شخصیت‌های سیاسی، فکری و مذهبی جهان عرب راز موفقیت انقلاب اسلامی ایران را داشتن رهبری مقتدر و مردمی دانستند و دلیل عدم موفقیت و ناکامی انقلاب‌های عربی و مصادره آن را عدم برخورداری از رهبری مقتدر برشمردند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ خبرگزاری تسنیم به مناسبت سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران با تنی چند از شخصیت های سیاسی، مذهبی و فکری جهان عرب به گپ و گفت پرداخت که دیدگاه و نظرات آنها از دید یک تحلیلگر بیرونی به انقلاب ایران قابل توجه است. این نظرات و دیدگاهها در زیر می‌آید.

شیخ نعیم قاسم در گفت‌وگو با تسنیم:
اگر انقلاب اسلامی ایران نبود منطقه تجزیه می‌شد

جانشین سید حسن نصرالله گفت: اگر ایران نبود کل منطقه فرو پاشیده و تجزیه شده بود. دنیا به‌خوبی می‌داند که ایران مقاومت منطقه‌ای مؤثری را تشکیل داد که امید و اعتماد ملت‌های منطقه در تحقق استقلال را زنده نگه داشت.

 شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را به ملت این کشور و رهبر حکیم آن حضرت آیت‌ الله ‌العظمی امام خامنه‌ای و تمامی مسئولان جمهوری اسلامی تبریک گفت و تصریح کرد که پیروزی انقلاب مبارک اسلامی در ایران و برپایی جمهوری اسلامی، مجموعه‌ای از اهداف را محقق کرد که می‌توان مهم‌ترین آنها را به‌صورت زیر خلاصه کرد.

اول: ایران نمونه حاکمیتی اسلامی معاصر را ارائه کرد که با روش‌های حکومتی دنیا رقابت می‌کنند و دیدگاهی الهی برای تعامل با جسم و روح انسان را ارائه می‌دهد.

دوم: ایران در عدم وابستگی به شرق یا غرب ثابت ‌قدم ایستاده و بر خدا و ملت مجاهد ایران توکل کرده است، امام خمینی مؤسس جمهوری اسلامی و احیاگر این دین، شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" را اعلام کرد و ملت ایران نیز تصمیم گرفت زندگی و آینده خود و فرزندان خود را با اراده خود و بدون هر نوع وابستگی به شرق یا غرب رقم بزند.

سوم: ایران قبله آزادگان و مقاومت در دنیا است، این کشور از جنبش‌های آزادی‌بخش و مقاوم حمایت می‌کند، ما در حزب‌الله فراموش نمی‌کنیم که آثار و منبع خیر زیادی در پی حمایت‌های ایران اسلامی به‌رهبری امام خمینی (قدس سره) و پس از آن امام خامنه‌ای (دام حفظه) از محور مقاومت نصیب ما شده و حزب‌الله توانسته است برخی اراضی لبنان را آزاد کند و در برابر چالش‌ها با سربلندی ایستاده و پیروزی را در می سال 2000 رقم زد و تجاوز اسرائیل در سال 2006 را به شکست کشاند. همچنین حمایت گسترده ایران از مقاومت فلسطین و ملت مجاهد فلسطین منجر به پایداری غزه و ملت و مقاومت فلسطین در برابر چالش‌های پیشِ‌روی آنها ناشی از تجاوزهای مکرر و سه‌گانه اسرائیل شده است.

چهارم: ایران شعله بیداری اسلامی در منطقه و جهان را به‌عنوان پشتوانه‌ای برای ملت‌های منطقه برافروخت تا آنها خصوصیت و هویت خود را حفظ کنند. تهران تقریباً تنها داعیه‌دار وحدت اسلامی برای نجات جهان اسلام از تجزیه و فتنه و تفرقه و عقب‌افتادگی بود که در پیام وحدت‌بخش امام ثبت شده است.

پنجم: ایران در جنگ تحمیلی به‌مدت 8 سال مقاومت کرد و در برابر محاصره‌ای که از همان آغاز جمهوری اسلامی تاکنون ادامه داشته و فتنه جنگ نرم متحرک در داخل کشور ایستادگی کرده است، این موضوع ایران را در جایگاه مهم و بزرگی قرار داده و این کشور الآن به‌رهبری امام خامنه‌ای وارد معرکه توافق هسته‌ای شده است. مشخص است که جایگاه ایران به این کشور اجازه توافق هسته‌ای خوب و متناسب را می‌دهد و در غیر این صورت تهران می‌تواند به مواضع خود ادامه داده و جایگاه و موقعیت و قدرت خود برای تأکید بر تمامیت ارضی و حقوق خود را بدون تأثیر پذیری از دیگران دنبال کند.

ششم: رهبری و ملت ایران دو محور همراه با یکدیگر در این انقلاب عظیم و جمهوری اسلامی بوده است. ولی فقیه کنار ملت و آرمان‌های آن قرار دارد و ملت نیز در چارچوب اسلام تسلیم ولی فقیه است، این دو رکن اساسی همان مبانی است که اهمیت زیادی به انقلاب مبارک اسلامی ایران داده است.

معاون سید حسن نصرالله در پایان اظهارات خود تصریح کرد: به‌صراحت می‌گویم اگر ایران نبود کل منطقه فرو پاشیده و تجزیه شده و بسیاری از جایگاه و امکانات خود را از دست داده بود. دنیا به‌خوبی می‌داند که ایران محور منطقه‌ای مؤثری را با نام محور مقاومت تشکیل داده و بدین ترتیب توانسته امید و اعتماد ملتهای منطقه در امکان تحقق تمامیت و استقلال منطقه را زنده نگه دارد.

