بررسی اجمالی محسنات(دست‌یافته نشده)، معایب و خُلل‌های برجام

رهبر معظم  انقلاب در دیدار با مسئولان نظام -۱۳۹۵/۳/۲۵- با اشاره به برجام، به برخی خلل و فرج این سند اشاره کردند و فرمودند: «معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم و می‌گفتیم: آقا، این‌ها بدعهدند، بدذات‌اند، دبه‌دربیار هستند، زیر قولشان می‌زنند، عمل نمی‌کنند.» در اینجا تلاش خواهیم کرد تا به برخی بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در طول دو سال منتهی به برجام اشاره کنیم تا به نقض‌عهدهای پی‌درپی این بازیگر در دوره‌ی پسابرجام برسیم.

مهم: درس‌ها و عبرت‌های عاشورا در عرصه رفتار سیاسی/ مشتمل بر 89 منبع

این گفتار، تحلیل عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا را مایه عبرت جامعه اسلامی و نظام دینی دانسته، مهم‌ترین آن‌ها را تحت عنوان دگرگونی ارزش‌ها و آرمان‌های حاکم بر جامعه نبوی و کوتاهی خواص از انجام رسالت خود، بازگو می‌نماید؛ جدایی مردم از اهل‌بیت(ع) و دنیاگرایی خواص از جمله موضوعاتی است که در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

تبیین بیانات امام خامنه ای پیرامون واکاوی دلایل وقوع حادثه کربلا؛ گزارش تخدیر یک جامعه و واکاوی یک فاجعه

مقام معظم رهبری : "چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین (ع) ، در همان شهرى که او حکومت مى‏کرد، سرهاى پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟! کوفه یک نقطه‏ ى بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایى بود که امیرالمؤمنین (ع) در بازارهاى آن راه مى‏رفت؛ تازیانه بر دوش مى‏انداخت؛ مردم را امر به معروف و نهى از منکر مى‏کرد؛ فریاد تلاوت قرآن در «آناء اللیل و اطراف النهار» از آن مسجد و آن تشکیلات بلند بود. این، همان شهری بود که پس از گذشت سال‌هایى نه ‏چندان طولانى در بازارش دختران و حرم امیرالمؤمنین علیه ‏السلام را، با اسارت مى‏ گرداندند. در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟ اگر بیمارى‏ اى وجود دارد که مى‏تواند جامعه ‏اى را که در رأسش کسانى مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین (ع) بوده ‏اند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیمارى، بیمارى خطرناکى است‏"

منشور گفتمان امام و انقلاب - 4 /بخش دوم : شرح پیام ۱۰خرداد ۱۳۶۹ امام خامنه ای/ فصل دوم: تحقق اسلام ناب؛ بزرگترین وظیفه

امام خامنه ای: «اولین و اصلیترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بیتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهی، اسلام بیتفاوت در مقابل دست‌اندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه‌ی اینها میسازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: اسلام آمریکائی.»

منشور گفتمان امام و انقلاب - 5 /بخش دوم : شرح پیام ۱۰خرداد ۱۳۶۹ امام خامنه ای/ فصل سوم: عدالت اجتماعی و قسط اسلامی

امام خامنه ای: «"وقتی یک انقلاب در یک کشور به وجود می‌آید، برای این است که اوضاع عمومی و نظام اجتماعی کشور را عوض کند؛ حکومت را دگرگون کند؛ روابط اجتماعی و اقتصادی را دگرگون کند. این، هدفِ یک انقلاب است. اما هدفِ عوض شدن و دگرگون شدن اوضاع اجتماعی چیست؟ چرا میخواهیم اوضاع اجتماعی عوض شود؟ برای این‌که اخلاق مردم عوض شود. برای این‌که در نظام فاسد و جائر و در نظام طاغوتی، انسانها بد تربیت میشوند. انقلاب برای این است که جامعه را عوض کند و عوض کردن جامعه برای این است که اخلاق انسانها عوض شود. برای این است که انسانها به خوبی تربیت شوند... این‌گونه است که عدالت اجتماعی تأمین میشود. عدالت اجتماعی، یک اصل است. یک هدف اصلی و والاست. اما عدالت اجتماعی، در صورتی در جامعه تامین میشود که افراد در جامعه تربیت شده باشند؛ ظلم نکنند و زیر بار ظلم نروند. عدالت اجتماعی، به مقدار زیادی وابسته به اخلاق است. البته بخش عمده آن مربوط به مقرّرات و قوانین جامعه است. اما مقرّرات و قوانین، بدون این‌که افراد از اخلاق الهی و اسلامی برخوردار باشند، چندان کارساز نیست.»

