دبیرکل حزب الله لبنان در این مصاحبه به موضوعاتی همچون توطئه امریکا علیه ایران، وقایع سوریه و انقلاب های منطقه ای، پیگیری سرنوشت امام موسی صدر، اتحاد در برابر دشمنان مشترک و... اشاره کرد.

"سیدحسن نصرالله" شامگاه دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه "المنار" لبنان با اشاره به اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر دست داشتن در طرح ترور سفیر سعودی گفت:
«آمریکایی ها از ایران خواستند خط ارتباطی دائم و مستقیم با آن ها برقرار کند. در همین راستا یک ژنرال آمریکایی را معرفی کرده و اسم یک ژنرال ایرانی را که خواستار تماس با او بودند اعلام کردند، ولی ایران مخالفت کرد.»
سید حسن نصرالله گفت: «آمریکا خواستار گفتگو با ایران درباره عراق و افغانستان است؛ آمریکایی ها ایران را کشوری موثر در منطقه می دانند و مخالفت ایران آن ها را ناراحت کرده است. به همین دلیل با مطرح کردن این اتهامات ساختگی می خواهند ایران را راضی به آغاز گفتگوهای مستقیم کنند؛ امری که ایران همچنان با آن مخالفت می کند.»
سید حسن نصرالله افزود: «آمریکایی ها تلاش کردند با ایرانی ها دیداری دوجانبه داشته باشند ولی ایرانی ها نمی پذیرند؛ به همین دلیل از این پرونده برای تحمیل تحریم های بیشتر بر ایران و تیره کردن روابط ایران و عربستان و فتنه انگیزی استفاده می کنند؛ دلیل اصلی آن هم مخالفت ایران با برقراری خط تماس مستقیم با آمریکاست.»
دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: «آمریکایی ها برای ورود به یک جنگ جدید آمادگی ندارند. دلیل آن هم شکست نظامی و امنیتی ارتش این کشور در منطقه و بحران مالی است.»
وی افزود: «یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوری خواه مسأله توقف همه کمک های آمریکا را مطرح کرده است. این نشان دهنده حجم بحران مالی آمریکاست.»
سیدحسن نصرالله جنگ آمریکا با ایران را بعید دانست و گفت: «همه آن چیزی که آنها می خواهند، کوتاه آمدن ایران برای همراه شدن با طرح آمریکاست. سعودی ها نباید وارد این بازی شوند، آنها باید آگاه باشند و در خدمت منافع آمریکا قرار نگیرند. هرگونه بحران بین ایران و عربستان به ضرر کشورهای منطقه است.»
سید حسن نصرالله تاکید کرد: «آمریکایی ها با ورود به مسأله انقلاب های عربی اهداف مختلفی را دنبال می کردند که یکی از آن ها کاهش خسارت ها و بهبود چهره شان در نزد ملت های عربی است؛ زیرا نظرسنجی ها حاکی از میزان بالای نفرت ملت های عربی و اسلامی از عملکرد آمریکایی ها بود.»
سیدحسن نصرالله افزود: «آمریکا تلاش کرد خود را در ایجاد نظام های جایگزین شریک کند و البته تا این لحظه نمی توانیم در این باره نتیجه گیری کنیم زیرا این امر به آینده بستگی دارد. نمی توانیم بگوییم که نظام های جدید ملی هستند یا وابسته به دولت آمریکا؟»
وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان در "تونس" تاکید کرد: «این امر بسیار مثبت است و ما خواهیم دید که آیا به نتایج این انتخابات احترام گذاشته می شود یا خیر؟»
سیدحسن نصرالله در ادامه گفت: «پس از گذشت چند ماه از انقلاب های عربی، اطلاعاتی که به دست آوردیم حاکی از درست بودن دیدگاهی است که قبلا اعلام کرده بودیم؛ ما گفته بودیم که این رویدادها جنبش ملی و واقعی در کشورهاست.»
