انتخابات سه تیر 1384 به عنوان یک تحول عظیم اجتماعی حاوی پیام ها و درس های آموزنده و راهگشا است که توجه عمیق به آنها می تواند هنوز ما را از تحلیل های نادرست اجتماعی برهاند و چشم انداز آینده کشور و نظام اسلامی را برای ما هویدا کند. انتخابات سه تیر 1384 صحنه پیروزی دکترین مهدویت در برابر دکترین غربزدگی بود. نزاع اصولگرایی و اصلاح طلبی، نزاع تکامل گرایی و غرب باوری است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛انتخابات نهم ریاست جمهوری در سه تیر ۱۳۸۴ زیبایی ها و شکوه و البته سختی های خاصی داشت و به عنوان یک حماسه تاریخی در ذهن و خاطره ملت بزرگ ایران به ثبت رسید. مشارکت بالای مردم و رأی دکتر محمود احمدی نژاد موجب شادی دوستان جهانی و سرافکندگی دشمنان جهانی گردید. آن انتخابات به عنوان یک تحول عظیم اجتماعی حاوی پیام ها و درس های آموزنده و راهگشا است که توجه عمیق به آنها می تواند هنوز ما را از تحلیل های نادرست اجتماعی برهاند و چشم انداز آینده کشور و نظام اسلامی را برای ما هویدا کند. آن انتخابات چند درس و پیام مهم در بر داشت:

۱ـ انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ نشان داد که «جامعه شناسی غربی» در پیش گویی، هدایت و کنترلِ جامعه شیعی با مشکلات و معضلات فراوانی روبروست و نمی تواند نقش دین، ولایت اهل بیت (ره)، عاشورا و ظهور را در تهذیب ملت و تکامل جامعه اسلامی بکاود و تحلیل روشن و واقع بینانه ای از آن ارائه دهد. عدم پذیرش رأی ملت از سوی جامعه شناسان غربزده و تحیر آنان نیز دقیقاً از همین عدم درک رفتار انتخاباتی جامعه دینی حکایت می کند. به نظر می رسد در این مقطع ضرورت طراحی و تأسیس جامعه شناسی اسلامی برای تفسیر تحولات جمعی مؤمنین و رفتار انتخاباتی آنان، بیش از پیش واضح شد.

۲ـ انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ در درجه اول به معنای اتکاء و اعتماد قاطبه مردم ایران به انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه بود و در درجه دوم، تمایل آنان را به پیشبرد آرمان ها و شعارهای انقلاب که در گفتمان سوم تیر متبلور بود را نشان داد. انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ نشان داد که نگاه مردم به شدت رشد کرده و ذائقه آنان با دین محوری حقیقی و با اسلام ناب محمدی خو گرفته است. در این حماسه، دینداری و ولایت پذیری و مردم دوستی، به عنوان شاخص برتر کاندیدای اصلح معرفی شد و ظواهر فریبنده که از مقدسات سوء استفاده می کرد و ژست مردم دوستی به خود می گرفت از سوی مردم کشف و دفع شد! این انتخابات، انتخابات نیابتی بود؛ یک کاندیدا از سوی نظام ولایت و سرپرستی دینی و دیگری، از سوی جریان اسلام آمریکایی و احزاب مخالف و یا تحریف گرِ گفتمان انقلاب.

۳ـ انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ صحنه پیروزی دکترین مهدویت در برابر دکترین غربزدگی بود. نزاع اصولگرایی و اصلاح طلبی، نزاع تکامل گرایی و غرب باوری است؛ تکامل گرایان می خواهند جامعه بشری را از وضعیت موجود غرب برهانند و آنها را به دنیای بهتر در عصر ظهور که مملو از عدل و امنیت و سعادت است نوید دهند اما اصلاح طلبان، طرفدار وضعیت موجود غرب هستند و می کوشند تا با حذف مبانی و نهادهای دینی، جامعه ما را با تمدن غربی به آشتی برسانند. آن انتخابات، جریان های سیاسی و فکری جامعه ما را بر محور تکامل گرایی و غرب باوری از نو سامان داد و طبقه بندی های گذشته نسبت به جریان های سیاسی و فکری را زیر سؤال برد.

