آقای احمدی نژاد وقتی به شهرداری تهران آمد مهم ترین کارش این بود که مردم را با شهرداری آشتی داد و من از این حرکت فرهنگی بسیار خوشحال شدم. ما در سالهای فعالیت در شهرداری نگران این برخوردهای ناشایست بعضی از مدیران بودیم ولی ایشان هنر بزرگی داشت که توانست مردم را آشتی دهد البته کارهای خوب اجرایی و عمرانی هم در زمان دکتراحمدی نژاد در شهرداری تهران انجام شد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ مصاحبه ها ونقدهای تند و تیزش او را به یکی از نماینده های مشهور و اثر گذارمازندران در مجلس شورای اسلامی تبدیل کرده است به گونه ای که نه فقط مردم حوزه انتخابیه اش بلکه همه مردم مازندران امروز او را می شناسند و با آرا و نظراتش آشنا هستند. بارها شاهد بودم که مردم شهرهای دیگر استان نیز در برخورد با این نماینده به ابراز احساسات می پردازند و مطالباتشان را با او در میان می گذارند . همین ویژگی های او باعث شد تا فکر یک مصاحبه مفصل و جامع با وی را در سر بپرورانم. چندین بار تلاش کردم تا اینکه بالاخره در دفتر ارتباط مردمی اش در قائم شهر وقت مصاحبه تنظیم شد.

کمال علیپور خنکداری متولد 1346 شهرستان قائم شهر روستای شهرودکلا است. بر اساس هماهنگی قبلی، برای دیدار و مصاحبه به دفترش رفتیم. با اینکه وقت قبلی داشتیم اما ساعتی منتظر ماندیم تا ملاقات او با مردم به اتمام برسد .وقتی نوبت ما شد احساس کردم خسه است، پیشنهاد دادم که وقت دیگری در نظر بگیرد که خودش مخالفت کرد و گفت که خستگی برای ما معنی ندارد و شاید تا وقت دیگر زمان زیادی بگذرد، همین امروز کارتان را انجام دهید. متن کامل گفتگو با مهندس کمال علیپور را در ذیل می خوانید.

آقای مهندس مختصر و برای آشنایی بیشتر مخاطبین با شما مختصرا خودتان را معرفی کنید.
ضمن عرض سلام خدمت تمامی مردمان خوب و خونگرم حوزه انتخابیه ام و مخاطبین محترم شما. من متولد روستای شهرودکلا از توابع شهرستان قائم شهر هستم. دوران ابتدایی را در همین روستا گذراندم اما برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به روستای واسکس رفتم، آن موقع شهرودکلا و چند روستای دیگر از جمله متانکلا و تالارپشت هم مقطع راهنمایی نداشتند و بچه هایشان برای تحصیل به روستای واسکس می رفتند. مقطع متوسطه هم بخشی را در دبیرستان شریعتی قائم شهر و بخشی دیگر را در شهر دماوند تحصیل کردم.
بعد از اخذ مدرک دیپلم و به صورت بورسیه سازمان برنامه و بودجه در رشته مهندسی عمران و نقشه برداری و بعد هم در رشته عمران عمران در مقطع تحصیلات تکمیلی به ادامه تحصیل پرداختم. من در سن 15 سالگی فضای روحانی جبهه را لمس کردم و یادگار جانبازی را از آن دوران همراه دارم. آن دوران انصافاً دورانی خاص و طلایی برایم محسوب می شود.

دوران خدمتتان در شهرداری تهران چگونه و از کجا آغاز شد؟
بعد از اتمام درس سعی داشتم کار تخصصی شروع کنم یک مقدار با وزارت نیرو همکاری می کردم و در برنامه نویسی آموزش دیدم و برای وزارت نیرو پروژه هایی انجام می دادم. در کنار آن هم در مدرسه نمونه سلمان فارسی تهران تدریس می کردم. آنجا طراحی هایی که انجام می دادیم، عزیزی آمد و گفت با شناختی که از کار طراحی و برنامه نویسی دارید می توانید در شهرداری کار کنید که اینگونه شد در سن 24 سالگی وارد شهرداری تهران شدم به عنوان شهردار پاکدشت قیام دشت مشغول به کار شدم .

