کانال دو تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد توافق با ايران تا روز سه شنبه با 6100 سانتريفيوژ فعال امضاء مي شود/يک مقام ايراني نزديک به مذاکرات، که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: «طرفين گفت و گو به مرحله نهايي توافق بسيار بسيار نزديک شده اند و اين احتمال وجود دارد که اين توافق با امضا يا به طور شفاهي اعلام شود».

ايران و 5+1 به توافق در زمينه چارچوب توافق اصلي نزديک شده اند
«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»/ به گزارش خبرگزاري رويترز از لوزان، ايران و قدرت هاي بزرگ به امضاي متني دو يا سه صفحه اي نزديک شده اند.
منابع نزديک به مذاکرات ايران با گروه 5+1 روز شنبه اعلام کردند توافق در زمينه متني دو يا سه صفحه اي که در آن رقم هاي مشخص و پايه هاي توافقي بلند مدت در زمينه برنامه هسته اي ايران به چشم مي خورد، نزديک شده اند.
بر اساس اين گزارش، مسئولان غربي و ايراني نزديک به مذاکره ميان تهران و گروه کشورهاي 5+1 (شامل فرانسه، امريکا، چين، روسيه، انگليس و آلمان) خاطر نشان کردند اين توافق اصولي هنوز محقق نشده و بر سر نکات کليدي آن، مذاکرات دشواري صورت مي گيرد، اما آنها اذعان مي کنند که مذاکره کنندگان به توافق نزديک شده اند.
يک مقام ايراني نزديک به مذاکرات، که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: «طرفين گفت و گو به مرحله نهايي توافق بسيار بسيار نزديک شده اند و اين احتمال وجود دارد که اين توافق با امضا يا به طور شفاهي اعلام شود».
ديگر مسئولان نيز، ضمن اشاره به احتمال تغيير مسير گفت و گوها، در همين راستا سخن گفتند.
بر اساس اين گزارش، طرفين مذاکره همچنين در حال بررسي اين موضوع هستند که آيا سند دو يا سه صفحه اي را منتشر کنند يا خير. در اين ميان دو تن از مسئولان مربوطه بر انتشار آن تاکيد مي کنند. البته برخي از نکات توافق محرمانه باقي خواهد ماند.
در صورت به دست آمدن اين توافق، جزييات اصلي توافق آتي ميان ايران و گروه 5+1 تعيين خواهد شد؛ جزيياتي مانند حداکثر تعداد و نوع سانتريفوژهاي غني سازي اورانيوم که ايران به برخورداري از آن مجاز خواهد بود، حجم اورانيومي که تهران مي تواند در انبارهاي خود ذخيره کند، نوع تحقيقات و ميزان توسعه برنامه هسته اي ايران و مراحل برچيده شدن تحريم هاي اين کشور.
يکي از جزييات توافق احتمالي مدت زمان آن است که احتمالا 10 سال خواهد بود. در پايان اين مدت، بايد يک دوره نظارت ويژه بر برنامه هسته اي تهران تعيين شود.
در صورتي که اين کشور فعاليت هاي حساس هسته اي خود را دست‌کم به مدت 10 سال متوقف کند، تحريم هايي که عليه تهران وضع شده، برچيده شده و مقابله دوازده ساله ميان تهران و غرب به پايان خواهد رسيد.
هنوز کسي نمي داند توافق مورد گفت و گو به طور رسمي به امضاي طرفين خواهد رسيد يا اين که به طور شفاهي اعلام مي شود.
مذاکره کنندگان ايراني بيم آن دارند که امضاي چنين توافقي آزادي عمل اين کشور را در تعيين جزييات فني، که طي ماه هاي آتي بر سر آن به توافق خواهند رسيد، محدود کند.
به گفته منابع مورد اشاره در گزارش رويترز، حتي اگر توافق دو يا سه صفحه اي حاصل شود، اين اطمينان وجود ندارد که در مذاکرات فني يک ماه آينده نيز توافق به دست آيد.

ايران و 5+1 به چارچوب توافقنامه اوليه اي نزديک شده اند
منابع خبري نزديک به مذاکرات در لوزان سوييس مي گويند ايران و گروه پنج به علاوه يک به چارچوب توافقنامه اوليه اي نزديک شده اند.
به گزارش شبکه خبري فرانس 24 ، بر اساس اعلام منابع خبري نزديک به اين مذاکرات، اين چارچوب توافقنامه دو يا سه صفحه بيشتر نيست که قرار است اساس هر گونه توافقنامه هسته اي در آينده قرار گيرد. بر اساس اين گزارش، موفقيت دستيابي به توافقنامه نهايي هنوز قطعي نيست.

