این گفتار به بررسی پیشینه و تمایزات گفتمان آرمان‌خواهانه انقلاب و گفتمان تجدیدنظرطلبانه انقلاب پرداخته و با بررسی حواشی فکری تئوریسین ها و صاحبان دولت یازدهم(به ویژه در موضوع سیاست خارجی) به تبیین یکی از حساس ترین مواقع مواجهه این دو گفتمان در تاریخ انقلاب اسلامی پیرامون مذاکرات هسته ای پرداخته و نتایج بسیار مهم حاصل از بصیرت و پایبندی جامعه اسلامی به سمت و سوی گفتمان امام جامعه و  تأثیر آن بر روند آتی انقلاب اسلامی پرداخته است.

"پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما"؛ متن کامل مقاله "آخرین فتنه؛  فرآیند نهادینه سازی تحمیلگری بر امام جامعه در دولت یازدهم و رفراندوم هسته‌ای به شرح ذیل می باشد":

«فَتَرَي الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشي‏ أَنْ تُصيبَنا دائِرَةٌ

فَعَسَي اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلي‏ ما أَسَرُّوا في‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمينَ»

«به همین سبب است که می بینی آنان که در دل هایشان بیماری شک و نفاق است ، برای طرح دوستی با یهودیان و مسیحیان شتابان به میان آنان می روند و می گویند: می ترسیم گزندی به ما برسد و به یاری آنان نیازمند شویم. امید است خداوند برای مؤمنان پیروزی پدید آورد و یا از جانب خود امری پدیدار سازد ، آن گاه بیماردلانِ سست ایمان از آنچه در دوستی با یهودیان و مسیحیان در دل هایشان نهان می داشتند پشیمان می شوند.»  سوره مائده- آیه 52

دانلود لینک مستقیم فایل PDF مقاله با حجم 760 کیلو بایت

 مقدمه

حسن روحانی پنج شنبه  گذشته(11/4/1394) در ضیافت افطار با استانداران و معاونین وزرا با اشاره به اینکه "امام حسن(ع) كار بسیار بزرگی انجام دادند و در شرایطی كه امت اسلامی می‌توانست مضمحل شده و خونریزی ادامه پیدا كند یك تصمیم بسیار مهم برای امت اسلامی اتخاذ كردند، به رغم همه سختی‌هایی كه این تصمیم برای ایشان داشت."، تأکید کرد:" ما هم باید راه و مسیر امام مجتبی(ع) را دنبال كنیم."(1)

طرح این موضوع از سوی رئیس جمهور محترم آنهم در شرایط حساس فعلی که قریب به عقد توافق هسته ای فیمابین ایران و گروه 1+5 است، واکاوی انگیزه اولیه و هدف مورد انتظار را از سوی جناب روحانی بر می تابد. کنکاشی که در قالب بررسی سؤالات ذیل به جمع بندی خواهد رسید:

1- سنخیت شرایط صلح امام حسن مجتبی(ع) با شرایط جاری چیست؟ و ایجاد تشابه در دو مقطع تاریخی چه منفعتی برای دولت یازدهم دارد؟

2- صلح امام حسن مجتبی(ع) اختیاری بود یا تحمیلی؟  

2- ابزار تحمیلگری شرایط صلح به امام جامعه اسلامی در آن زمان و این زمان چیست؟

4- چگونه می توان در سایه ادعای انقلابی بودن از برخی فاکتورهای انقلاب صرفنظر کرد؟

بررسی پیشینه

اصلی ترین موضوع مورد ادعای تئوریسین‌های سیاست خارجی دولت یازدهم(2)و (3) (توصیه: لینک منابع مطالعه شود) در قبل و بعد از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، حل مشکلات اقتصادی ایران در سایه برقراری رابطه با دول غربی به ویژه آمریکا بوده و مهمترین چالش پیش روی این رابطه نیز در قالب حل مسئله پرونده هسته ای ایران و جلب رضایت طرف مقابل در این خصوص ترسیم گشته است؛ موضوعی که بارها در قبل و بعد از دولت های نهم و دهم از سوی حسن روحانی نیز بر آن تأکید شده و محور اغلب سخنرانی ها و مواضع سیاست خارجی وی قرار گرفته و تمامی مشکلات جاری جمهوری اسلامی را (و البته از ابتدای انقلاب به بعد را) منشعب از همین عدم اعتماد مسئولین نظام به آمریکا و عدم اعتمادسازی برای برقراری رابطه با آمریکا جلوه داده است.

محوری که بر خلاف تذکرات و اشارات مکرر امام جامعه اسلامی پیرامون غیرقابل اعتماد بودن طرف مقابل و عدم خوشبینی به آمریکایی ‌ها با اصرار حسن روحانی و اعوان و انصارش به اشتباه بودن این دیدگاه، کم کم تبدیل به شاخصی برای تمایز دو گفتمان آرمان‌خواهانه انقلاب و گفتمان تجدیدنظرطلبانه انقلاب تبدیل گشت.(4)

علیرغم مدارای بدون سابقه رهبر معظم انقلاب با دولت یازدهم در بحث مذاکره و تعریف چارچوب برای ایشان جهت حصول توافق خوب و برحذر داشتن مسئولین مربوطه از پذیرش توافق بد، لیکن با ادامه اصرار رئیس جمهور و مسئولین مربوطه بر مواضع خود در حوزه سیاست خارجی، با توجه به نزدیک شدن موعد توافق نهایی و احتمال عدول دولت از خطوط قرمز یا ایجاد شائبه هایی مبنی بر عدول رهبری از خطوط قرمز ترسیمی، از آبانماه 1393 بتدریج جزئیات مواضع و خطوط قرمز نظام توسط رهبر معظم انقلاب برجسته و عمومی گردید که این موضوع، نه تنها به کام دولتی ها خوشایند نیامد بلکه عملاً پروسه طراحی شده از سوی ایشان را محکوم به شکست می نمود.