در انتخابات نهم ریاست جمهوری در سال 84 یکی از حامیان آقای احمدی نژاد بودید، درشرایطی که کمتر کسی فکر می کرد ایشان رییس جمهور بعدی کشور باشد چگونه به این استدلال رسیدید که از او حمایت کنید؟ اصولاً میزان آشنایی شما با احمدی نژاد چقدر بود و آیا مربوط به دوران شهرداری بود؟
من هیچ شناختی از آقای احمدی نژاد نداشتم. زمانی که آقای احمدی نژاد به شهرداری تهران آمد مردم با شهرداری قهر بودند و در محاوره های روزمره اگر می خواستند کسی را نفرین کنند می گفتند انشاالله خدا سر و کارت را به شهرداری بیاندازد یعنی انقدر از شهرداری بد می گفتند. آقای احمدی نژاد وقتی آمد مهم ترین کارش این بود که مردم را با شهرداری آشتی داد و من از این حرکت فرهنگی بسیار خوشحال شدم. ما در سالهای فعالیت در شهرداری نگران این برخوردهای ناشایست بعضی از مدیران بودیم ولی ایشان هنر بزرگی داشت که توانست مردم را آشتی دهد البته کارهای خوب اجرایی و عمرانی هم در زمان دکتراحمدی نژاد در شهرداری تهران انجام شد. مجموع این توانمندی های ایشان موجب شد که وقتی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورود کرد ما در کنارش ایستادیم و از او حمایت کردیم . یادم هست وقتی درستاد تهران فعالیت می کردیم خیلی ها به طعنه می گفتند که احمدی نژاد 500 هزار تا رای هم نمی آورد و خیلی ها هم فکرش را نمی کردند که رای بیاورد اما یادمان باشد هر کاری اگر خدایی باشد مردم هم روی می آورند و در آن دوره دوستان ما با نیت پاک به صحنه آمدند و آقای احمدی نژاد هم رییس جمهور شد .

شاید خیلی ها فکر می کردند بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد ،مسوولیت های ملی در انتظار شما باشد اما کماکان در شهرداری ادامه خدمت دادید، پیشنهاد نشد یا اصولاً در فکر این مسائل نبودید؟
ما یک وظیفه داریم و آن وظیفه این است که اگرکسی واقعا می تواند به کشور کمک بکند باید کمکش بکنیم اگر برای شخص خودمان باشد راه به جایی نخواهیم برد. من اعتقاد داشتم ما یک ماموریتی و مسوولیتی داشتیم که از ایشان حمایت کنیم بعد از رییس جمهور شدن احمدی نژاد هم هیچ وقت سراغ ایشان نرفتم دوستان ایشان پیام هایی به ما دادند حتی مسوولیت استانداری هم پیشنهاد شد من قبول نکردم . حرف من این بود که ما کمک کردیم ولی حالا باید خودشان تصمیم بگیرند و نیروهایشان را ساماندهی کنند در عین حال بنده جای خوبی خدمت می کردم. شهرداری تهران جایی بود که بنا به تجربه گذشته می توانستم کارهای مهمتری انجام دهم. در طول این 8 سال من هیچ وقت به آقای احمدی نژاد مراجعه نکردم.

انگیزه شما از ورود به عرصه مجلس شورای اسلامی چه بود؟
خداوند همواره برای انسان مسیر ایجاد می کند تقدیر این بود که ما به عنوان خادم مردم در مجلس خدمت کنیم. بر اساس تجربه چندین ساله ام در ابر شهر تهران احساس کردم که می توانم این تجربه را به عنوان یک قانون گذار به عنوان کسی که می تواند در مسائل عمرانی حرف داشته باشد استفاده کنم چون تهران مثل یک کشور است و کار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و خدماتی را در کنار هم دارد. با این تجربه احساس کردم می توانم درمجلس تاثیر گذارباشم و خوشبختانه امروز که دومین سال خدمتم در مجلس است خوشحالم که در امور مجلس در بحث طرح ها و لوایح ورود قابل قبولی دارم به عنوان یک کار شناس. امروز مجلس بنده را به عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی اقتصادی پذیرفته است.

خاطرم هست در انتخابات مجلس هشتم با اینکه ناشناخته ترین کاندیدای حوزه بودید و مدت تبلیغاتتان هم زیاد نبود، رای قابل قبولی آوردید اما منتخب نشدید، در آن زمان انتظار این میزان رای را داشتید؟
من اولین بار با نگاه اینکه نسل جوان باید در عرصه مجلس ورود پیدا کند به صحنه آمدم. آمدم تا نسل های بعدی هم این جرات و جسارت را پیدا کنند. متاسفانه یک نگاه در کشور حاکم بود که نسل اولی ها هنوز باید باشند، من این تابو را در قائم شهر شکستم .

