مراجعه به رأی مردم و انتخابات، فرایندی کاملاً بومی و دارای اصالت است که براساس اندیشه‌ی سیاسی امام راحل عظیم‌الشأن و رهبر معظم انقلاب دنبال می‌شود. بر این اساس، رأی مردم «حق‌الناس» شمرده می‌شود و عدول از آن و نادیده گرفتن آن «تغلب» و باعث اسقاط مشروعیت دینی نیز می‌گردد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اقشار مختلف مردم-مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۸- را می‌توان فتح‌بابی از موضوع مهم دو انتخابات سال جاری دانست که ایشان براساس اقتضائات موجود و نیاز به روشنگری، به بیان نکات مهمی در ذیل این مسئله پرداختند. در این یادداشت تلاش می‌گردد نگاهی کلی به برخی از نکات مورد اشاره‌ی معظم‌له در باب انتخابات ارائه گردد:

1. اساس نظام جمهوری اسلامی برمبنای نظریه و الگوی «مردم سالاری دینی» بنا نهاده شده و همین بنیان کلی است که مسئله‌ی انتخابات و اهمیت آن را پررنگ می‌سازد. مراجعه به آرای مردم، نه آن‌گونه که برخی تفسیر می‌کنند، برای رعایت الگوهای به‌اصطلاح توسعه‌ سیاسی مدون‌شده براساس مبانی غربی انجام می‌پذیرد و نه آن‌گونه که برخی دیگر توجیه می‌کنند، برای ظاهرسازی و فاقدالاصاله است. اتفاقاً مراجعه به رأی مردم و انتخابات، فرایندی کاملاً بومی و دارای اصالت است که براساس اندیشه‌ سیاسی امام راحل عظیم‌الشأن و رهبر معظم انقلاب دنبال می‌شود. بر این اساس، رأی مردم «حق‌الناس» شمرده می‌شود و عدول از آن و نادیده گرفتن آن «تغلب» و باعث اسقاط مشروعیت دینی نیز می‌گردد.
2. انتخابات علاوه برمبنای فوق، در تقویت قدرت ملی کشور و نظام نیز نقش بسزایی داشته و دارد. برگزاری سی‌وچند انتخابات در عرض بیش از سه دهه، علاوه بر آنکه موجبات تحکیم روابط میان ملت و حاکمیت را فراهم می‌آورد، پشتوانه‌ای در اختیار نظام و مسئولان قرار می‌دهد که در مواجهه با انواع تهدیدات، با صلابت ایستادگی کرده و از این ظرفیت عظیم برای نیل به اهداف عالی انقلاب اسلامی، حداکثر بهره‌برداری را بکنند.
3. تداوم مراجعه‌ی نظام به آرای مردم، یکی دیگر از برگ‌های برنده و نقاط قوتی است که در طول سال‌های متمادی، در تقویت نظام اسلامی بسیار مؤثر بوده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «ما این را در طول این 36 سال، 37 سالی که از اول انقلاب گذشته است، نگذاشتیم تعطیل بشود یا تأخیر بیفتد. در کشورهای گوناگونوقتی جنگ می‌شود یا یک حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، انتخابات را عقب می‌اندازند، [اما] در ایران انتخابات یک روز از موعد مقرر خودش عقب نیفتاده است؛ در هیچ برهه‌ای از برهه‌ها. تهران بمباران می‌شد، شهرهای خوزستان و ایلام و کرمانشاه و بقیه‌ی جاها بمباران می‌شد، درعین‌حال انتخابات در موعد معین انجام می‌گرفت.
در اقصی‌ نقاط کشور همین‌جور بود؛ در روستاها و [حتی] در جاهایی که رفت‌وآمد سخت است. انتخابات در این کشور تعطیل نشده است. بعضی می‌خواستند تعطیل کنند انتخابات را (در بعضی از دوره‌ها برخی از آدم‌های سیاست‌باز و سیاست‌زده سعی‌شان این بود که انتخابات را تعطیل کنند یا عقب بیندازند) [اما] به توفیق الهی جلوی این‌ها گرفته شد و انتخابات در موعد معین انجام گرفت.»
به‌طور مشخص در انتخابات مجلس هفتم که تجدیدنظرطلبان، روگردانی مردم را از خودشان مشهود و شکست‌شان را قطعی می‌دانستند، تلاش کردند با انواع و اقسام ترفندها، از جمله تحصن و فضاسازی رسانه‌ای، مانع از برگزاری به‌موقع انتخابات شوند و حتی در چند روز مانده به انتخابات، حادثه‌ای مشکوک در شرق کشور منجر به وقوع انفجار در برخی ایستگاه‌های راه‌آهن و مناطق اطراف آن شد که به‌ نظر می‌رسد اقدام پشتیبانی‌کننده‌ی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن برای تقویت موضع متحصنین ناراضی از انتخابات باشد.
یا در مورد دیگری، یک سال پس ‌از آن، در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، حامیان کاندیدایی که احتمال شکست خود را در دور دوم انتخابات بالا می‌دیدند، تلاش کردند به بهانه‌های مختلفی همچون تشکیک در نتایج و یا آماده نبودن، برگزاری مرحله‌ی دوم انتخابات را به تعویق بیندازند تا فرصت کافی برای فضاسازی علیه رقیب خود بیابند که این تعویق در تضاد آشکار با قانون اساسی بود و با ایستادگی مردم و نظام در هر دو بار، انتخابات در موعد خود و در کمال آرامش برگزار شد.
4. نکته‌ی مهم دیگر ناظر به بحث سلامت انتخابات است که اتفاقاً آن‌هم از نقاط قوت و افتخارات نظام اسلامی است. در سال 1388 که انتخاباتی با بیشترین نصاب رأی‌دهنده در کشور ما برگزار شد و انگشت شگفتی را به دهان جهانیان گذارد، عده‌ای تلاش کردند با برنامه‌ی ازپیش‌طراحی‌شده در سلامت انتخابات تشکیک کرده و نظام را به تقلب و دست‌کاری در آرای مردم متهم سازند. گذر زمان و کنار رفتن غبار فتنه‌ها ثابت نمود که ادعای تقلب، توهم یا افترایی بیش نبوده و هیچ‌گاه هیچ سند منطقی و عقلایی برای اثبات آن ارائه نشده است. خیال‌پردازی عده‌ای از خواص ساده‌لوح و نیز قدرت‌طلبی برخی خواص آلوده به مطامع دنیا، فرصتی بی‌نظیر را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار داد تا با بهره‌گیری از مهره‌چینی‌هایی که از پیش در حلقه‌ی اطرافیان و بستگان این نخبگان انجام پذیرفته بود، آن‌ها را به آتش‌بیاران معرکه‌ی هتک حیثیت نظام تبدیل کنند.

