احساس اشخاص از نرخ تورم با آنچه مراجع آماری به عنوان نرخ تورم محاسبه کرده و اعلام می‌کنند، می‌تواند متفاوت باشد و این مختص مصرف‌کنندگان ایرانی نیست.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ ولی‌الله سیف در پاسخ به تشکیک منتقدان در آمارهای اعلامی دولت مبنی بر صفر شدن تورم در بهمن‌ماه، اظهار داشته است: با توجه به این که ماخذ آمار مورد بحث مرکز آمار ایران است بهتر است این پرسش را آن مرکز پاسخ دهد.
وی افزوده است: ذکر این نکته ضروری است که نرخ تورم صفر درصد اعلام‌شده توسط مرکز آمار در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ به هیچ عنوان به معنای کاهش سطح قیمت‌ها نیست، بلکه به معنای عدم افزایش و رشد قیمت‌ها در این ماه بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد تفسیر دوگانه و برداشت غیرمنطقی از آمار و اطلاعات ارائه ‌شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه سخنانش به تفاوت آمارهای مراجع آماری دولت اشاره کرده و گفته است: همانطور که اطلاع دارید بانک مرکزی نرخ تورم بهمن‌ماه را ۸ درصد اعلام کرد و یکی از نشانه‌های عدم دستکاری در آمار و شفافیت اطلاع‌رسانی همین است که مرکز آمار ایران با استفاده از روش‌ها و چارچوب‌های آماری خود، ارقام را استخراج و اعلام می‌کند و بانک مرکزی نیز به صورت مستقل با استفاده از چارچوب‌های دیگری این کار را انجام می‌دهد و علیرغم تفاوت‌هایی که این آمارها معمولا دارند، هیچ‌گونه دخالتی در جلوگیری یا تغییر ارقام نمی‌شود و واحدهای مربوطه بلافاصله نتیجه را در سطح رسانه‌ها اعلام می‌کنند.
سیف عدم پذیرش آمار نزولی تورم از سوی مردم را نیز حقیقتی دانسته و در توجیه آن گفته است: احساس اشخاص از نرخ تورم با آنچه مراجع آماری به عنوان نرخ تورم محاسبه کرده و اعلام می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد و این مختص مصرف‌کنندگان ایرانی نیست.
وی در ادامه با توضیح نحوه محاسبه شاخص تورم گفته است: ملاحظات فنی و پیچیدگی‌های محاسباتی ناشی از تعریف تورم، سبب می‌شود که آنچه مصرف کنندگان در زندگی روزمره خود به عنوان هزینه زندگی احساس می‌کنند لزوما با آنچه که مراجع آماری به عنوان نرخ تورم محاسبه می‌کنند، یکسان نباشد و البته این تفاوت به سطح هزینه‌ها، الگوی مصرف و سبد خرید خانوارها نیز بستگی دارد.(+)

"Our President, analytical news site"