فردای روزی که خبر برگزاری میتینگ 20 هزار نفری برای قالیباف منتشر شد، رییس قوه قضائیه با هشدار به کاندیداها، هرگونه استفاده از امکانات عمومی را جرم اعلام کرد.

متینگ انتخاباتی هواداران قالیباف در راه است، زمانش نیمه اول اردیبهشت و مکانش هم یکی از میادین اصلی تهران عنوان شده. این یعنی اینکه آقای شهردار به چیزی کمتر از رسیدن به کرسی ریاست دولت قانع نمی‌شود. دو عضو دیگر ائتلاف 1+2 هم مرتب می‌گویند که هنوز نامزد نهایی‌شان مشخص نشده و عضو سوم هم مرتب فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را تشدید می‌کند. یک روز راه‌اندازی و فعال کردن ستادهای استانی و شهرستانی، حالا هم به میدان آوردن هواداران تهرانی.

از این نکته که آیا امکان تجمع حامیان قالیباف در روزهایی که هنوز موعد تبلیغات رسمی فرا نرسیده مهیا می‌شود یا خیر اگر بگذریم، به این سوال می‌رسیم که آیا ائتلاف 1+2 با این شیوه‌ای که آقای شهردار در پیش گرفته پابرجا می‌ماند یا خیر؟ سایه همایش 100هزار نفری هواداران دولت هنوز بر سر فضای انتخاباتی کشور سنگینی می‌کند که روز گذشته دلاور صیامی دبیر ستاد مردمی حامیان محمدباقر قالیباف از برگزاری یک همایش 20هزار نفری به نفع قالیباف در یکی از میادین اصلی تهران خبر می‌دهد، فردای همین روز بود که آیت الله لاریجانی رییس دستگاه قضا، ضمن هشدار به کاندیداها، اعلام کرد که استفاده از امکانات و منابع عمومی برای تبلیغات انتخاباتی جرم است.

تک روی در قالب ائتلاف 1+2!

شاید اول از هر چیز این تصمیم یک چشم و همچشمی با دولتی‌ها به نظر برسد. چشم و همچشمی و رقابتی که سابقه آن اکنون به 8 سال می‌رسد و تقابل دو نهاد مهم یعنی دولت و شهرداری تهران. دو نیرویی که مصمم‌تر از همه وارد انتخابات 92 می‌شوند.

چارچوب ائتلاف 1+2 هم نتوانسته قالیباف را متقاعد کند که دست از تکروی‌های انتخاباتی‌اش بردارد. دلاور صیامی، دبیر ستاد مردمی حامیان محمدرضا قالیباف گفته «در حال حاضر ستاد حامیان مردمی قالیباف در راستای تدوین یک برنامه منسجم و حرکت در چارچوب قانون برنامه‌های خود را آغاز کرده است.» ستادی که تعدادی از نام‌های مطرح مجلسیان هم در آن یافت می‌شود. یکی از آنها محمد اسماعیل کوثری است که با حضورش در جلسه ستاد مرکزی حامیان مردمی قالیباف قرار است هماهنگی‌های لازم برای حمایت منسجم از او با حضور رابطین استانی ستادش انجام شود. پیش از این حتی آغاز فعالیت‌های استانی ستادهای قالیباف نیز از استان یزد کلید خورد و رسما این ستادها کار خود را آغاز کردند. روز 24 فروردین حسین مظفر، رئیس ستاد ائتلاف پیشرفت گفت: «نامزد نهایی این ائتلاف تا نیمه اردیبهشت انتخاب و به مردم معرفی خواهد شد.» وی تاکید کرده بود: «فعلا هیچ نامزدی به عنوان نامزد نهایی ائتلاف انتخابات نشده است و هرگونه اخبار در این باره صحت ندارد.» صحبت‌های حسین مظفر از یک سو و تلاش‌های آشکار و عدم عقب‌نشینی قالیباف از انجام فعالیت‌های انتخاباتی از سوی دیگر می‌تواند تنها به یک معنا باشد؛ فشار قالیباف برای اینکه نام او به عنوان خروجی نهایی ائتلاف پیشرفت اعلام شود. بخصوص که او زمان همایش انتخاباتی خود را طوری تعیین کرده که در روزهای منتهی به اعلام نظر نهایی ائتلاف 1+2 باشد. این می‌تواند حتی حرکتی باشد برای مجاب کردن دیگر اعضای ائتلاف 1+2 برای اعلام کاندیداتوری قالیباف. بویژه که به طور مشهود نه حدادعادل و نه علی اکبر ولایتی امکان دست زدن به چنین تحرکات انتخاباتی را ندارند. در همین حال صف کشی علنی برخی از نمایندگان پشت سر قالیباف نیز خلئی است که در تلاش‌های انتخاباتی حدادعادل و ولایتی محسوس است. پیش‌تر نیز با توجه به خصوصیات ذاتی و موقعیت فرادستی قالیباف در شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شد که او به راحتی تن به کاندیداتوری شخص دیگری از اعضای ائتلاف 1+2 ندهد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که رقابت قدیمی بین شهردار تهران و دولتی‌ها جایی برای پایان در انتخابات پیش رو نداشته باشد، چه آنکه عزم جزم شده محمد باقر قالیباف نشان از آغاز دور جدیدی از این رقابت‌های سنگین دارد، بی‌آنکه او خیالی برای کنار رفتن به نفع دو عضو دیگر ائتلاف 1+2 داشته باشد.