تعداد سيم كارت هاي تلفن همراه در كشور طي هشت سال اخير ۱۶ برابر شده و از هفت ميليون سيم كارت در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۳ ميليون در سال ۱۳۹۱ رسيده است . بررسي نقش دولتها در توسعه شبكه تلفن همراه نشان مي دهد سهم دولت هاي نهم و دهم دراين توسعه ۹۴ درصد بوده است.

هم‌اكنون در ايران به ازاي هر شهروند بيش از يك خط تلفن همراه وجود دارد. ضريب نفوذ تلفن همراه كشور حدود ۱۱۰ درصد است، در حالي كه در اكثر كشورها ضريب نفوذ تلفن همراه زير ۸۰ درصد است.

** ضريب نفوذ ۶۰ درصدي تلفن همراه در آغاز دولت نهم
تلفن همراه از سال ۱۳۷۳ وارد كشور شد، در اين سال فقط ۹ هزار و ۲۰۰ سيم كارت آن هم به برخي مديران و مسئولان تحويل داده شد، در سال ۷۶ تعداد سيم كارت ها در كشور به ۱۵۰ هزار و در ۷۹ به ۹۶۰ هزار و در سال ۸۴ اين تعداد به هفت ميليون رسيد.
با روي كار آمدن دولت نهم، مشتركان تلفن همراه از ۷ ميليون در سال ۸۴ به ۴۵ ميليون در سال ۱۳۸۷ رسيد و ضريب نفوذ تلفن همراه به ۶۰ درصد ارتقا يافت .
بر اساس آمارهاي سال ۲۰۱۲ ميلادي ،ايران در اين زمينه از نظر ضريب نفوذ تلفن همراه ، رتبه ۸۵ را در ميان كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است . جالب آنكه كشوري مانند ايالات متحده آمريكا با ضريب نفوذ ۹/۸۹ درصد در اين فهرست به جايگاه ۸۷ بسنده كرده است.

** ارتباط رومينگ با ۱۲۰ كشور جهان
هم‌اكنون ايران با ۱۲۰ كشور جهان داراي ارتباط رومينگ است كه تمام افراد با سفر به اين كشورها ديگر نيازي به خريد سيم‌كارت‌هاي جديد نخواهند داشت.

** توسعه خدمات ارزش افزوده
خدمات ارزش افزوده بنا به تعريف عبارت است از سرويس هايي كه در هسته اوليه شبكه پيش بيني نشده اما به كمك آنها، ارزش و قابليت بيشتري به سرويس ارائه شده ،‌بخشيده شود.
به طور كلي خدمات ارزش افزوده تلفن همراه به هر سرويسي كه فراتر از خدمات مكالمه صوتي باشد، اطلاق مي شود. اين گونه از خدمات اين امكان را در اختيار اپراتورهاي مخابرات سيار قرارمي دهد كه منبع درآمد ديگري براي خود فراهم كنند.
توسعه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در واقع رمز ماندگاري اپراتورها در بازار پر تب و تاب سيم كارت محسوب مي شود و هم اكنون بيش از ۲۰۰ خدمت ارزش افزوده توسط اپراتورهاي تلفن همراه ايران به مشتركان ارايه مي شود.
پيامك، صندوق صوتي، اينترنت يا همان GPRS از متداول ترين خدمات ارزش افزوده مخابراتي است كه مشتركان تلفن همراه در ايران از آن بهره مند هستند .
اولين سرويس بر پايه خدمات ارزش افزوده در ايران ، پيامك بود كه سال ۸۱ از سوي شركت مخابرات ايران ارائه شد. در بهمن ۸۱ شركت مخابرات ايران نخستين سرويس ارزش افزوده مبتني بر بستر پيامك را نخستين بار در نمايشگاه تلكام ۲۰۰۲ آزمايشي راه اندازي شد.
سرويس تماس‌هاي از دست رفته، اطلاع از هزينه تماس، پيامگير صوتي، خدمات بانكداري همراه، برخي خدمات مبتني بر موقعيت، صورتحساب گيري از طريق وب‌سايت از ديگر خدمات ارزش افزوده هستند.
درآمد آينده اپراتورهاي تلفن همراه از طريق سرويس هاي ارزش افزوده به دست مي آيد به گزارش موسسه تحقيقاتي اينفورما ،ميزان درآمد اپراتورهاي كشورهاي در حال توسعه در سال ۲۰۰۹ از محل ارزش افزوده ۲۰تا ۲۲ درصد بوده كه پيش بيني مي شود اين درآمد تا سال ۲۰۱۵ به ۴۰ درصدبرسد.
اين در حالي است كه اين رقم در كشورهايي مانند ژاپن و آمريكاي شمالي هم اكنون ۴۰ درصد برآورد مي شود.
آمار دقيقي در مورد ميزان درآمد اپراتورهاي ايراني از حوزه خدمات ارزش افزوده در دست نيست ، اما در برخي سال ها ميزان درآمد خدمات ارزش افزوده برخي از اين اپراتورها با احتساب پيامك ۳۰ درصد و بدون احتساب پيامك ۵ درصد اعلام شده است .

** ورود اپراتور سوم به بازار تلفن همراه
اپراتور سوم تلفن همراه بعد از كش وقوس هاي فراوان در دوره دولت دهم آغاز به كار كرد ، رايتل در سال ۱۳۸۹موفق به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه كشور با انحصار دوساله جهت ارائه خدمات نسل ‌سوم موبايل علاوه بر خدمات نسل دوم شد.
رايتل براي نخستين بار خدمات مكالمه تصويري را در كشور ارايه داد ، هم اكنون به دليل مشكلات حاشيه اي ايجاد شده براي اين اپراتور ، رايتل مجبور به قطع مكالمات تصويري خود شده ، اما اميد است كه با حل اين مسايل خدمات نوين اين اپراتور دوباره از سرگرفته شود.
اين اپراتور در كنار خدماتي اصلي همچون پيام كوتاه و پيام صوتي،امكان استفاده از طيفي گسترده تر از خدمات ارزش افزوده (VAS) را كرده است ؛ اينترنت پرسرعت،‌ انتقال ديتا، تلويزيون موبايل، بانكداري موبايل، خدمات مبتني بر مكان و انواع امكانات تصويري از جمله اين خدمات مي‌باشند .
شركت سرمايه ­ گذاري تأمين اجتماعي (شستا) كه مسئوليت مديريت سرمايه نزديك به ۳۰ ميليون بيمه ­ گذار سازمان تأمين اجتماعي را برعهده دارد، رايتل را بعنوان يكي از شركت ­هاي تابعه ­ اش، زير چتر حمايت ­هاي مالي خود قرار داده است.