روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم "مارک دوبوویتز" مدعی شد: تا زمانی که جامعه اطلاعاتی آمریکا تأیید نکند بانک های ایرانی تأمین مالی گروه های تروریستی!! از قبیل حزب الله و حماس را متوقف نکنند، کنگره با دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا مخالفت خواهد کرد./دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، وعده داده است جمهوری اسلامی هرگز پاداش نهایی دریافت نخواهد کرد که همانا دسترسی به نظام مالی آمریکا یا انجام معاملات با دلار است.

در ادامه این گزارش آمده است: نبرد بی رحمانه میان رئیس جمهور آمریکا و کنگره در ارتباط با توافق هسته ای ایران به پایان رسیده است. طرح جامع اقدام مشترک با وجود بسیاری از نواقص موجود در آن، تقریبا اجرایی شده است؛ اما در حال حاضر یک جدال جدید در حال شکل گیری است.

حتی با آن که واشینگتن آماده آزاد کردن تقریبا صد میلیارد دلار از دارایی های نفتی مسدود شده ایران و هموار کردن راه برای تهران به منظور دسترسی دوباره به شبکه سوئیفت است -که به ایران اجازه انتقال وجوه را در شبکه بانکی الکترونیکی جهانی می دهد-، دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، وعده داده است جمهوری اسلامی هرگز پاداش نهایی دریافت نخواهد کرد که همانا دسترسی به نظام مالی آمریکا یا انجام معاملات با دلار است.

"جاکوب لو،" وزیر خزانه داری آمریکا، طی برگزاری نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ژوئیه گذشته اعلام کرد: بانک های ایرانی قادر نیستند در نیویورک با دلار آمریکا معامله انجام دهند یا آن که حساب کارگزاری مرتبط با نهادهای مالی آمریکایی باز کنند یا آن که با بانک های آمریکایی وارد معامله شوند.

به نظر می رسد جاکوب لو -همانند "اد رویس،" عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا، در نامه روز بیست و دوم ماه مارس خود به کاخ سفید - طی برگزاری جلسه شنود کمیته خدمات مالی کنگره در همان روز زمینه را برای دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا هموار کرد.

رویس به لو یادآوری کرد سال گذشته چه سخنانی بر زبان آورد. او سپس گفت: گزارش هایی از دولت دریافت کرده است که بر اساس آن، دولت اکنون در حال بررسی دسترسی ایران به شبکه های مالی آمریکاست. او بارها آقای لو را تحت فشار قرار داد و گفت:‌ آیا شما در حال بررسی صدور مجوز برای بانک های ایرانی به منظور انجام معاملات با دلار با بانک های آمریکایی یا نهادهای مالی خارجی هستید؟

آقای لو از ارائه پاسخی مستقیم به این سوال خوداری و در عوض، اعلام کرد: دولت به بررسی راه ها به منظور اطمینان حاصل کردن از کاهش تحریم های اعمال شده بر ایران ادامه می دهد. کنگره با این توضیحات آماده یک جنگ می شود.

درک دلیل این جدال دشوار نیست. گروه ویژه اقدام مالی -که یک نهاد جهانی تأمین مالی در زمینه ضد تروریسم است- درباره اقدامات مالی ایران هشدارهای شدیدی داده است. ماه گذشته، گروه ویژه مالی هشدار داد خودداری ایران از مقابله با خطرات تأمین مالی اقدامات تروریستی یک تهدید جدی برای تمامیت نظام مالی بین المللی محسوب می شود.

وال استریت زورنال همچنین مدعی شد: وزارت خزانه داری آمریکا نیز به این خطر پی برده است و در سال 2011، ایران را مایه اصلی نگرانی در زمینه پولشویی معرفی کرد. این برچسب -که همچنان به قوت خود باقیست- ایران را کشور "حامی تروریسم" و فعال در زمینه "فعالیت های مالی غیر قانونی و فریب دهنده" قلمداد می کند. چه موضوعی توجیه کننده این تغییر رویکرد است؟ احتمالا ایران خواستار آن شده بود. "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، همواره بیم آن دارد تهران از توافق هسته ای دست خواهد کشید و شاید هم به آن پایبند باقی بماند. البته نباید انتظار داشت کاخ سفید به این موضوع اذعان کند. دولت به احتمال زیاد این ادعا را مطرح خواهد کرد که توانایی اش در نظارت بر انجام معاملات ایران با دلار می تواند اطلاعات بهتری در اختیار آن قرار دهد.

اما در سال 2008، وزارت خزانه داری آمریکا نهادهای مالی این کشور را از انجام "معاملات مالی ممنوعه" - معاملات با دلار بین بانک های غیر آمریکایی و بانک های ایرانی باز داشت.

وزارت خزانه داری اعلام کرد خطرات موجود بسیار بیشتر از منافع اطلاعاتی است. وزارت خزانه داری آمریکا چهار سال بعد، چندین بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران را از دسترسی به نظام مالی سوئیفت منع کرد. وزارت خزانه داری آمریکا با توجه به تهدید تمامیت نظام مالی جهانی از سوی بانک های ایرانی اعلام کرد این تهدید در مقایسه با اطلاعاتی که می توان جمع آوری کرد، بسیار گسترده است.

دولت آمریکا ممکن است ادعا کند زمانی که ایران توافق هسته ای را نقض کند یا آن که از دلار برای تأمین مالی تروریسم یا برنامه موشکی بالستیک استفاده کند، وزارت خزانه داری می تواند دارایی های مبتنی با دلار را ضبط کند اما این موضوع واقع گرایانه نیست. ایران می داند که آمریکا می تواند جلوی معاملاتی را بگیرد که حتی به صورت موقت با دلار انجام می شوند و بدین ترتیب، بعید به نظر می رسد آنها از حساب های ثبت شده با دلار در بانک هایی استفاده کنند که مقامات آمریکایی به آنها دسترسی دارند.

آنها دلارهای خود را در حساب های فرا ساحلی یا به شکل پول نقد نگهداری خواهند کرد. اگر رژیم به فکر نقض توافق هسته ای است، دلارهای قابل ردیابی خود را پنهان خواهد کرد.

همچنین ممکن است از مقامات دولتی بشنویم که به منظور پایبندی ایران به توافق هسته ای باید مشوق های اقتصادی در اختیار تهران قرار دهیم. طی بحث ها در تابستان گذشته، مقامات دولتی ادعا کردند ممانعت از دسترسی ایران به دلار و نظام مالی آمریکا سبب خواهد شد پس از اجرای توافق هسته ای، اهرمی در اختیار واشنگتن قرار گیرد.

وال استریت ژورنال در پایان این گزارش مدعی شد: اروپایی ها در حال اجازه دادن به بانک های ایرانی به منظور پیوستن دوباره به سوئیفت هستند. این تصمیم آنهاست؛ اما تا زمانی که جامعه اطلاعاتی آمریکا تأیید نکند بانک های ایرانی تأمین مالی گروه های تروریستی از قبیل حزب الله و حماس را متوقف نکنند، کنگره با دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا مخالفت خواهد کرد.(+

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/o3Pg0