انتخابات رياست جمهوري افغانستان با مشاركت 40 تا 50 درصدي مردم اين كشور در حالي برگزارشد كه كرزي مدعي پيروزي در انتخابات شده و رقيب وي عبدالله عبدالله از تقلب گسترده در انتخابات خبر مي دهد.

 

به گزارش رئيس جمهور ما این انتخابات با تبليغات و دخالت كشورهاي غربي به خصوص امریکا و انگلستان همراه بوده است.

 

بنا بر این گزارش، افغانستان كه در همسايگي جمهوري اسلامي ايران است و از لحاظ جغرافيايي اهميت ويژه اي براي ايالات متحده امریکا و متحدانش دارد، همواره مورد توجه اين كشورها قرار داشته و انتخابات رياست جمهوري بستر مناسبي براي همراهي كامل اين كشور با سياست هاي امریکا را فراهم مي آورد.

 

حمله امریکا در سال 2001 به افغانستان به بهانه مبارزه با تروريسم وضعيت اسفناكي براي مردم اين كشور به وجود آورد، از سويي شرارت نيروهاي طالبان علي‌رغم وعده‌هاي امریکايي‌ها بيشتر شد و سبب شد تا نوعي راديكاليسم افراطي در افغانستان پديد آيد و از طرفي كشت مواد مخدر به ويژه ترياك با وجود حضور نيروهاي نظامي امریکا افزايش بي سابقه اي پيدا كرد.

 

اين كشور كه از دوران جنگ جهاني دوم همواره تحت سلطه قدرت‌هاي شرقي و غربي قرار داشته است، در تازه‌ترين رويداد سياسي خود، با دخالت بيگانگان و تبليغات آن‌ها براي برگزاري انتخابات اين كشور به نحوه مطلوب آن‌ها مواجه شده است و از هم اكنون نامزدهاي رياست جمهوري و در حالي كه هنوز نتايج انتخابات اعلام نشده است، خود را پيروز انتخابات قلمداد مي كنند.

 

از سوي ديگر، بحث پيرامون تقلب در انتخابات و بهره گيري از همان مدلي كه در انتخابات رياست جمهوري ايران به وقوع پيوست، در همسايه شرقي ايران بالا گرفته است.

 

حامد كرزي رييس‌جمهور فعلي افغانستان و نامزد انتخابات رياست جمهوري پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين كشور از كسب اكثريت آرا خبر داد.

 

خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از "دين محمد" سخنگوي ستاد انتخابات اين نامزد رياست جمهوري اعلام كرد كه نتايج اوليه انتخابات از پيروزي "حامد كرزي" در انتخابات رياست جمهوري و كسب اكثريت آرا توسط وي حكايت دارد.

 

وی در گفتگو با اين خبرگزاري انگليسي اظهار داشت: ما مي توانيم در دور اول انتخابات برنده باشيم و آقاي كرزي به رياست جمهوري افغانستان برسد.

 

او در حالي از اعلام اوليه نتايج انتخابات رياست جمهوري اين كشور خبر داد كه اعلام نتايج رسمي انتخابات وظيفه كميسيون انتخابات افغانستان است.

 

دين محمد با اطمينان نسبت به كسب اكثريت آرا توسط كرزاي سخن گفت و اظهار داشت كه انتخابات به دور دوم نخواهد كشيد.

 

انتخابات رياست جمهوري افغانستان از مدت‌ها پيش مورد توجه رسانه هاي فارسي زبان غربي واقع شده بود و روزانه گزارش ها و اخباري از جديدترين تحولات اين كشور بر روي شبكه هاي فارسي زبان بيگانه به نمايش در مي آمد.

 

در شرايطي كه مقامات افغاني اعلام نتايج انتخابات را تا روز سه‌شنبه هفته جاري بيان كرده اند، عبدالله عبدالله ديگر نامزد رياست جمهوري نيز از پيروزي قطعي خود سخن به ميان آورده و گفته است كه از كرزاي پيش است.

 

سيد آقا حسين فاضل سنچاركي سخنگوي ستاد انتخابات اين نامزد رياست جمهوري گفت: آنچه را كه دفتر كرزاي گفته اشتباه است. نتايج نشان مي‌دهد كه عبدالله عبدالله پيشتاز است. عبدالله عبدالله 62 درصد و كرزاي 31 درصد آرا را كسب كرده‌اند.

 

مؤسسه بین‌المللی جمهوری که با هزینه آمریکا تأسیس شده است و از ناظران بین‌المللی انتخابات افغانستان بود، در واکنش به برخی شایعه‌سازی‌ها در مورد تقلب در انتخابات که بیشتر از سوی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی انگلستان دامن زده می‌شد، روز جمعه اعلام کرد: انتخابات «معتبر» بوده است.

 

در تحولات اخير افغانستان که 2 رویداد سیاسی مهم یعنی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای ولایتی را پشت سر گذاشت، دست کم 13 نفر کشته شدند که 2 نظامی انگلیسی و 11 کارمند افغان حوزه‌های انتخاباتی، کشته‌شدگان روز پنج‌شنبه افغانستان هستند.

 

در حالي كه عبدالله عبدالله رقيب جدي حامد كرزاي، در سخنراني‌هايي اعلام كرده بود كه از كرزاي پيش است، در موضع‌گيري ديگري بحث در خصوص تقلب گسترده در انتخابات را به ميان آورد، وقوع تقلب را در برخی مناطق مانند قندهار و جنوب افغانستان قطعی دانست و از اینکه پس از 8 سال مقامات دولتی اینگونه در فرآیندهای انتخاباتی دخالت می کنند، اظهار تأسف کرد و گفت حتما این تخلفات را پیگیری می کند.