در حالی که هنوز پرونده پشت پرده بنزین های وارداتی توسط دولت جدید و مخالفت با بنزین تولید داخل کشور در مجلس هنوز جریان دارد، پرونده آلودگی هوای اهواز نیز به کارنامه سازمان محیط زیست اضافه شده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ افزایش ریزگردها در استان های مرزی کشور به ویژه استان های جنوب غربی و خوزستان یکی از مهمترین مشکلات عمده مردم این منطقه است که تا چندین روز زندگی اهالی این مناطق را مختل می‌کند.
در حال حاضر نیز استان خوزستان بیش از دو هفته است که با بحران ریزگردها مواجه شده و تا کنون هیچ یک از مسئولان دولتی در قبال این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

روز گذشته معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان محیط زیست كشور در این خصوص بدون بیان راه حلی اعلام کرد که مقصر اصلی ریزگردها دولت قبل بوده است!!!
وی در این خصوص گفت: در سال‌های گذشته فعالیت زیادی برای مقابله با ریزگردها و موارد مشابه انجام نشده است، به طوری که اکنون ناگهان با بحران‌های شدید در مورد این مساله و مسائل بسیار دیگری مواجه شده‌ایم.
متاسفانه تشدید بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب طی این سال‌ها، آسیب‌های بسیاری را ایجاد کرده است. یکی از اتفاقاتی که در کل کشور از جمله خوزستان رخ داده، بحث تشدید و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و روان آب‌ها بوده که از ضابطه و چارچوب تخصصی و قانونی خودش کاملا خارج شده و لطمات زیادی را وارد کرده است.

ابتکار همچنین در پاسخ به این سوال که چرا دولت یازدهم در این یک‌سال فکری برای آلودگی هوای اهواز نکرده است، اینگونه توجیه کرده است: در دولت جدید تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام گرفته است، اما هیچ‌کدام از برنامه‌های مورد نظر؛ یک شبه، یک ماهه و یکساله به ثمر نمی‌رسد، بلکه این برنامه‌ها بلند مدت و میان مدت هستند. در کوتاه مدت تنها کاری که می‌شود، انجام داد؛ واکنش سریع است.
سید شریف حسینی نماینده مردم خوزستان در خصوص وضعیت آلودگی هوای خوزستان گفت: هم اکنون شرایطی که در خوزستان وجود دارد به هیچ عنوان قابل قبول برای مردم نیست. اینکه خانم ابتکار دولت‌های قبل را مسئول بدانند که مشکل مردم حل نمی‌شود.
وی ادامه داد: دولت‌ها یکی پس از دیگری بر سر کار می‌آیند و طبیعی است که باید اقدامات دولت‌های گذشته را پیگیری کنند.

وی افزود: دولت موظف است حالت خاص و اضطراری ایجاد کند و کمیته‌ای را که انتخاب کرده است مستقر و اعتبارات لازم را منظور کند و با تفویض اختیار کامل از هیأت وزیران یک کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کنترل شرایط انجام دهد.
این نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: از 12 گرد و غباری که تاکنون وجود داشته است 10 گرد و غبار مربوط به کانون‌های داخلی کشور بوده است اگر چنانچه برخی می‌گویند باید با سایر کشورها هماهنگی انجام شود این موضوع فعلا ضرورتی ندارد و اگر کانون‌های موجود در کشور را کنترل کنند درصد زیادی از این آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.
حسینی با انتقاد از به تأخیر افتادن یک هفته‌ای سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان خوزستان گفت: این موضوع نشان می‌دهد که خانم ابتکار مشغول گربه‌سانان است و مردم در اولویت دوم قرار دارند.
وی ادامه داد: در دولت دهم مصوب شد که 200 هزار هکتار مالچ‌پاشی در استان خوزستان انجام شود اما تا به امروز حدود 25 هزار هکتار انجام شده است که این میزان تنها 12.5 درصد از 200 هزار هکتار است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت باید اعتبارات لازم را برای این اقدام انجام دهد که این موضوع بر عهده وزارت نفت و مسئول اجرای آن سازمان منابع طبیعی است.

دیگر نمایندگان استان خوزستان هم با تشکیل جلساتی به دنبال بهبود شرایط خوزستان هستند و در همین راستا جلساتی تشکیل داده اند.
معصومه ابتکار امروز برای بررسی اوضاع خوزستان راهی اهواز شد، اما به دلیل غبار و آلودگی زیاد هوای استان خوزستان این سفر کنسل شد.
در همین راستا، مدیر روابط عمومی استانداری اهواز اظهار کرد: به دلیل شدت پدیده گرد و خاک سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهواز لغو شد.
جمال درویش در این ارتباط گفت: خانم ابتکار قرار بود برای بررسی آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار به این استان سفر کند.
به نظر می رسد اگر دولت یازدهم تدبیر ویژه‌ای را برای رسیدگی به استان‌های مرزی در نظر گرفته بود، اکنون بحران گرد و غبار استان خوزستان را فرا نمی‌گرفت.
سیاسی‌کاری های رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست باعث شده است تا شاهد بحران آلودگی هوای کلان‌شهر ها باشیم.
ابتکار به جای آنکه سعی کند تقصیر ها را گردن دولت قبل بیندازد بهتر است به دنبال حل مشکلات مردم خوزستان باشد؛ در حالی که هنوز پرونده پشت پرده بنزین های وارداتی توسط دولت جدید و مخالفت با بنزین تولید داخل کشور در مجلس هنوز جریان دارد، پرونده آلودگی هوای اهواز نیز به کارنامه سازمان محیط زیست اضافه شده است.

منبع

"Our President, analytical news site"