عماره با اشاره به اینکه مردم مصر در مرحله‌ای قرار دارند که آینده خود را مشخص خواهند کرد، افزود: در این مرحله نه یک گروه مانند گروه اخوان‌المسلمین که بزرگ و قابل احترام است و نه گروه‌های چپ و لیبرال بلکه ملت بزرگ مصر سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

 موسسه فرهنگی - مطبوعاتی ایران امروز میزبان کنفرانس خبری با حضور «خالد عماره» رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران بود که در آن نمایندگان همه رسانه‌ها، اعم از مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاریها شرکت داشتند. در این نشست خبری که با هدف تحلیل حوادث مهم و پیچیده اخیر مصر برگزار شد ، دیپلمات ارشد مصری به سوالات گوناگون رسانه‌های ایرانی در باره اوضاع سیاسی – امنیتی مصر، روابط آینده قاهره و تهران، سرنوشت اخوان المسلمین ، روابط آینده مصر با رژیم صهیونیستی و امریکا و نیز مناسبات جدید ارتش و حکومت پاسخ داد

 در ابتدای این نشست خبرنگار شبکه ایران از خالد عماره پرسید که دلیل خوشحالی و استقبال گسترده امریکا و رژیم صهیونیستی از سقوط اخوان المسلمین و اقدام اخیر ارتش چیست و از آنجا که تل آویو حکومت اخوان را یک خطر بزرگ خوانده بود ، دولتمردان جدید قاهره راه گسترش دوستی با اسرائیل را دنبال خواهند کرد؟
 

نماینده دولت مصر در پاسخ با اعلام این که چنین فرضیه‌ای را در باره رابطه دولت جدید قاهره با اسرائیل رد می کند، گفت: وجود مصردر زمان مبارک به عنوان یک گنج استراتژیک برای اسرائیل بود، وقتی هم که دولت مرسی روی کار آمد، هیچ تغییری در مناسبات قاهره با تل آویو اتفاق نیفتاد.
وی اضافه کرد: دولت مرسی نه تنها روابط با اسرائیل را کاهش نداد بلکه در مقایسه با دولت مبارک در مواردی نرمتر رفتار کرد.
خالد عماره افزود: آن ها(اسرائیل) از یک مصر قدرتمند و مستقل ترس و واهمه دارند. ما الان به دنبال یک مصر مستقل و قدرتمند هستیم و مطمئن هستیم دولت و ملت مصر سوار یک قطاری شده‌اند که یک هدف مشترک دارند و آن مستقل شدن است که پیش می رود. یا همه باید سوار آن شوند که یک دولت مستقل داشته باشیم و یا اینکه از قطار پیاده شوند.
 

خبرنگار شبکه ایران در ادامه نظر رئیس دفتر حفاظت منافع مصر در باره آینده روابط ارتش و دولت جدید با جنبش اخوان المسلمین جویا شد و این سوال را مطرح کرد که آیا با حوادث خشونت بار اخیر احتمال مصالحه و آشتی میان دوطرف وجود دارد؟
 

