سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده ریحانه جباری، بابک زنجانی، (م.ر)، بیمه توسعه، خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست، اختلاف در مورد قیمت باشگاه راه آهن،پرونده سقوط هواپیمای آنتونف، موضوع خروج اسناد تاریخی از کشور و ...را تشریح کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در هفتادمین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درخصوص آخرین وضعیت اجرای حکم ریحانه جباری اظهار داشت: اگر ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است. قصاص قانون مسلم اسلام است و حق شخصی برای صاحبان دم می باشد. اگر اولیای دم تقاضای قصاص نکنند با عنوان دیگری پرونده رسیدگی می شود اما اگر درخواست قصاص داشته باشند و ارتکاب قتل ثابت و به قطعیت برسد و در دیوان عالی کشور حکم تایید شود پادرمیانی برای رضایت آغاز خواهد شد. حال اگر اولیای دم رضایت ندهند حکم باید اجرا شود.

وی افزود: در این پرونده با دقت به آن رسیدگی شده و در مرحله مصالحه است. اگر رضایت حاصل شد مشخص است که حکم اجرا نمی شود اما اگر رضایت حاصل نشود حکم باید اجرا شود. آخرین بار نیز 10 روز برای کسب رضایت فرصت داده شد. اینکه برخی رسانه ها و در فضای مجازی اعلام می کنند به دلیل فشار ما و یا کمپین حکم اجرا نشده صحیح نیست و همانطور که گفتم برای کسب رضایت 10 روز فرصت داده شده است.

خبرنگاری درخصوص قانون جدید آیین دادرسی پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت: یکی از سیاست های کلی نظام و قوه قضاییه، قضازدایی است تا از مجازات های بدل حبس استفاده شود. همچنین تلاش می کنیم فرآیند دادرسی را ساده تر کنیم.

وی افزود: در مقام اجرا هم برای خود محکوم و خانواده اش شرایطی فراهم شود تا امکان بازگشت او به جامعه وجود داشته باشد.

پرسش بعدی خبرنگاران درباره گلایه معاون سازمان محیط زیست از طولانی شدن رسیدگی به پرونده های زمین خواری و نقش فساد اداری در این پرونده ها بود که معاون اول قوه قضاییه در پاسخ اظهار داشت: فساد اداری به دو صورت وجود دارد. یکی صرف تخلف اداری است که ما در این موارد وارد نمی شویم دوم هم جرم رخ می دهند که دادستان به عنوان مدعی العموم وارد می شود. اگر دستگاه های نظارتی نیز در این باره گزارشی دهند قوه قضاییه ورود پیدا می کند.

وی ادامه داد: درخصوص زمین خواری نیز گاهی زمین خواری اختلاف میان دو دستگاه دولتی یا دستگاه دولتی با شهرداری که رسیدگی به این پرونده ها طولانی خواهد بود. گاهی نیز زمین تصرف شده و در آن ساخت و ساز یا کشت و کار صورت می گیرد. وقتی حکم تخریب صادر می شود مسئولان استانی می گویند باید شورای تامین استان تشکیل شود و این کار تبعات دارد. هفته گذشته خانم ابتکار با من تماس گرفت و گفت تعدادی از احکام قلع و قمع صادر شده اما در مجموعه ما اجرا نشده است که قول دادم این موضوع را پیگیری کرده و دادستان تهران نیز در حال پیگیری مواردی است که در تهران وجود دارد.

رسیدگی به پرونده بیمه توسعه در در شعبه 15 دادسرای تهران

خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده بیمه توسعه پرسید که سخنگوی دستگاه قضا در این باره گفت: پرونده در شعبه 15 دادسرای تهران در حال رسیدگی است و علاوه بر آن بحثی نیز در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده که امیدواریم در همین ستاد به آن رسیدگی شود.

رفع تحریم بابک زنجانی و نقش آن در پرداخت بدهی های این متهم پرسش بعدی خبرنگاران بود که معاون اول قوه قضاییه در این باره گفت: من نیز این موضوع را در رسانه ها خواندم. این متهم ابتدا مدعی بود پول هایی در دو بانک در مالزی و تاجیکستان دارد که این ادعا بررسی و مشخص شد صحت ندارد. مبلغ ناچیزی در این بانک ها وجود داشت. سهام شرکت هایی نیز در کشورهای همسایه و همچنین اموال منقولی دارد که این موارد شناسایی شده و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که وکلای وی نیز در جریان هستند. رفع تحریم تاثیر چندانی در این قضیه ندارد.

