آسیب‌شناسی انقلاب مشروطه از منظر رهبر معظم انقلاب؛ غرب‌زدگان و مصادره‌ی یک انقلاب

مروری بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص انقلاب مشروطه نشان می‌دهد که عوامل بیگانه و غرب‌زدگان، برای اینکه بتوانند این جنبش مردمی را به نفع خود مصادره کنند، در ابتدا تلاش کردند تا علما را که رهبران این انقلاب بودند، به انزوا بکشانند تا از این طریق، راه برای ورود تفکرات انحرافی و غربی در جامعه باز شود.

تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان-قسمت اول؛ چرا استکبارستیزی تعطیل‌بردار نیست؟

عرصه‌ی تحولات منطقه نه‌تنها عرصه‌ی اشتراک و یا تعامل منافع ایران و غرب نیست، که آشکارا می‌توان آن‌ را عرصه‌ی تضاد اهداف راهبردی دو طرف دانست. نقطه‌ی مشترکی میان ایران و غرب وجود ندارد که بتوانند بر روی آن مذاکره و تفاهم بکنند. در چنین شرایطی، نشستن ایران و غرب بر پشت میز مذاکره در موضوعات منطقه‌ای، یک امتیاز بزرگ برای غرب به‌شمار می‌آید که در مقابل، آورده‌ای برای ایران اسلامی نخواهد داشت.

تبیین بیانات امام خامنه‌ای در جمع اساتید دانشگاه‌ها؛ دیالکتیک مطلوب سیاست و دانشگاه کدام است؟

بایسته‌های دانشگاه معیار چیست؟ کدام فعالیت سیاسی در دانشگاه مطلوب و کدام فعالیت سیاسی در دانشگاه نامطلوب است؟ چه کسانی حق فعالیت سیاسی در دانشگاه را دارند مدیران دانشگاه، جریانات سیاسی یا مجموعه‌های دانشجویی؟

تبیین بیانات امام خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام؛قسمت4: تأثیر انس با قرآن در استحکام درونی جامعه اسلامی

امام"نقطه‌ی کانونی اقتصاد مقاومتی عبارت است از درون‌زایی در کنار برون‌گرایی. درون‌زایی به معنای انزواطلبی تعبیر نشود؛ درون‌زایی با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایی درونی و به ظرفیّت درونی"

شاخصه‌های اعتدال در مکتب امام خمینی(ره)

در چارچوب نگرش حضرت امام، اعتدال در سیاست خارجی، مترادف با سلطه‌پذیری و سلطه‌گری، ظلم‌پذیری و ستمگری نیست، بلکه این امور خود عین خروج از اعتدال است. ایشان با درکی صحیح از مناسبات ناعادلانه‌ی بین‌المللی، سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری را دو مسیر افراط و تفریط می‌دانست و احترام به حقوق اساسی هر ملت را عادلانه‌ترین و مطلوب‌ترین استراتژی بین‌المللی معرفی نمود.

مجلس ششم جنجال به‌جای خدمت؛ عیار مجلس ایده‌آل اصلاح طلبان در سنجه اندیشه امام خمینی(ره)

مجلس ششم حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر دوره‌ها داشت. تنش‌هایی در این دوره به وقوع پیوست که حاصل آن تحمیل بحران‌های متعدد به نظام جمهوری اسلامی بود. این اتفاقات در مجلسی رخ می‌داد که اکثریت مطلق آن در دست اصطلاحاً جناح اصلاح‌طلب بود. جناحی که همواره خود را «خط امامی» و پیرو آرمان‌ها و منویات معمار انقلاب اسلامی معرفی کرده و از این رهگذر به کسب وجهه پرداخته است.

تبیین بیانات امام خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام؛قسمت3: مدیریت جهادی تبدیل چالش تحریم به فرصت پیشرفت درون‌زا

اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت‌آمیز قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت روبه‌جلو را ادامه خواهد داد.

تبیین بیانات امام خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام؛قسمت2:آمریکایی‌ها چگونه بدنبال «نابودی صنعت هسته‌ای» بوده‌اند؟

امام خامنه‌ای :«هرکس روند مطالبات آمریکایى‌ها را در این مدّت مطالعه کند و کیفیّت حرف هاى اینها را نگاه کند، به این نتیجه میرسد: هدف اینها ریشه‌کن کردن و از بین بردن صنعت هسته‌اى در کشور است؛ هدف این است، دنبال این هستند؛ قصدشان این است که ماهیّت هسته‌اى کشور را از بین ببرند؛ ولو حالا یک اسمى، یک تابلوى بى‌محتوایى، یک چیز کاریکاتورى‌اى وجود داشته باشد، امّا اینها قصد دارند که نگذارند این حرکت هسته‌اى کشور، صنعت هسته ای یک کشور با اهدافى که نظام جمهورى اسلامى دارد تحقّق پیدا کند."

مقایسه‌ نگاه اصلاح‌طلبان به دولت و حکومت، با نگاه امام خمینی(ره)؛ دولت‌مداری اصلاح‌طلبان با گذر از اندیشه امام

با رحلت امام خمینی (ره) کم‌کم جریان چپ مذهبی دچار دگردیسی در اندیشه سیاسی گردید که عاملین اساسی آن با تشکیل حلقه کیان و کیهان فرهنگی و... به نقد مبنایی اندیشه سیاسی امام خمینی پرداختند. به‌گونه‌ای که در دهه 70، اکبر گنجی در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی‌زبان بیان می‌دارد که «ما تلاش می‌کنیم [امام] خمینی را به‌گونه‌ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت‌های ما از سخنان اوست. او به‌هرحال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوگیری کند.»

نفی تغلب و نحوه مواجهه با اهل تغلب در مکتب امام خمینی(ره)

در مکتب امام (ره) اصلی‌ترین منبع رفتارها و عملکردها؛ سیره ائمه، گفتار ایشان، فقه می‌باشد. در فقه کسانی که بر امام عادل خروج می‌کنند اهل بغی و باغی دانسته می‌شود. نحوه مواجهه با باغیان بحث مبارزه است نه مجازات به همین جهت فقها آن را در مباحث جهاد آورده‌اند. تجویز فقه در مواجهه با باغیان همانند آنچه در آیه 9 سوره حجرات آمده جهاد با باغیان است نه مجازات در دادگاه.