یکی از نزدیکان محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و از رهبران اصلاح طلبان این کشور در تماسی که بی‌بی‌سی با او داشت، رأی دادن آقای خاتمی را تأیید کرد. محمد خاتمی، در یک حوزه رأی گیری در نزدیکی شهر دماوند رأی خود را به صندوق انداخته است.

جمعه 2مارس (12اسفند) تأیید خبر شرکت "سیدمحمدخاتمی" در انتخابات مجلس نهم، بلافاصله واکنش شبکه های ماهواره ای و پایگاه های اینترنتی همسو با جریانات ضدانقلاب و اپوزیسیون را برانگیخت.
"بی بی سی فارسی" (BBCPersian) در این باره اعلام کرد: «یکی از نزدیکان محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و از رهبران اصلاح طلبان این کشور در تماسی که بی‌بی‌سی با او داشت، رأی دادن آقای خاتمی را تأیید کرد. محمد خاتمی، در یک حوزه رأی گیری در نزدیکی شهر دماوند رأی خود را به صندوق انداخته است»
"سعید برزین" کارشناس شبکه در مورد انگیزه خاتمی از رأی دادن گفت: «من فکر می کنم این مسأله حاکی از اختلافات عمیق در جبهه اپوزیسیون است یعنی یک شکاف بین کسانی که قائل به اصلاح نظام و افرادی که معتقد به حذف هستند وجود دارد. این بحث اصلی در اپوزیسیون است. حال باید ببینیم تصمیمی را که آقای خاتمی گرفته اند و مقداری باعث تعجب شد -چون انتظار این بود که به حمایت از آقای موسوی و کروبی در انتخابات شرکت نکنند- استدلال و ارزیابی ایشان از مسأله چه بود؟»
برزین در تحلیل خود اضافه کرد: «چیزی که به نظر می رسد این است که ایشان در حال نزدیکتر شدن به خط هاشمی است، یعنی همان خطی را که هاشمی سال ها بازی کرد و الآن هم در حال همان بازی است تقویت کند و باید ببینیم این بازی که این ها می کنند امکان برد دارد یا نه؟»
"جمشید برزگر" دیگر کارشناس بی بی سی هم اعتقاد داشت: «من فکر می کنم شرکت آقای خاتمی در انتخابات، خودش یکی از شگفتی های این دوره از انتخابات مجلس است. برای اینکه آقای خاتمی کسی بود که شروطی را مطرح کرد و گفت اگر این شروط برآورده شود اصلاح طلبان در انتخابات شرکت خواهند کرد. از شروط وی، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی موسوی و کروبی و رهنورد، آزادی مطبوعات و برگزاری یک انتخابات آزاد و رقابتی و سالم بود. از نگاه اصلاح طلبان هیچ یک از این شروط تحقق پیدا نکرده بود بنابراین وضعیت تغییر نکرد. اصلاح طلبان زمانی صحبت از این می کردند که در انتخابات شرکت کنند اما وقتی موسوی و کروبی پیام فرستادند و گفتند نباید در انتخابات شرکت کرد، حتی زندانیان سیاسی اصلاح طلب این انتخابات را نمایشی و فرمایشی خواندند و نتایج آن را به سود مملکت ندانستند.»
او پیش بینی کرد: «فکر می کنم آقای خاتمی در موقعیت فوق العاده دشواری قرار خواهد گرفت. درست است که به یک معنا به خطی که هاشمی دنبال می کند نزدیک می شود، ولی از آقای هاشمی کسی انتظار عدم شرکت در انتخابات را نداشت و شرکت وی در انتخابات تعجب کسی را موجب نشد. اما آقای خاتمی به نظر من در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد گرفت.»
شبکه صدای آمریکا (VOA)نیز ویژه برنامه ای به انتخابات ایران اختصاص داده بود. "مسعود سفیری" کارشناس شبکه اظهار داشت: «شروطی که خاتمی برای انتخابات گذاشته بود برآورده نشد. به همین دلیل خاتمی در خارج از تهران رأی داد تا انتخابات را کم اهمیت جلوه دهد.»!!
