشد چرا كه درخواست مردم براي عزيمت به حج در ايران وجود دارد البته اگر عربستان بخواهد از مساله حج عليه ايران سوءاستفاده كند نبايد زير بار آن رفت. بايد براي مقابله با رفتار ناپسند عربستان درباره دو زائر نوجوان و عدم اجازه ورود به هواپیمای زائران ایرانی راهكار ديگري انديشيد كه هزينه آن براي كشور ايران نباشد.(+)

"Our President, analytical news site"