در انتخابات مجلس هفتم که تجدیدنظرطلبان، روگردانی مردم را از خودشان مشهود و شکست‌شان را قطعی می‌دانستند، تلاش کردند با انواع و اقسام ترفندها از جمله تحصن و فضاسازی رسانه‌ای، مانع از برگزاری به‌موقع انتخابات شوند و یک سال پس ‌از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، حامیان کاندیدایی که احتمال شکست خود را در دور دوم انتخابات بالا می‌دیدند، تلاش کردند به بهانه‌های مختلفی همچون تشکیک در نتایج و یا آماده نبودن، برگزاری مرحله‌ی دوم انتخابات را به تعویق بیندازند.

جالب اینجاست برخی از همین افراد فتنه‌گر و حامی فتنه، چهار سال بعد که نتیجه‌ی انتخاباتی دیگر را مطابق میل خود می‌دیدند، از «حق‌الناس» سخن گفتند و لب نگشودند که چگونه چهار سال پیش از آن حق‌الناس اکثریت مردم ایران را نادیده گرفته بودند و بر طبل ابطال انتخابات می‌کوبیدند. حضرت امام خامنه‌ای در این‌باره می‌فرمایند: «رأی مردم هم به‌معنای واقعی کلمه حق‌الناس است؛ حق‌الناس است. وقتی می‌آید برادر و خواهر ایرانی در انتخابات شرکت می‌کند و رأی در صندوق می‌اندازد، رعایت این حق او واجب شرعی است، واجب اسلامی است. در این امانت او نباید خیانت کرد. واقعاً حق‌الناس است. نتیجه‌ی آرا هم هرچه شد، بایستی به آن ملتزم بود.
این هم حق‌الناس است. اینکه ما در سال 88 در مقابل کسانی که اصرار می‌کردند باید انتخابات باطل بشود ایستادیم، به‌خاطر همین بود که از حق‌الناس دفاع کردیم. چهل میلیون [نفر] (بالاترین نصاب انتخابات) در سال 88 در [دادن] آرا شرکت کردند. خب، یک نتیجه‌ای داد. هرکسی [هم] برنده‌ی این انتخابات می‌شد، ما همین‌جور می‌ایستادیم، دفاع می‌کردیم. بنده از حق‌الناس دفاع کردم، از حق مردم دفاع کردم. باز هم هر وقتی‌که مردم رأی بدهند (به هر کسی که مردم بپسندند و بپذیرند و رأی بدهند)، بنده از رأی مردم دفاع خواهم کرد. پشت سرِ مردم خواهم ایستاد.»
5. آخرین نکته‌ی قابل ‌ذکر آنکه اصولاً آنان که راه فرصت‌طلبی را پیشه کنند، از عناوین و ارزش‌ها مطابق میل خود بهره می‌گیرند. از جمله مصادیق این موضوع، نظارت استصوابی است که کاملاً قانونی و شرعی نیز هست. نظارت برای برگزاری سالم و صحیح انتخابات و جلوگیری از اعمال ‌نفوذ عوامل اجرایی و نیز جلوگیری از ورود عناصر فاقد صلاحیت به انتخابات، از حقوق مردم است. جالب اینجاست که گاه مشاهده می‌شود عده‌ای در دوره‌هایی که با وجود نظارت استصوابی به مجلس راه‌ یافته‌اند، هیچ‌گونه اعتراضی نداشته‌اند و حال که نگران عدم رقم خوردن انتخابات به نفع خود هستند، نظارت استصوابی را بهانه می‌کنند.
طبعاً نمی‌توان انتظار داشت که مردم از همه‌ی گذشته و حال آشکار و پنهان نامزدهای انتخاباتی مطلع باشند، ولی از حقوق آن‌ها این است که نهادی وظیفه حراست از نظامی را که خون ده‌ها هزار شهید، نهال آن را آبیاری کرده است، در مقابل نفوذی‌ها و بزهکاران نقاب‌دار، برعهده گیرد. بنابراین به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «بخشی از این حق‌الناس، همین حق رأی شورای نگهبان است؛ همین حق نظارت استصوابی و مؤثر شورای نگهبان است. این جزء حق‌الناس است. این را باید رعایت کرد. این را باید حفظ کرد.»(+)
محمدجواد اخوان
"Our President, analytical news site"