كسب پيروزي های تيم ملي واليبال ايران در ليگ جهاني، جلوه تازه اي از موفقيت هاي پرشماراين رشته ورزشي بود، اما واليبال ايران در سال هاي اخير به خصوص در دوران دولت هاي نهم و دهم افتخارات ديگري هم كسب كرده است.

حضور تيم ملي واليبال كشورمان در ليگ جهاني آرزويي بود كه پس ازسال ها تلاش سرانجام محقق شد تا بازيكنان ايراني نيز در ميان ستارگان تيم هاي برتر و پرقدرت جهان به ميدان بروند.
نمايش قابل قبول شاگردان خوليو ولاسكو درچهار مسابقه اي كه مقابل روسيه قهرمان المپيك ۲۰۱۲ لندن وصربستان قهرمان اروپا ارائه دادند نشان داد كه حالا واليبال ايران در رده بزرگسالان هم به يكي از تيم هاي مطرح جهان تبديل شده است.
موفقيت هاي واليبال ايران ازسال ها پيش با درخشش درمسابقات قهرماني آسيا دررده هاي نوجوانان و جوانان آغاز شد و چند سال طول كشيد تا برنامه ريزي در رده هاي پايه در رده سني بزرگسالان نيز به نتايج درخشاني منجر شود.
سال ۲۰۱۳براي واليبال ايران سال بزرگي محسوب مي شود زيرا در ميان تمام رشته هاي ورزشي ايران به خصوص در ميان ورزش هاي تيمي، تنها ورزشي محسوب مي شود كه بايد در چهار رده سني مختلف بالاترين سطح مسابقات جهاني راتجربه كند. تجربه اي كه فقط براي زنگ تفريح نيست زيرا واليبال ايران درسطحي قراردارد كه براي قرارگرفتن روي سكوهاي جهاني و حتي كسب مقام قهرماني تلاش مي كند.
نگاهي به نتايج و موفقيت هاي واليبال ايران در رده هاي سني مختلف نشان از رشد شگفت انگيز اين رشته ورزشي در دوران دولت هاي نهم و دهم دارد.
** رسيدن به سكوي نخست آسيا و حضور در ليگ جهاني
تيم ملي واليبال ايران در مسابقات قهرماني آسيا كه سال ۲۰۰۹ در شهر مانيل فيليپين برگزار شد براي نخستين باربه مدال نقره دست يافت ودوسال بعد درسال ۲۰۱۱درتهران سرانجام درشانزدهمين دوره اين مسابقات بر سكوي قهرماني ايستاد.
ايران در مسابقات جام كنفدراسيون آسيا هم در سال هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ به مدال طلا و در سال هاي ۲۰۱۲ به مدال نقره دست يافته است.
نقره بازي هاي آسيايي ۲۰۱۰ گوانگجو نيز ديگر افتخار تيم ملي واليبال ايران در سطح قاره كهن در دوران دولت هاي نهم و دهم است.
تيم ملي ايران در سطح جهان هم عملكرد قابل قبولي داشته است. ايران در هشت سال گذشته دو بار حضور در مسابقات قهرماني جهان را تجربه كرد. در سال ۲۰۰۶ تيم ملي كشورمان در رده بيست و يكم قرار گرفت.
درسال ۲۰۱۰هم باايتاليا ميزبان مسابقات همگروه بودو تا آستانه شكست اين تيم و صعود به مرحله يك هشتم نهايي نيز پيش رفت اما در آخرين امتيازات ست پنجم مقابل اين تيم پرتجربه كم آورد با شكست در اين مسابقه در جايگاه نوزدهم جهان ايستاد.
تيم ملي ايران درسال ۲۰۱۱پس از ۲۰سال توانست براي دومين بار حضور در مسابقات جام جهاني را نيز تجربه كند. ايران در اين مسابقات بود كه خود را به عنوان يك قدرت نوظهور در واليبال دنيامطرح كرد.شاگردان خوليو ولاسكو دراين رقابت ها تيم هاي ژاپن، لهستان،آرژانتين، صربستان و مصر را شكست دادند تا در جايگاه نهم اين مسابقات قرار گيرند.
