درخواست های نامتعارف امریکا به شرط مذاکره در حالی از سوی سران کاخ سفید مطرح می شود که "نیکلاس برنز" معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله ای به جان کری توصیه می کند که برای تعامل مستقیم با ایران گام هایی سازنده بردارد.

به گزارش جهان به نقل از سیاست روز، با روی کار آمدن دکتر حسن روحانی برای تصدی ریاست جمهوری، امریکایی ها علیرغم استقبال از رییس جمهور جدید و ابراز تمایل برای حل اختلافات با ایران در چارچوب گفتگو ، با تحریم‌های تازه و شدیدتری علیه کشورمان به تناقضات رفتاریشان در قبال ایران بیشتر دامن زدند در شرایط حاضر نیز واشنگتن تمایل به گفتگو ی دوجانبه یا چند جانبه با تهران را منوط به صرف نظر کردن ایران از برنامه هسته ای اش مطرح کرده است .

آمریکا که همواره با مطرح کردن موضوع گفت وگوهای مستقیم با ایران سعی دارد نظرات خود را اجرا و تحمیل کند این بارهم از سوی کارنی این موضع آمریکا را تکرار کرد که موضوع مذاکرات باید صرفنظر کردن ایران از برنامه هسته ای باشد.

خبرگزاری نووستی به نقل از فیلیپ جی کارنی، دبیر مطبوعاتی رییس جمهور آمریکا که در نشست خبری در واشنگتن با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گزارش داد که برای مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با ایران آمادگی دارد.

کاخ سفید روز یکشنبه نیز در پی مراسم تحلیف در بیانیه‌ای این‌طور گفت: اگر این دولت جدید تعامل اساسی و جدی برای عمل به تعهدات بین‌المللی خود و یافتن راه حل صلح‌آمیز این مساله را انتخاب کند، شریکی مصمم را در آمریکا خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، کارنی بار دیگر این موضع آمریکا را تکرار کرد که موضوع مذاکرات باید صرفنظر کردن ایران از برنامه هسته‌ای باشد. وی با ادعای منزوی بودن ایران گفت که چنین مذاکراتی می‌تواند کشوری را که تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا علیه آن اعمال شده، از حالت انزوا خارج سازد.

سخنان وی در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم تحلیف تاکید کرد که اگر طرف مقابل پاسخ مناسب می‌خواهد باید به زبان تکریم و نه تحریم با ایران گفت‌وگو کند.

سخنان کارنی و بیانیه کاخ سفید و اما و اگرهای مطرح شده در آن نیز در حالی منتشر شد که به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم های ایران را تصویب کرد که به گفته نمایندگان شامل شدیدترین تحریم هایی است که تاکنون علیه تهران اعمال شده است. این طرح بعد از تصویب سنا و امضای اوباما می‌تواند به قانون تبدیل شود.

در عین حال ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای را صرفا برای اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند و از حقوق مشروع هسته‌ای خود صرف نظر نخواهد کرد.

از سویی دیگر «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای آذربایجانی خود تأکید کرد که ایران باید نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای خود را رفع کند.

وی در بیانیه‌اش افزود: هیگل تحلیف اخیر «حسن روحانی» را مطرح کرد و تأکید کرد که لازم است ایران هرچه سریعتر گام‌هایی را برای رفع نگرانی عمیق جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای این کشور اتخاذ کند.

در همین حال ادعای مذاکره از سوی مقامات امریکایی در حالی مطرح می شود که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنانشان در باره ادعای مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران گفته اند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

ادعای کاخ سفید برای گفتگو به شرط صرف نظر کردن جمهوری اسلامی ایران از حق طبیعی خود در غنی سازی و فعالیت صلح آمیز هسته ای وتلاش وی برای تحمیل خواسته های خود بر ملت ایران در حالی است که باراک اوباما از ابتدای ریاست جمهوری اش بارها در سخنرانی ها و مصاحبه هایش با این شیوه در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرد .

درخواست های نامتعارف امریکا به شرط مذاکره در حالی از سوی سران کاخ سفید مطرح می شود که "نیکلاس برنز" معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله ای که به تازگی در پایگاه تحلیلی اندیشکده "شورای آتلانتیک" منتشر کرده است به جان کری توصیه می کند که برای تعامل مستقیم با ایران گام هایی سازنده بردارد.

جان برنز در بخش پایانی مقاله خود با توصیه به "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا به وی پیشنهاد می کند که به تعامل مستقیم با ایران بپردازد "اکنون پس از پیروزی "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران یکی از چالش های پیش روی کری تعامل با ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور است. کری نیازمند به تصمیم گیری ای قاطعانه در مورد جمهوری اسلامی ایران است. وی باید نخستین مقام آمریکایی باشد که در راستای تعامل مستقیم با تهران پس از دهه های قطع رابطه با آن کشور گام بر می دارد. جان کری برای جلوگیری از مواجهه نظامی با ایران این گام را بردارد. همچنین کری باید کنگره را به همراهی با دولت اوباما در مورد سیاست های تغییرات اقلیمی وادارد.

اندیشکدۀ انگلیسی "چاتم هاوس" نیز در مقاله ای با عنوان "تعامل با رئیس جمهور جدید ایران" به قلم "ساسان عقلانی" نوشت: شیوه کنونی غرب در تعامل با ایران که بر اساس برداشت های غلط است ، موجب می شود فرصت به وجود آمده از دست برود.

در این گزارش آمده است: "غرب باید با دولت او براساس اقداماتش تعامل کند. روحانی هم باید گامهای اساسی بردارد تا در مقابل ، آمریکا نیز رسماً ایران را شریک اصلی خود در پایان دادن به بحران سوریه معرفی کند و از این کشور برای شرکت در پروژه های ابتکاری با حضور روسیه، عربستان سعودی و ترکیه دعوت کند. اقدام دیگر وارد کردن مجدد نام منافقین در فهرست تروریستی است. هم اکنون سیاست تعامل با ایران شامل برداشتن بخشی از تحریم ها است."

به گفته این اندیشکده، "دولتهای غربی باید از واقعیت های جدید ایران بیشترین بهره برداری را بکنند. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، مقامات خارجی از جمله سران برخی دولت ها به مراسم تحلیف رئیس جمهور دعوت شدند. شاید این یک قدم کوچک در ابتدای راهی باشد که به یک معامله جامع تر بین ایران و غرب منجر می شود.

شبکه پی بی اس در تحلیل سخنان رئیس جمهور جدید ایران گفت وی در کنار تاکید بر شفاف سازی و تعامل،غرب را به تغییر دادن روش برخورد خود با برنامه هسته ای ایران فراخواند.

همچنین خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارش تازه خود اظهار داشته است که پس از مراسم تحلیف "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران و امید به کاهش تنش میان ایران و غرب آرامش و ثبات به بازارهای جهانی نفت نیز بازگشته است.

"مایکل هیوسن" تحلیلگر بازار نفت در مصاحبه با آسوشیتدپرس پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و بازگشت آرامش نسبی در روابط ایران و غرب را عامل اصلی کاهش نسبی قیمت جهانی نفت می داند.