این نشات گرفته از همان ارتباط تان با دکتر احمدی نژاد و تاثیر پذیری از رویکردشان نبود؟
بله دقیقاً همین طور است. شاید هنوز هم بعضی ها هستند که جوانان اعتقاد نداشته باشند. در حال حاضر می بینیم که گله مندی که امروز وجود دارد این است که دولت آقای روحانی هنوز فکر می کند که باید از نسل اولی ها استفاده بکند. نباید اینگونه باشد باید به نسل سومی ها فرصت داد و از توانمندی آنها استفاده کرد باید در عرصه مدیریت کشور کادرسازی بشود. نگاه مقام معظم رهبری این است که ما در کشور باید آموزش بدهیم و کادر سازی بکنیم. من در مجلس هشتم با این هدف آمدم که تابوی گذشته را از بین ببرم چرا که مردم از این اسامی تکراری خسته شده اند. هیچ وقت فکر نمی کردم و انتظار نداشتم درمجلس هشتم رای بیاورم اما امروز معتقدم که اگر همان روز کاملاً خودمان را باور می کردیم می توانستم رای بیاورم .

خودتان فکر می کنید چه چیز باعث شد تا مردم باز هم در انتخابات مجلس نهم به شما اعتماد کنند و این بار با رای بیشتری شما را به خانه ملت بفرستند؟
مردم یک چیز را می پسندند و آن صداقت افراد است من نمی گویم که خیلی صادق بودم اما در طول این مدت به مردم دروغ نگفتم. آفت مدیرو مسوول دروغ گفتن است. یک وقتی اگر کسی به ما مراجعه می کند و درخواستی دارد امید بهش می دهیم و می گوییم انشالله پیگیری می کنیم ولی هیچ وقت به او دروغ نمی گویم یعنی اگر کاری شدنی نیست راحت به مردم می گویم که فعلا نمی شود من در طول این مدت با مردم صداقت در گفتار و رفتار را حفظ کردم. در کنار این موضوع اقدامات موثر قبلی را هم حفظ کردم اگر جایی کاری از دستم ساخته بود انجام می دادم. مهمتر از همه اینها یک سری اتفاقاتی در حوزه انتخابیه می افتاد و آن عدم پیگیری کارها بود کارها برای مردم مشهود نبود. من نمی گویم امروز طی این دو سال خیلی کارها مشهود است اما مردم متوجه اند کارها یک تکانی خورده و فکر می کنم طی 2 سال آینده اتفاقات خوبی درحوزه انتخابیه رخ خواهد داد .

شما همواره به عنوان کاندیدای اصولگرا و امروز نیز نماینده اصولگرای مجلس شناخته شده اید اما چرا کاندیدای مورد حمایت جبهه اصولگرایان استان در انخابات مجلس نهم نبودید و 2 نفر دیگر در حوزه انتخابیه شما کاندیدای مورد حمایت این جبهه بودند؟
2 دلیل دارد دلیل اول اینکه از مجموعه اصولگرایی استان شناخت کافی. اصولگرا یک خصلت دارد و آن این است که در اصول و ارزشهای انقلاب همیشه باید محکم باشد و استوار هیچ وقت نباید عقب نشینی کند حتی اگر به ضررش باشد. آن ها شناختی از من هم نداشتند. دوستان اصولگرای شهرستان حالا ممکن است که در تهران مرا می شناختند ولی اینجا نه. دوم اینکه بحث رای آوری بود. دوستان اصولگرای ما فکر می کردند که اگر مرا انتخاب کنند و رای نیاورم یک مقدار در جریان اصولگرایی خلا ایجاد خواهد شد من همان موقع به این عزیزان گفتم که دارند اشتباه می کنند البته من جزء انتخاب آنها بودم بین 3 نفر بودم اما از این بین آنها 2 کاندیدا معرفی کردند که من جز آنها نبودم پس در انتخاب آنها بودم که از این بابت هم جای تشکر دارد. من هم برنامه جدی ام این بود که این 2 نفر را خدای ناکرده تخریب نکنم و این کاررا هم نکردم. در انتخابات حرف خودم را زدم و توانایی خودم را به مردم معرفی کردم. مردم به شعار و برنامه ها اعتماد می کنند و رای می دهند اگر در عمل نبینند مردم شوخی ندارند و دیگر اعتماد نمی کنند.