صعود به ليگ جهاني ۲۰۱۳ نيز آخرين حلقه از موفقيت هاي تيم ملي واليبال ايران در سال هاي اخير بوده است.اين موفقيت ها باعث شد كه هم اكنون ايران در رده بندي فدراسيون بين المللي واليبال در رتبه چهاردهم قرار بگيرد. رتبه اي كه كشورمان را بالاتر از تيم هاي چين، ژاپن و كره جنوبي قدرت هاي سنتي واليبال آسيا قرار داده است.
** افتخارات در رده هاي پايه
تيم واليبال نوجوانان ايران درسال ۲۰۰۵به سكوي نخست آسيا رسيد ودرپنج دوره اخيراين مسابقات، قهرماني را به هيچ تيم ديگري نداده است.
جوانان ايران هم در دوران دولت هاي نهم و دهم در سال هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ به قهرماني آسيا و در سال هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به دومي و سومي آسيا رسيده اند.
تيم نوجوانان ايران در سال ۲۰۰۷ براي نخستين بار در جايگاه نخست جهان قرار گرفت تا افتخاري تاريخي در يكي از ورزش هاي تيمي كشورمان به دست بيايد. اين تيم در سال ۲۰۰۹ نيز در مكان دوم جهان قرار گرفت.
تيم جوانان كشورمان نيز در سال ۲۰۰۷ براي نخستين بار در تاريخ بر سكوي مسابقات قهرماني جهان قرار گرفت و در جايگاه سوم اين مسابقات ايستاد.
اين افتخارات متعدد واليبال ايران در سال هاي اخير باعث شد تا فدراسيون بين المللي تيم زير ۲۳ سال ايران را بدون برگزاري مسابقات انتخابي، به عنوان يكي از تيم هاي شركت كننده در نخستين دوره رقابت هاي قهرماني جهان در رده زير ۲۳ سال انتخاب كند.
ايران هم اكنون در رده بندي فدراسيون بين المللي واليبال درجايگاه هفتم رده هاي سني پايه قرار دارد.
** رشد چشمگير در بخش زنان
در دولت هاي نهم و دهم تيم هاي واليبال ايران براي نخستين بار شركت در مسابقات قهرماني آسيا را در رده هاي سني مختلف تجربه كرد.
تيم ملي ايران در سال ۲۰۰۷ در مسابقات قهرماني آسيا كه در ناخت پاتن برگزار شد براي نخستين بار به ميدان رفت و در رده دوازدهم قرار گرفت. دوره هاي بعدي اين مسابقات در سال هاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ نيز با رتبه هشتمي ايران پايان يافت.
تيم ملي زنان پس از غيبت در نخستين دوره جام كنفدراسيون آسيا، در سال هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ در اين رقابت ها به ميدان رفت و هر دو بار هم به جايگاه هشتم رسيد.
در رده نوجوانان نيز ايران براي نخستين بار در سال ۲۰۰۸ مسابقات قهرماني آسيا را تجربه كرد. تيم نوجوانان دختر ايران در اين مسابقات در رده يازدهم قرار گرفت و سپس در سال هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ رتبه هاي نهم و دهم را به خود اختصاص داد.
تيم دختران جوان واليباليست كشورمان هم فقط در سال هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ شركت در رقابت هاي قهرماني آسيا را تجربه كرده كه نتيجه آن قرار گرفتن در رده هاي نهم و هشتم قاره كهن بوده است.
درست است كه تيم هاي زنان ايران هنوز به نتيجه قابل ملاحظه اي در سطح آسيا دست نيافته اند اما همين كه پس از سال ها انتظار فرصت حضور اين تيم هاي در رقابت هاي قهرماني قاره كهن فراهم شده است مي تواند اين اميد را ايجاد كند كه روزي واليبال زنان ايران هم همپاي مردان در ميادين آسيايي و جهاني بدرخشد.