زمزمه‌های حضور هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی سال 92، این‌بار بلندتر از قبل شنیده می‌شود، زمزمه‌هایی که او و اطرافیانش نیز آن را نجوا می‌کنند.

زمزمه‌های حضور هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی سال 92، این‌بار بلندتر از قبل شنیده می‌شود، زمزمه‌هایی که او و اطرافیانش نیز آن را نجوا می‌کنند.
هاشمی که در یک سال اخیر بر تحرکات سیاسی خود افزوده است، عمده فعالیت‌ها و سخنان خود را در باب نقد شرایط اقتصادی و سیاسی روز و لزوم حضور یک ناجی به عنوان نجات‌دهنده کشور قرار داده است.
بهمن سال گذشته بود که هاشمی صریحاً از امکان حضور خود به عنوان یکی از نامزدها پرده‌برداری کرد. وی خاطرنشان کرد اگر لازم باشد نامزد می‌شوم.
به گزارش روزنامه ایران هاشمی همچنین در فروردین سال جدید در دیدار نوروزی خود با 7 تن از نمایندگان مجلس گفته: پس از دیدار با مقام معظم رهبری درباره نامزدی خود اظهار‌نظر می‌کنم، هرچند انتساب این سخنان به رئیس مجمع توسط برخی منابع تکذیب شد.
در همین راستا سایت خبری شرق گزارش داد هاشمی رفسنجانی در دیدارهای اخیر خود با چهره‌های سیاسی گفته است: «به احتمال 90 درصد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهم شد، مگر آن‌که یک مطالبه عمومی در کشور شکل گرفته و بنده احساس تکلیف نمایم.»
هاشمی، گویا این‌بار نیز می‌خواهد بازی آمدن و نیامدن را دنبال کند. اما در این میان نباید یک نکته را فراموش کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی تجربه فراوانی در عرصه سیاست دارد و تا دقیقه 90 خواهد دوید.
حضور و یا عدم حضور هاشمی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را با برخی فعالان فضای سیاسی - رسانه‌ای کشور در میان گذاشتیم، عمده نزدیکان وی با طفره رفتن از گفت‌و‌گو بدون آن‌که این حضور را تکذیب و یا تایید کنند، ژست بی‌اطلاعی به خود گرفته و یک جمله را مشترکاً عنوان می‌کردند که آقای هاشمی خود باید پاسخگو باشد. دیگر فعالان عرصه سیاسی نیز معتقد بودند هاشمی این‌بار هم قصد حضور دارد آن هم حضوری تأثیرگذار.
استراتژی‌ هاشمی حذف کاندیدای جریان حامی دولت است
عبدالرضا داوری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که آیا حضور آقای هاشمی در انتخابات را محتمل می‌دانید صریحاً می‌گوید: حضور ایشان به‌عنوان نامزد قطعی است.
وی در گفت‌وگو با ایران با اشاره به روند رفتار‌ها و کنش‌های هاشمی در یک‌سال اخیر خاطرنشان می‌‌کند: ایشان یک جریان کاملاً حساب‌شده را از حدود 7 ماه پیش آغاز کرده است. درست از زمان بازگشت پسرش آقای مهدی هاشمی و بازداشت و بازپرسی‌ها، تا زندان رفتن دخترشان خانم فائزه‌هاشمی، به علاوه حجم عظیمی از مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌ها و دیدارهایی که خودشان برگزار کرده‌اند.

