به گزارش پایگاه تحلیلی تبیینی رئیس جمهور ما، چند سال پیش مستند شاخص با موضوع سیره عملی زندگی امام خمینی (رحمت الله علیه) توسط صدا و سیما پخش شد که قسمتی از آن مجموعه پیرامون انتظار فرج در اندیشه امام، به افشاگری علیه انجمن حجتیه می پرداخت؛ متأسفانه پس از مدت اندکی و متعاقب فشار سیاسی جریان منحرف مذکور ، مستند یادشده از بیشتر رسانه ها و سایت های خبری و حتی از سایت صدا و سیما نیز حذف گردید. به بهانه سالروز میلاد خجسته حضرت بقیة‌الله‌الأعظم(عج)، این مستند را بازنشر می کنیم.

لینک دانلود مستقیم مستند شاخص(با موضوع امام و انتظار) به مدت 19 دقیقه و حجم 78 مگابایت

به گزارش پایگاه تحلیلی تبیینی رئیس جمهور ما، متن روایت های موجود در این مستند به شرح زیر می باشد:

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان ـ سلام اللّه‏ علیه ـ هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه ‏هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ». عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود،

راوی:
انقلاب اسلامی، به اعتقاد علمای راستین، توده های فهیم مردم و روشنفکران حقیقی جهان اسلام، گام بزرگی است در مسیر تحقق وعده الهی ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود. اما این اعتقاد در تاریخ معاصر ایران با انحرافات و چالشهایی روبرو بوده است که شناخت آنها در پرتو شاخصهای جاودانه امام خمینی(رحمة الله علیه) بهتر امکانپذیر است.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
* بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که، در مسجد، در حسینیه، در منزل، بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان سلام الله علیه را از خدا بخواهند، اینها، مردم صالحی هستند، که یه همچین اعتقادی دارند، بلکه بعضی از اینها را که، من سابقا می شناختم، بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب سلام الله علیه بود.
اینها به تکلیف شرعی خودشون عمل می کردند، نهی از منکر هم می کردند، امر به معروف هم می کردند.
لکن همین! دیگر غیر از این کاری از دستشون برنمی آمد، و فکر این هم که یه کاری بکنند نبودند.

راوی:
این اشاره امام به یک برداشت انحرافی از مقوله انتظار عمدتا به افرادی باز می گردد که در مقیاسهای فردی به مفهوم انتظار می اندیشند و تلاش برای ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در امربه معروف و نهی از منکر شخصی محدود می کنند.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
* یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می گذرد، در ملتها چه میگذرد، در ملت ما چه میگذرد، به این چیزها کار نداشته باشیم، ما تکلیف خودمونو عمل کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیان ان شاءالله درست می کنند! دیگر ما تکلیف نداریم! تکلیف ما همین است که دعا کنیم که ایشون بیایند و کاری به کار اونچه که در دنیا میگذرد یا در مملکت خودمون میگذرد نداشته باشیم، اینها هم یه دسته از مردمی بودند که صالح بودند.

راوی:
بر اساس شاخصهای امام خمینی(رحمة الله علیه) دسته دوم از برداشتهای امام خمینی در مقوله انتظار، متوجه کسانیست که تکلیف خود را در دعا خلاصه می کنند، این گروه که فصل مشترکی با گروه نخست دارند در قبال مشکلات جامعه و کشور دچار بی اعتنایی و سکوت میشوندو خواسته یا ناخواسته زمینه ادامه مشکلات جامعه و کشور را فراهم می کنند. تسری این تفکر به برخی از قشرهای مردم در دوران رژیم ستم شاهی، آثار خطرناکی به دنبال می آورد و مبارزه امام خمینی و اصحابش را با حکومت وابسته پهلوی دچار مشکلات فراوانی می کند.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
* یه دسته ای می گفتند که خب باید عالم پرِ معصیت بشود تا حضرت بیاید، ما باید نهی از منکر نکنیم، امربه معروف هم نکنیم، تا مردم هر کاری میخواهند بکنند، گناهان زیاد بشود تا فرج نزدیک بشود.
* یه دسته ای از این بالاتر بودند میگفتند باید دامن زد به گناهان، دعوت کرد مردم را به گناه، تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت سلام الله علیه تشریف بیارن. اینم یه دسته ای بودند که البته در بین این دسته منحرف هایی بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرف هایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند.

راوی:
همانگونه که امام خمینی(رحمة الله علیه) در تحلیل هوشمندانه و دقیق خود تصریح می کنند، آسیب و انحراف دیگری که مفهوم واقعی انتظار را دچار چالش بزرگتری می کند دیدگاهیست که به بهانه زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود خواسته یا ناخواسته و مستقیم یا غیرمستقیم مروّج فسادهای مختلف در جامعه می شود و عملا پایه های ظلم و ستم را مستحکم می سازد.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
*یه دسته دیگری بودندکه می گفتند: که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. اونها مغرور بودند، اونهایی که بازیگر نبودند مغرور بودند به بعضی از روایات که وارد شده است در این امر، که هر عَلَمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت، اون عَلَم، عَلَم باطل است. اونها خیال کرده بودند که نه! هر حکومتی باشد!

راوی:
ماهیت تفکر این دسته عمدتا تشکیلاتی ست، و به همین علت، وسعت و عمق آسیبهای آنان نیز، بیشتر و عمیقتر است. در تاریخ 6 دهه اخیر ایران، مجموعه انحرافات نظری و عملی در باب انتظار عمدتا در تشکلی بنام انجمن حجتیه شکل گرفته است. تعملی در اقدامات و تفکرات این گروه می تواند راهگشای حال و آینده نیز باشد.

راوی:
انجمن حجتیه در اواسط دهه 40 به رهبری شیخ محمود* ذاکرزاده تولایی معروف به حلبی شکل می گیرد.
در 15 مهر 1349 اعضای انجمن با ارسال نامه ای از امام خمینی خواستند که نظر خویش را پیرامون فعالیت اعضای انجمن اعلام دارد.
امام خمینی در پاسخ، به تایید انجمن و اقداماتش می پردازد اما این تایید فقط چند ماه بعد به علت دریافت گزارش هایی منفی از فعالیت انجمن حجتیه دستخوش تغییری اساسی می شود.
امام در واقع به این نتیجه رسیده بودند که تاکید انجمن حجتیه بر غیر سیاسی بودن اقدامات و عملکردها و بی اعتنایی آن به مبارزه با رژیم پهلوی عملا در مسیر برقراری یک نظام اسلامی، خلل و مانع ایجاد می کند.
امام در پرتو این درک واقع بینانه، در پاسخ به نامه آقای محمدعلی گرامی که از ایشان درخصوص فعالیت انجمن و شیخ محمود حلبی سوالاتی مطرح کرده بود می نویسند:
راجع به شخصی که مرقوم شده بود جلساتش ضررهایی دارد. از وقتی مطلع شده ام تاییدی از او نکرده ام و ان شاءالله تعالی نمی کنم.

انجمن حجتیه در تحلیل کاملا انحرافی از زمینه ها و شرایط ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارزه با بهائیان را محور همه فعالیت های خود قرار می دهد و در این مسیر حتی حاضر به همکاری با ساواک می شود!

نیمه شعبان سال 57 فرا می رسد، امام خمینی برای اعتراض به سیاست های ضداسلامی شاه و دربار دستور منع چراغانی جشن های ولادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را صادر می کند.
انجمن حجتیه غرق در بی بصیرتی و انحراف تئوریک، برخلاف دستور امام و برای هر چه گسترده تر برگزار کردن این مراسم تلاش می کند. رژیم پهلوی از این اقدام خرسند شده است.
امام(رحمة الله علیه) بعدها در اسفند 67 در پیام به روحانیت از ناهمراهی مدعیان ولایت به شدت گله و انتقاد می کنند؛
" دیروز حجتیه ای ها مبارزه را حرام کرده بودند ...

* در مستند به اشتباه شیخ محمد ذاکرزاده گفته شده است.

مطلب مرتبط : بازخوانی سیر مواضع امام خمینی (ره) در قبال انجمن حجتیه

راوی:
به تبیین شاخص های امام در مقوله انتظار باز می گردیم، همانگونه که گفته شد دسته اصلی و تشکل یافته پیروان برداشت های انحرافی از مفهوم متعالی و پرنشاط انتظار، شکل گیری هرگونه حکومت و نظام اسلامی را مانع ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می دانسته و در این زمینه به روایاتی از معصومین(علیه السلام) متوسل می شدند.

پاسخ امام خمینی به این تحریف بزرگ، قاطعانه و محکم است:(1367/01/14)
* اینهایی که میگویند هر عَلَمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است، اینها نمی فهمند چی دارند میگن، اینها تزریق کردند بهشون که این حرف ها را بزنند. نمیدونند دارند چی چی میگن. حکومت نبودن یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکُشند هم را، و بزنند هم را از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند، ما اگر فرض می کردیم 200 تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می زدیم، برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این روایت قابل عمل نیست.

راوی:
امام در ریشه یابی این انحراف بزرگ و خطرناک هوشیارانه دست قدرتهای بزرگ را مشاهده می کند و بر این عقیده است که تز استعماری جدایی دین از سیاست زمینه ساز چنین برداشت هایی ست.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
* مسئله این است که دست سیاست در کار بوده است، همانطوریکه تزریق کرده بودند به ملتها، به مسلمین، به دیگر اقشار جمعیت های دنیا، که سیاست کار شماها نیست، برید سراغ کار خودتون و اون چیزی که مربوط به سیاست است بدهید به دست امپراطورها.
خب، اونها از خدا می خواستند که مردم غافل بشوند و سیاست را بدهند دستِ..حکومت را بدهند دستِ ظَلَمه، دست آمریکا، دست شوروی، دست امثال اینها، و اونهایی که از ناحیه اینها هستند و اینها همه چیز ما را ببرند، همه چیز مسلمانان را ببرند، همه چیز مستضعفان را ببرند و ما بشینیم و بگیم که نباید حکومت باشد. این یک حرف ابلهانه است.

راوی:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پایبندی انجمن حجتیه به برداشت انحرافی جدایی دین از سیاست، این گروه را به موضع گیریهای خطرناک سوق می دهد.
محمد حلبی در خرداد 62 در سخنانی، صلاحیت هر فردی به جز امام معصوم را برای کارهای جاری انقلاب، از جمله دعوت مردم به مقابله با حمله صدام بعثی و حامیانش منکر می شود و می گوید:
باید امام معصوم بیاید و دستور دفاع در مقابل صدام را صادر کند!

تحلیل گرانی که به عمق بینش امام درباره حدود و اختیارات ولایت فقیه آگاهند منتظر واکنش صریح امام هستند.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
این اعوجاجات را بردارید. این دسته بندیها را برای خاطر خدا اگر مسلمید، و برای خاطر کشورتون اگر ملی هستید، این دسته بندیها را بردارید. و در این موجی که الان ملت را به پیش دارد می برد، در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پاتون خواهد شکست.(تکبیر جمعیت)

راوی:
دو روز پس از سخنان امام خمینی، انجمن حجتیه در بیانیه ای کنایه دار تعطیلی خویش را اعلام می کند!

حجت الاسلام رحیمیان از اعضای دفتر رهبر انقلاب متن نامه تعطیلی فعالیت های انجمن حجتیه را به خدمت امام خمینی برده است.
امام با تبسمی معنادار واکنش نشان می دهند و تاکید می کنند تعطیلی کافی نیست. تعطیلی غیر از انحلال است.

به جز مقابله افشاگرانه امام با منحرفانِ عرصه انتظار، ماجرای طرد مدعیان دیدار با امام زمان از سوی رهبر انقلاب، نکته قابل تامل دیگریست.

در مقطعی، چند نفر که مدعی دیدار با حضرت حجت هستند با پادرمیانی برخی خواص موفق به دیدار امام می شوند.
امام با هوشیاری خاص خود، شیّاد بودن آنها را اثبات می کند و به این ترتیب شاخص دیگری را به طالبان حقیقی انتظار هدیه می کند.
امام چندماه بعد در دی ماه 62، بار دیگر برداشت های انحرافی از مفهوم انتظار را مورد انتقاد شدید قرار می دهند و تکلیف منتظران واقعی امام عصر را تبیین می کنند.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
* ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان ـ سلام اللّه‏ علیه ـ هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه ‏هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ». عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او. و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید. ان ‏شاءاللّه‏ ظهور می‏کند ایشان. و من امیدوارم خدای تبارک و تعالی قلب های همۀ ما را متوجه به خودش بکند و از معارف قرآن به ما یک نسیمی عنایت بفرماید.

راوی:
مفهوم انتظار در دیدگاه امام خمینی مفهوم آگاهی بخش و پرطراوتی ست که در عرصه مقابله با ظلم و ستم و تحقق عدالت و سعادت، منشا حرکت فردی و اجتماعی و ملی می شود و زمینه های حقیقی ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله الاعظم را فراهم می سازد.
ملت آگاه و فهیم و وفادار ایران، این شاخص اساسی را فراموش نمی کند و هر حرف و سخن و رفتار را با این شاخص مهم ارزیابی می کند.

سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه):
الان عالم پر از ظلم است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتونیم جلوی ظلم رو بگیریم باید بگیریم. تکلیفمون این است. قرآن و ضرورت اسلام و قرآن تکلیف ما کرده است، که ما باید برویم همه کار را بکنیم.
ما نمیتونیم بکنیم!، چون نمیتونیم بکنیم باید او بیاید تا بکند، اما ما باید فراهم کنیم کار را، فراهم کردن اسباب این است که، کار را نزدیک کنیم، کار رو همچین بکنیم که مهیا بشود عالم، برای آمدن حضرت سلام الله علیه.