فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: جهان ۹ گذرگاه مهم دریایی دارد که جمهوری اسلامی ایران بر ۵ گذرگاه آن اشراف دارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار هیات نظامی دانشجویان دانشگاه جنگ پاکستان طی سخنانی اظهار داشت: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و مسلمان و بسیار نزدیک هستند که مشترکات ملی، مذهبی و فرهنگی زیادی دارند.
سیاری افزود: نقش هر دو کشور ایران و پاکستان در اوضاع و احوال منطقه بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این دید و بازدیدها باعث توسعه روابط دو کشور شود.
وی ادامه داد: جهان ۹ گذرگاه مهم دریایی دارد که ایران بر ۵ گذرگاه آن اشراف دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: با توجه به وزن ژئوپلتیک دو کشور ایران و پاکستان تاثیرگذاری هر دو کشور در تصمیم‌گیری‌های منطقه زیاد است.
سیاری با بیان اینکه ایران و پاکستان دارای منافع راهبردی مشترکی در دریا هستند گفت: بازدید ناوگروه‌های دو کشور، تامین امنیت سواحل مکران و دریای عمان، تبادل دانشجو و استاد و بازدیدهای متقابل می‌تواند در توسعه روابط دو کشور موثر باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: توسعه تعاملات عملیاتی در دریای برای برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی و ایجاد ساز و کار مشترک برای مقابله با قاچاق و دزدی دریایی می‌تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد.
سیاری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: استکبار جهانی به دنبال این است با ناامن جلوه دادن منطقه حضور خود را در آب‌های منطقه توجیه کند که برای مقابله با این راهبرد باید با همکاری کشورهای منطقه امنیت را حاکم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امنیت خلیج عدن و آب‌های آزاد برای ما مهم است و در این راستا حدود ۲۰۰ مورد درگیری با دزدان دریایی داریم و با اینکه اصلا قصد دستگیری دزدان دریایی را نداریم اما سه مورد هم آنها را دستگیر کرده‌ایم.
سیاری تاکید کرد: امنیت هر منطقه باید توسط کشورهای همان منطقه تامین شود و ما مایل نیستیم تحت امر هر کشور دیگری در خلیج عدن حاضر شویم بلکه حاضریم همکاری‌های نزدیکی با کشورهای منطقه داشته باشیم.
سیاری در پایان اظهار داشت: ما در ابعاد مختلف و آموزشی و ساخت و تعمیرات و کارهای فنی و رزمایش‌های تاکتیکی با پاکستان داشته باشیم.(+)

"Our President, analytical news site"