لذا تجدیدنظرطلبان، به جهت تقابل در فضای حاکمیت دوگانه، حصول اهداف خود را با استفاده از دو تاکتیک مجرّب پیگیری نمودند:

1- تحمیلگری بر امام جامعه برای پذیرش شرایط تجدیدنظرطلبان در مذاکرات طی دو مرحله:

الف- «فشار سیاسی و چانه زنی خواص و تهدید به برخی عواقب» به جهت تحمیلگری بر امام جامعه و پذیرش شرایط تجدیدنظرطلبان پیرامون عبور از برخی خطوط قرمز نظام قبل از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (که قبلاً یکبار در ایام پذیرش قطعنامه 598 تجربه شده بود).

ب- «فشار سیاسی و چانه زنی خواص و تهدید به برخی عواقب» به جهت جلوگیری از اعمال قدرت قانونی ولی فقیه درخصوص لغو توافقی که با عبور از خطوط قرمز نظام  صورت گرفته و  تحمیلگری بر امام جامعه برای پذیرش رفراندوم در این خصوص.

2- مقصر جلوه دادن امام جامعه در صورت شکست مذاکرات طی دو مرحله:

الف- مقصر جلوه دادن امام جامعه به عنوان اصلی ترین عامل شکست در مذاکرات و منظور نمودن تبعات منفی داخلی و خارجی این موضوع که در قالب فشارهای مضاعف بین المللی و رکود تورمی عامدانه و ولنگاری اقتصادی از لحظه شکست مذاکرات تا پایان دولت یازدهم ادامه خواهد داشت.

ب- برجسته سازی عواقب مذکور و تبلیغ آن در افکار عمومی به عنوان عواقب مستقیم پایبندی به گفتمان آرمان‌خواهانه انقلاب و پشت کردن به گفتمان تجدیدنظرطلبانه انقلاب؛ به جهت ایجاد دوقطبی ِگفتمانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری(سال 1396) به عنوان تنها شانس رأی آوری مجدد تجدیدنظرطلبان از یک طرف و از طرف دیگر، به رأی گذاشتن گفتمان آرمان‌خواهانه و در رأس آن، افکار مدیریتی امام جامعه(که قبلاً از طریق انتقال بار منفیِ اقتصادیِ خودساخته از سوی تجدیدنظرطلبان به عملکرد دولت دهم و تبیلغ ناکارآمدی گفتمان آرمان‌خواهانه دولت وقت، با انتقال آراء اکثریت جامعه از ظرف آرمان‌خواهی به ظرف تجدیدنظرطلبی تجربه شده بود).

در واقع طرح مباحث مربوط به تاکتیک تحمیلگری و الزام امام جامعه در پذیرش صلح و بیان جملات صدرالاشاره از سوی رئیس جمهور یازدهم،  در ادامه پروژه ای صورت گرفت که استارت آن در 14 دیماه 1393 و با تبیین «عدم ارتباط مذاکرات و سیاست خارجی در دولت یازدهم با آرمان‌ها» و نهایتاً طرح رفراندوم از سوی رئیس جمهور روحانی آغاز شد .

روحانی تصریح کرد:« مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند، یک عده در توهمات زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است. تهدیدها، فرصت‌ها و منافع مشترک اساس بحث سیاست خارجی است و اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود مگر ما در مرحله اول در توافق ژنو آرمان و اصول را معامله کردیم ما با هم حرف زدیم و توافق کردیم، مگر اصول بردیم تا معامله کنیم؟

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد:‌ تمام مذاکرات اینگونه است که می‌خواهد پلی بین خواست طرف و خواست ما وصل شود، آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست؛ اگر از آن طرف ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و فلان غنی سازی که به آن نیاز نداریم متوقف کنیم یعنی آرمان ما رفت؟

وی متذکر شد: یکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تا الان اجرا نشده است و من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خیلی دلم می‌خواهم شرایطی مهیا شود تا یکبار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود،همه پرسی از مردم درباره مسایل مهم کشور است. قانون اساسی به ما می‌گوید در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای اینکه قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه مستقیم، به آراء عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود. ما یکبار هم که شده در یک مسأله بسیار مهم، که ممکن است اختلافی هم باشد، از مردم مستقیم بپرسیم. اختلافی بودن مهم نیست، که نظرات همیشه یکسان نیست یکبار آن مورد مهم که برای همه ما اهمیت دارد و در زندگی ما تأثیرگذار است، از مردم مستقیم بپرسیم.»(5)

هرچند این طراحی در ابتدا با انگیزه «بزن در رو» و تنها به جهت گوشزد کردن اختیارات رئیس جمهور(که البته محل بحث و موکول به شرایط است) به امام جامعه مطرح گشت و جز رسانه های ضدانقلاب، کمتر رسانه ای به تبیین چرایی طرح این مهم در زمان و مکان غیرمرتبط و برای موضوعی کم اهمیت، پرداخت(6)ولی عملاً با پافشاری امام خامنه‌ای بر مواضع اصولی و خطوط قرمز هسته ای{به ویژه در دیدارهای 17/10/1393، 19/11/1393، 29/11/1393 ، 21/12/1393}(7)و (8)و (9)و (10)، و با نزدیک شدن به تاریخ توافق لوزان، با سفر ناگهانی و بدون برنامه قبلی روحانی به قم(11)و برگزاری جلسه با تشکیلات غیر قانونی و منحله «مجمع محققین حوزه علیمه قم»(12)و (13)(که به اذعان سیدمحمد خاتمی از چند سال قبل در پی تنظیم لیست رأی آور از کاندیداهای همسو برای عوض کردن ترکیب مجلس خبرگان رهبری می باشد) (14) و (15)و (16) و متعاقب آن با دیدار هدفمند با برخی از مراجع تقلید پا به عرصه «تهدید اجرائی شدن پروژه رفراندوم»گذاشت.