شما با اینکه در قالب حامی دولت تعریف می شدید ولی گاهاً انتقادات تندی به عملکرد مدیران آن زمان استان داشتید، چرا این کار را می کردید؟
دولت دکتر احمدی نژاد در سالهای پایانی با تحریم های سختی مواجه بود ولی این دلیل نمی شود که خیلی از کارهای روتین و روزمره که اعتبار وجود داشت و بستر آماده بود روی زمین بماند. من به جد انتقاد می کردم من اولین نفری بودم که بحث تحقیق و تفحص از استانداری مازندران در دوره قبلی را مطرح کردم ولی امروز که قیاسی می کنم آن انتقاد تندی که از استاندار طاهایی کردیم، ایشان با متانت آمد در مجلس پاسخ داد. خود آقای احمدی نژاد وقتی ما بهش گفتیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت شما تعطیلات عید خود را خوشگذرانی می کرده در حالیکه کارگران فولاد ما حقوق نگرفتند، با احترام به ما پاسخ دادند و حتی از این انتقاد ما تشکرکردند. اما من واقعاً بعضی وقتها احساس می کنم که این دولت شعار و عملش تفاوت دارد علتش این است که می گویند ما منتقدان را با کمال میل و روی گشاده پذیراییم اما در عمل اینطور نیست. مدیران دولت روحانی صبور نیستند، جایگاه ها را نمی شناسند و حوصله انتقاد ندارند. شاید یکی از دلایلش این باشد که کهولت سن دارند. دوستان اگر نطق های ما را در دولت احمدی نژاد گوش بکنند تا الان متوجه خواهند شد که ما برای پیگیری منافع مردم با هیچ کس شوخی نداریم حتی جریان خودمان. ما زبان مردم هستیم کار نماینده نظارت است و باید منتقد باشند امیدواریم کم کم اینها هم یاد بگیرند و انتقاد پذیر شوند. در بحث انرژی هسته ای ما انتقاد کردیم آقای دکتر روحانی گفتند اینها بی سوادند سوال ما این است که با سوادها کجاهستند؟ چرا برای شما پای کار نمی آیند؟ شما وقتی به مجلس که بر آمده از رای مردم است می گویی بی سواد پس باید خیلی تامل کرد در رفتار این دولت.

امروز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، شما را بیشتر به واسطه انتقادهای صریح به دولت و مدیران ارشد استان می شناسند. حامیان دولت هم پشت سرتان حرف زیاد می زنند و می گویند همه دغدغه علیپور انتصاب گزینه هایش برمسند مدیران و فرمانداران است می خواهیم شفاف و مثل همیشه صریح این موضوع را برای مردم روشن کنید و انگیزه خود را از نقد دولت بیان کنید؟
کار نماینده مجلس نظارت است. قانون خدمات کشوری هم شرح وظایف نماینده ها را مشخص کرده. حتماً اگر فرمانداری می خواهد منصوب شود در آن قانون آمده که وزارت کشور با نماینده شهر باید هماهنگی بکند من شعارم این بوده که سعی بر تغییر مدیران نخواهم داشت اگر هنر دارم باید با همین مدیران کار بکنم و نظارت را بیشتر می کنم و ضعف ها را گوشزد می کنم تا اصلاح شوند. در این 2 سال هم همین کار را کردم مردم می دانند موقعی که نماینده ای در شهر عوض می شد همه مدیران با فشار و لابی عوض می کرد اما من این کار را نکردم هنوز مدیران قبلی که به نظر نمایندگان قبلی منصوب شدند هستند و همین مدیران ارتباط خوبی با ما دارند پس ما قصد تغییر نداشتیم. تعویض را خود آقایان شروع کردند این اپیدمی در کشور ما بد است که مدیری آموزش دیده توانمد می شود و حالاکه دولت عوض شده تا آبدارچی هم باید عوض شود .