پرسش خبرنگار مهر در خصوص گلایه نمایندگان از سطح پایین همکاری قوه قضاییه با مجلس بود که محسنی اژه ای در این باره اظهار داشت: قوه قضاییه و مجلس درخصوص لوایحی که از دولت به مجلس ارسال می شود همکاری های لازم را دارند و نمایندگان قوه قضاییه نیز با حضور در مجلس دفاعیات لازم را در این باره انجام می دهد. درخصوص طرح هایی که خود مجلس نیز می دهد ما حضور فعالی داریم. بازرسی کل کشور هم با کمیسیون اصل 90 و دیگر کمیسیون ها همکاری دارد.

خبرنگاری پرسید آزادی یکی دیگر از خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست صحت دارد که معاون اول قوه قضاییه در این باره اظهار داشت: در این خصوص دو نفر تاکنون آزاد شدند و دو نفر دیگر در بازداشت هستند.

اختلاف در مورد قیمت باشگاه راه آهن

خبرنگاری درباره تعیین تکلیف باشگاه راه آهن پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در این باره خاطرنشان کرد: هنوز این پرونده تعیین تکلیف نشده و اختلاف بر سر قیمت است.

خبرنگار دیگری درخصوص انتشار اسامی افرادی که بورسیه دریافت کرده اند در فضای مجازی پرسید که محسنی اژه ای در این باره گفت: اگر در این خصوص شکایت خصوصی صورت گیرد دستگاه قضایی به آن رسیدگی می کند.

خبرنگار دیگری گفت: شنیده شده در پرونده بابک زنجانی از چهار وزیر دولت قبل نام برده شده است آیا از این افراد تحقیق شده است که سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: در این پرونده از سه وزیر و رئیس بانک مرکزی تحقیقاتی صورت گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه در مورد ادعای نمایندگان درباره پرونده رانت هفت هزار میلیاردی در دولت قبل اظهار داشت: باید این گزارش به قوه قضاییه ارسال شود تا درباره آن اظهار نظر کرد.

خبرنگار ديگري درباره مصاحبه جمشيد بسم الله با يكي از رسانه ها پرسيد كه وي در پاسخ گفت: به اتهامات اين فرد رسيدگي شده است.

ارسال لوایح پرونده (م. ر) به دیوان عالی

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده (م.ر) پرسید که محسنی اژه ای اظهار داشت: متهم و برخی افراد دیگر که در این پرونده هستند لوایح خود را داده اند که برای تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال می شود.

محسنی‌اژه‌ای در مورد موضوع تخریب باغ‌ها و قطع درختان در تهران گفت: این موضوع شاید سه علت داشته باشد برخی مجوز ندارند و اقدام به تخریب باغ یا درخت می کنند که قوه قضائیه وارد می شود، اما گروهی دیگر مجوز دارند، اما برخی از اقدامات آنها غیرقانونی است و گروه سوم مواردی است که موجب اختلاف نظر میان دو دستگاه است که تا وقتی اختلاف رسیدگی نشده نمی توان اقدام به تخریب یا قلع و قمع کرد، اما اگر اثبات شود تا رفع اختلاف ممکن است ضرری وارد شود دستور توقف صادر خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در مود پرونده سه هزار میلیاردی هم افزود: بخشی از پرونده در حال اجرا است و برخی از متهمان در حال رد مال هستند، گروه دیگری هم محاکمه شده و یا در حال اعاده دادرسی می باشند.

محسنی اژه ای در مورد پرونده سعید مرتضوی اضافه کرد: اینکه وی گفته است من متهم نیستم، امری عادی است چون هیچ متهمی نمی گوید من گناهکارم. بخشی از پرونده وی در دیوان عالی کشور و بخشی دیگر هنوز حکمش صادر نشده است.

پرونده سقوط هواپیمای آنتونف در دادسرای تهران

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده آنتونف هم ادامه داد: پرونده سقوط هواپیما از سوی سازمان بازرسی هنوز نهایی نشده و دادسرای تهران هم در حال بررسی پرونده است.

خبرنگاری در مورد اینکه در مجلس هشتم شکایت های متعددی از احمدی نژاد به دلیل برداشت غیرقانونی از بانک ها عدم اجرای برنامه چهارم توسعه و یا موضوع سهام عدالت شده است، اما چرا این پرونده ها در قوه قضائیه همچنان معطل است؟، تصریح کرد: اگر پرونده ای آمده باشد و ما اقدام نکرده باشیم، حق با شما است، اما پرونده هایی است که طرف را احضار کردیم و حتی از مجلس هم استعلام شده است و از آن فرد در مورد اسناد توضیح خواسته ایم. وقتی یک پرونده تحقیق و تفحص یکسال طول می کشد قطعا رسیدگی قضایی آن هم طولانی می شود، اما باید گفت که برخی از این پرونده ها اصلا قضایی نیست و دیوان محاسبات پیگیری می کند با این حال در این گونه پرونده ها احکام و کیفرخواست هایی هم صادر شده است که حتی ممکن است از خود نماینده هم شکایت شود.