هر چند این مرحله از کار با مأموریت و سفر هوشمندانه مشاور ارشد نظامی رهبر معظم انقلاب(متخصص در همان قسمتی که احتمالاً محل ضعف جمهوری اسلامی در مواجهه با دشمن در دیدار مراجع بیان گردیده) به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید(17)، عملاً با عدم حمایت مراجع معظم از بیانیه لوزان و حتی تکذیب خبری جعلی منتشره از سوی برخی سایت ها مبنی بر تبریک و حمایت یکی  از مراجع تقلید توسط دفتر آن مرجع عالیقدر(18)، بی نتیجه ماند لیکن فاز بعدی ماجرا با طرح علنی لزوم رفراندوم در موضوع هسته ای از سوی تئوریسین مشهور اصلاحات و القاء تضاد بین آرمان های امام جامعه با آرمان های انقلاب آغاز گردید.

صادق زیباکلام چهارشنبه 19 فروردین 1394 با تأکید بر اینکه «یک جریان خاص دارد از بحث هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کند چون متوجه شدند که اگر ایران با آمریکا بر سر مناقشه مهم هسته‌ای به تفاهم برسد در مسائل دیگر مثل عراق، سوریه و لبنان هم می‌تواند به اشتراک برسد چون به نظر من ایران و آمریکا وحدت منافع زیادی دارند. تحت تأثیر همین حل شدن مسائل، آمریکاستیزی کم می‌شود و آن وقت یک اقلیت چگونه آمریکاستیزی را به ما بفروشند؟ به عقیده ما، به جای این آمریکاستیزی باید اهداف اولیه انقلاب جایگزین شود!!» اظهار داشت :

«اما سؤال این است که چه کسی باید در مورد توافق لوزان نظر نهایی را بدهد مگر مردم نیستند که باید نظر بدهند؟ البته شما تا زمانی نوکر مردم هستید که برای شما هورا می‌کشند. باید نظر مردم پرسیده شود که آیا با توافق موافق هستند یا نه؟ اما شما هر وقت که اسم رفراندوم می‌آید مو به تن‌تان سیخ می‌شود. بی‌تردید بیشتر از 4 میلیون نفری که به آقای جلیلی رأی دادند با توافق لوزان مخالفت نخواهند کرد!!»(19)

مرحله نهایی تقابل گفتمان آرمان‌خواهانه انقلاب با گفتمان تجدیدنظرطلبانه انقلاب

مواضع شفاف و انقلابی رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال 1394در تبیین خطوط قرمز هسته ای و هشدار عمومیایشان در جلسات مختلف{1/1/1394، 20/1/1394، 30/1/1394، 6/2/1394، 9/2/1394، 16/2/1394، 26/2/1394، 30/2/1394، و 6/3/1394}(20)، (21)، (22)، (23)، (24)، (25)، (26)، (27)و (28)مبنی بر ترسیم فضای حاکمیت دوگانه موجود در تحقق سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی، پدر معنوی دولت تدبیر و امید را بر آن داشت تا ضمن ادعای برتری پیشینه سوابق انقلابی خود، نزاع دلسوزانه اش را با امام جامعه اسلامی در قالب تمثیل روابط ناصرالدین شاه و امیرکبیر تبیین نماید.

هاشمی رفسنجانی در مراسم بزرگداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری که با حضور استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شده بود(مورخ 14 اردیبهشت ماه 1392) با مقایسه سوابق و نوع نگرش ناصرالدین شاه و امیر کبیر به مسائل حکومتی و تبیین استبداد حاکم جامعه اسلامی در آن زمان و تدبیر و مظلومیت شخصیت دوم مملکت که نهایتاً منجر به حذف فیزیکی وی گشت، تأکید کرد:

«امیرکبیر دردهای زمان خود را خوب فهمید. وی یکی از دردها را در استعمار می‌دید و روی دخالت‌های قدرت‌های خارجی حساس بود و یک درد دیگر را در استبداد می‌دید که خودش در دامان آن بزرگ شده بود و وقتی که مسئولیت پیدا کرد ناچار بود که با مظاهر استبداد درگیر شود که به قیمت جانش تمام شد.

وی افزود: استعمار طبیعی بود که یک عنصر ضد استعماری را تحمل نکند اما استبداد در مورد امیرکبیر نمک‌نشناسی کرد، چراکه امیرکبیر بود که ناصردین‌شاه را از تبریز به تهران آورد و به قدرت رساند ولی در نهایتا افرادی از دربار ناصرالدین‌شاه وی را کشتند اما امروز می‌بینید که نام امیرکبیر از نام تمامی آن شاهان بلندتر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امیرکبیر هم بنیان‌گذار علم تکنولوژی است و هم راه مبارزه با استعمار و استبداد را باز کرد و هم خودش نقش‌آفرینی‌های زیادی را در تاریخ بر جای گذاشت.»(29)