مجری ویژه برنامه انتخاباتی صدای آمریکا پرسید: «یعنی فکر نمی کنید آقای خاتمی به نوعی خواسته های طرف مقابل را برآورده کرد؟»
سفیری پاسخ داد: «اینطور فکر نمی کنم. به این دلیل که اگر آقای خاتمی می خواست انتخابات را تأیید کند قطعا از لیستی حمایت می کرد. مثلا از آقای تابش که از یزد کاندیدا شده و نسبت فامیلی با آقای خاتمی دارد.»
این در حالی است که به إذعان شخص تابش، مشوق او برای اعلام کاندیداتوری، تشویق های سیدمحمدخاتمی بوده است.
بر پایه گزارش تکمیلی جام نیوز، "رادیو فرانسه" نیز خبر داد: «در نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی چهره های سیاسی نزدیک به منتقدان جناح حاکم از جمله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی، نوۀ آیت الله خمینی حضور داشتند؛ اما جنجالی‌ترین خبر مربوط به حضور سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران و برادرش بود.»
رادیو فرانسه افزود: «خبر حضور سیدمحمد خاتمی در حوزۀ اخذ رأی بلافاصله پس از انتشار با واکنش و اعتراض تند بسیاری از مخالفان و منتقدان حاکمیت در شبکه های اجتماعی روبه رو شد.»
وب سایت "رادیو فردا" ارگان رسانه ای سازمان سیا نیز در همین رابطه نوشت: «محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و از سرشناس‌ترین مخالفان شرکت در انتخابات مجلس، روز جمعه در حوزه‌ای در خارج از تهران رای خود را به صندوق انداخته است. این در حالی است که او سال گذشته سه پیش‌شرط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم اعلام کرد و در آذرماه سال جاری گفته بود که با توجه به فراهم نشدن شرایط حداقلی که خود او تعیین کرده بود نباید در انتخابات شرکت کنیم و شرکت در انتخابات معنا ندارد.»
پایگاه اینترنتی "رادیوزمانه" که با بودجه پارلمان هلند و تحت إشراف سرویس های اطلاعاتی اداره می شود، اینگونه نوشت: «خاتمی بعدازظهر امروز جمعه ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه به همراه برادرش علی خاتمی با حضور در پای صندوق رأی در یک مدرسه ابتدایی در روستایی واقع در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه رأی خود را به صندوق انداخت.»
این پایگاه اینترنتی ادامه داد: «رئیس جمهور اسبق ایران پیش تر شرط‌هایی را به‌عنوان زمینه‌های حداقلی برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اعلام کرده بود. شرط‌های او شامل آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و اجرای قانون اساسی بود.»
رادیوزمانه در خاتمه با کنایه نوشت: «رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان هنوز تا لحظه تنظیم این خبر حضور خاتمی در انتخابات مجلس نهم را تأیید نکرده‌اند.»
سایت افراطی "ندای سبز آزادی" هم اعلام کرد: «سید محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی در انتخابات شرکت کردند و آرای خود را در صندوق رای انداختند. در این میان شرکت آقای خاتمی در انتخابات بازتاب گسترده ای یافت زیرا او پیش از این شروطی را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده بود که تحقق نیافت و به همین دلیل بر عدم شرکت در انتخابات تأکید کرد. اما با این وجود امروز در پای صندوق رای حاضر شد.»
این سایت در کمال ناخرسندی اضافه کرد: «این اقدام عجیب موجب بروز شایعاتی در فضای آنلاین شد و از جمله گفته شد که ارتباط آقای خاتمی با اطرافیانش قطع شده و خبر شرکت او در انتخابات قابل تأیید یا تکذیب نیست. با این حال اخبار تکمیلی حاکی است، بر خلاف این شایعات، آقای خاتمی در انتخابات امروز شرکت کرده است. همچنین هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی نیز در ساعات اولیه انتخابات امروز رأی خود را به صندوق انداخته و با تحریم انتخابات همراه نشده اند.»