من روی این موضوع ایراد دارم ما که آدم ها را عوض نکردیم پس شما هم سعی کنید اگر کسی در ارزیابی تان ضعیف است عوض کنید. روسای ادارات شهر ما که سیاسی انتخاب نشدند اینها از بدنه آمدند. قانون خدمات کشوری مشخص کرده و صراحت دارد که دلایل برکناری مدیر را باید بگویید. این داستان هایی که در برخی رسانه های خودشان می گویند درست نیست خود استاندارهم می داند از روزی که آمده و اعلام کرده قصد جابجایی فرمانداران را دارد من گفتم که فرمانداران خوبند. فرمانداران  را که ما نقشی در انتخابشان نداشتیم نمایندگان قبلی در انتخابشان نقش داشتند ما هم با همان فرماندار کار می کردیم حالا که قصد تغییر دارید از کادر داخل استفاده کنید.

آقای استاندار قطعاً می دانند که من جز یک مشورت با او که گفتم فلانی برای فلان جا خوب است دیگر کسی را دراستان معرفی نکردم وآن نفر را هم منصوب نکردند در شرایطی که همه نمایندگان استان هم با من در انتصاب آن فرد هم عقیده بودند و امضاء کرده بودند من هم با خود آقای فلاح مشورت کردم و محسنات آن فرد را گفتم اصلا بحث تحمیل نبود مشورت بود. اگر مردم یادشان باشد پس از 2 ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم خبرگزاری خانه ملت با من مصاحبه کرد و پرسید که نظر شما راجع به عملکرد دولت چیست؟ گفتم که دولت تازه آمده اجازه بدهید 6 ماه کار کند و عملکردش قابل ارزیابی باشد الان نقدهای ما همه پس از 7 - 8 ماه است  که بیان می شود. بعد این مدت که می توانیم انتقاد کنیم چون با تجربه خود می فهمیم که کجای کار ایراد دارد. ما ناظر هستیم ناظر هم کسی است که جلوی انحراف را بگیرد اما چوب لای چرخ نگذارند. درآن مورد هم هیچ فشار و لابی روی استاندار نداشتم. 11 نماینده برای این فرد نظر مثبت داشتند که آن هم انجام نشد. خود استاندار هم تاکید می کرد که قطعاً از این فرد استفاده می کنم بعد ها به خودش گفتم که آفت مدیر، دروغگویی است، گفتی قطعاً استفاده می کنم و برای آن فرد انتظارایجاد کردی، نباید این کار را می کردی. بنده هیچ آدمی را به استاندار تحمیل نکردم اتفاقاً آنهایی که ادعای حمایت از استاندار را دارند و در شبه رسانه های خود بر علیه ما مطلب می زنند به دنبال پست و مقام برای اطرافیان و اخوان خود هستند. من 9 برادر دارم همه شان هم مدیر بودند ولی در این دوره حضور خودم هیچکدام را جایی معرفی نکردم. استاندار باید متوجه باشد که اینها حمایت نمی کنند بلکه دنبال چیزهای دیگر هستند من آن چیزی که می گویم برای منافع نظام و مردم است نه برای سهم خواهی. حتی وزیر کشور وقتی به ما گفت که استاندار معرفی کنید گفتیم شما معرفی کنید و ما نظر می دهیم .

آینده دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید و چه توصیه ای به آنها دارید؟
این دولت نظام جمهوری اسلامی است و همه ما وظیفه داریم به دولت کمک کنیم، دولت با رای مردم انتخاب شده و از رهبری تنفیذ گرفته پس باید به دولت کمک کرد. دولت برای اینکه بتواند موفق باشد باید بداند که رمز موفقیت ایستادگی در برابر زیاده خواهی هاست، چه داخلی و چه خارجی. رهبری عزیز در رابطه با فتنه 88 مسائل زیادی فرمودند دولت نباید تحت تاثیر این افراد قرار بگیرد اینها دل آقا را خون کردند ضرباتی که اینها به نظام زدند دشمن خارجی نزد. امروز مردم ما بصیرند و همه خواص اند ولی متاسفانه بعضی وقتها خواص متوجه مسائل نیست. دولت نباید به فشارها و باج خواهی های این افراد توجه کند .

