انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به ریاست مجلس خبرگان رهبری، درس بزرگی برای سیاست بازان است، تا در نظر داشته باشند همیشه با جو سازی و تبلیغات نمی توان به خیال خام سودای ریاست دست یافت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ آیت‌الله محمد یزدی در حالی روز گذشته با اکثریت قاطع آراء، توسط خبرگان ملت به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد، که پیش از این رسانه های اصلاح طلب و جریانات نزدیک به اعتدالیون و کارگزاران، با القاء این ذهنیت که جو غالب مجلس خبرگان با هاشمی رفسنجانی همراه است، عملا وی را به عنوان رییس بعدی خبرگان معرفی کرده بودند.

البته تنها این رسانه های اصلاح طلب، اعتدال و نزدیک به کارگزاران نبودند که سودای ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان را در سر می پروراندند، بلکه برخی رسانه های ضدانقلاب و معاند با نظام جمهوری اسلامی نیز با طرح موضوعاتی انحرافی خبر از اقبال نمایندگان خبرگان به هاشمی رفسنجانی برای جلوس بر کرسی ریاست این مجلس می دادند.

هر چند روزنامه شرق در روز انتخاب رییس مجلس خبرگان، گفت و گویی با هاشمی رفسنجانی با عنوان «در روز لحظه حساس لازم نیست حتما رییس باشم» منتشر نمود، اما انتشار این مصاحبه در این روز خاص عملا به ابرازی تبلیغاتی برای هاشمی تبدیل گشت تا به عبارتی قدرت او را به رخ بکشد. قدرتی که البته پس از انتخابات مشخص شد، بیش از تبلیغات و جو سازی چیز دیگری نیست و نمایندگان خبرگان رهبری به جای حرکت بر مدار سیاست بازی و جناح های سیاسی، در مسیر عقلانیت گام بر می دارند.

روزنامه آرمان (رسانه نزدیک به خاندان هاشمی) نیز در روز برگزاری انتخابات خبرگان هرچند به صورت علنی اشاره به حضور هاشمی در این انتخابات نکرده است، اما با انتشار خبر دیدار حدودا یک ماه قبل وی با رهبر معظم انقلاب، سعی داشت تا یک مانور تبلیغاتی دیگر برای وی رقم بزند و از این طریق اینگونه وانمود کند که رابطه خوب هاشمی با رهبر انقلاب از وی بعنوان اصلح ترین فرد برای جلوس بر کرسی خبرگان رهبری، ساخته است؛ حال آنکه نمایندگان مردم در خبرگان رهبری نظری متفاوت با این روزنامه خانوادگی داشتند!

روزنامه آفتاب یزد، دیگر رسانه ای بود که در روز انتخابات اسب خود را برای «ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان رهبری» زین کرده بود.

این روزنامه تیتر اول خود را با عنوان «چشم ها به سوی مرد دقیقه 90؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری امروز تعیین می شود» به این انتخابات اختصاص داده بود و در گزارشی شانس هاشمی را برای پیروزی در این انتخابات بیشتر از سایرین قلمداد کرده بود.

روزنامه مردم سالاری نیز ضمن بررسی نقش هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان طی سال های اخیر، صراحتا عنوان می کند که « آنچه که در انتخابات امروز حائز اهميت است وزن کشي سياسي بين دو سر طيف مجلس خبرگان يعني آيت‌الله‌ هاشمي و آيت‌الله مصباح يزدي است.»

با عنایت به انتخاباتی که روز گذشته برگزار گردید، به نظر می رسد روزنامه مردم سالاری صراحتا اذعان دارد که قدرت هاشمی رفسنجانی طی سال های اخیر کم و کمتر شده و اکنون نیز به کم ترین میزان خود رسیده است.

از سوی دیگر پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی نیز طی روزهای اخیر ضمن بازنشر یادداشت ها و مقالاتی در وصف هاشمی و ضرورت ریاست وی بر خبرگان، وی را به عنوان بهترین گزینه برای ریاست بر خبرگان رهبری معرفی می کرد.

«هاشمی به عهدش خیانت نمی کند»، «چه کسانی مخالف ریاست هاشمی هستند»، «هاشمی رای مردم و خبرگان» و ... تنها بخشی از یادداشت های اختصاصی است که با عنوان دیدگاه میهمان بر روی خروجی این سایت قرار گرفته است.

جالب توجه تر آنجاست، در حالیکه تنها دقایقی پس از انتخاب آیت الله یزدی بعنوان رییس مجلس خبرگان رهبری، این خبر در صدر اخبار رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت، اما سایت شخصی هاشمی رفسنجانی که طی روزهای گذشته تحرکات زیادی را برای تبلیغات رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ترتیب داده بود، نه تنها هیچ واکنشی به انتخاب آیت الله یزدی نشان نداد، بلکه از انتشار این خبر نیز سر باز زد!

به نظر می رسد این بار نیز تحلیلِ تحلیلگران اصلاح طلب پوچ از آب در آمد و پس از آنکه هاشمی رفسنجانی طی سال های اخیر و به واسطه موضع گیری های تندش پس از فتنه88 و انواع و اقسام موضع گیری های باندی و جناحی به نفع بخشی از اپوزسیون داخلی، اصلاح طلبان، کارگزاران و احزاب مطرود ملت، جایگاه خود را در بین مردم از دست داد، در بین خبرگان نیز مناسب ریاست تشخیص داده نشده است!

همچنین این انتخاب به عنوان درس بزرگی برای سیاست بازان قابل توجه است، تا در نظر داشته باشند همیشه با جو سازی و تبلیغات نمی توان به خیال خام سودای ریاست دست یافت و صالحانِ خبرگان، عوام نیستند که بتوان با جو سازی رای آنها را در اختیار منافع جناحی قرار داد، چرا که عهدی که آنان دارند، عهدی فراتر از منافع سیاسی و حزبی است؛ عهدی خدایی که قرار است فقط با در نظر گرفتن خدا، منافع جمهوری اسلامی مبتنی بر نظام ولایت فقیه را در نظر بگیرند و در این تصمیم و انتخاب، وعده آب، نان، رفاه و ریاست، آنچنان که بعضا در تصمیم توده های مردم موثر است، دخیل نبوده و نخواهد بود.(+)(*)

"Our President, analytical news site"