بر پایه گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، زهرا اشراقی همسر برادر سیدمحمدخاتمی نیز در واکنش به اعتراض‌ طیف های رادیکال جریان اصلاحات نسبت به حضور خاتمی در انتخابات، در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: «ضربه بسیار سنگین بود ولی منتظر زمان هستم. این صفحه آماده است برای جناب خاتمی!»
در سایت "بالاترین" نیز حجم انتفاد، اظهار تأسف، ابراز نومیدی، فحاشی و متلک پرانی نسبت به سیدمحمدخاتمی به قدری زیاد است که از حوصله این گزارش خارج است.
اما یکی از جالب ترین و قابل تأمل ترین واکنش ها را "نیک آهنگ کوثر" در وب سایت «خودنویس» نشان داد. وی یادداشتی را منتشر کرد با تیتر "از خاتمی باید در حد خودش انتظار داشت، اما وای به ماله‌کشانش"؛
در متن این یادداشت می خوانیم: «باید بگویم که از رأی دادن خاتمی تعجب نکردم. چرا؟ چون خاتمی جنس‌اش این است؛ از جنس نظام است. خاتمی فکر می‌کند که حفظ نظام از "اوجب واجبات" است. خب تعجب می‌کنید؟ اگر غیر از این بود پای اعتراض مهدی کروبی در سال ۱۳۸۴ ایستاده بود... پای دفاع از رسانه‌ها در اردیبهشت ۷۹ می‌ایستاد... سر قضیه کوی دانشگاه و قتل‌های زنجیره‌ای کوتاه نمی‌آمد...»
نیک آهنگ کوثر می افزاید: «تعجب من از کسانی است که به خاتمی دل بسته بودند! شاید من هم اندکی بدجنسی کردم با کارتون امروزم [کاریکاتوری که خاتمی را با کفش های خونین، در حال عبور از خون نداآقاسلطان! به تصویر کشیده است] اما قویا اعتقاد دارم که نمادی که بسیاری در اذهان خود از خاتمی ساخته بودند به آرمان‌های‌شان خیانت کرده نه خود خاتمی! باور نمی‌کنید؟ ببینید چه بخشی از اخبار و اطلاعات در باره خاتمی از سوی رسانه‌های به ظاهر مستقل خارج از کشور سانسور می‌شود؟ چرا نباید مردم واقعیت افراد را بهتر از این بشناسند؟ چرا بسیاری از همکاران روزنامه‌نگار به خاطر تعلق یا تعهد، فراموش می‌کنند که خادم خلق‌اند نه خادم خاتمی و هاشمی و امثالهم.»
به نوشته این اصلاح طلب مقیم خارج از کشور: «انتخابات امروز حداقل یک چیز را روشن کرد؛ اینکه دل بستن به کسانی که اهداف و برنامه‌های خودشان را دارند و احتمالا کک‌شان هم برای «ندا آقا سلطان» و «سهراب اعرابی» و بسیاری دیگر نمی‌گزد، یارانی ناپایدارند که از گروهی از همکاران محترم بنده برای نمایش آن‌چه که نیستند، بهره فراوانی برده‌اند.»
او درپایان نوشت: «دوستان! یک بار برای همیشه، دست بردارید از این تنظیم تارهای قلم‌تان با سیاست‌مداران! قلم، سازی است که باید با نفس اجتماع تنظیم شود! سیاسیون اما قلم روزنامه‌نگاران را جز برای منافع و برنامه‌های خودشان نمی‌خواهند! من تعجب می‌کنم از همکاران روزنامه‌نگاری که امروز ماتم گرفته‌اند و دارند خودشان را به در و دیوار می‌کوبند که تکذیبیه‌ای از خبر رأی دادن خاتمی بیابند! فردا دیر است! می‌توانید محض رضای خدا امروز این آویزان بودن را کنار بگذارید؟ از اینکه اندکی تلخ شده‌ام مرا ببخشید، اما نمی‌توانم احساس غم شما را درک کنم!»