در عین حال نباید به غرب هم اعتماد کند. هر جا ما عقب نشینی کردیم آنها یک گام آمدند جلو. هر جا ما ایستادگی کردیم آنها کوتاه آمدند. اگر کاری از دستشان ساخته بود زمانی که انقلاب ما نو پا بود وبا مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد  می آمدند و کاری می کردند، اما نمی توانستند، چرا؟ چون مردم پای نظام ایستادند، از ارزش ها دفاع کردند و وحدت داشتند. مردم عزم جدی داشتند و از همه چیز خود گذشتند. رمز اقتدار ما یکپارچگی است. وقتی رهبر انقلاب می فرماید که من خادم ملت هستم یعنی همه یکی هستیم و در یک قالب هستیم. ما با این نگاه موفق بودیم. الان که در همه عرصه ها قدرتمند شدیم چرا باید بترسیم؟ اتفاقا این فشارها نشان می دهد که ما داریم به هدف نزدیک می شویم. فوتبالیست وقتی به محوطه جریمه رسید می زننش نمی گذارند گل بزند خطا می کنند رویش، چون به هدف نزدیک شده. کسی فکر نمی کرد کشوری مثل ایران در عرصه هسته ای، تکنولوژی و علمی حرف برای گفتن داشته باشد ما از خط قرمز های غربی عبور کردیم. دولت در مقابل زیاده خواهی های داخل و خارجی باید بایستد، امید به آن طرف آب نداشته باشد اتکا به نفت را در بودجه کم کند و به منابع دیگر داخلی توجه کند. قطعا این مشکلات راپشت سر خواهیم گذاشت. مجلس به دنبال کمک به دولت برآمده از رای ملت است اما هر وقت از این مسیر عدول کند ما جلویش ایستادگی می کنیم و شوخی هم نداریم .

از ارتباط هایتان با سایر نمایندگان استان و به ویژه دیگر نمایندگان حوزه انتخابیه برای ما بگویید؟ آیا بر سر حل مشکلات مردم استان اتفاق نظر دارید؟
برای اولین بار مجمع نمایندگان مازندران صاحب دفترشد در استان، کارها آنجا برنامه ریزی می شود، جلسات مختلفی با استاندار، فرمانداران و مدیران کل داریم اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد اما وحدت بین نماینده های این دوره تقریباً بیشتر است .در شهرستان هم همینطور، نمی گویم من و جناب آقای حسینی 100 درصد تفکرمان یکی است، نه اینگونه نیست اما سعی مان بر این است که وحدت خوبی داشته باشیم و اختلاف سلیقه ای بین خودمان را به بدنه مردم انتقال ندهیم. فراکسیون نمایندگان شمال تشکیل شده برای خدمت بیشتر به  سه استان گلستان، مازندران و گیلان. بنده هم به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شده ام. انشالله بتوانیم هم بحث توسعه این استان ها را دنبال کنیم و هم موضوع تاثیرگذاری در مجلس را جدی بگیریم، به هر حال 32 نماینده هستیم.

تخصص اصلی شما امور عمرانی است و در این دو سال نیز شاهد هستیم که پروژه های عمرانی را با جدیت دنبال می کنید که اثرات خوبی داشته است می خواهم چند نوید مهم در خصوص پروژه های عمرانی به مردم این5 شهرستان بدهید که خوشحال شوند. با توجه به شرایط بودجه ای کشور، فکر می کنید سال 93 سال خوبی برای پروژه های عمرانی خواهد بود؟
سال 93 سال تحول بزرگ و پروژه های عمرانی در روستاهاست. بحث طرح های هادی، آسفالت روستاها، ورزشگاه ها و حسینیه ها. امسال سال خوبی خواهد بود. در کمیسیون عمران مصوب شد و اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد برای اولین بار پس از انقلاب راه های روستایی دارای ردیف اعتباری شد ودر مجلس رای آورد. راه آهن شمال را از بن بست خارج کردیم و در کمیسیون عمران مصوب کردیم. مسافران مشهد باید می آمدند تهران و از تهران به سمت مشهد مقدس حرکت می کردند. مصوب کردیم که راه آهن گرگان به مشهد وصل شود. اعتبار خوبی گذاشتیم و این راه آهن ظرف 2 سال تمام خواهد شد. این پروژه باعث می شود که بندر امیرآباد فعال می شود. بزرگراه قائمشهر به سمسکنده ساری مصوب شد که قرار گاه خاتم الاوصیاء کار را شروع کرد .چند پروژه بزرگراهی را (بابل - سیمرغ - سیمرغ – جویبار) مصوب کردیم. برای راه آهن قائم شهر چند پروژه زیر گذر از اعتبارات وزارتخانه را توانستیم اخذ کنیم. برای بهسازی و نوسازی ایستگاه را آهن قائم شهر ما اعتبار خوبی توانستیم بگیریم. برای سایر ایستگاه های مسیر هم کارهایی انجام شد.