دولت محدودیتی برای تامین مالی جلوگیری از عناوین مجرمانه در شبکه های اجتماعی ندارد

وی در مورد اینکه آیا همچنان قوه قضائیه با فیلتر شبکه های اجتماعی مانند وایبر و واتس آپ مخالف است؟گفت: همه ما خواهان استفاده از فناوری های جدید هستیم؛ چراکه در این شبکه های اجتماعی هم مسائل خوب است و هم مسائل مجرمانه که وظیفه قوه قضائیه پیشگیری از جرم است حالا اگر جرم واقع شود، توقع شما از قوه قضائیه چیست؟ خواسته قوه قضائیه این است که مردم بتوانند از شبکه های اجتماعی استفاده کنند و هم از فساد جلوگیری شود که در این خصوص جلسه ای هم با برخی وزرا در قوه قضائیه داشتیم و گفته شد که هیچ محدودیتی برای قرارداد و تامین مالی در جلوگیری از عناوین مجرمانه در این شبکه ها نداریم.

معاون اول قوه قضائیه در مورد وضعیت نابسامان 400 زندانی ایرانی در ترکمنستان هم توضیح داد: متولی آن وزارت امور خارجه است که باید موضوع را دنبال کند. در مورد پرونده غنچه قوامین هم که گفته شده اعتصاب غذا کرده است، طبق آخرین آمار و اخبار هیچ اطلاعاتی مبنی بر اعتصاب غذا در زندان های کشور نداشته ایم و پرونده این فرد در حال رسیدگی است.

توضیح درباره خروج اسناد تاریخی از کشور

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده خروج اسناد تاریخی از کشور هم افزود: افرادی در این پرونده با پیگیری وزارت اطلاعات دستگیر شده اند که دو نفر بازداشت و تعدادی دیگر هم شناسایی شده‌اند و این نشان می دهد که بی بی سی و وابستگان آن تلاش می کنند تا از طریق جاسوسی به اسناد طبقه بندی شده ما دست پیدا کنند و حتما این موضوع از طریق مجامع بین المللی هم قابل پیگیر است.

خبرنگاری در مورد اینکه باید چه کار کرد که شهرام جزایری دیگری در جامعه پدیدار نشود، خاطرنشان کرد: این وظیفه رسانه ها است تا مردم را آگاه کنند و بحث پیشگیری از وقوع جرم هم یک موضوع حکومتی است و تمام دستگاه‌ها باید وارد شوند.

محسنی اژه ای در مورد اینکه شورای فناوری اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرده که تعاملی الکترونیکی در فضای مجازی ایجاد خواهیم کرد و آیا این موازی کاری با شورای عالی فضای مجازی نیست، گفت: شاید در جاهایی این تعارض پیدا شود، اما تصمیم شورای عالی مجازی بر تمامی تصمیمات حاکم است.

وی در ادامه این نشست به برخی موانع و محدودیتها در شهر تهران اعتراض کرد و گفت: شاهد ساخت و ساز ساختمان های بزرگ در سطح شهر هستیم که مالکان اقدام به محدود کردن پیاده راه و ریختن زباله ساختمانی می کنند و شاید این ساخت و ساز یکسال طول بکشد که از شهرداری می خواهیم بررسی کنیم چراکه اگر فردا مشکلی رخ دهد برای شهرداری و صاحب ملک گرفتاری دارد، اما موانعی که خود شهرداری بر اساس قانون ایجاد می کند، مانعی ندارد.

تکذیب برداشت پول یا قلع و قمع اموال بابک زنجانی

سخنگوی دستگاه قضا در مورد اینکه گفته شده پول های بابک زنجانی از حسابش خارج شده است، اظهار کرد: در این پرونده ابتدا وزارت نفت شکایت نکرد و تنها درخواست ممنوع الخروجی این متهم را داشت، اما خبری به قوه قضائیه رسید که احتمال دارد فرد از کشور خارج شود برای همین وی را بازداشت کردیم.

وی ادامه داد: در این گونه پرونده ها اموالی در داخل و خارج از کشور موجود است و واقعا هم دولت و وزارت خارجه و وزارت نفت همکاری کردند و کارهای خوبی انجام شده است که تلاش خواهیم کرد اموال را برگردانده و نتیجه نهایی را حفظ کنیم، اما برداشت پول یا قلع و قمع اموال صحیح نیست.

یکی از خبرنگاران در پایان جلسه از مشاهده معتادان در سطح شهر که اقدام به استعمال مواد مخدر می کنند، خبر داد که سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اینطور که شمامی گویید نیست مثلا معتاد با بافور در سطح شهر حرکت کند! البته معتادان متجاهر باید طبق قانون بازداشت شوند که این وظیفه پلیس است.