علی اکبر صالحی که در حاشیه اجلاس کنفرانس بین المللی امنیت هسته ای با ارنست مونیز دیدار کرد، ضمن اشاره به پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در مورد برجام که به تأیید آژانس رسیده، خواستار پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این زمینه خصوصاً جلوگیری از اجرایی شدن قانون ایسا شد. ارنست مونیز نیز اظهار داشت: «دولت ایالات متحده به برجام پایبند است و رئیس جمهوری این کشور با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای تمام بخش‌هایی از این قانون را که مطابق با برجام نبایستی اجرا شوند، خواهد گرفت».

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با وزیر انرژی آمریکا در وین، با اعتراض شدید ایران و ابراز نگرانی جدی از تمدید قانون تحریم‌های موسوم به 'ایسا' در کنگره آمریکا، از حق ایران برای هرگونه واکنش مقتضی سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا که برای سخنرانی در اجلاس کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای که از پنجم تا نهم دسامبر (15 تا 19 آذر) توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود در وین حضور دارند، عصر یکشنبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

صالحی در این دیدار با اشاره به پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در مورد برجام که به تأیید آژانس رسیده، خواستار پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این زمینه خصوصاً جلوگیری از اجرایی شدن قانون ایسا شد.

ایالات متحده به برجام پایبند است!

ارنست مونیز هم در این دیدار با بیان اینکه اعتراض ایران را به رئیس جمهوری آمریکا منتقل خواهد کرد، افزود: «دولت ایالات متحده به برجام پایبند است و رئیس جمهوری این کشور با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای تمام بخش‌هایی از این قانون را که مطابق با برجام نبایستی اجرا شوند، خواهد گرفت».

مجلس سنای آمریکا 11 آذر طرح تمدید 10ساله تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. در این جلسه سنا، طرح تمدید قانون تحریم ایران موسوم به ISA با 99 رأی موافق و یک رأی ممتنع، بدون رأی مخالف، به تصویب رسید.

پیش‌تر نیز مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این طرح اکنون برای تبدیل ‌شدن به قانون تنها باید به امضای اوباما برسد.

در واکنش به این اقدام مقامات آمریکایی، مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.(+)