هاشمی رفسنجانی ادامه بسترسازی برای تحمیلگری بر امام جامعه اسلامی در موضوع هسته ای را در قالب زیر سؤال بردن مبانی فکری امام خامنه‌ای و القاء تضاد آن با آرمان های امام خمینی(ره) را در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران(26/3/94) چنین رقم می زند:

«ایران ما نباید از هیچ حرفی بترسد، ما نباید از هیچ مذاکره‌ای بترسیم، چون حرف حسابی و منطق داریم. اما اگر این مسیر را نرویم دچار ابتذال خواهیم شد. ما باید از این مسئله جلوگیری کنیم، ما باید راه‌ها را باز کنیم. تعاملی که امام می‌خواست ایجاد کند در آن انحرافی پیدا شده که باید این انحراف را به نحوی حل کنیم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر یکی از مشرکین درخواست کرد که بیاید و کلام خدا را بشنود به او این اجازه را بدهید و امنیتش را تأمین کنید. ما این‌طور مذاکره می‌کنیم.

وی گفت: امروز برخی حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند، مثلاً می‌گویند تحریم به نفع ما بود.واقعاً اگر از جیب مردم خبر داشتند از این حرف‌ها نمی‌زدند. این قشر مزدبگیر جامعه که اکثریت جامعه را هم تشکیل می‌دهند را ببینید که امروز استخوان‌هایشان هم در حال پوسیده شدن است. امروز ما طرح‌های بسیار بزرگی داریم اما به دلیل همین تحریم‌ها ناقص مانده است. این دلیل شرعی ندارد که ما نتوانیم برای رفع مشکل‌مان با جهان صحبت کنیم. پیامبر اکرم(ص) هم از طبیب ایرانی برای معالجه استفاده می‌کردند. «اگر در مذاکرات ناحق می‌گوییم باید همان را عوض کنیم!» (30)

بیانات امام خامنه‌ای در جلسه حساس و مهم دیدار با کارگزاران نظام در مورخ 2/4/1394(31)و افشای خط تبلیغی دروغ موجود درخصوص عدول رهبر معظم انقلاب از برخی خطوط قرمز، آخرین امیدهای تحمیلگران را در قبولاندن شرایط مورد انتظارشان به امام جامعه اسلامی از طریق چانه زنی های پشت صحنه، مردود ساخت و لاجرم فاز اصرار بر تقابل گفتمانی ایشان و علنی نمودن این تضاد با توهم اقبال همگانی از طریق اثبات آن در رفراندوم هسته ای رقم خورد.

در اولین گام از این فاز، رئیس جمهور روحانی سه شنبه مورخ 9/4/1394 در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات ضمن القای خوشبینی به طرف مقابل جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای اظهار داشت :

«در توافق ژنو طرفین نشان دادند که به آنچه متعهد شدند، عمل کردند!!، گفت: ما به صد در صد توافق عمل کردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل کرد!!! در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نکردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد که حل مشکلات از طریق گفتگو ممکن است!!»

وی در ادامه و در راستای تأکید بر لزوم عدول از برخی خطوط قرمز نظام، ضمن تأیید جمله هاشمی رفسنجانی مبنی بر «اگر در مذاکرات ناحق می‌گوییم باید همان را عوض کنیم!»(32)با تکرار جمله وزیر امور خارجه دولت یازدهم که در مورخ و در بازگشت از لوکزامبورگ اظهار داشته بود«همه طرف‌های مذاکره کنندهاز زیاده خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود.»(33)بیان داشت :

«ما قادریم راه و مسیر نظام را در موضوع هسته‌ای به خوبی تشریح کنیم.به نظر من اگر زیاده‌خواهی نباشد، مذاکرات می‌تواند پایانی برد برد داشته باشد.»

حسن روحانی ضمن اطمینان‌بخشی به طرف مقابل در مذاکرات در خصوص پایبندی دولت وی به تعهدات احتمالی مورد توافق، عملاً تأیید یا عدم تأیید نظر مقام معظم رهبری را در این حوزه فاکتور گرفته و تنها شرط پایبندی طرف ایرانی به تعهداتش را پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش عنوان می نماید. وی می گوید:

«در صورت توافق، دولت یازدهم متعهد به اجرای مفاد آن توافق است و تنها شرط آن نیز پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است. اگر آنها در انجام تعهداتشان در چارچوب توافق متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند.»

وی ادامه می دهد: «امیدوارم همگاناهداف ملی را مدنظر قرار دهند!! و واقعیت ها!!! را برای مردم توضیح دهیم.» وی با تأكید بر میانه‌روی و اعتدال برای حفظ منافع ملی گفت: امام حسن(ع) با نثار آبرو تلاش كرد تا اساس دین برقرار بماند و اگر ما نیز از آن امام همام پیروی كنیم بساط بسیاری از كدورت‌ها در جامعه برچیده خواهد شد.(34)

روحانی، گام دوماین فاز را در همان مراسم و در قالب «گفتمان تمجید از صلح تحمیلی به امام حسن مجتبی(ع)»چنین عنوان می نماید:

«ایشان امام صلح!! و رحمت در میان امت اسلامی است و راه و شیوه او می‌تواند مسیر هدایت ما باشد.»