وی بار دیگر سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبری و ملت ایران و همه محور مقاومت و جهان اسلام و تمام آزادگان تبریک گفت.

نماینده شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در گفت‌وگو با تسنیم:
انقلاب بحرین الهام‌گرفته از انقلاب ایران است

شیخ عبدالله الدقاق عنوان کرده است که انقلاب اسلامی ایران بسیاری از ملت‌های اسلامی را امیدوار کرد و آنان نیز به‌نوبه خود دست به انقلاب‌هایی زدند که انقلاب بحرین یکی از آنان است.

شیخ "عبدالله الدقاق" نماینده شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، انقلاب اسلامی ایران را یکی از عوامل تأثیر گذار و مهم بر انقلاب بحرین دانسته و در این خصوص گفته است: انقلاب اسلامی در ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) تأثیر بزرگی در بحرین داشت زیرا ایشان یکی از مراجع دینی و مرجع تقلید بزرگ زمان خود بودند، ملت بحرین نیز مردمی متدین هستند و به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی و مراجع دینی دلبستگی دارند.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران یک واقعیت قابل لمس را به نمایش گذاشت که بسیاری از ملت‌های اسلامی را امیدوار کرد و آنان نیز به‌نوبه خود دست به انقلاب‌هایی زدند که انقلاب بحرین یکی از آنان است.

شیخ الدقاق ادامه داد، همچنین جمهوری‌ اسلامی ایران امید مستضعفان جهان است و انقلاب این کشور تبدیل به نمونه‌ای بارز از یک انقلاب شده است که الهام‌بخش دیگران و به‌ویژه جنبش‌های مسالمت آمیز است، انقلاب بحرین یک انقلاب مسالمت آمیز بوده و آن را از انقلاب ایران الهام گرفته است.

وی در خصوص شخصیت امام خمینی(ره) گفت: هرشخصی که چهل روز را مخلصانه در راه خداوند متعال فعالیت کند خداوند چشمه‌های حکمت را از قلب او بر زبان او جاری خواهد کرد، خداوند متعال مودت و محبت اولیای خود را بر دلهای مردم نازل می‌سازد.

ما شناختی از امام خمینی نداشتیم اما هنگامی که تصویر ایشان را می‌دیدیم نور خداوند عزوجل را می‌دیدیم و تحت تأثیر قرار می‌گرفتیم، بسیاری از مردم در آمریکا و اروپا با دیدن امام خمینی(ره) به اسلام گرویدند، آنان تنها تصویر او را دیدند و به تشیع و اسلام روی آوردند. راز توفیق امام خمینی(ره) اخلاص عمل ایشان بود، این مرد قلب خود را به خداوند تسلیم کرد و خداوند متعال دلهای مردم را به تسخیر ایشان در آورد.

"امین حطیط" تحلیلگر راهبردی منطقه در گفت‌و‌گو با تسنیم:
رهبری حکیمانه ایران، ملت و نیروهای مسلح دژ مستحکم در حمایت از انقلاب بوده‌اند

 نویسنده و تحلیلگر راهبردی لبنانی با اشاره به ایستادگی و پایداری انقلاب اسلامی ایران طی 36 سال گذشته تأکید کرد که رهبری حکیمانه، ملت و نیروی نظامی عامل ثبات و پایداری این انقلاب بوده است.

«امین حطیط» تحلیلگر و نویسنده مشهور لبنانی، تأکید کرد: من معتقدم علت اصلی ایستادگی انقلاب اسلامی ایران به سه عامل اساسی برمی‌گردد:

رهبری، ملت و نیروهای مسلح، دژ مستحکم حمایت از انقلاب و ارزش‌های آن

به‌عقیده امین حطیط، اولین عامل از این عوامل سه‌گانه "ملت" است، این عاملی اساسی است که تمام سختی‌ها و دشواری‌ها را بر دوش کشید و تحمل کرد، از این رو ملت ایران را نمی‌توان جزو این عناصر ندانست.

سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان عامل دوم را نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش دانست و گفت که نیروهای مسلح در این مدت به‌گونه‌ای عمل کردند و خود را به‌انداز‌ه‌ای قابل قبول پیشرفته ساخته‌اند و به این توانمندی لازم دست یافتند تا در برابر دشمنان و توطئه‌های آنان ایستادگی کنند، توان آنها به‌اندازه‌ای رسیده است که حتی در برابر تهدیدهای خارجی هم می‌ایستند و این عامل را هرگز نمی‌توان دست‌کم گرفت.

به‌گفته کارشناس راهبری لبنان، سومین عامل رهبری حکیمانه انقلاب اسلامی است و دیدگاه‌های آینده نگری آن است، این رهبری به‌گونه‌ای بوده است که در راه و هدف خود همواره استوار و ثابت‌قدم بوده است، این رهبری از هیچ عامل و فشاری تأثیر پذیر نبوده و همواره به مسیر و عقیده اساسی خود پایبند بوده است.

وی افزود: این سه عامل اساسی یعنی بیداری ملت ایران و هوشیاری سپاه و ارتش و برخورداری این دو از عامل رهبری حکیمانه باعث شده است تا انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند و به مسیر خود تا به امروز ادامه دهد.