داوری بااشاره به تحرکات و اخبار مربوط به سال 83 تصریح می‌کند: اگر اخبار را از مهر ماه سال‌83 تا اردیبهشت سال 84 مرور کنید، متوجه می‌شوید ایشان دقیقاً همان خط خبری – تبلیغاتی را دنبال و تکرار می‌کنند. مدیر مسئول روزنامه شهروند با بیان این‌که اخبار موثقی داریم که حتی اقلام تبلیغاتی ایشان نیز آماده شده می‌‌افزاید: حتی دفاتر و مراکزی به‌عنوان مراکز ستادهای انتخاباتی به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ مثل شهرری آماده و تدارک دیده شده است.
داوری معتقد است موضوع کاندیداتوری آقای هاشمی موضوعی صرفاً داخلی نیست. وی با اشاره به تحلیلی که در مجموعه سیاسی جریان اصلاحات وجود دارد، تصریح می‌کند: نگاهی که وجود دارد آن است که مسئله توسعه در ایران دچار اختلال شده و ریشه آن به‌دلیل ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی ماست. ایدئولوژیک بودن سیاست‌خارجی در ایران را هم بدین خاطر می‌دانند که رهبری و ولی فقیه نقش موثری در تبیین و تدوین سیاست خارجی در ایران ایفا می‌کنند. پس بدین دلیل باید رئیس‌جمهوری در کشور حاکم شود که از وزن بسیار بالایی برخوردار باشد. تا بتواند منویات خودش را در سیاست خارجی دیکته کند.
وی در ادامه می‌افزاید تحلیلگران نزدیک به آقای هاشمی معتقدند تنها او است که این ظرفیت و توان منحصربه‌فرد را دارد. خاتمی هم این توان و ظرفیت را ندارد و من معتقدم آقای هاشمی خودش هم این تحلیل را قبول دارد.
داوری در پاسخ به این سوال که چرا هاشمی و اطرافیانش از اعلام حضور به‌عنوان نامزد طفره می‌روند، می‌گوید: وی تصورش این است که اعلام حضور فوری و یا زود هنگام موجب ایجاد فضا برای کاندیدای جریان حامی دولت می‌شود و بر همین اساس ایشان اعلام حضور را تا آخرین لحظات به تعویق می‌اندازد.
این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کشور، حذف کاندیدای جریان حامی دولت را مهم‌ترین استراتژی هاشمی در انتخابات خرداد 92 می‌داند و می‌گوید: ایشان در تلاش است از طریق دسترسی که به منابع قدرت در کشور دارد، اعمال فشارهایی را بر افکار عمومی و نهادهای مختلف در جهت حذف کاندیدای جریان حامی دولت فراهم کند.
وی در تحلیل چرایی این اقدام تصریح می‌کند: هاشمی می‌داند تمام گزینه‌ها و چهره‌های موجود در عرصه انتخابات مطالبات حداقلی ایشان را در دولتداری و حکومت داری تامین خواهد کرد و این تنها کاندیدای جریان حامی دولت است که تقابل جدی با مطالبات و نقطه نظرات وی در عرصه اجرایی و فکری دارد.
هاشمی عوامفریبی می‌کند
مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس نیز با اشاره به سخنان هاشمی در دیدار با نمایندگان مجلس که گفته بود بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب درباره نامزدی در انتخابات اظهارنظر خواهد کرد، می‌گوید: این عبارت ایشان من را یاد رفتار بنی‌صدر می‌اندازد. بنی‌صدر در زمان ریاست جمهوری‌اش که اختلافاتی با مقام معظم رهبری و آیت‌الله بهشتی داشت، بدین منظور دیداری با امام(ره) انجام داد.

بعد از آن دیدار علی‌رغم این که امام(ره) برخورد تندی با وی داشتند، طوری وانمود کرد که انگار امام(ره) کلاً وی را تایید کرده بودند! نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با با بیان این که این حرف آقای هاشمی به نوعی عوامفریبی است، خاطرنشان می‌کند: اصلاً این حرف یعنی چه؟ چرا بعد از دیدار با آقا؟! یعنی حاصل صحبت‌ها در دیدار با آقا منجر به این خواهد شد که شما بیایید یا نیاید؟! اگر آقا به شما بگویند نیایید، آن وقت شما حرف گوش می‌کنید؟! و اگر بیایید و اعلام کنید که من (هاشمی) نامزدم، یعنی آقا به شما گفتند که بیایید؟! کوچک‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی رفسنجانی شخصاً در صحنه حضور پیدا می‌کند یا خیر، تاکید می‌کند: آقای هاشمی به هر حال به خاطر سهمی که برای خودش در قدرت قائل است، تقریباً محال است که در این عرصه بی‌تفاوت باقی بماند و حتماً اگر خودش هم نیاید، از فرد یا افرادی حمایت خواهد کرد.
بهتر است شخص هاشمی کاندیدا نشود!
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان هاشمی نیز معتقد است بهتر می‌باشد شخص آقای هاشمی نامزد نشود، ولی یکی از افراد نزدیک به وی پا به عرصه انتخابات بگذارد.
وی در گفت‌و‌گو با مهر در پاسخ به این سوال که چرا آقای هاشمی به صحنه انتخابات وارد نمی‌شود، می‌گوید: به چند دلیل، اول این‌که جایگاه آقای هاشمی فراتر از ریاست جمهوری است، حتی زمانی هم که در سال 68 رئیس جمهور شد، ازخودگذشتگی نشان داد که خود را درگیر مسائل اجرایی کرد!
شهردار سابق تهران در تبیین نکته دوم، تصریح می‌کند: ریاست جمهوری به لحاظ فیزیکی برای سن و سال ایشان سنگین است. در واقع شخصیت آقای هاشمی به گونه‌ای است که موضوعات حوزه کاری برایشان مهم است، مثلاً در دوره ریاست جمهوری وی، یک روز بودجه دیرتر از تاریخ موعد، تحویل مجلس داده نشد!
در جریان نیستم!
قدرت‌الله علیخانی، مشاور پارلمانی هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که آیا هاشمی برای حضور در عرصه انتخابات نامزد خواهد شد یا خیر، می‌گوید: من اطلاعی ندارم که بخواهم در این زمینه اظهارنظر کنم.
وی در گفت‌وگو با ایران، با بیان این که بحمدالله نعمت فراوان است، تصریح می‌کند: اینقدر نامزدها زیاد هستند که قدرت را باید بین خودشان تقسیم کنند! نماینده سابق مردم قزوین در مجلس در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از حضور هاشمی چیست، تاکید می‌کند: من خیلی در جریان نیستم و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم!