معاون سابق وزارت علوم در دولت نهم و دهم با بیان اینکه حدود سه تا ۱۱ هزار نفر در دولت اصلاحات بورسیه غیر قانونی شدند گفت: از میان این افراد حدود ۷۰ درصدشان به کشور بازنگشتند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ غلامرضا خواجه سروی معاون سابق وزارت علوم در دولت دهم با اشاره به بورسیه‌های غیر قانونی در دولت اصلاحات به مهر گفت: در دوره اصلاحات نیز افرادی بدون رعایت هیچ گونه تشریفات قانونی بورسیه دکترا شده‌اند و در کشورهای خارجی از جمله انگلیس، آمریکا و کانادا به تحصیل پرداخته و حتی به کشور بازنگشتند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم در دوره اصلاحات به هیچ عنوان پیگیر مطالبات خود و وثیقه‌ها نبود افزود: وزارت علوم دوره اصلاحات برای برگرداندن پول بیت المال حتی پیگیر وثیقه های آن افراد که برای خروج از کشور و ادامه تحصیل گذاشته بودند پیگیر نبود، لذا آن افراد راحت و آسوده در آمریکا، آلمان و انگلیس ادامه تحصیل داده و در همان جا زندگی می‌کنند.
معاون سابق وزارت علوم در دولت نهم و دهم با اشاره به اطلاعیه اخیر وزارت علوم درباره بورسیه های غیر قانونی گفت: در دولت گذشته افراد متدین و کسانی که پس از تحصیل به کشور برای خدمت به نظام و مردم بازگشتند بورسیه شدند که وزارت علوم در اطلاعیه ای آنها را غیر قانونی قلمداد کرد، اما کسانی که ۷۰ درصدشان در دوره اصلاحات بورسیه غیر قانونی داشته و به انگلیس آمریکا و کانادا رفتند و ماندند، از نگاه مسئولان فعلی به دور مانده‌اند.
غلامرضا خواجه سروی با اشاره به برخی مقامات دولت یازدهم بیان کرد: خیلی از خانواده های مقامات این دولت در خارج از کشور بودند و هستند و دلبستگی‌شان به خارج بیشتر است. به طوری که مشاهده کردیم حتی فرجی دانا وزیر سابق وزارت علوم را از کانادا آوردند و وزیرش کردند.
وی تصریح کرد: آنچه که ما از انقلاب اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری سراغ داریم این است که باید طیف متدین و متعهد در آموزش عالی باشند که وزارت علوم خلاف این امر عمل می‌کند.
معاون سابق وزارت علوم در دولت نهم و دهم با بیان اینکه حدود سه تا ۱۱ هزار نفر در دولت اصلاحات بورسیه غیر قانونی شدند گفت: از میان این افراد حدود ۷۰ درصدشان به کشور بازنگشتند و خیلی از این افراد برای بورسیه شدن تشریفات اداری را هم رعایت نکردند و بیشتر کسانی که در آن دوره بورسیه شدند با حزب مشارکت سازمان مجاهدین و جبهه دوم خرداد در ارتباط بودند و در این رابطه نیز سرانشان در وزارت علوم صاحب منصب شده و آنها را بورسیه کردند.
وی ادامه داد: به واسطه همین بورسیه غیر قانونی در دوره اصلاحات میلیون‌ها تومان از بیت المال خرج آنها شد، به طوری که به کشور بازنگشتند و حتی وثیقه‌هایی را هم که طبق قانون باید برای خروج از کشور و بورسیه شدن می گذاشتند نگذاشتند.
خواجه سروی تاکید کرد: حتی کسانی هم که وثیقه گذاشته بودند و باید وزارت علوم آن زمان برای برگرداندن بیت المال اقدام می کرد انجام نداد و تمام این پیگیری ها در دولت نهم و دهم انجام شد. آنها واقعا کار سیاسی می کردند.
وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در دولت نهم و دهم گفت: اقدامی که در دولت های نهم و دهم انجام شد اصلا سیاسی نبود بلکه مبتنی بر سیاست نظام و کاملا قانونی بود. حتی ۳۶ مورد هم که مسئولان فعلی وزارت علوم اعلام کردند غیر قانونی بوده قبول نداریم.
معاون وزیر علوم در دولت گذشته با اشاره به اقدام اخیر وزارت علوم برای بررسی بورسیه های غیر قانونی اظهار داشت: آنها برای پیگیری این موضوع جلساتی برگزار کردند که قاضی و مجری و دادستان همه یکی بودند و حتی مسئولان سابق را هم دعوت نکردند و افرادی که قبلا در این باره موضع داشتند دعوت کردند و حکمی را که سال گذشته صادر کرده بودند را دوباره امسال صادر کردند.
خواجه سروی خاطرنشان کرد: این پروژه مسئولان فعلی، برای حذف مومنان و متدین از آموزش عالی است و طیف حاکم بر وزارت علوم، افراد متدین و متخصص را تحمل نمی کند. به طور کلی کسانی را هم که در تنگناها و در شرایط حساس پای نظام را ایستاده اند را نمی توانند تحمل کنند و تلاش می کنند تا به روش های مختلف آنها را حذف کنند.