حطیط تصریح کرد که این مثلث سه‌ضلعی رهبری، نیروهای مسلح و ملت به‌مثابه دژی مستحکم است که هم از انقلاب و هم از ارزش‌های آن همواره حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

غرب هیچ‌گاه نمی‌تواند بر انقلاب اسلامی ایران مسلط شود

حطیط در ادامه گفت: آن چیزی که در کشورهای عربی روی داد بهار نبوده است، برخی از این رویدادها شبیه به انقلاب بودند و برخی دیگر را باید به‌مثابه دخالت خارجی دانست. ما تاکنون هرگز بین کشورهای عربی رویدادی را که بتوان آن را انقلابی شبیه به انقلاب اسلامی ایران دانست شاهد نبوده‌ایم.

دو عامل اساسی باعث می‌شود که ما به این‌چنین نتیجه گیری برسیم، نخست اینکه انقلاب اسلامی ایران محصول و زاییده فرهنگ و خواسته‌های غربی نبوده است، از این رو هرگز غرب نتوانست و نخواهد توانست بر این انقلاب سلطه پیدا کند.

استقلال کامل انقلاب ایران وجه تمایز آن با سایر انقلاب‌ها

این تحلیلگر لبنانی افزود: دقیقاً آنچه در کشورهای عربی روی داد به‌عکس انقلاب ایران بود، بله شاید در برخی از کشورهای عربی چیزی شبیه به انقلاب روی داده اما باید بگوییم که غرب و به‌خصوص آمریکا توانست در لحظه‌ای مقتضی بر این انقلاب‌ها نظارت و کنترل داشته باشد و بر نتایج پیش‌بینی شده برای این رویدادها دست بگذارد.

‎امین حطیط در پایان با اشاره به اختلاف و تفاوت موجود بین انقلاب اسلامی ایران و دیگر انقلاب‌های عربی تأکید کرد که انقلاب در ایران کاملاً مستقل بوده است و این انقلاب ایران براساس یک خواست و تصمیم کاملاً داخلی به‌رهبری حضرت امام خمینی(ره) صورت گرفت و ملت همه دور این امامشان حلقه زدند، اما در رویدادهای کشورهای عربی مردم بعد از قیام خود تلاش کردند برای ادامه راه از غرب کمک بگیرند، از این رو تمام تلاش‌های آنها برای تحقق اهدافشان از سوی غرب ناکام ماند چرا که غرب سعی کرد این انقلاب‌ها را کنترل و مهار سازد.

علی فیاض نماینده سابق پارلمان لبنان در گفت‌وگو با تسنیم:
امام خامنه‌ای ایران را به قدرت بزرگ منطقه‌ای و جهان تبدیل کرد

 نماینده سابق پارلمان لبنان گفت : هم اکنون به فضل رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای، ایران به یک قدرت بزرگ در منطقه و جهان تبدیل شده است.

"علی الفیاض" نماینده سابق پارلمان لبنان، درباره علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: بسیاری را می توان برای موفقیت انقلاب اسلامی ایران ذکر کرد اما از مهم ترین این عوامل می توان به وجود و برخورداری این انقلاب از یک رهبری حکیمانه نام برد.

وی که پژوهشگر دانشگاه آکسفورد انگلیس بوده و مدیر مرکز مشاوره‌ اسناد و پژوهش‌ها‎ را بر عهده دارد، افزود: حضرت امام خمینی رحمه الله علیه خود این رهبری حکیمانه را برعهده داشتند، این رهبری حکیمانه بر تمام چالش های بین المللی فائق آمدند و در آغاز راه انقلاب ایشان موفق شدند انقلاب نوپا را به نظام جمهوری سوق دهند.

نماینده سابق پارلمان لبنان تصریح کرد: پس از ایشان سکان این انقلاب به دست رهبر حکیم و دور اندیش کنونی یعنی حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی قرار گرفت. ایشان نیز در زمان رهبری، کشور و انقلاب توانسته اند در برابر بسیاری از چالش ها فائق آیند و انقلاب را در منطقه و جهان مطرح و به صورتی پویا این انقلاب را در جهان طنین انداز کنند.

وی افزود: هم اکنون به فضل این رهبری حکیمانه، ایران به یک قدرت بزرگ در منطقه و جهان تبدیل شده است ، این انقلاب اکنون با نظام‌های بزرگ جهانی در حال رقابت است و هیچ کشور منطقه‌ای و بین المللی نمی‌تواند این توان و قدرت ایران و انقلاب اسلامی را نادیده بگیرد.

به گفته فیاض، آن چه این روزها در بین کشورهای عربی شاهدش بوده ایم نمی توان به معنی واقعی کلمه انقلاب نامید بلکه آن چه در این کشورها روی داد یک سری اقداماتی هستند که از سوی ملت‌هایی که از دست نظام های حاکم خود به ستوه آمده بودند، روی داده است.

وی به وجه اختلاف و تشابه انقلاب های عربی با انقلاب ایران اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید بگویم که بله برخی از این رویدادها شبیه به انقلاب بودند و شکل ظاهری آنها به انقلاب می ماند، اما در عمل و نتایجی که از این رخدادها شاهدشان بودیم ما را به این نتیجه گیری نمی رسانند که با انقلاب روبه رو باشیم.

این نماینده سابق پارلمان لبنان نداشتن رهبری کاریزما را عامل ناکامی این انقلاب ها دانست و گفت: یکی از عواملی که باعث ناکامی این رویدادها و نرسیدن آنها به سطح انقلاب شده را می توان در نداشتن افرادی دانست که بتوانند این اقدامات مردمی را هدایت و رهبری کنند . از این رو می توان گفت یکی از مهم ترین عواملی که باعث تفاوت بسیار زیاد بین انقلاب اسلامی ایران و رویدادهای کشورهای عربی شده،  نبود رهبری تاریخی در رویدادهای عربی دانست.