رئیس جمهور ، با تأكید برمیانه‌روی و اعتدال برای حفظ منافع ملی گفت: امام حسن(ع) با نثار آبرو تلاش كرد تا اساس دین برقرار بماند و اگر ما نیز از آن امام همام پیروی كنیم بساط بسیاری از كدورت‌ها در جامعه برچیده خواهد شد.(35)

در گام سوم، وی در ضیافت افطار با استانداران و معاونین وزرا، با ترسیم خط التقاطی پیرامون تفسیر صلح امام حسن مجتبی و تطبیق شرایط تصمیم گیری ایشان با شرایط تصمیم گیری خود، سعی بر توجیه صلح تحمیلی به امام جامعه به عنوان فرآیندی افتخارآفرین و درسی تاریخی برای عزت!! جامعه اسلانی و جلوگیری از خونریزی نموده و این موضوع را چنین توجیه می نماید:

«زندگی امام حسن(ع) به ما نشان می‌دهد كه اگر مسئولی، وظیفه‌ای را احساس كرد ولو اینكه در شرایطی كه اگر آن مسئولیت را انجام دهد، با مشكلات و زخم زبان توأم می‌شود، نباید در انجام آن وظیفه تردید كند.

روحانی گفت: امام مجتبی(ع) در شرایط حساس تاریخی امانت مسلمین را بر عهده گرفتند كه امت اسلامی دچار انشقاق، افتراق و فاصله بود و تصمیم‌گیری در چنین مقطعی بسیار سخت است. البته برخی تصور می‌كنند تصمیم‌گیری برای شهادت سخت است، اما بی‌تردید تصمیم‌گیری برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌گیری برای جنگ است و آمادگی برای نثار آبرو مهم‌تر از نثار جان و خون در راه خدا است.

رئیس جمهور گفت: زمانی كه امام مجتبی(ع) تصمیم‌ به صلح می‌گیرند یكی از یاران امام علی(ع) پیش ایشان آمد و گفت: ای كاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم و امام در پاسخ وی گفت وقتی دیدم اكثریت مردم این را می‌خواهند نخواستم چیزی كه مردم نمی‌خواهند بر آنها تحمیل شود!  روحانی تصریح كرد: امام حسن(ع) می‌خواهند به ما یاد بدهند كه باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه كرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.

رئیس جمهورگفت: امام حسن(ع) كار بسیار بزرگی انجام دادند و در شرایطی كه امت اسلامی می‌توانست مضمحل شده و خونریزی ادامه پیدا كند یك تصمیم بسیار مهم برای امت اسلامی اتخاذ كردند، به رغم همه سختی‌هایی كه این تصمیم برای ایشان داشت.

روحانی اظهار داشت: شجاعت در مراحل و مقاطع مختلف و در برابر شرایط گوناگون تاریخی معنای خاص خود را دارد و امام مجتبی(ع) آن تصمیم سخت را اتخاذ كردند و ما هم باید راه و مسیر امام مجتبی را دنبال كنیم!!» (36)

تبیین گفتمان رئیس جمهور یازدهم، مبیّن چند موضوع است:

1- صلح امام حسن(ع) با معاویه، را اختیاری می داند و نه تحمیلی! ، صلحی که به واسطه خیانت خواص به امام جامعه و برای بقای شیعه صورت گرفت.

2- خواست خواص دنیاپرست و بزدل را به عنون خواست عمومی مردم جلوه داده و رضایت امام جامعه به صرفنظر از جنگ با کفر را به بهانه خواست عمومی توجیه می نماید.

3- شرایط زمان امام حسن(ع) را بر خلاف نظر رهبر معظم انقلاب با شرایط زمان حال مطابق می داند.

4- در مقام تصمیم گیری، به جای اینکه بالفرض هم اگر در شرایطی مشابه با آن زمان باشیم، باز هم اختیار و تدبیر با امام جامعه است، خود را به جای امام حسن(ع) در شرایط جاری دانسته و مجاز به تصمیم برای جامعه اسلامی می داند.

5- امام حسن را امام صلح!! معرفی می کند؛ یعنی گفتمان حسن بن علی(ع)، گفتمان صلح با همه بود و ضمن اختیاری جلوه دادن این موضوع(و نه تحمیلی بودن آن) عملاً طریق امام حسین(ع) را بدلیل جنگیدن با سپاه کفر محل اشکال میداند.

6- رضایت به صلح را در شرایط فعلی، به عنوان مصلحت امت و خواست مردم و جامعه و به نفع امت و جامعه اسلامی جلوه داده و عملاً هرگونه نظر مخالف با این تصمیم را در خلاف مصلحت عمومی ترسیم می نماید.

7- تصمیم خود را در حوزه هسته ای از هم اکنون تبیین و در قالب قیاس با صلح امام حسن(ع)، اقدامی بزرگ، شجاعانه، پرهزینه، و نثار آبرو در راه خدا تبیین می نماید که از نثار جان و خون در راه خدا مهمتر است.

8- تهدید می کند که اگر صلح را اتخاذ نکنیم، جامعه دچار نابودی و خونریزی خواهد شد!!!

و ....

خطر بزرگ

از ظواهر کار چنین بر می آید که جریان تجدیدنظرطلب،  با خیال باطل حمایت فراگیر مردمی از تصمیماتشان یا لااقل 20درصد افراد جامعه که ارکان موردنیاز برای بقای حاکمیت ایشان هستند،  با جدیت پیگیر تحمیلگری نظرات مادی‌گرایانه خود بر امام جامعه بوده و تعارض موجود در رفتارشان با آرمان های امام و انقلاب را با تحریف در مبانی رفتاری و گفتاری اسطوره های دینی و انقلابی پوشش می دهند؛ خطری که در مراسم امسال سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی(مورخ 14/3/1394) از سوی امام خامنه‌ای به شدت مورد تأکید و هشدار قرار گرفت:

«آنچه امروز به شما عرض میکنم تحت عنوان «تحریف شخصیّت امام» است. آیا شخصیّت‌ها هم قابل تحریفند؟ معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را درباره‌ی تحریف متون به کار میبریم؛ آیا شخصیّت‌ها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند.

