سید محمد خاتمی در سال 83 از اصلاح طلبانی گلایه کرد که دائما سخنان دشمنان این مرز و بود را تکرار می کردند و بدین وسیله بر دل نگرانی های مردم می افزودند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ آخرین سخنرانی سید محمد خاتمی در جمع دانشجویی(در زمان تصدی پست ریاست جمهوری در سال 83) در برگیرنده نکات فراوانی بود و آقای خاتمی در آن دیدار گلایه هایی را از هم قطاران اصلاح طلب خود مطرح نمودند که یکی از آن گلایه در سال های پس از اصلاحات روز به روز به واقعیت نزدیک تر شد.

خاتمی طی آن دیدار از اصلاح طلبانی گلایه کرد که دائما سخنان دشمنان این مرز و بود را تکرار می کردند و بدین وسیله بر دل نگرانی های مردم می افزودند.

اما این گلایه خاتمی بیش از آنکه یک درد دل باشد، واقعیتی تلخ است که در سال های اصلاحات و پس از آن بارها و بارها اثبات شد و طیف وسیعی از اصلاح طلبان به تدریج به اپوزسیون بودن خود(چه در عمل و چه در نظر) جامه عمل پوشاندند.

«عیسی سحرخیز» از جمله این افراد است که در دوران ریاست عطاءالله مهاجرانی به عنوان مدیر کل مطبوعات داخلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار بوده است و در همان زمان در نشریات اصلاح طلب قلم به دست بود.

اعتراف سحرخیز به منویات درونی طیفی از اصلاح‌طلبان

سحرخیز که طی همان سال ها نیز به عنوان روزنامه نگاری تندرو شناخته می شد، این روزها به پرده برداری از لایه های ذهنی طیفی از اصلاح طلبان مشغول است و در مصاحبه با سایت ضد انقلاب جرس گفته است:

"ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوشبینی بسیار و اولیه به آیت الله خمینی، به ولایت فقیه هم باور داشتیم. به این امید که اگر اجزای سیستم اشتباهی میکنند فردی باشد که با قدرت جلوی آن اشتباهات را بگیرد. غافل از اینکه هر فردی در جایگاه قدرت قرار بگیرد خودش هم زیر سوال میرود".

وی با اشاره به نظر اصلاح طلبان درباره قانون اساسی نیز گفت:

"هم در حوزه عمومی و هم در حوزه خصوصی اصلاح طلبان، نقد قانون اساسی مطرح بود".

مدیر مسئول ماهنامه آفتاب که نشریه او پس از انتشار ۳۵ شماره در خرداد ۱۳۸۳ توقیف شد، در ادامه سخنان خود "تغییر قانون اساسی"، "تغییر ساختاری قوه قضاییه" و "حذف نهاد ولایت فقیه" را جزئی از اصلاحات دانست و یادآوری کرد:

"اگر خاطرتان باشد در آن زمان مجله ای به مدیرمسئولی بنده منتشر میشد به نام "آفتاب". آن مجله را اگر نگاه کنید خواهید دید که همه این بحثها مطرح می شده است. بحثهایی مانند خروج از حاکمیت مطرح میشود. این مباحث داخلی اصلاح طلبان بود. از لحاظ تئوریک هم روی آنها کار می شد. دیدگاهها هم بسیار متفاوت بود. اصلا تعبیر "جبهه" اصلاحات به همین دلیل بود. بسیاری به تغییر بنیانی باور داشتند و همان وقت هم می گفتند. بعضی قانون اساسی را اصلا قبول نداشتند. در همان "مجله آفتاب" امثال آقای کدیور ولایت فقیه را رد میکردند. مباحث مربوط به رهبری و نقد جایگاه آن در آن زمان مطرح می شد."

سحرخیز؛ از ارتباط با عتاصر ضد انقلاب تا حمایت از مرتدان

مدیرکل سابق مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، در بیان صریح عقاید خود سابقه ای دیرینه دارد و در سوابق وی(از زمان تصدی مدیر کلی تا به امروز) موارد جالبی یافت می شود.