خالد عماره تاکید کرد که دولت مصر در این مقطع بدنبال تفاهم و آشتی ملی میان همه گروهها و جناحهای سیاسی است و گروه اخوان المسلمین نیز در این راستا مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به این که اخوان المسلمین یکی از گرو های قابل احترام مصر و بزرگترین تشکل سیاسی است اضافه کرد: با این حال ما الان در مرحله ای هستیم که ملت مصر آینده خود را مشخص می کند و نه یک گروه . نباید نگاه خود را فقط به یک گروه محدود کنیم اعم از گرو ههای چپ و لیبرال و یا اخوانی.
وی ادامه داد: در حال حاضر یک انگیزه و تلاش جدی برای آشتی ملی درون مصر جریان دارد. این آشتی میان گروههای سیاسی شکل بگیرد که قواعد دموکراتیک و قانونی را قبول دارند و نه گروههای که در پی اعمال روشهای خشونت آمیز و غیر مسالمت آمیز هستند.
در این نشست خالد عماره گفت: من نماینده دولت مصر هستم. تشکیلات وزارت خارجه مصر با تغییر دولت تغییر نکرده، صرفا وزیر امور خارجه عوض شده است.
وی افزود: این مرحله‌ای که مصر در آن قرار گرفته است، مرحله سوم انقلاب نامیده می‌شود. مرحله اول مردم مصر موفق شدند حکومت نظامی را سرنگون کنند و در مرحله دوم به حکومت شورای نظامی حاکم پایان بدهند و در حال حاضر در مرحله سوم هستیم.
عماره با اشاره به اینکه مردم مصر در مرحله‌ای قرار دارند که آینده خود را مشخص خواهند کرد، افزود: در این مرحله نه یک گروه مانند گروه اخوان‌المسلمین که بزرگ و قابل احترام است و نه گروه‌های چپ و لیبرال بلکه ملت بزرگ مصر سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.
رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت: هدف و پایه اساس مرحله سوم انقلاب ما ایجاد یک آشتی ملی است که در آن همه در حکومت مشارکت خواهند داشت و در حال حاضر یک انگیزه و تلاش مضاعف برای ایجاد آشتی ملی در کشورم وجود دارد.
نماینده دولت مصر با اشاره به تلاش دولت فعلی در مسیر آشتی ملی گفت: کمیته ملی برای جمع کردن آراء و نظرات همه گروه ها و توافق ملی ایجاد شده تا آن دولتی که مد نظرهمه مردم مصر تحقق یابد. زیرا تا به حال دولتی که مد نظر همه گروه های مصری ها باشد بوجود نیامده بود
 

حوادث مصر کودتا نیست /به زودی شاهد پس لرزه‌های کنار رفتن اخوان در منطقه خواهیم بود


رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران با بیان اینکه رفتار اخوان‌المسلمین مصر در حکومت و پس از آن مطمئنا در سایر نقاط جهان انعکاس خواهد داشت، گفت: به زودی شاهد پس لرزه‌های کنار رفتن اخوان از حکومت مصر در منطقه خواهیم بود.
عماره در این خصوص که آیا تحولاتی که در مصر رخ داد یک کودتای نظامی بوده است؟ و آیا اخوان‌المسلمین به یک مبارزه نظامی روی خواهد آورد؟ گفت: کودتای نظامی نبوده است، چرا که میلیون‌ها انسان به خیابان‌ها آمدند و مردم و مسئولین از خواسته مردم آگاه بودند حتی اخوان‌المسلمین از این خواسته خبر داشتند. اتفاقی نبود که به یکباره رخ داده باشد. مردم خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام بودند.

وی افزود: 35 میلیون مصری به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند. هدف تسریع انقلاب بود چرا که مصری‌ها از ایجاد و بازگشت دیکتاتوری می‌ترسیدند. مصری‌ها نگران احتکار قدرت بودند چرا که تجربه حکومت مبارک را داشتند.
وی افزود: ارتش صرفا ضامن خواست ملت بود و همان کاری را که قبلا کرده بود انجام داد و از خواست ملت دفاع کرد و این با هدف جلوگیری از درگیری‌های بیشتر و اجرایی کردن خواست مردم بود.
رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران با بیان اینکه ما وارد یک پروسه تصحیح شده‌ایم، گفت: افرادی که در رأس قدرت هستند یک نقشه راه را طراحی کردند. رئیس دادگاه قانون اساسی طبق قوانین قدرت دارد. اصلاحات در قانون اساسی انجام خواهد شد تا انتخابات برگزار شود.
عماره در خصوص برخی پیشنهادات برای مبارزه مسلحانه و حمل سلاح در مصر گفت: برخی افراد بی‌مسئولیت به دنبال این مسئله هستند ولی فکر نمی‌کنم به نتیجه برسند. تاکید می‌کنم با وجود دولتی که قانون و خواسته‌های ملت را قبول داشته باشد، دیگر مبارزه مسلحانه علیه آن کارساز نخواهد بود چرا که نه دولت و نه ملت مصر اجازه این کار را نخواهند داد؛ هر گونه تظاهرات مسالمت‌آمیز مجاز است اما اجازه حمل سلاح داده نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم مصر دموکراسی را می‌فهمند، در خصوص این که آیا برکناری مرسی برخلاف دموکراسی است، گفت: دموکراسی یک فرایند دو طرفه است. حاکم اعتبار خود را از مردم می‌گیرد و مردم حکومت و قدرت را بر اساس شرایطی به حاکم منتقل می‌کنند. اگر آن شرایط را حاکم نداشته باشد مردم آن را پس می‌گیرند.
رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران افزود: مرسی روز اول عنوان کرد که اگر ملت از وی ناراضی باشند استعفا خواهد داد و ارتش مصر ضامن این توافق صورت گرفته بین حاکم و ملت مرسی بود، حال ارتش به عنوان ضامن آمد و خواسته ملت را اجابت کند.
عماره در خصوص تحولات مصر گفت: اکثر کشورها درک می‌کنند که چه اتفاقاتی پیش آمده است اگر احیانا ملتی بخواهد مسیر خود را تصحیح کند آنها هم درک خواهند کرد. کشورهایی که از اتفاقات مصر حمایت کردند نشان دادند که درک درستی از اراده ملت مصر دارند و تاکید می‌کنند اتفاقاتی که در مصر رخ می‌دهد خواست داخلی است و هیچ شخص یا کشوری از خارج در آن دخالتی ندارند.
رئیس دفتر حافظ منافع مصر در ایران افزود: همانطور که قبلا گفته‌ام آینده دموکراسی وابسته به خواست مردم است. قانون اساسی در حال تدوین است قانونی که در آن همه مردم نقش دارند ممکن است در آینده ملت ببینند آنچه که خواسته‌شان بوده پیش نمی‌رود و دوباره این اتفاقات تکرار شود.
وی در خصوص امکان نامزدی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر در انتخابات ریاست جمهوری گفت: سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه این خبر را تکذیب کرده است.
 