وی تاکید کرد: «رویدادهای تونس و دیگر کشورهای عربی در نتیجه خواست ملت هاست و طرح آمریکا نبوده است. نظام ها در این کشورها آمریکایی بودند و آمریکا ممکن نیست که رژیم های وابسته به خود را سرنگون کند.»
سیدحسن نصرالله گفت: «به استثنای نظام سوریه، بقیه نظام ها وابسته به آمریکا هستند و آمریکایی ها الان به دنبال منحرف کردن انقلاب ها از اهدافشان هستند. البته این مسأله طبیعی است و انتظار نداریم که دولت آمریکا در برابر سرنگونی نظام های وابسته به راحتی تسلیم شود.»
دبیرکل حزب الله لبنان درباره تهدیدهای پیش روی ملت های منطقه گفت: «نخستین تهدید در منطقه موجودیت اسرائیل است و همه ملت های منطقه در معرض این تهدید قرار دارند.»
سید حسن نصرالله دومین تهدید را طرح آمریکا دانست و تاکید کرد: «آمریکا در تلاش است طرح "خاورمیانه جدید" را که پیش از این شکست خورده بود احیا کند. "خاورمیانه جدید" تهدید به شمار می رود زیرا این طرح برای تغییر ساختار منطقه و تجزیه آن بر اساس پایه های فرقه ای-قومیتی استوار شده است تا اسراییل همچنان مقتدر و قدرتمند باقی بماند. این تهدید نه تنها مسلمانان بلکه مسیحی ها و همه ملت های منطقه را تهدید می کند.»
وی افزود: «تهدید دیگری که وجود دارد جریان های تندرو هستند که محدود به اقلیت ها نمی شود. ما فکر نمی کنیم که اکثریتی سنی اقلیت های منطقه را هدف قرار داده است کما اینکه اعتقاد نداریم اکثریت سنی مورد تهدید واقع شده باشد. ملت ها باید هوشیار باشند و بدانند که آمریکا دوست ملت های عرب نیست. ملت ها نباید به برخی از فتواها که دعوت به تحریم انتخابات می کنند، گوش فرا دهند. ملت ها می توانند اراده خود را از طریق بیداری، تفاهم و مشارکت در انتخابات تحمیل کنند زیرا وقتی آمریکایی ها و غرب متوجه شوند که نظام جدید توسط ملت انتخاب خواهد شد و منافع آن ها را تأمین نخواهد کرد، برای براندازی آن اقدام کرده و هرج و مرج ایجاد می کنند. بنابراین تنها راه حفظ دستاوردهای خون شهیدان پایبندی به تفاهم است.»
سید حسن نصرالله در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشت: «متأسفانه در عراق پیروان همه ادیان و شهروندان از قومیت های مختلف مورد حمله قرار گرفته اند؛ این حملات نه تنها اقلیت ها بلکه همه مردم عراق از جمله اهل سنت، شیعیان و مسیحیان را به طور یکسان هدف قرار داده است. در افغانستان نیز بمب گذاری ها هم شیعیان و هم اهل سنت را هدف قرار داده است. در پاکستان نیز وضعیت چنین است.»
ایشان افزود: «ما نیازی به ایجاد ائتلاف میان اقلیت ها برای رویارویی با اکثریت سنی نداریم. بلکه بیش از این ائتلاف نیازمند اتحاد ملی میان مسلمانان و مسیحیان هستیم که از سوی رژیم صهیونیستی و امریکا در معرض تهدید قرار دارند.»
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: «این روزها ما لبنانی ها روزهایی سرشار از هیجان را تجربه می کنیم به ویژه که تا چند هفته یا چند روز دیگر از سرنوشت امام موسی صدر مطلع خواهیم شد؛ اما فعلا اطلاعات دقیق و مستندی وجود ندارد.»