وی تصریح کرد: اگر کشورهای عربی که در آنها رویدادها و تحولات مردمی روی داده از رهبری حکیمانه تاریخی برخوردار می بودند این رهبری می توانست مسیر حرکت مردم و دست آوردهای حاصل از اقدامات مردمی را هدایت و رهبری کند. از این رو تمام آن چه را که در کشورهای عربی شاهدش بودیم را نمی توان انقلاب دانست و هرگز نمی توان آنها را انقلاب‌های به ثمر رسیده دانست چرا که رهبری نداشتند.

نویسنده و تحلیلگر برجسته سوری در گفت‌وگو با تسنیم:

امام خمینی(ره) ملت ایران را از وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات داد

پژوهشگر و نویسنده سرشناس سوری ایران قبل از انقلاب را وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و گفت: امام خمینی(ره) موفق شدند ملت را زیر سایه آزادی از وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات دهند.

دکتر "وائل الامام" نویسنده و تحلیلگر سوری گفت: انقلاب عظیم اسلامی ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) معانی بسیار با خود به‌همراه آورد.

وی افزود: در عرصه سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همواره وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و ملت ایران در آن زمان با ظلم نظام شاه و سیاست‌های ظالمانه او در حق ملت روبه‌رو بوده است.

وی افزود: ملت ایران در آن زمان علاقمندی بسیاری برای آزاد شدن از این وابستگی‌ها داشت و مایل بود تا تاریخ خود را به‌دست خود رقم بزند از این رو از طریق این انقلاب اسلامی ملت توانست در عرصه‌های گوناگون صنعتی و کشاورزی به سطوح عالیه‌ای دست یابد و بین دیگر کشورهای جهان در این زمینه‌ها جایگاهی داشته باشد.

این پژوهشگر و تحلیلگر سوری که از دمشق سخن می‌گفت، افزود: حضرت امام خمینی(ره) به‌دلیل حکمتی که از آن بهره‌مند بودند توانستند بین تمام این عوامل ارتباط برقرار سازند و تمام ملت ایران را دور خود جمع کنند و این انقلابی را که به‌صورت مسالمت آمیز بوده تا پیروزی آن و به ثمر نشستن آن هدایت و رهبری کردند.

وی افزود: مسالمت آمیز بودن این انقلاب و حلقه زدن ملت ایران دور رهبری خود حکایت از حکمت والا و علم لبریز ایشان داشت و ایشان موفق شدند ملت را زیر سایه آزادی از وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات دهد.

دکتر وائل الامام در پایان افزود: اگر کشورهای عربی قصد دارند اسلام را اجرا کنند، باید از راه و مسیر ملت و رهبری ایران الگو و خط‌مشی بگیرند، راهی که نشان از اسلام میانه‌رو دارد، اسلامی که خداوند ما را به آن امر کرده است "وکذلک جعلناکم امة وسطا" تا از این طریق بار دیگر بتوانیم انسانیت انسان را از نو بسازیم و همه این امور مستلزم آن است تا از اخلاق اسلامی که انقلاب اسلامی ایران از آن بهره گرفت، الگو بگیریم.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم:

رهبری امام خمینی(ره) باعث شد انقلاب ایران به سرنوشت انقلاب‌های عربی دچار نشود

 نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران تاکید کرد که رهبری انقلاب اسلامی ایران موفق شد وحدت انقلابیون را حفظ کرده و آنان را در مسیر صحیح تا پیروزی و پس از آن هدایت کند.

"ناصر ابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران به تشریح دلایل موفقیت و قدرت انقلاب اسلامی ایران پرداخته و گفت: به نظر من عوامل زیادی باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد، همان طور که مشاهده کردیم بسیاری از انقلاب‌های سالهای گذشته در کشورهای عربی پس از تغییر نظام حاکم مصادره شده و از مسیر اصلی خود که قرار بود به آن برسد ، منحرف شدند.

ابوشریف انقلاب جمهوری اسلامی ایران را انقلاب مردمی و فراگیر دانست و افزود: این انقلاب به هیچ گروه مشخصی اختصاص نیافته بود و مردم برای پیروزی آن تلاش بسیار زیادی کردند، این خود عامل اصلی پیروزی این انقلاب بود.

وی تاکید کرد، نقش رهبری انقلاب در به ثمر نشستن آن بسیار مهم است، در ایران امام خمینی (ره) رهبر شاخص انقلاب بودند و تاثیر فراوانی بر روی مردم داشتند، رهبری واحد در ایران باعث شد این انقلاب همانند آنچه در انقلاب‌های چند سال گذشته در کشورهای عربی رود داد، چند پارچه نشود. رهبری انقلاب اسلامی ایران موفق شد وحدت انقلابیون را حفظ کرده و آنان را در مسیر صحیح تا پیروزی و پس از آن هدایت کند.

ابو شریف عامل دیگر موفقیت انقلاب ایران را آینده نگری و تریسم خطوط اصلی آن دانست و عنوان کرد: عامل دیگر موفقیت انقلاب ایران شعارهای آن است که بعدها سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را شکل دادند.

وی در این زمینه به سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین اشاره و تصریح کرد: به نظر من انقلاب ایران موفق شد از ابتدا، راه خود را به درستی پیدا کرده و مردم ایران و جهان اسلام را هوشیار کند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران گفت: این انقلاب موفق شد از ابدا دشمنان خود را به خوبی شناسایی کند، پایگاه اساسی دشمنان ایران، رژیم صهیونیستی است، بنابراین انقلاب از ابتدای امر صحیح عمل کرد و این مسائل باعث شد تا انقلاب ایران به پیروزی رسیده و راه خود را با موفقیت ادامه دهد.