آینده یاران مرسی/ برخی به اخوان پیشنهاد مبارزه مسلحانه داده‌اند
 

رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در خصوص آینده اخوان‌المسلمین گفت: اخوان‌المسلمین در بین خود اختلافاتی دارند مخصوصا بین جوان‌ترها و قدیمی‌ترها. اتفاقی که در مصر رخ داد یک زلزله بود که ارتعاشات آن در کشورهای دیگر انعکاس خواهد داشت چرا که اخوان المسلمین مصر مادر تشکل‌های این جریان در سایر نقاط جهان است. رفتار اخوان المسلمین مصر در حکومت و پس از آن مطمئنا در سایر نقاط جهان انعکاس خواهد داشت و بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنم در آینده هم شاهد این زلزله در سایر نقاط و تشکیلات اخوان خواهیم بود.

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره انتشار اخباری مبنی بر احتمال نامزدی عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع دولت مرسی، گفت: این خبرها از سوی سخنگوی رسمی ارتش رد شده است و هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد.

عماره با بیان این که دولت جدید نقشه راه آینده مصر را ترسیم کرده است، خاطرنشان کرد: باید در قانون اساسی بازنویسی‌هایی انجام شود و انتخابات بر همان اساس برگزار شود، این مسائل بر اساس روند توافق ملی پیش می‌رود.
وی درباره مسلح شدن اخوان‌المسلمین، گفت: برخی پیشنهادات مبنی بر مبارزه مسلحانه به اخوان‌المسلمین داده شده است. در واقع این پیشنهادات از سوی کسانی بیان می‌شود که بی‌مسوول بوده و مسوولیت حرف‌های خود را متوجه نیستند. البته فکر نمی‌کنم که این پیشنهادات به نتیجه‌ای برسد. پیشنهاد حمل سلاح از سوی گروه اخوان‌المسلمین نه آینده‌ای دارد و نه ملت و نه دولت اجازه آن را خواهند داد.
 

نگاه دولت جدید قاهره به بحران سوریه
 

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران درباره موضع دولت موقت مصر در قبال تحولات سوریه، اظهار کرد: بر اساس اظهارات وزیر امور خارجه دولت موقت، ما به دنبال راه‌حل سیاسی به جای راه‌حل نظامی در سوریه هستیم و می‌دانیم که با گزینه نظامی مشکلات در سوریه حل نمی‌شود. دولت جدید به دنبال چانه‌زنی و بده و بستان‌ها بر اساس ماجراهای داخل سوریه نیست. مساله سوریه یک مساله داخلی است و ما تنها آن‌ها را تشویق به یافتن راهکار سیاسی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در کنفرانس ژنو 2 همه مسائل سوریه حل شود. ملت این کشور یک خواسته مشروع دارند و آن اجرای دموکراسی و مشارکت در حکومت کشورشان است. ما از این خواسته حمایت می‌کنیم.
عماره افزود: مصر تنها به ارائه توصیه کفایت کرده و در امور داخلی سوریه دخالت نمی‌کند و اعلام می‌کند که تنها با حضور همه سوری‌ها باید این مساله حل شود.
 