بدیهی است بحث ما بر مبانی فکری امام است؛ بحث بر سر تصمیم‌های مقطعی و مربوط به زمان یا مکان نیست؛ بحث بر سرِ آن شاکله‌ی اصلی تفکّر امام بزرگوار ما است؛ این را میخواهیم درست بشناسیم.

مسئله‌ی تحریف شخصیت امام خطر بزرگی محسوب می‌شود، آن راهی که می‌تواند مانع از این تحریف شود،بازخوانی اصول امام است. امام را نباید به عنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی، مورد توجه قرار داد، بعضی این‌جور می‌خواهند امام را بشناسند و بشناسانند و این غلط است. ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
مهم‌ترین اصول امام خمینی(رحمه‌الله)
۱ اثبات اسلام ناب محمدی
و نفی اسلام آمریکایی
اسلام ناب از نظر امام بزرگوار، آن اسلام متکی به کتاب و سنت است که با فکر روشن، با آشنایی با زمان و مکان، با شیوه و متد علمی جاافتاده و تکمیل شده در حوزه‌های علمیه استنباط می‌شود و به‌دست می‌آید.
اسلام آمریکایی دوشاخه بیشتر ندارد: یکی اسلام سکولار و دیگری اسلام متحجر.
۲ اعتماد به وعده‌ی الهی و بی‌اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی اعتماد به قدرت پروردگار موجب می‌شد که امام بزرگوار در مواضع انقلابی خود صریح باشد، چون اتکاء به خدا داشت. نه اینکه نمی‌دانست قدرت‌ها بدشان می‌آید و عصبانی می‌شوند، می‌دانست؛ اما به قدرت الهی و نصرت الهی باور داشت.
۳ اعتقاد به اراده مردم و نیروی مردم و  مخالفت با تمرکزهای دولتی در آن روزها، سعی می‌شد به خاطر یک برداشت نادرست، همه‌ی کارهای اقتصادی کشور به دولت موکول شود، امام بارها و بارها هشدار می‌داد، در مسائل اقتصادی، نظامی، سازندگی کشور، تبلیغات و بالاتر از همه انتخابات کشور به مردم اعتماد داشت.
۴ حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخ‌نشینی همه باید تلاش کنند که محرومان را از محرومیت بیرون بیاورند، تا آن جایی که در توان کشور است به محرومان کمک کنند، امام مکرر می‌گفت این کوخ‌نشینان‌ و فقرا و محرومان‌اند که این صحنه‌ها را پر کردند، با وجود محرومیت‌ها اعتراض هم نمی‌کنند، در میدانهای خطر هم حاضر می‌شوند.
۵ مخالفت صریح با جبهه‌ی قلدران بین المللی و مستکبران امام با مستکبرین سر آشتی نداشت، واژه «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام بود، وقتی شما یک دستگاهی را، شیطان دانستید، معلوم است که باید رفتار و احساسات شما، در مقابل او چگونه باشد، امام تا روز آخر نسبت به آمریکا، همین احساس را داشت، عنوان «شیطان بزرگ» را هم به کار می‌برد.
۶ اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه پذیری استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملت. اینی که بعضی در زبان یا در شعار، دنبال آزادی‌های فردی باشند، اما علیه استقلال کشور حرف بزنند، این یک تناقض است.
۷ تکیه بر وحدت ملی توجه به توطئه‌های تفرقه‌افکن، چه تفرقه بر اساس مذهب شیعه و سنی، چه تفرقه بر اساس قومیت‌ها [از خطوط اصلی امام بود]، تفرقه‌افکنی یکی از سیاست‌های قطعی دشمن بود و امام بزرگوار ما بر روی وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت یک تکیه کم‌نظیر داشت.
اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.

دريافت لينک مستقيم فایل PDF جدول فوق

دريافت لينک مستقيم فایل JPG جدول فوق

اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد. همه باید بدانند که هاضمه‌ی سیری‌ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ، یک کشور ثروتمند، یک کشور واقع‌شده‌ی در یک چهارراه حسّاس جهانی، برای قدرتمندان دغل‌باز عالم خیلی مهم است. اینها دست از طمع خود برنداشته‌اند، چشم برنداشته‌اند؛ فقط آن‌وقتی عقب خواهند نشست که شما ملّت ایران آن‌چنان قدرتی پیدا کنید، آن‌چنان پیشرفتی پیدا کنید که امید آنها قطع بشود. اینجا است که خطر تحریف امام اهمّیّت پیدا میکند؛ اگر شخصیّت امام تحریف شد، بد معرّفی شد، غلط معرّفی شد، همه‌ی این خطرات بزرگ متوجّه ملّت ایران خواهد شد؛ اینجا است که خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود. خب، این مقدمه‌ی عرایض من بود.

در زمان حیات امام هم برای تحریف شخصیّت امام کار میشد؛ از یک‌طرف دشمن بود که از اوّل انقلاب سعی کرد در تبلیغات جهانی خود امام را به‌صورت یک انقلابی خشک و خشن - از نوع آنچه در تاریخ انقلابهای بزرگ و معروف عالم مثل انقلاب فرانسه، انقلاب مارکسیستی شوروی و بعضی از انقلابهای دیگر می‌شناسیم - معرّفی کند؛ در داخلهم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ درحالی‌که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را به‌صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتّی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم بشدّت غلط و خلاف واقع است.

