ارزش و اهمیت دعا در سراسر این اثر 150 صفحه‌ای به مخاطبان یادآوری می‌شود و نویسنده براساس سخنان رهبر فرزانه انقلاب، روش‌ها و شیوه‌های دعا و تقاضا از خدا را به خوانندگان می‌آموزد. این درست همان چیزی است که عمده مردم ما در آن دچار اشکال‌اند و نمی‌دانند خواسته‌های خود را با پروردگار بی‌همتا چگونه بخواهند. آنها گاهی به سبب نیاموختن راه‌های درست عبادت، ذکر و دعا به بیراهه می‌روند و دست به خرافه‌گرایی می‌زنند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ کتاب «دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» از دیگر کتاب‌هایی است که انتشارات انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده و در روزهایی که به روزهای دعا و نیایش و روزه داری، نزدیک می‌شویم می‌تواند مونس خوبی برای شب‌های رمضان و روزهای روزه داری باشد.

این کتاب به کوشش علیرضا برازش نوشته و در ۵ فصل گردآوری و تنظیم شده است. این کتاب که به گفته نویسنده منبعی جز نرم‌افزار جدید «حدیث ولایت» از منشورات مشترک «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» و «موسسه‌ حفظ و نشر آثار حضرت آیة الله‌العظمی خامنه‌ای» نداشته، چنان تنظیم شده است که گویی رهبر انقلاب دست بر قلم برده و هر آنچه که درباره دعا و نیایش لازم بوده تا مخاطبان بدانند و بخوانند بر روی کاغذ آورده است.

کتاب «دعا از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای …» از ۵ فصل تشکیل می‌شود؛ «معانی دعا، اجابت و ذکر»، «اهمیت دعا و ذکر»، «شرایط دعا، شروط اجابت»، «فواید و دستاوردهای دعا» و «در دعا از خدا چه بخواهیم؟» فصول کتاب را تشکیل می‌دهند که این فصل‌ها را ارجاعات و نمایه‌ها، همچنین نمونه‌ای از درخواست‌های ذکر شده در ماه مبارک رمضان همراهی می‌کنند.

این کتاب ابتدا به اصل رابطه قلبی انسان با خدا و ارتباط و اتکال انسان با خدا می‌پردازد. نویسنده البته صرفاً به جمع‌آوری و تدوین سخنان رهبر معظم انقلاب نپرداخته و منابع این سخنان را نیز به عنوان پانویس در صفحات کتاب آورده است. به عنوان مثال جایی که بیانات مقام معظم رهبری به قرآن کریم یا منابعی چون «کافی» ارجاع می‌شود، این مآخذ و منابع در پاورقی کتاب قید می‌شود.

صاحب سخنان گرانبها درباره دعا و نیایش در فرمایش‌های خود تلاش می‌کنند به ارزش عبودیت، خشوع و خاکساری و روح عبادت توجه داشته باشند و نویسنده با توجه به همین اصل، مفاهیم و فصل‌بندی کتاب را به نحوی مرتب کرده است که ابتدا بر روح عبادت تأکید شود.
دعا در منظر مقام معظم رهبری

اقسام دعا، یکی دیگر از بخش‌های کتاب است که به درخواست، تمجید، تمحید و اظهار محبت و ارادت اشاره دارد. نویسنده تلاش می‌کند نمونه‌ای از مصادیق ذکر و دعا را در تمام فصول خود بیاورد.

ارزش و اهمیت دعا در سراسر این اثر ۱۵۰ صفحه‌ای به مخاطبان یادآوری می‌شود و نویسنده براساس سخنان رهبر فرزانه انقلاب، روش‌ها و شیوه‌های دعا و تقاضا از خدا را به خوانندگان می‌آموزد. این درست همان چیزی است که عمده مردم ما در آن دچار اشکال‌اند و نمی‌دانند خواسته‌های خود را با پروردگار بی‌همتا چگونه بخواهند. آنها گاهی به سبب نیاموختن راه‌های درست عبادت، ذکر و دعا به بیراهه می‌روند و دست به خرافه‌گرایی می‌زنند.

بخش پایانی کتاب، مرور چند دعا و نیایش از جمله دعای معروف و زیبای «ابوحمزه ثمالی» است که در سحرهای ماه مبارک رمضان قرائت می‌شود. معظم له با بررسی این ادعیه، نحوه و روش تقاضا از خداوند را به خوبی به مردم می‌آموزد که در بخشی از آن می‌خوانیم: «خداوند از حاجت بزرگ انسان که هراسی ندارد! از خدا، هرچه بزرگ‌تر بخواهید. مبادا یک وقت انسان با خود بگوید: «خوب؛ من این چیزی را که می‌]واهم، اگر برای خودم بخواهم، قابل شدن است. اما طلب عافیت برای همه انسان‌ها، خیلی بزرگ است. چطور این را از خدا بخواهم؟!» نه؛ بخواهید. برای بشریت بخواهید. برای همه انسان‌ها بخواهید. بعضی چیزها را برای همه مسلمین بخواهید….»

دانلود لینک مستقیم کتاب در 150 صفحه و با حج 6 مگابایت