از جمله این سوابق، ارتباط وی با عناصر ضدانقلاب در زمان مدیر کلی است که يك سلطنت طلب فراری از ارتباط ممتد خود با عيسی سحرخيز (مديركل مطبوعات داخلي ارشاد در دولت اصلاحات) خبر داد. این فرد با تمجيد از سرويس دهی های سحرخيز به عناصر ضدانقلاب، وی را همرزم معرفی كرد و نوشت:

«سحرخيز در دوران خاتمي روزنامه اخبار اقتصاد را منتشر كرد. من هم دلشاد از راه افتادن نشريه ای اصلاح طلب. اما ترديد داشتم كه اگر مقاله ای برای او بفرستم چاپ كند. به هر حال مقالاتم را برای عيسي فرستادم و او آنها را چاپ كرد. سحرخيز سپس ماهنامه آفتاب را منتشر كرد. حالا بيش از پيش خواهان همكاری با او بودم. مقاله ای فرستادم كه چاپ شد. سپس مقاله ديگری فرستادم اما مهم تر مقاله سومي بود كه بسيار می خواستم در ايران چاپ شود اما من گمان نمي كردم شدنی باشد اما عيسی با شيردلی در برابر فشار ارتجاع، آن را چاپ كرد. وی اضافه می كند: سحرخيز در انتخابات شيردلانه عليه تقلب ايستاد. او در سنگر مديركل مطبوعات داخلی هم رزمنده بود.»

سحر خیز پیش از این نیز نظر خود را در رابطه با بنیانگذار انقلاب اسلامی در خرداد ماه امسال در صفحه فیس بوک خود نوشت:

«این روشی بود که آیت الله خمینی در مورد برنامه های رادیو و تلویزیونی نیز داشت- چه داخلی و چه خارجی – چه آن زمان که در شرایط تبعید در نجف پای برنامه های خبری و مصاحبه های رادیوهای بیگانه می نشست یا به صدای ام کلثوم در شبکه های رادیویی کشورهای عربی گوش می داد و چه زمانی که در قم و تهران بر مسند قدرت نشسته بود و اخبار شبکه های خبری را می شنید و به تماشای سریال های تلویزیونی می نشست و به آنان که اشکال شرعی می گرفتند تشر می زد که اگر خود نمی پسندند تلویزیون را خاموش کنند و راه خود بگیرند و بروند و ملت را در تماشای چهره های زیبا و سریال های دیدنی راحت بگذارند.»

صفحه فیس بوک سحرخیز مطالب جالب تری هم دارد و بعضا از برخی تمایلات خاص وی (که مشابهت زیادی با تمایلات رسانه های ضد انقلاب دارد) خبر می دهد که در ذیل نمونه هایی از آن را می بینید!

سحرخیز و تلاش برای خط دهی به رسانه ها

سحر خیز در دیدار جمعی از «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» با هاشمی رفسنجانی- بهمن ماه 1392

سحر خیز که این روزها در «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» حضور دارد، می کوشد تا خود را از طریق فعالیت در فضای رسانه ای احیاء کند؛ کاری که به نظر می رسد غیر ممکن است و حتی روزنامه های منتسب به اصلاح طلبان و کارگزاران نیز مایل به همکاری مستقیم با چنین شخصیت تندرو و سوخته ای نیستند و همین امر موجب شده است که مطالب افراطی سحرخیز تنها خوراک رسانه های ضد انقلاب باشد.

هرچند افراد دیگر این انجمن از تاثیرگزاران و خط دهندگان رسانه های منتسب به جریان کارگزاران و اصلاح طلب هستند. به عنوان مثال خانم فائزه هاشمی، به عنوان رئیس این انجمن همکاری خاصی با رسانه های کارگزاران از جمله «روزنامه آرمان» دارد.

اکنون و با راه اندازی روزنامه جدید جریان کارگزاران، با شعار اعتدال که «مردم امروز» نام گرفته است و به سردبیری محمد قوچانی از همکاران روزنامه های زنجیره ای منتشر خواهد شد، باید دید خط دهی و جریان سازی مهره های افراطی نزدیک به این جریان چگونه در این رسانه جدید خودنمایی خواهد کرد.

منبع

"Our President, analytical news site"