2 عامل اساسی موفقیت انقلاب ایران

جانشین دبیرکل جنبش عمل بحرین تاکید کرد که یکی از علل اساسی  موفقیت انقلاب اسلامی ایران و موفقیت هر انقلاب دیگری که از انقلاب اسلامی ایران بخواهد الگوی بگیرد این است که باید ابتدا به خداوند متعال توکل کند و استقلال رای داشته باشد.

«شیخ عبدالله صالح» جانشین دبیرکل جنبش عمل اسلامی بحرین، تصریح کرد شاید یکی از علل اساسی و اصلی موفقیت انقلاب اسلامی ایران و موفقیت هر انقلاب دیگری که از انقلاب اسلامی ایران بخواهد الگوی بگیرد این است که باید ابتدا به خداوند متعال توکل داشته و در اقدامات خود نیز از استقلال رای برخوردار باشند.

این دو مساله دو عامل اساسی برای موفقیت هر انقلاب به شمار می آیند، توکل به خداوند متعال و اعتماد به خواست الهی و مساله استقلال در عملکرد را باید مسائل مهمی در این راستا برشمرد.

زمانی که ملتی تصمیم خود را به صورت مستقل می‌گیرد و منافع دیگر طرف‌های خارجی را در تحقق خواست خود مدنظر قرار نمی‌دهد و تحت فشار طرف های خارجی قرار نمی‌گیرد در چنین صورتی تنها منافع کشور و منافع همان ملت ملاک خواهد بود، از این رو پیروزی برای یک این چنین ملتی مساله‌ای حتمی است.

راز موفقیت یک انقلاب و گرفتار نشدن آن در مشکلات دیگران و برآورده ساختن خواست آنها همین موضوع استقلال داشتن است، از این رو توکل بر خدا و برخورداری از استقلال از عوامل پیروزی هستند.

انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با تمام انقلاب‌هایی که تاکنون حاصل شده است مساله ای بی نظیر و منحصر بفرد بوده است، حتی این مساله در مقایسه با انقلاب های بسیار بزرگی که پیش از انقلاب اسلامی روی داده نیز صدق می‌کند. این انقلاب اسلامی یک انقلاب آزادیبخش واقعی و انقلاب مبارزه واقعی بوده است، واقعا این انقلاب به یک استقلال واقعی دست یافت.

انقلاب‌های بهار عربی همه آنها البته بهتر است بگویم نه همه آنها بیشترشان زیر بار معادله‌های سیاسی منطقه‌ای و بین المللی رفتند و به خواسته‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این رابطه تن دادند؛ از این رو این فشارهای منطقه‌ای و بین المللی در مسیر این جنبش‌ها و خیرش‌های مردمی تاثیر گذاشتند. این خیزش‌ها به دیگران اجازه دادند در مسیر و اهداف این انقلاب‌ها دخالت کنند.

انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای انقلاب شعاری برای خود برگزید که بسیار واضح بود، " استقلال، آزادی " و " نه شرقی و نه غربی "عملا نیز این انقلاب با توانایی خودجوش داخلی خود آغاز و با همان توانایی‌های داخلی نیز به پیروزی رسید.

البته انقلاب اسلامی ایران هم بر خداوند متعال توکل کرد و با استقلال و اعتماد به توانایی‌های داخلی خود توانست آن چیزی را محقق کند که بسیاری از ملت های منطقه و جهان در انقلاب های خود قادر به تحقق آن نبودند.

«سفیان بن فرحات» از فعالان برجسته رسانه‌ای تونس در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل تسنیم با اشاره با فرارسیدن سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، من دانشجو بودم. انقلاب اسلامی ایران در آن زمان یک رویداد بسیار مهم بود، زیرا این انقلاب به خواسته‌های ملت ایران جامه عمل پوشاند. انقلاب ایران به نظام دیکتاتوری شاه و  نظامی که غرب از آن به عنوان چماقی محکم در برابر کشورهای منطقه استفاده می کرد، پایان داد.

نظام سابق در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم پیمان با رژیم صهیونیستی علیه کشورهای عربی و فلسطین بود. بنابراین از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تصمیم نظام جدید در ایران برای دشمنی با اسرائیل، لابی صهیونیستی تلاش‌های خود را برای دشمنی با ایران اسلامی آغاز کرد.

اما امروز جمهوری اسلامی، دشمن اصلی رژیم صهیونیستی است و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه ها موجب وحشت و نگرانی مقامات صهیونیستی شده است. هرگز نباید این مسأله را یک موضوع جزئی و کوچک بدانیم و این برای ما مایه افتخار است.

هنوز هم صهیونیست‌ها از جمهوری اسلامی ایران می‌ترسند و نمی‌خواهند ایران به قدرت و توان هسته‌ای صلح آمیز در منطقه مبدل شود، لذا علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ادعاهایی را مطرح می‌کنند. نکته‌ای که اینجا باید ذکر شود این است برنامه‌های هسته‌ای ایران به زمان شاه باز می‌گردد، چرا غرب و اسرائیل در آن زمان هیچ مشکلی با این برنامه‌های هسته‌ای نداشتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این برنامه به یک خطر تبدیل شده است؟

من معتقدم آنها تلاش می کنند ایران را به همان وضع سابق دوران شاه باز گردانند یعنی این کشور را به دوران ائتلاف با اسرائیل برضد اعراب و مسلمانان بازگردانند، غافلند که ملت عظیم ایران و نظام در این کشور با ملت های عربی و اسلامی هم پیمان شده است تا از مسائل به حق جهان عرب و جهان اسلام دفاع و حمایت کند.