دعوت از مقام‌های ارشد مصر برای مراسم تحلیف روحانی


خالد عماره در پایان این مصاحبه در پاسخ به سوالی در باره احتمال حضور سران قاهره در مراسم تحلیف حسن روحانی گفت: این دعوت به تازگی صورت گرفته و دعوتنامه تهران برای حضور مقام‌های مصر در این مراسم در حال بررسی است.
وی ضمن امیدواری نسبت به گسترش همکاری دو کشور بزرگ خاورمیانه خاطر نشان کرد: مقام‌های مصری بدون شک هیاتی درخور شأن این مراسم به تهران اعزام خواهند کرد.
همزمان با نشست مطبوعاتی در موسسه ایران،«خالد عماره» رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران با برخی رسانه‌های داخلی به گفت و گو پرداخت.
 

تصمیم مرسی در قطع روابط با سوریه خشم ملت مصر را بر انگیخت

 وی در گفت و گو با فارس گفت: این تصمیم خشم و عصبانیت ملت مصر را برانگیخت.
رئیس دفتر حافظ منافع مصر تظاهرات جاری در قاهره و سایر شهرهای بزرگ مصر را امری و طبیعی و جزئی از روند سیاسی و لازمه آرامش کشورش خواند و تاکید که قانون مصر حق تظاهرات مسالمت آمیز و حق آزادی بیان را برای مردم تضمین کرده است.
وی با رد موضوع وقوع کودتا و یا انقلاب جدید در مصر گفت: آنچه اخیرا در مصر رخ داد یکی از موج‌های انقلاب 25 ژانویه است .. و ارتش به منظور حمایت از تحرکات مسالمت آمیز مردم و تأمین امنیت آنها وارد عمل شده است.
عماره با بیان اینکه انقلاب 25 ژانویه سه موج بزرگ را پشت سر گذاشت، در پاسخ به سئوالی درباره کامل شدن این انقلاب گفت: انقلاب مصر تنها در صورت توافق محافل سیاسی مصر بر سر قضایای مورد اختلاف و بر سر نظام سیاسی کشور کامل می‌شود. بنده معتقدم که در این مسیر پیش می‌رویم.
وی با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات ملت مصر گفت: هر رئیس جمهوری باید به خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه کند ولی محمد مرسی به این خواسته‌ها توجهی نکرد که از آن جمله می‌توان به امنیت ملی، تامین منابع آبی، استقلال در تصمیم گیری‌ و باز گرداندن مصر به جایگاه خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای اشاره کرد.
رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران در پاسخ به سئوالی درباره مطالبات انقلابیون 25 ژانویه مبنی بر قطع رابطه با آمریکا و رژیم صهیونیستی و لغو معاهده کمپ دیوید گفت:‌ مطالباتی وجود دارد که اجماع مردمی بر آنها وجود ندارد ولی در عین حال مطالبات مشروعی به شمار می‌روند . نمی‌توان به برخی از این مطالبات جامه عمل پوشاند زیرا به امنیت ملی ارتباط دارند. قاهره هر آنچه در راستای منافع ملی باشد را اجرا می‌کند ولی از اقداماتی که مخالف منافع ملی باشند سر باز خواهد زد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره تصمیم محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مبنی بر قطع روابط قاهره با سوریه و بستن سفارت دمشق در قاهره، گفت: این تصمیم خشم و عصبانیت ملت مصر را بر انگیخت.
عماره افزود: مردم می‌گفتند که چگونه است که روابط با کشور سوریه قطع می‌شود ولی روابط با (اسرائیل) همچنان برقرار می‌ماند و در حقیقت حق با آنهاست.

فرشته پارسا