 ما اگر بخواهیم شخصیّت امام را به معنای واقعی کلمه پیدا کنیم، این راه دارد؛ اگر ما این راه را - که عرض خواهم کرد - رفتیم، مطلب حل خواهد شد والّا امروز کسانی می‌آیند طبق میل خود و سلیقه‌ی خود یک‌جور امام را معرّفی میکنند، ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند و بر طبق سلایق دیگری، بر طبق حوادث دیگری که در دنیا پیش می‌آید، مصلحت بدانند که امام را جور دیگری معرّفی کنند؛ این نمیشود. محبوبیّت امام در بین مردم یک چیز ماندگار است؛ این را نتوانست دشمن از بین ببرد؛ برای همین، مسئله‌ی تحریف شخصیّت امامِ نافذ در دلهای مردمان زیادی - در کشور و بیرون از کشور - خطر بزرگی محسوب میشود.

آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است.امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است.این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد.»(37)

نیم نگاهی به آرا و نظرات بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، پاسخی صریح و قاطعی را در تأیید بیانات امام خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالي) به عنوان منادی گفتمان آرمان‌خواهانه انقلاب و در ردّ ادعای تجدیدنظرطلبان عصر حاضر انقلاب به تصویر می کشد:

امام خمینی(ره)در شهریور سال 65 در خصوص حکمیت و صلح تحمیلی می فرمایند:

«ما الآن مبتلای به جنگیم. یک دسته‌ای در همین قضیه هم دارند اشکالتراشی می‌کنند، هستند اشخاصی که می‌گویند که بیایید صلح بکنیم، بیایید یک سازشی بکنیم. ما از تاریخ باید این امور را یاد بگیریم؛ به حضرت امیر تحمیل کردند، مقدسین تحمیل کردند، آنهایی که جبهه‌شان داغ داشت و اضرّ مردم‌اند بر مسلمین، آنها تحمیل کردند به حضرت امیر حکمیت را و تحمیل کردند آنکه حَکَم باید بشود، بعد که حضرت امیر با فشار اینها نتوانست، می‌خواستند بکشندش اگر نکند؛ برای اینکه آنها [پیشنهاد] کرده بودند که چه باید چه بشود؛ این ابتلا را حضرت امیر داشت، الآن نظیر او را ما داریم. اینکه می‌گویند، این‌ور و آن‌ور می‌افتند که بگذارید یک حکمیتی پیدا بشود، بیایند حکم، حکم پیدا بشود که کارها را انجام بدهد، تشخیص بدهد که کی چی است، دنیا نمی‌داند که کی متجاوز است؟!

 ما از آن قضیه باید عبرت بگیریم و زیر بار حکمیت [نرویم‌]. ما در این هفت سالی که بوده است فهمیدیم که این حکمها کی‌ها هستند و اینهایی که می‌خواهند صلح ایجاد کنند کی‌ها هستند. قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این‌ است. بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را.

آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن(ع) واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌گر درست شد، این ما را هدایت می‌کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی.

ـ ما باید این جنگ را ادامه بدهیم تا وقتی که ان شاء الله پیروزی حاصل بشود و نزدیک است ان شاء الله، منتها اگر بخواهد ملت ما نزدیکتر بشود این پیروزی، زیاد نزدیک بشود ... باید مجهز بشود، باید در این برهه زمان به تمام معنا مجهز بشود برای جبهه‌ها.»(38)

کلام فوق را می توان بیّنه‌ای از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در راستای بصیرت بخشی به نسل های مختلف انقلاب که ضمن تعیین تکلیف، لزوم و اهمیت پایبندی مؤمنین به آرمان‌های انقلاب و خطر انحراف در آرمان ها را بواسطه افراد حیله گر تبیین می نماید.

فرجام سخن

جمع مطالب فوق مؤید این موضوع است که تقابل گفتمان امام جامعه اسلامی با گفتمان تجدیدنظرطلب انقلاب به مراحل نهایی خود نزدیک شده و ترفند متقابلین گفتمان آرمان‌گرایانه انقلاب، تنها راه جلوگیری از اعمال اختیارات قانونی مقام عظمای ولایت در جلوگیری از عقد توافق بد را در اعمال فشار از سوی خواص بی خواص و راه اندازی جریان رسانه ای از سوی ایشان در تأیید و تمجید از توافق نهایی متعارض با خطوط قرمز ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری دانسته و تحقق خواسته خود را با تحمیل رفراندوم هسته ای پیگیری خواهند نمود.

رفراندومی که به عنوان نقطه آغازین فرآیند اثبات وفاداری جامعه اسلامی به نائب الامام به عنوان سفیر آخرین ذخیر الهی، در بزرگترین فتنه آخرالزمان بوده که حسب روایات وارده نقش بسزایی در غربال جامعه اسلامی و منتظران واقعی حضرت خواهد داشت. بی شک پایبندی یا عدم پایبندی مدعیان دفاع از ولایت، عامل کلیدی در تعجیل یا تأخیر در ظهور خواهد بود. چرا که رأی اکثریت جامعه یا به معنای استقامت و دفاع از ولایت و اعتماد به وی تحت هر شرایطی بوده و یا دریغ از حمایت همه جانبه از امام جامعه در شرایط سخت خواهد بود.