این فعال برجسته‌ای تونس در پاسخ به سؤالی درباره وجه تمایز انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های منطقه گفت:  انقلاب اسلامی در ایران با انقلاب ویتنام همزمان بوده است. در آن زمان اوضاع کشورها بسیار بهتر بود و کشورهای انقلابی زمانی که انقلاب می‌کردند انقلابشان برضد نظام‌های امپریالیستی بود.

به طور حتم انقلاب اسلامی ایران هم ارزش‌های خاص به خود را داشته است، زیرا این کشور از قدمت و تاریخچه بسیار کهنی برخودار است. اما من با توجه به اینکه یک شهروند تونسی هستم می‌گویم که انقلاب ما در تونس نیز بر اساس ارزش‌های آزادی و کرامت و دموکراسی پی‌ریزی شد. ملت تونس همچون ملت ایران ملتی بزرگ با تاریخ و تمدنی عظیم است.

رمز موفقیت انقلاب تونس در این است که انقلاب ما انقلابی مسالمت آمیز و اجتناب از تندروی‌ها بود، انقلاب ما با انقلاب مسلحانه‌ای که در لیبی روی داد کاملا متفاوت است.

هدی الصدیق فعال رسانه‌ای تونس: بهترین تصویری که از ایران بعد از انقلاب دیدیم خودکفایی است

هدی الصدیق یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای و گوینده رادیوهای تونس که برای شرکت در جشن‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران سفر کرده است در گفتگو با خبرنگار بین الملل تسنیم گفت: ما امروز به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به این کشور آمده ایم. با این سفرمان به جمهوری اسلامی ایران ما انقلاب اسلامی و ایران را بهتر شناختیم. زیرا با آمدنمان به ایران توانستیم از نزدیک با این کشور و ملت ایران آشنا شویم.

ما اکنون می‌دانیم و فهمیدیم که از نزدیک در این کشور چه می‌گذرد، و اکنون توانسته ایم به درستی ملت و نظام ایران را درک کنیم.بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اکنون می‌بینیم علاوه بر این که این نظام ضعفی به خود ندیده است، بلکه از ضعف اولیه نهال نوپای انقلاب، قدرتی به مراتب بیشتر یافته است.

ایران قبل از انقلاب نظامی فاسد داشت اما به لطف این انقلاب اسلامی اکنون بعد از گذشت 36 سال از آن انقلاب می بینیم ایران به مراتب نیرومند تر و باشکوه تر شده است. بهترین تصویری که ما اکنون از نظام جمهوری اسلامی ایران می‌بینیم، همین مسأله خودکفایی است که تصویری بسیار زیبا در اذهان همگان بوجود آورده است.

اگر از تشابه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب تونس بخواهم صحبت کنیم، باید بگویم که هم ملت ایران و هم ملت تونس هر دو برای تغییر قیام کردند، ملت های ایران و تونس قیام کردند تا از نظام‌های فاسد خود رهایی یابند نظام هایی که باعث شده بودند ملتهایشان برای مدت‌های طولانی با مشکلات عدیده ای مواجه باشند. هر چند  انقلاب در تونس موفقیت آمیز بود اما هنوز انقلاب  ما دوران نوزادی و نوپایی خود را سپری می کند زیرا 4 سال زمان برای یک انقلاب زمان زیادی نیست از این رو امیدواریم با گذشت زمان اوضاع در تونس از این که هست بهتر و بهتر باشد.

امام جمعه مرقد حضرت رقیه (س) در مصاحبه با تسنیم:
امام خمینی (ره) انقلاب مسالمت آمیز را بدون شلیک حتی یک گلوله به ثمر نشاند

شیخ نبیل طالب الحلباوی امام جمعه مرقد حضرت رقیه (س) انقلاب اسلامی ایران را انقلاب مردمی به تمام معنا دانست و گفت: امام خمینی (ره) انقلابی مسالمت جویانه را بدون شلیک یک گلوله به ثمر نشاند.

شیخ نبیل طالب الحلباوی امام جمعه مرقد حضرت رقیه (س) در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در دمشق با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی ایران گفت: هنگامی که سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرا می رسد هر انسان آگاه و خردمندی بیش از پیش احساس غرور و افتخار می کند.

وی تاکید کرد دلیل این افتخار و غرور این است که انقلاب عظیم اسلامی ایران در این مرحله زمانی توانست تجربه جدید و بی نظیری را به تاریخ معاصر عرضه دارد که همان انقلاب اسلامی به  معنی واقعی است؛ اسلامی که با معنای عمیق و زیبای خود توانست بر رژیم طاغوت و ستمگر شاه که از حمایت استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی برخوردار بود، پیروز شود.

وی با تاکید بر اینکه این انقلاب با حفظ رویکرد مسالمت جویانه خود توانست پیروزی را به ثمر بنشاند، آن را  انقلابی مردمی تمام عیار دانست که از رهبری شخصیت برجسته ای نظیر امام خمینی «رضوان الله علیه» برخوردار بود؛ کسی که یکی از شخصیت های برجسته انقلابی و فلفسی و عرفانی و اندیشمند است و توانست در برابر طاغوت که از حمایت بسیاری از کشورها برخوردار بود، پیروز شود.

وی افزود: امام خمینی (ره) انقلابی مسالمت جویانه را بدون شلیک یک گلوله به ثمر نشاند و سلاح و گلوله این انقلاب قهرمانان جان برکف و زنان از جان گذشته آن بودند و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران است .

الحلباوی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول عمر 35 ساله خود در سطوح مختلف علمی، تمدنی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی شاهد پیشرفت بوده  و این ویژگی دیگری است که به عظمت و شکوه آن می افزاید.

