شايد معروفترين –و عجيبترين- جمله اي كه او درباره يكي از شخصيتهاي ديني و سياسي گفته است اين جمله باشد: «گويي شخصيتي از شخصيتهاي آزمون بزرگ صدر اسلام (فتنه الكبري) با معجزه اي به دنيا بازگشته تا پس از امويان و به خون غلتيدن شهيدان اهل بيت عليهم السلام سپاه علي عليه السلام را رهبري كند.»

راست گفته اند كه تا مرد سخن نگفته باشد/ عيب و هنرش نهفه باشد. خيلي ها را كه از پشت صفحه شبكه هاي تلويزيوني مي‌بيني يا از بين صفحات روزنامه‌ها مي‌شناسي مي‌بيني با خودشان زمين تا آسمان متفاوت است. وقتي روبرويشان مي نشيني و با آنها هم كلام مي‌شوي تازه مي‌فهمي كه اين شخصيتي كه در چند متري‌ات نشسته است كجا و آنكه در زير نور فلاش دوربين‌ها سخن مي‌گفت كجا. حالا طرف يا از آن چيزي كه نشان مي دهد تهي‌تر است يا آنكه به مراتب داناتر و فهيم‌تر. گفتگو با اولي حالت را مي‌گيرد و دوست داري هر جور شده طرف را بپيچاني و فلنگ را ببندي، اما هم كلامي با دومي آنقدر شيرين است كه تا مدتها حلاوتش در جانت مي‌ماند و انگار نه انگار كه چند ساعت مشغول گفت و گو بوده‌اي.

اين حكايت تفاوت يكي مثل عبدالله پادشاه عربستان است با كسي مانند سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان كه امروز سالروز تولدش است. حكايتي كه حسنين هيكل انديشمند شناخته شده مصري يك پرده از آن را روايت كرده است.

حسنين هيكل انديشمند شناخته شده مصري است. كسي كه در نهمين دهه عمرش زندگي مي‌كند و كمتر كسي از روزنامه خوانهاي عرب است كه او را نشناسد. هیکل17 سال سردبیر موسسه الاهرام مصر بوده است. موسسه الاهرام یکی از بزرگترین موسسات علمی-پژوهشی و مطالعاتی خاورمیانه است. او كسي است كه در اين سالها آنقدر با سياستمداران و متفكران جهان نشست و برخاست داشته است كه نتوان او را وقتي از كسي تعريف مي كند، متهم به احساساتي شدن كرد.

شايد معروفترين –و عجيبترين- جمله اي كه او درباره يكي از شخصيتهاي ديني و سياسي گفته است اين جمله باشد: «گويي شخصيتي از شخصيتهاي آزمون بزرگ صدر اسلام (فتنه الكبري) با معجزه اي به دنيا بازگشته تا پس از امويان و به خون غلتيدن شهيدان اهل بيت عليهم السلام سپاه علي عليه السلام را رهبري كند.» اين توصيفي است كه حسنين هيكل درباره امام خميني(ره) بكار برده است. اين در حالي است كه هيكل چندان قرابت تاريخي و مذهبي با شيعه ندارد. مثلاً جورج شكّور، شاعر مسيحي لبناني كه كتاب 'حماسه پيامبر' را پيرامون زندگي حضرت ختمي مرتبت(ص) سروده است با بيان اينكه بسياري از زندگي نامه ها را براي سرودن اين اشعارمطالعه كرده است مي گويد: از جمله اين زندگي نامه ها كتاب 'محمد حسنين هيكل' با عنوان 'زندگي محمد' است، ولي نكته بسيار عجيب در اين كتاب ناديده گرفتن حادثه غدير است.

پس مشخص مي شود كه اگر محمد حسنين هيكل از رهبري شيعي حمايت مي‌كند و بر پادشاهي ديگر مي تازد فارغ از تعصبات قومي و مذهبي است. حال روايت او از دو ديدار را بخوانيد؛ يكي ملك عبدالله پادشاه عربستان و ديگري سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان:

با سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان به مدت 9 ساعت درباره همه مسائل مهم منطقه ‏اي و بين‏ المللي مذاكره كردم و اين نه ساعت بسيار سريع گذشت ولي احساس كردم كه ملاقات نيم ساعته ‏ام با ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان به اندازه يك قرن طول كشيد.

او همچنين در پاسخ به این سئوال که «در ديدارش با ملك عبدالله درباره چه موضوعی گفت و گو کرده»، اظهار داشت: "ملك عبدالله فقط يك سؤال از من پرسيد .. و آن هم اين بود كه رابطه ات با زنان در اين سنّ 80 سالگي چه طور است؟".

او همچنين اضافه كرده است: "مطبوعات سعودی روز بعد نوشتند که ما در آن دیدار درباره مسائل مهم منطقه‏ اي و بين‏ المللي گفت وگو کردیم".

اينكه دغدغه نفر اول خاندان آل سعود رابطه با زنان باشد خيلي عجيب نيست چه آنكه هر چند روز يكبار مي توان اخباري درباره افتضاحات اخلاقي يكي از اعضاي اين خاندان را در اين سو و آن سوي جهان شنيد.

اما از آن سو كسي كه نه خود را پادشاه مي‌داند و نه خويش را خادم الحرمين مي خواند، در دل اكثر اعراب و مسلمانها جاي دارد. تولدت مبارك سيد...