۴ـ انتخابات سه تیر ۱۳۸۴، تثبیت مردمسالاری دینی در برابر دموکراسی غربی بود. برخلاف دموکراسی غربی که از «اهواء» ناشی می شود و به «اهواء» منتهی می گردد، مردم در مردمسالاری دینی، مشتاقانه به جریان دین در جامعه رأی می دهند و راهکارها و ساز و کارهایِ پیشبرد آموزه های دینی را پی می گیرند. در انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ مشخص شد که اصولگرایان و ملت ایران در مردمسالاری دینی بلوغ و پیشرفت بیشتری داشته اند تا غرب زدگان در تمرین دموکراسی غربی.

۵ـ انتخابات سه تیر ۱۳۸۴، هماهنگی غرب زدگان داخلی با جبهه جهانی غرب وضوح بیشتری یافت و راه هرگونه توجیهی را بست؛ مثلاً دیگر کسی نمی توانست بگوید: «غرب برای تخریب اصلاح طلبان از آنها حمایت می کند»! به لحاظ منطقی هم، هماهنگی و هم آوایی غربزدگان با خود «غرب»، چندان تعجبی ندارد! از سوی دیگر، با توجه به موضع گیری هماهنگ دشمنان داخلی و خارجی در برابر دولت نهم، دکتر احمدی نژاد هم خط مقابله با دشمنان خارجی و کارشکنان داخلی را توأمان دنبال می کرد و پیشرفت ملی را با اقتدار جهانی، لازم و ملزوم یک دیگر می دانست.

۶ـ در این انتخابات، هم افراد اصلاح طلب ضربه خوردند و هم تفکر آنها در هم شکست. می توان باطن انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ را تقابل کارشناسی غربی و نهضت تولید علم دینی دانست. انقلاب اسلامی که ظرفیت های نامکشوفی دارد، به تدریج می خواهد پوسته بیندازد و طیف جدیدی از شیفتگان توسعه غربی را از قطار خود پیاده نماید؛ هرچند آنها با آشوب و بلوا می خواهند به زور هم که شده از دست تیغ جراحی انقلاب بگریزند!

۷ـ چهار سال پس از حماسه سه تیر ۱۳۸۴، آشوب های اصلاح طلبان در فتنه ۸۸ نشان داد که آنها با دورویی و نفاق بیگانه نیستند و اتهاماتی نظیر بداخلاقی، دروغ، قانون شکنی و قدرت طلبی به آنان می چسبد. از جانب دیگر، در این سال ها به صورت ملموس و عینی مشخص شد که نظام ولایت فقیه که متکی بر امامت و شریعت است تنها نهادی است که در جامعه دینی می تواند محور وحدت آحاد ملت و دوری آنها از تشتت باشد.

۸ـ ناکارآمدی تبلیغات با اسلوب ها و شیوه های غربی هم در انتخابات سه تیر ۱۳۸۴ بیش از پیش آشکار شد و این نکته اثبات گردید که جامعه اسلامی، دغدغه ها، باورها و نظام شخصیتی خاصی دارد که با شیوه تبلیغات غربی که توسط برخی نامزدها دنبال می شد نمی توان در متن دل مردم نفوذ کرد.

۹ـ باید توجه کرد که حرکت سوم تیر که در یک کلام – و به تعبیر مقام معظم رهبری(۱) – ، بازگشت به گفتمان انقلاب اسلامی و امام (ره) بود، با خطراتی از درون و بیرون مواجه است که ممکن است خلوص و سلامت این حرکت را با خطراتی مواجه سازد و ما را ملزم به مراقبت و دقت و مجاهدت همه علاقه مندان گفتمان انقلاب اسلامی دارد.

حسن نوروزی - ۵۹۸

……………

پاورقی:
۱). خصوصیت و امتیاز دوم که در این دولت هست، شعار و گفتمان کلى این دولت است که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ این خیلى چیز با ارزشى است. این را هیچکس نمى‌تواند ندیده بگیرد. هر دلبسته‌ى به انقلاب، این را قدر مى‌داند؛ هر کسى که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب و با کارگردانى انقلاب تصور مى‌کند، باید این را قدر بداند. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت ۲/۶/۸۷)