وی تاکید کرد: حضور ولی فقیه و جانشین شایسته امام خمینی (ره) یعنی امام خامنه ای رهبری انقلابی را به دست دارد که این سطح از شکوفایی و پیشرفت را محقق ساخته و از درک و عمق فرهنگی و تمدنی برخوردار است و این یکی دیگر از  ویژگی های  این انقلاب است.

الحلباوی افزود: این انقلاب از همان لحظه نخست پیروزی، جهت قطب نمای خود را به سمت فلسطین برده و آن را موضوع محوری و اصلی امت مسلمان قرار داد و کشمکش آن در دو جبهه در جریان است: یکی مقابله با استکبار و صهیونیسم جهانی و عوامل و جیره خواران آن در بین نظام های نخ نما شده عربی در منطقه خلیج فارس و دیگری به دوش کشیدن بار درگیری و کشمکش علیه جریان تکفیری که اکنون در تلاش برای خدشه دار کردن وجهه اسلام هستند.

وی اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران به محور مقاومت که از ایران تا عراق و سوریه امتداد دارد پایبند است و در برابر تکفیری هایی که در تلاش برای تقسیم و تخریب سوریه هستند،  قد علم کرده است و محور مقاومت از سوریه گذشته و حزب الله در لبنان را نیز شامل شده و تا فلسطین امتداد یافته است.

الحلباوی انقلاب ایران را مایه غرور و افتخار دانست و گفت این انقلاب گام واقعی در مسیر فراهم کردن زمینه ظهور صاحب الزمان عج الله است تا زمین را که ظلم و ستم آن را در برگرفته، پر از عدل و داد کند».

رئیس یک حزب سوری در گفت‌وگو با تسنیم:
انقلاب ایران حامی آزادیخواهان منطقه و عامل تحقق وحدت اسلامی است

رئیس دفتر سیاسی حزب «جوانان عدالت و توسعه در سوریه» ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب ایران خود را در خدمت کمک به ملت های مظلوم به ویژه ملت مظلوم فلسطین قرار داده است.

«پروین ابراهیم» رئیس دفتر سیاسی حزب «جوانان عدالت و توسعه در سوریه» در گفت وگو با خبرنگار بین الملل تسنیم، سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت ایران تبریک گفته و اظهار داشت: این انقلاب، شیوه ابتکاری و منحصر به فردی  را برای مبارزه با  غرب، نیروهای سلطه جو، افراطی و استعمار گر در پیش گرفته و در خدمت به ملت های محروم جهان به ویژه ملت مظلوم فلسطین قرار گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را برای حمایت از ملت فلسطین بعمل آورد تا حق غصب شده آنان را از رژیم صهیونیستی که دشمن شماره یک ما است، بازپس بگیرد.

ابراهیم در ادامه تاکید کرد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حامی برجسته بسیاری از مسائل آزادیخواهانه منطقه و عامل اصلی تحقق وحدت اسلامی و نیز دوست وفادارد سوریه بوده است و این دوستی عملا در جریان بحرانی که سوریه با آن دست به گریبان است، بیش از پیش نمود یافت زیرا دولت، انقلاب و ملت ایران در کنار ملت سوریه قرار گرفتند تا به آن در حفظ وحدت و حاکمیت و دفاع از سرزمین خود در برابر نیروهای تکفیری و توطئه گر کمک کرده و از مقاومت آن حمایت کنند.

رئیس دفتر سیاسی این حزب سوری یادآور شد: کمک های ایران به سوریه به اینجا ختم نشد بلکه ایران کوشید دیدگاههای گروههای مختلف سوریه را به یکدیگر نزدیک کند و در همین راستا کنفرانس گفت وگو بین سوری ها را در تهران برگزار کرد.

وی در توضیح این مطلب افزود: این کنفرانس نخستین نشستی بود که تمام گروههای مخالف و موافق سوریه در آن گرد هم آمدند تا در مورد راههای توقف خونریزی در کشور با یکدیگر گفت وگو کنند.

پروین ابراهیم در پایان این گفت وگو اظهار داشت: ما در حزب جوانان عدالت و توسعه به ملت پویا و مقاوم ایران و انقلاب سفید و درخشان آن تبریک گفته و پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش آن را در همه زمینه ها آرزومندیم.

سه شخصیت سوری در گفت‌وگو با تسنیم:
انقلاب مصر و تونس الگوبرداری از انقلاب ایران بود/راز پیروزی انقلاب ایران

عبدالرزاق داعس از مدرسان علوم دینی سوریه در گفتگو با خبرنگار بین الملل تسنیم گفت: راز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی صداقت حضرت امام و زهد و عمل ایشان به آموزه‌های قرأن کریم بود.

«عبدالرزاق داعس» از خطبای جمعه و مدرسان علوم دینی این کشور که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگار بین الملل تسنیم گفت: راز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) صداقت حضرت امام و خلوص نیت ایشان بوده است، ایشان به درستی به آموزه های قرآن کریم توجه داشتند.

وی افزود: ملت ایران  از طریق این امام زاهد و با تقوا و عادل و عالم به امور و مسائل زندگی خود می نگریستند، ایشان مبارز در راه خداوند بود و تمام عملکرد ایشان براساس اصول اسلام راستین بوده است و همین امر موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

بی شک ملت ایران ملتی هوشیار و بیدار و متمدن است و برای این که ما بتوانیم به درک واقعی در این خصوص برسیم نیازمند کمی زمان هستیم.

