رحیم پور ازغدی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند تفاوت اقتصاد اسلامی و بازار غیر اسلامی در فرمول عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: تفاوت اصلی اقتصاد اسلامی با غیر اسلامی در عرضه و تقاضا نیست، بلکه اقتصاد اسلامی یعنی اقتصاد علمی به اضافه اخلاق و حقوق که اقتصاد علمی منهای اخلاق و حقوق غیراسلامی است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ استاد رحیم پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه‌ های نماز جمعه این هفته تهران در ادامه سلسله مباحث مفهوم‌شناسی بازار اسلامی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به تبیین ارتباط عمیق حقوق و اخلاق با مسأله بازار پرداختند.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند دینداری ربطی به رعایت مسائل اخلاقی ندارد، در حالی که در روایات بین اخلاق و حقوق هیچ تفکیکی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تفکیک فقه و اخلاق و تفکیک قانون و ارزش‌های غیراسلامی، شروع نوعی سکولاریسم در بازار است چرا که بازار سکولار حقوق و اخلاق را از هم تفکیک می‌کند.

رحیم پور ازغدی گفت: بازاری که در آن مسلمانان نماز بخوانند و روزه بگیرند اما به مسائل حقوقی و اخلاقی پایبند نباشند، اسلامی نخواهد بود؛ شرط یک جامعه اسلامی و اقتصاد اسلامی رعایت اخلاق در کنار حقوق است.

وی که درباره بررسی بخشی از مشخصات بازار اسلامی در آیات و روایات سخن می‌گفت، مفهوم بازار را صرفا مغازه‌ها و فروشگاه‌ها ندانست و افزود: بازار یک مفهوم عام شامل همه نهادهای فعال اقتصادی، اشخاص حقیقی و حقوقی که به نحوی در تبادل ثروت و کالا در جامعه ایفای نقش می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) درباره مدیریت اخلاقی و حقوقی امام علی (ع) در بازار مسلمانان، گفت: هر صبح که فعالیت اقتصادی در شهر آغاز می‌شد، امام علی (ع) به عنوان حاکمیت اسلامی با حضور فعال در متن بازار و اقتصاد (در همه بازارهای کوفه) کل بازار را تحت نظارت داشتند.

وی ادامه داد: امام باقر (ع) فرمودند «تازیانه امام علی (ع) بر دوشش بود، هر جا ظلم به خریدار یا فروشنده و خیانت می‌دید برخورد می‌کرد و با صدای بلند فریاد می‌زد ای کسانی که در بازار فعال هستید، کارتان را با طلب خیر از خداوند آغاز کنید و نگاه صرفا مادی به خرید و فروش نداشته باشید؛ بازارتان را از طریق آسان گرفتن بر یکدیگر با برکت کنید».

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند تفاوت اقتصاد اسلامی و بازار غیر اسلامی در فرمول عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: تفاوت اصلی اقتصاد اسلامی با غیر اسلامی در عرضه و تقاضا نیست، بلکه اقتصاد اسلامی یعنی اقتصاد علمی به اضافه اخلاق و حقوق که اقتصاد علمی منهای اخلاق و حقوق غیراسلامی است.

وی تأکید کرد: امام علی (ع) فرمودند «بازاری که در آن خریدار برای خرید جنسی دقت می‌کند تا مشکلی نداشته باشد، اما وقتی همان را می‌خواهد بفروشد، عیب‌هایش را به خریدار دیگر نمی‌گوید و آنها را می‌پوشاند، بازار کفر است و به قیامت و معاد اعتقادی ندارد».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در بازار اسلامی باید عیب کالا را به خریدار بگویید و نیز خریدار نسبت به آن کالا بر فروشنده سخت نگیرد، گفت: ائمه اطهار (ع) می‌فرمایند «بازار اسلامی بازاری است که در آن خریدار خود را جای فروشنده بگذارد و فروشنده خود را جای خریدار و بعد معامله کنند».

وی افزود: بازار در آخرالزمان مانند تزیین مسجدها است که مسجدها را مانند کلیساها و بتکده ها با شکوه مادی می‌سازند، ‌جمعیت هم زیاد می‌شود و بدن‌ها در کنار هم هستند اما قلب‌هایشان از هم جدا است، مشکلات هم دیگر را می‌بینند اما به داد یکدیگر نمی‌رسند، این بازار معبد شیطان است که در آن به جای خدا، پول پرستش می‌شود.

استاد رحیم پور ازغدی تأکید کرد: بازار اسلامی بازاری است که همه با هم نزدیک باشند قلب‌هایشان به هم نزدیک باشد، به فکر حقوق و منافع همدیگر باشند و سود خود را در ضرر دیگری تعریف نکرده و سود دیگری را به معنای ضرر خود تلقی نکنند.

وی با اشاره به بخش دیگری از روایت امام باقر (ع) مبنی بر اینکه زیبایی بازار اسلامی به این است که همه در آن اهل حلم هستند، گفت: آن حضرت می‌فرمایند «بازار اسلامی بازار منهای دروغ است»، یعنی وقتی دروغ نباشد، گرانفروشی، احتکار و چک بی‌محل هم نخواهد بود که اگر چنین شد در این بازار دنیا و آخرت آباد می‌شود.