چارچوب شناسی ابعاد نظری مقام معظم رهبری در صدور پیام های حج / محورهای مطروحه در پیام‌های حج، ذیل اسلام سیاسی

پیام‌های حج رهبر معظم انقلاب، به‌لحاظ ابعاد نظری و عملی، یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین پیام‌های ایشان است. بر این اساس، تحلیل و بررسی علمی محتوای این پیام‌ها از اهمیت فراوانی در راستای شناخت نظرگاه امام خامنه ای درباره‌ی مناسک اسلامی، از جمله حج و مسائل مربوط به دنیای اسلام، برخوردار است. با توجه به محورهای این پیام‌ها، به نظر می‌رسد مفهوم «اسلام سیاسی» نظرگاه مناسبی برای تحلیل و بررسی آن‌ها فراهم آورد و ما را در فهم جامع مسائل مطروحه در این پیام‌ها، از آشفتگی تئوریک برهاند. در این نوشته، ابتدا به ذکر محورهای مهم پیام‌های حج امام خامنه ای پرداخته شده است و سپس با تشریح و بررسی نظریه‌ی اسلام سیاسی از سه جنبه‌ی تحول تاریخی، رویکرد نظری و کارویژه‌های آن، محورهای مطروحه در پیام‌های حج، در ذیل اسلام سیاسی و به تفکیک سه حوزه‌ی مشخص‌شده دسته‌بندی شده‌اند.

واکاوی شاخصه های دولت اسلامی از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

شاخص‌های دولت مطلوب از نگاه امام به هم مرتبط و پیوسته هستند و می‌بایست آن‌ها را از بالا (توحید، تقوا، تزکیه و...) به پایین (اقامه‌ی عدل، استقامت، اعتماد به نفس و...) در نظر گرفت؛ به نحوی که مثلاً رعایت تقوا، تزکیه و اصلاح درونی در دولتمردان، منجر به موفقیت آن‌ها در برقراری عدل، داشتن اعتماد به نفس و روحیه‌ی مقاومت و... خواهد شد و از طرفی عدم رعایت تقوا، تزکیه و... دستیابی به سایر شاخص‌های دولت مطلوب را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد!

دوم اینکه هر مقدار دولتی واجد شاخص‌های پیش‌گفته در مکتب امام باشد، به همان میزان دارای به مطلوبیت مکتب امام نزدیک‌تر خواهد بود و بالعکس!

بررسی آفات اشرافی گری در نظام اسلامی با نگاهی بر اندیشه امام خمینی پیرامون سبک زندگی شهیدان رجایی و باهنر

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به دلیل مخالفت شدید ایشان با اشراف‌سالاری، سامان اشرافیت فاسد گذشته را درهم کوبید و امام (ره) پیوسته به مسئولان، دولتمردان و کارگران نظام اسلامی تأکید‌ می‌کردند که هرگز به سمت اشرافی‌گری و اخذ خلق و خوی اشرافی‌گری نروند و بدانند که نخستین گام به سوی اشرافی‌گری، به معنای بازگشت از مسیر اصیل انقلاب و دست برداشتن از ارزش‌های اصیل انقلاب و پا نهادن در ورطه‌ی انحراف است.

تیشه ولنگاری بر فرهنگ با اتهام جزم‌اندیشی به تفکر انقلابی/ مرز میان ولنگاری، آزاداندیشی و جزم‌اندیشی کجاست؟

به‌روشنی پیداست که دغدغه‌ی امام خامنه ای آن است که عده‌ای به نام «آزاداندیشی»، با تیشه‌ی «ولنگاری» به ریشه‌ی فرهنگ اسلامی بزنند و با سلاح «برچسب جزم‌اندیشی»، جبهه‌ی مؤمن انقلابی را به انفعال بکشانند. واقعیتی که مع‌الأسف این روزها در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور مشاهده می‌شود. جالب اینجاست که برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای با انقطاع جمله‌ای از این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب، دقیقاً همان راهی را رفتند که معظم‌له نسبت‌به آن هشدار داده بودند. به این معنا که با تیترهایی همچون «من طرفدار جزم‌اندیشی و فشار و اختناق نیستم» و سانسور جمله‌ی بعدی آن، یعنی «منتها آزاداندیشی غیر از ولنگاری است»، تلاش کردند تا رویه‌ی غلطی را که برخی در میدان دادن به جبهه‌ی معارض فرهنگی در پیش‌گرفته‌اند، توجیه نمایند.

تأکید رهبر معظم انقلاب به مسئولین دولتی: لزوم داشتن چشمانی باز در عرصه دیپلماسی و تأکید رهبر معظم انقلاب به مسئولین دولتی: لزوم داشتن چشمانی باز در عرصه دیپلماسی و تجارت بین المللی

مقام معظم رهبری: "این روزها بحث بر سر موضوع تفاهم‌های مربوط به روابط بانکی و تعهدات به طبع آن، در محافل اجتماعی و سیاسی کشور بر روی زبان‌ها است. اما در یک نگاه کلان‌تر، باید دید که نقشه‌ی دشمن چیست و چه طرحی را در نظر گرفته است. پیش از این، تجربه‌ی برجام به ما نشان داده است که مقامات آمریکایی «در ظاهر وعده می‌دهند، با زبان چرب و نرم حرف می‌زنند امّا در عمل توطئه می‌کنند، تخریب می‌کنند، مانع از پیشرفت کارها می‌شوند/در مواجهه‌های بین‌المللی می‌بایست از عجله در امضای قراردادها و توافقات پرهیز کرد و مسئولین «کارها را با صبر و بدون شتابزدگی انجام دهند."