بیمارستان رازی با وضع موجود اگر پیش می رفت 17 سال طول می کشید تا تمام شود. الان توانستیم اعتبار خوبی بگیریم و انشالله تا پایان سال 94 بیمارستان رازی به اتمام خواهد رسید. 75 میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده که 30 میلیارد امسال و مابقی در سال آینده محقق خواهد شد. مرکز جراحی قلب بیمارستان ولیعصر (عج) از جمله پروژه های مهم کشور است که تا پایان امسال افتتاح می شود. برای سوادکوه 2 کارخانه بزرگ مجوز گرفتیم کارخانه ذغال شویی که حدود 500 نیرو جذب می کند تا پایان امسال انجام می شود، کارخانه کک سازی هم شورای اقتصاد مصوب کرده و با مبلغ 86 میلیون یورو با شرکت چینی قرارداد منعقد شده تا پایان سال 95 به اتمام می رسد. معادن ذغال سنگ کردآباد 1 و 2 هم مراحل کارش در حال انجام است. کارخانه سایپا شمال که هم اکنون محل دپوی ماشین های از رده خارج است توافق کردیم به عنوان کارخانه ساخت شیشه اتومبیل شروع به کار کند و موافقتش را گرفتیم. نساجی هم تا حدودی کارش انجام شده و الان زیاد مشکل ندارد ولی هنوز معوقات دارند که باید پرداخت شود. برای جویبار زمین 25 هکتاری برای کارخانه کشتی سازی گرفتیم که وزارت دفاع قرار است انجام دهد.
چند تا کار گردشگری خوب پیگیری کردیم. از فضای منابع طبیعی استفاده کردیم. از وزیر دستور گرفتیم و 100 هکتاردر اختیار شهرداری پل سفید قرار دادیم تا سرمایه گذار بیاورد برای کارهای گردشگری. 100 هکتار برای زیراب و نزدیک به 100 هکتار هم برای شیرگاه گرفتیم. پارک جنگلی جاده نظامی را هم با منابع طبیعی صحبت کردیم چون آنها یک قانون دارند که در جنگلها نباید اعیانی ساخته شود، داریم رایزنی می کنیم تا یک سری امکانات اولیه در عرصه های منابع طبیعی ساخته شود تا برای سرمایه گذار رغبت ایجاد شود. قصد داریم پارک جنگلی جاده نظامی را به عنوان پارک نمونه گردشگری تعریف کنیم. منطقه نمونه گردشگری جوارم را داریم که آنجا نیاز است وزارت راه بحث رمپ ورودی و زیر گذر را انجام دهد و هم چنین در دستور کار ما هست که مجوز ساخت هتل را برای آن مجموعه بگیریم.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که مردم حوزه انتخابیه شما را رنج می دهد، بیکاری جوانان بویژه تحصیل کرده هاست. به عنوان نماینده مردم و براساس حدود اختیاراتتان چه کارهایی دراین زمینه انجام داده اید؟
کشور ما حدود 5 میلیون نفر با مدرک لیسانس و فوق لیسانس دارد. کشور در این راستا باید حرکت کند که شرکت های خصوصی فعال شودند. مجلس راه کارهایی که بشود نرخ بیکاری را کم کرد پیگیری می کند. راه کاری که ما داریم این بود که امسال 20 درصد از صندوق توسعه ملی به صورت ریالی برداشته شود و اختصاصی باید به تعاونی ها و امور تولیدی. جوانان ما باید تعاونی تشکیل دهند و از این صندوق وام بگیرند. الان باید جوانان به این سمت تشویق شوند. بعضی ها در برخی شهرک های صنعتی زمین گرفته اند، وام هم گرفته اند ولی رها کردند. اینها باید سریعاً خلع ید بشوند و تحویل جوانان تحصیل کرده بدهیم. خواهش من از جوانان این است که تعاونی تشکیل بدهند چون صندوق توسعه ملی به فرد تسهیلات نمی دهد. به تعاونی ها و شرکت های خصوصی تسهیلات می دهد.

شما به عنوان نماینده به جوانان این قول را می دهید که اگر شرکت تاسیس کردند و پیش شما آمدند کارشان را پیگیری کنید؟
100 درصد همینطور است. همین الان هم داریم این کار را انجام می دهیم و مدیران ما هم بایدکمک کنند. استانداری در این زمینه باید ورود کند. در فرمانداری باید واحد سرمایه گذاری و مشارکت تشکیل شود .