وی افزود: «ما معتقدیم که دولت لبنان این موضوع را به طور جدی پیگیری می کند. پیگیری های جدی و شدید دیگری نیز در جریان است و برخی از دوستان به ما کمک می کنند و امیدواریم از طریق ارسال هیاتی به لیبی به نتیجه برسیم. از شورای انتقالی لیبی انتظار داریم برای این موضوع اهمیت قائل شود و با توجه به اینکه این مسأله، یک موضوع انسانی است برای به نتیجه رسیدن آن توجه کافی مبذول داشته شود.»
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: «ملت لیبی مسوولیت هایی بزرگ بر عهده دارد، باید حکومت و نهادهایی جدید تاسیس کند، نظام سیاسی کشور را بازسازی کند و آشتی ملی برقرار سازد. یکی از مهم ترین وظایف ملت لیبی حفظ استقلال این کشور و ثروت های طبیعی آن است.»
دبیرکل حزب الله لبنان درباره قیام مردم بحرین گفت: «بحرینی ها مردمی آگاه هستند؛ به آن ها توصیه می کنیم که وحدت خودشان را حفظ کرده و از آن پاسداری کنند.»
سید حسن نصرالله با سفارش بحرینی ها به همبستگی با رهبری حاضر در صحنه، تاکید کرد: «حاکمیت بحرین باید به خواست ملت و مطالبات آن پاسخ دهد.»
سید حسن نصرالله در خصوص مسائل سوریه نیز گفت: «برخی می گویند که تعامل ما با مسأله سوریه دوگانه است؛ تأکید می کنم که تعامل ما با جنبش ملت ها بر اساس معیارهای ثابتی است. نخستین معیار ما این است که موضع گیری یک نظام در قبال آمریکا چیست؟ وابسته به آمریکا است یا دور از آمریکا و یا مقاوم در برابر آمریکا؟ دوم اینکه آیا مسئولان آن نظام توانایی انجام اصلاحات را دارند؟»
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: «در سوریه نظامی مقاوم وجود دارد؛ همه ما به خاطر داریم که در سال 1982 آمریکایی ها طرحی را برای نابود کردن کل مقاومت و محو جریان فلسطین داشتند اما سوریه ایستادگی نمود و در مقابل این طرح از مقاومت حمایت کرد و طی سال های گذشته برای بی نتیجه گذاشتن نقشه آمریکا در کنار ملت های منطقه ایستاد. همه ما به خاطر داریم که پس از اشغال عراق، "کالین پاول" رئیس جمهور سوریه را تهدید کرد ولی "اسد" تسلیم نشد و به حمایت از جنبش های مقاومت در فلسطین، لبنان و عراق ادامه داد. بنابراین رهبری سوریه همواره تحت فشار قرار داشت ولی در کنار مقاومت منطقه ایستاد؛ این ایستادگی در پیروزی هایی که در همه صحنه ها محقق شد، سرنوشت ساز بود. "نظام سوریه، نظام مقاومت است." »
سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «بشار اسد و حاکمیت سوریه بر ایمان به انجام اصلاحات واقعی تأکید کردند. بشار اسد پذیرفت که اشتباهاتی وجود داشته که باید اصلاح شود، او در اصلاحات جدی است و می تواند آن را محقق کند ولی این رویارویی ها مسیر دیگری را در پیش گرفت و آشکار شد که درخواست اصلاحات بهانه ای است برای براندازی نظام حامی مقاومت. اگر بشار اسد نزد آمریکایی ها برود و قول اطاعت و پیروی بدهد، مسأله سوریه فورا حل می شود. همین آمریکایی ها تا آخرین لحظه در کنار مبارک و قذافی ماندند.»
سیدحسن نصرالله در پایان با طرح این پرسش که: «موضع مخالفان در سوریه نسبت به مسأله فلسطین و دیگر مسائل چیست؟» اظهار داشت: «موضعی وجود ندارد که آمریکایی ها را ناراحت کند. هدف در سوریه براندازی نظام و روی کار آوردن نظامی با مواضع متفاوت در قبال اسرائیل و امریکا است»