والعاقبة للمتقين

حمید دیانی

لیست منابع

ردیف

منبع

لینک متیع

1

حسن روحانی در دیدار در ضیافت افطار با استانداران و معاونین وزرا- 11/4/1394

 توجیه "تئوری تحمیلگری بر امام جامعه":تصمیم‌گیری برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌گیری برای جنگ است

https://miniurl.ir/2GEEF

2

چارچوب شناسی اندیشه های سیاسی تئوریسین‌های سیاست خارجی دولت یازدهم-1: "محمود سریع‌القلم‌"

https://miniurl.ir/9LGQR

3

چارچوب شناسی اندیشه های سیاسی تئوریسین‌های سیاست خارجی دولت یازدهم-2: "محمد جواد ظریف"

https://miniurl.ir/iv665

4

رهبرانقلاب: خوشبین نیستم / روحانی: بدبین نیستم!

https://miniurl.ir/nap3b

5

متن سخنان رییس‌ جمهوری در کنفرانس اقتصاد ایران- 14/10/1394

https://miniurl.ir/s1Sfq

6

مهم: واکاوی حواشی طرح رفراندوم از سوی رئیس جمهور و عواقب حاصل از آن

https://miniurl.ir/mCRYr

7

بیانات امام خامنه‌ای در دیدار مردم قم –17/10/1393

https://miniurl.ir/KvUIL

8

بیانات امام خامنه‌ای در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى- 19/11/1393

https://miniurl.ir/k7GtF

9

بیانات امام خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان –29/11/1393

https://miniurl.ir/Nzc6J

10

بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى- 21/12/1393

https://miniurl.ir/AGfmp

11

روزنامه شرق-  دستاورد قم : حمایت آیات عظام و علمای برجسته از برنامه‌های رییس‌جمهور

https://miniurl.ir/H5Cyp

12

دیدار سوال برانگیز با تشکلی غیرقانونی و فعال در فتنه ۸۸

https://miniurl.ir/x5PS9

13

روحانی چه کسانی را اساتید و فضلای حوزه علمیه قم معرفی کرد!؟/ حضور میدانی اعضای مجمع غیرقانونی محققین در فتنه ۸۸

https://miniurl.ir/x5PS9

14

پایگاه خبری تحلیلی نماینده- تاکتیک هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان لو رفت

https://miniurl.ir/0hFMW

15

پایگاه تحلیلی تبیینی برهان-  اصلاح‌طلبان در رویای مجلس خبرگان

https://miniurl.ir/yDPIm

16

محمد خاتمی در جمع برخی اعضای مجمع روحانیون:" من انتخابات خبرگان را مهم‌تر از انتخابات مجلس می‌دانم. باید ترکیب خبرگان را عوض کنیم."

عنصر خاکستری جبهه دوم خرداد: اصولگرایان هنوز در شوک انتخابات ریاست جمهوری هستند. آنها مانند مارهایی که در زمستان به خواب می‌روند به خواب رفته‌اند. ما باید قبل از آن که به آنها آفتاب بخورد و گرما بیدارشان کند، در خواب بر سر آنها ضربه وارد نماییم.

https://miniurl.ir/xo2RV

17

دیدار سردار سرلشکر رحیم‌صفوی با مراجع تقلید‌- 9/12/1393

https://miniurl.ir/4FPP9

18

تکذیب حمایت آیت‌الله مکارم از بیانیه لوزان

https://miniurl.ir/eT44e

19

پرده برداری از طرح برگزاری رفراندوم آقای رئیس جمهور(در چندماه قبل) توسط تئوریسین اصلاحات

https://miniurl.ir/VdXpj

20

بیانات در حرم مطهر رضوی –1/1/1394

https://miniurl.ir/ALq58

21

بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام –20/1/1394

https://miniurl.ir/aldQC

22

بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان ارتش جمهورى اسلامى ایران‌ - 30/1/1394

https://miniurl.ir/g3M22

23

بیانات در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی –6/2/1394

https://miniurl.ir/yBKMI

24

بیانات در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور –9/2/1394

https://miniurl.ir/1orVE

25

بیانات در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور –16/2/1394

https://miniurl.ir/agrMy

26

بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى –26/2/1394

https://miniurl.ir/eV9sx

27

بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام –30/2/1394

https://miniurl.ir/guxAk

28

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی –6/3/1394

https://miniurl.ir/ec1eI

29

بوی فتنه می آید=> هاشمی رفسنجانی: نشاط سیاسی!! را از مردم نگیریم و آنها را نگران نکنیم!

https://miniurl.ir/aTyPF

30

رفسنجانی: تعاملی که امام می‌خواست ایجاد کند در آن انحرافی پیدا شده که باید این انحراف را بنحوی حل کنیم!!

https://miniurl.ir/meXM9

31

بیانات امام خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام –2/4/1394

https://miniurl.ir/vHidY

32

منبع 27

https://miniurl.ir/meXM9

33

اظهار نظر تأمل برانگیز وزیر امور خارجه: همه طرف‌ها!!! از زیاده‌خواهی دست بردارند!

https://miniurl.ir/LgDX5

34

حسن روحانی در دیدار در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات- 9/4/1394:

صلح تحمیلی به امام حسن، الگوی تبیینی رئیس جمهور/تکرار دروغ پردازی پیرامون واردات در دولت نهم و دهم

https://miniurl.ir/9tqCo

35

منبع 27

https://miniurl.ir/9tqCo

36

حسن روحانی در دیدار در ضیافت افطار با استانداران و معاونین وزرا- 11/4/1394:

 توجیه "تئوری تحمیلگری بر امام جامعه":تصمیم‌گیری برای صلح، سخت‌تر از تصمیم‌گیری برای جنگ است

https://miniurl.ir/2GEEF

37

بیانات امام خامنه‌ای در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) + فیلم و صوت و جدول

https://miniurl.ir/Cqq4t

38

امام خمینی(ره)- 2شهریور65 بمناسبت عید غدیر؛  صحیفه امام؛ جلد20 صفحه 118 و 119

https://miniurl.ir/ykKN6

"Our President, analytical news site"