در این 2 سال آدمهای زیادی را به میزان توانایی خودمان در جاهای گوناگون مشغول به کار کردیم اما آنقدر بیکاری زیاد است که به چشم نمی آید. این شرایط برای همین 10 سال است یعنی در همین 10 سال باید برای این جوانان کار کنیم.

شما یکی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از استانداری دوران مهندس طاهایی بودید، امروز شرایط استانداری را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا ممکن است باز هم نیاز به تحقیق و تفحص باشد؟
نه، الان باید یک مقدار بیشتر فرصت بدهیم در واقع دولت باید یک سال مالی را سپری کند و در این یک سال ضعف ها و قدرت ها نمایان می شود .

با توجه به شرایط کشور، پیش بینی شما در مورد ترکیب مجلس آینده چیست؟ آیا فکر می کنید مردم برای حمایت بیشتر از دولت  نمایندگان اصلاح طلب را به مجلس می فرستند یا اینکه به دیگران اعتماد می کنند؟
به نظر می رسد که رقابت جدی خواهد بود و مردم در این رقابت در هیاهو ها قرار نمی گیرند و انتخاب خوبی خواهند داشت. آقای ترکان روز رای اعتماد به وزرا گفته بود که نمایندگان بدانند انتخاب نزدیک است در حالی که 3 سال تا انتخابات مانده بود و گفت که اگر به وزرا رای ندهید مردم به شما رای نخواهند داد. یعنی از همان روز تهدید مجلس را شروع کردند. مردم اینها را می فهمند. مردم می گویند شما مجلس ما را چوب خشک می خواهید که هر چی شما گفتید انجام دهند؟ اگر اینطور باشد باید در مجلس را بست. مردم می فهمند. مردم می گویند که نماینده باید حرف بزند و دفاع کند. مردم این رفتارها را رصد می کنند. امروز هم برخی کارها را که نمی توانند انجام دهند می گویند مجلس نگذاشته، یک جا مثال بزنند که مجلس نگذاشته اینها کار بکنند. مردم خوب متوجه هستند. در این 1 سالی که دولت آمده نمی دانم چرا سرعت نزول محبوبیت این دولت از همه دولتها بیشتر است. دلیلش را نمی دانم، خیلی این سرعت نزول محبوبیت زیاد است. در دولتهای قبلی هم بوده ولی درسالهای آخر بوده فقط در دولت آقای هاشمی هم مثل این دولت سرعت کاهش محبوبیت زیاد بود به حدی که اگر آقای توکلی کمی بیشتر تبلیغات می کرد شاید در دولت ششم رای می آورد. علتش هم این بود که 50 درصد تورم درکشور وجود داشت. الان سرعت نزول محبوبیت دولت از آن دوره هم بیشتر است با این روند افت محبوبیت دولت به نظر می رسد که مجلس دهم نزدیک به 80 درصد در اختیار اصولگرایان باشد. علتش هم بد عمل کردن در توزیع سبد کالا بود که باعث وهن نظام شد. در موضوع یارانه ها هم به مردم توهین شد مردم را تهدید می کردند مردم اینها را می فهمند.

برای حسن ختمام بفرمایید که تلخ ترین و شیرین ترین خاطره این دو سال خدمت در سنگر نمایندگی برای شما چه بود؟
خدمتگذاری هیچ وقت تلخ نیست ممکن است ناملایماتی باشد ولی تلخی ندارد شاید فوت یکی از نمایندگان یکی از تلخی های دوره ما باشد .احساس شیرینی همیشه برای نماینده هست اسم نمی آورم اما هر کار مثبتی که انجام می شود شیرین است . ولی برای من شیرین ترین خاطره این است که وقتی در یک روستای دور افتاده و محروم قدم می گذارم با همه مشکلات و تنگناهای موجود، مردم عاشق نظام هستند و همیشه حسرت می خورم که چقدر ما نسبت به مردم عقب هستیم. مردم در سخت ترین شرایط به ما می گویند که نظام را حفظ کنید که این شیرین ترین جملاتی است که من طی این دو سال شنیدم که به ما تذکر می دهند. این شیرینی ترین خاطره است.

و حرف آخر.
عذر خواهی می کنم از مردم که هزار راه رفته و هزار راه نرفته را داریم. انشاالله مردم کمک بکنند تا کارها را پیش ببریم.

منبع : دولت بهار