من عشق فزاینده مسلمانان به حضرت امام را در داخل ایران و در خارج از ایران به وضوح شاهد بوده ام، من واقعا به آینده خوش بین هستم خواه در سوریه و خواه در تمام کشورهای اسلامی من ایمان دارم روزی تمام مسلمانان گرد هم جمع خواهند شد.

محمد عبدالرزاق: انقلاب‌های منطقه بر خلاف انقلاب ایران از رهبری برخوردار نیست

محمد عبدالرزاق فعال رسانه ای سوریه گفت: نخستین مساله‌ای که در پیروزی هر انقلابی باید مدنظر قرار گیرد مساله فکر و اندیشه موجود در پس آن است. هر اندیشه‌ای نیازمند کسی است که این اندیشه را باور کند و این اندیشه را بپروراند و مساله ارزش ها را مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال در نقاط مختلفی از جهان ما شاهد شکل گیری تحولاتی بوده ایم اما تا زمانی که این تحولات و به ظاهر انقلاب‌ها اندیشه و رهبرانی نباشند، این تحولات به ثمر نمی‌رسند. باید کسی یا کسانی باشند تا به این قبیل اقدامات سازماندهی ببخشند و این جنبش ها را به درستی هدایت و رهبری کنند.

اندیشه و هدایتگری که برای انقلاب اسلامی ایران و رهبری که این انقلاب از آن بهره مند بود، موجب شد تا این انقلاب در جهان طنین‌انداز شود.

بعد از انقلاب و روی کارآمدن نظام جمهوری می بینیم همه چیز دگرگون شده است ما حتی امروزه در ایران شاهد پیشرفت های علمی هم هستیم. آن چیزی که انقلاب اسلامی ایران را از دیگر انقلاب های جهان تمایز می کند این است که این انقلاب با افکار و اندیشه های اسلامی در صحنه حاضر شده بود. این انقلاب با مفاهیم روز اسلامی آشنا بود و همواره از علم و پژوهش های علمی حمایت و پشتیبانی می‌کرد. امروزه انقلاب اسلامی ایران در تمام جهان زبانزد و معروف است و همین انقلاب امروزه با علم و پیشرفت های علمی که در جامعه ایران به دست آمده در جهان شناخته شده است.

اندیشه های انقلاب اسلامی ایران به اندازه ای اهمیت داشته و دارد که این اندیشه ها امروزه به کشورهای دیگری هم انتقال داده شده است. من با انقلابیونی از تونس و مصر و دیگر کشورهای انقلابی عربی دیدار و گفت وگو کردم و همگی به من گفتند که انقلاب آنها و خیزش های مردمی در این کشورها سعی داشتند از انقلاب اسلامی ایران الگو بگیرند. تنها مساله ای که این کشورها در خیزش های مردمی خود به آن توجه نکردند مساله رهبری برای این خیزش‌ها و انقلاب‌ها بوده است و آنها برای انقلاب های خود رهبری درست و صحیح و برنامه درستی برای تحقق انقلاب ها نداشته‌اند.

درباره حوادث کشورهای عربی که از آن به عنوان بهار عربی یاد می‌شود باید بگویم این حوادث با آنچه در انقلاب اسلامی ایران روی داد کاملا متفاوت است، زیرا در انقلاب اسلامی ایران تنها فکر و اندیشه و عقیده بر اوضاع انقلاب حاکم بوده است. در انقلاب اسلامی ایران ما شاهد حضور و مشارکت شخصیت های بزرگ اندیشمند بودیم شخصیت هایی همچون حضرت امام خمینی و شهید مرتضی مطهری، دکتر علی شریعتی. این شخصیت های بزرگ و امثال آنها آثار بزرگی از خود در این انقلاب به جای گذاشته اند.

اما در کشورهایی که شاهد این شکل گیری خیزش هایی در آنها بودیم در ابتدا بسیار سعی می‌شد نام انقلاب به آنها داده شود و نشد که چنین شود، این خیزش ها همه از خارج از این کشورها حمایت می شدند. در این کشورها گروه هایی بودند که به نام انقلاب سعی داشتند اهداف و منافع کشورهای دیگر منطقه را تامین و برآورده سازند و اکنون که تمام نقشه های این کشورها نقش بر آب شده است دیگر بدون هیچ ترس و واهمه ای از گروه های مسلح مخالف نظام حمایت می‌کنند.

غسان اسماعیل: انقلاب اسلامی ایران چراغ راه حرکت برای مسلمانان جهان است

غسان اسماعیل خطیب مسجد و امام جماعت یکی از مساجد حماة سوریه در گفتگو با خبرنگار بین الملل تسنیم گفت: ما به ایران آمده‌ایم تا سی و ششمین سالروز  پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن بگیریم. انقلاب اسلامی ایران نمادی برای مسلمانان جهان و چراغ روشنگر راه و مسیر آنها برای زندگی است و آنها  باید از آن الگو بگیرند و بدانند که امت اسلامی همواره از طرف دشمنان در معرض تهدید قرار دارد.

وی افزود: برخی حوادث چندسال اخیر در کشورهای عربی را بهار عربی نامیدند، ولی من اعلام می‌کنم که بهار نبوده، بلکه زمستانی بسیار سرد بود که شب‌هایی بسیار سرد و طوفانهای سهمگینی به همراه داشت. بار دیگر می‌گویم که ملت‌های عربی ما در معرض تهدید قرار دارند فقط کافی است به کشورهای عربی کمی بنگریم و خواهیم دید در سوریه و عراق چه روی داده است. اختلافات شیعی و سنی یک مساله و اختلاف ساختگی است.(+)

"Our President, analytical news site"