روحانی و خط هاشمی از گذشته به دنبال جبران ضربات اصلاح طلبان در دهه 70 و 80 بوده اند و امروز میتوانند چندین گزینه اصلی آنها را بسوزانند/ دولت در اقتصاد، عملکرد ضعیفی داشته و میخواهد نمایندگان مردم را سرگرم بازی وزارت علوم کند تا از رسیدگی به آن مسایل غافل شوند/ مذاکرات هسته ای در آخرین روزهای خود وارد فاز جدی شده و روحانی تلاش دارد تا افکار عمومی را از وین به بهارستان منتقل کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ نحوه گزینش و معرفی افراد پیشنهاد شده برای تصدی وزارت علوم به ویژه پس از استیضاح فرجی دانا، از نگاه تحلیلگران نوعی چینش پازلی بود که اهداف دیگری غیر از سامان دادن به وزارت خانه را دنبال میکرد.

با توجه به موضع گیری صریح خانه ملت دربرابر فتنه ۸۸ و کسانی که در کودتای رنگین پس از انتخابات شرکت داشتند، واضح بود که هیچ یک از گزینه های معرفی شده پس از فرجی دانا رای اعتماد نخواهند گرفت، به ویژه آنکه استیضاح فرجی به خاطر انتصاب چند نفر از فعالان فتنه در پست های معاونت بود، حال چگونه ممکن است مجلس تصدی خود وزارت خانه را به آن افراد بدهد.

پاسخ اول در چرایی این اقدام روحانی را میتوان با نگاه به گذشته وی و خط هاشمی رفسنجانی به عنوان پدر معنوی او دانست، خطی که در دهه هفتاد و هشتاد ضربات بسیاری از اصلاح طلبان خورده و همیشه در تقابل با ایشان بوده است. امروز نیز سهم خواهی و فشار بیش از حد و گاهی تهدیدهای علنی روحانی در روزنامه ها و سایت‍‌های خبری وابسته به اصلاح طلبان، انگیزه کافی را به روحانی میدهد تا با کارت مجلس، گزینه های اصلاح طلب را بسوزاند. با این حرکت هم به نوعی پاسخ مطالبه فتنه گران را داده و هم مهره های آنان را با برچسب عدم احراز صلاحیت و همچنین تنویر افکار عمومی در قبال جنایت سال88 ایشان، از دایره خارج میکند.

پاسخ دیگر آن است که دولت در حوزه اقتصادی عملکرد بسیار ضعیفی داشته و نه تنها مشکلات مردم را در وعده 100روزه بلکه در یک سال و نیم گذشته نیز نتوانسته برطرف نماید، علاوه بر آنکه برخی خبرها از قراردادهای نفتی پارس جنوبی و همچنین دادگاه کرسنت و رانت 650میلیون یورویی، قضاوت های خطرناکی را متوجه دولت کرده است، شاید آقای رییس جمهور با کش دار کردن موضوع وزارت علوم تلاش میکند تا مجلس و رسانه ها را از پیگیری مطالبات واقعی مردم در حوزه اقتصاد و مبارزه با فساد دولتی غافل کرده و درگیر حاشیه ها کند.

دلیل دیگری که میتوان به آن پرداخت، موضوع مذاکرات هسته ای است که این روزها در هوای سرد وین دنبال میشود. دولت از ابتدای مذاکرات با نقدهای جدی در مقابل نحوه عملکرد مذاکره کنندگان روبرو شد تا جایی که حتی ایرانیان مقیم آمریکا نیز به آن اعتراض کرده و آن را نافی عزت ملی و استقلال ایران دانستند. مذاکرات هسته ای روزهای آخر خود را میگذراند و دولت تلاش دارد تا با کم کردن حاشیه ها و منحرف نمودن افکار عمومی از موضوع هسته ای به موضوعات حاشیه ای، یک حریم امن برای آنها ایجاد کند تا در یک سکوت کامل رسانه ای و سرگرمی مجلس به موضوعات دیگر، اهداف خود را پیاده سازی نماید.

اما احتمال چهارمی که در چرایی این رفتار تیم روحانی وجود دارد آن است که دولت با این جنجال سازی ها و مظلوم نمایی ها میتواند خود را از موضع پاسخگویی به افکار عمومی خارج نموده و همه ضعف‌ها و تقصیرها را با کلمه معروف "نگذاشتند" به گردن مجلس بیندازد. با این روش، نمایندگان مجلس را نیز در افکار عمومی تخریب کرده و احتمال رای آوری آنها در انتخابات آتی را کاهش میدهد و میتواند امید داشته باشد که مجلس آینده، همسو تر با خودش باشد.

نکته پایانی آن است که معرفی فوری "فرهادی" به عنوان سومین گزینه پیشنهادی پس از استیضاح، که نسبت به دیگران وضعیت مناسب تری داشته و اقبال بیشتری در بین نمایندگان نسبت به وی نشان داده شده است موید هر چهار احتمال گذشته است.

با توجه به سناریوی دقیقی که توسط مشاورین رییس دولت طراحی شده، وظیفه مهم نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان ارزشی و متعهد آن است که علاوه بر مقاومت دربرابر نفوذ کودتاگران 88 به وزارت خانه علوم، با حضور در مجامع، حوزه های انتخابیه و رسانه ها، واقع قضیه را برای مردم تبیین نموده و با افشای پشت پرده این سناریو، افکار عمومی را متوجه خیانت فتنه گران، ناکارامدی اقتصادی، فساد، خطاهای مذاکره کنندگان هسته ای کنند تا فرصت سوء استفاده و بهره برداری را از بدخواهان بگیرند.

منبع