توافق با ايران تا روز سه شنبه با 6100 سانتريفيوژ فعال امضاء مي شود
نشريه صهيونيستي تايمز اسرائيل نوشت: کانال دو تلويزيون اسرائيل اعلام کرد توافق با ايران تا روز سه شنبه بر سر شش هزار و صد سانتريفيوژ امضاء مي شود.
به نقل از پايگاه اينترنتي تايمز اسرائيل، تلويزيون اسرائيل روز جمعه در گزارشي اعلام کرد در توافق بين ايران و قدرت هاي جهاني ايران،براي اين کشور شش هزار و صد سانتريفيوژ را فعال نگه خواهد داشت و شامل رفع مرحله اي تحريم هاي اقتصادي خواهد بود. اين تفاهم بر اساس برنامه در اوايل اين هفته امضاء خواهد شد.

پيامدهاي مذاکرات هسته اي براي خاورميانه
الجزيره انگليسي اعلام کرد : در بستر مسائل پيچيده خاورميانه، مذاکرات هسته اي مي تواند منطقه را تغيير بدهد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، جيمز بيز سردبير بخش ديپلماتيک شبکه در گزارشي از شهر لوزان سوئيس گفت:« ضرب المثلي قديمي وجود دارد مبني بر اينکه دشمن دشمن من، دوست من است. شايد اين ضرب المثل قديمي باشد اما برخي مي گويند اين ضرب المثل به بهترين شکل ممکن، برخي از ائتلافهايي را توضيح مي دهد که در حال حاضر در منطقه خاورميانه شکل گرفته است. اين منطقه درگير چندين مناقشه است. در يمن، عمليات نظامي به رهبري عربستان سعودي ادامه دارد. عربستان سعودي يکي از نزديکترين متحدان آمريکا است. اين عمليات عليه حوثي ها است که درحال حاضر بخشهاي زيادي از يمن را در کنترل خود دارد. حوثي ها روابط نزديکي با ايران دارند. ميدان ديگر التهاب منطقه، عراق است. در عراق وضعي بوجود آمده است که ايران و آمريکا خودشان را در جبهه اي واحد مي دانند زيرا يگانهاي ايراني در کنار نيروهاي عراقي با دولت اسلامي عراق و شام(داعش) مقابله مي کنند و هواپيماهاي آمريکايي نيز به صورت همزمان، مواضع اين گروه را در عراق بمباران هوايي مي کند. امااگر به ميدان ديگر منطقه يعني سوريه نگاه کنيم مي بينيم که اوضاع منطقه گيج کننده تر مي شود. در سوريه نيز ايران و آمريکا با دولت اسلامي عراق و شام(داعش) مخالف هستد اما ايران کمکهاي نظامي مستقيم به بشار اسد رئيس جمهور سوريه مي دهد حال آنکه آمريکا همچنان يکي از شديدترين منتقدان بشار اسد است. مسئله ديگر در اين ميان، مذاکرات هسته اي است. در شهر تفريحي لوزان سوئيس، جان کري وزير امورخارجه آمريکا به صورت مستقيم با محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران در حال مذاکره است. پس از سي و شش سال بي اعتمادي و خصومت، مذاکراتي دشوار و طولاني از چند ماه پيش شروع شده است و همچنان ادامه دارد. دو طرف به صراحت اعلام کرده اند مذاکرات آنها کاملا به پرونده هسته اي ايران محدود است. اما وقتي چنين افراد مهمي در يک هتل واحد در سوئيس در کنار هم باشند، در حاشيه مذاکرات هسته اي درباره مسائل ديگر هم بحث و گفتگو مي شود. وقتي روز گذشته فرصتي براي تنفس و استراحت در مذاکرات هسته اي داده شد، وزير امورخارجه ايران براي پياده روي در کنار درياچه شهر لوزان از محل مذاکرات خارج شد. او در سخنانش تاييد کرد که در مذاکرات ديروز درباره مسئله يمن نيز صحبت شد اما اين به معناي آن نيست که دراين خصوص مذاکره شد زيرا مذاکرات فقط به مسئله هسته اي محدود است.»
بيز در ادامه افزود:« به هرحال، هرگونه توافق هسته اي در لوزان سوئيس مي تواند پيامدهاي گسترده تري داشته باشد. تاحالا تنها فردي که اين سخن را به صورت علني بيان کرده، فدريکو موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بوده است. به گفته موگريني، فرصتي منحصر به فرد فراهم شده است تا چارچوبي منطقه اي متفاوت ايجاد شود. ناظران نيز تاکيد دارند بي ترديد تغييرات اساسي در چارچوب منطقه اي بوجود آمده است اما اين تغييرات سبب نشده است رويکردها و نگرشها تغيير کند بطوريکه اسرائيل و اکثر کشورهاي عربي منطقه همچنان با بدبيني به ايران نگاه مي کنند. به هرحال، بايد توجه داشت آمريکا ائتلافهاي ديرينه اي با کشورهاي اصلي منطقه ازقبيل مصر و عربستان سعودي و ترکيه داشته است. شايد مقامات آمريکايي در محافل خصوصي خود اميدوار باشند که توافق هسته اي سبب شود آمريکا در تعامل با ايران نيز به نتيجه اي برسد. اما به هرحال، منطقه خاورميانه همچنان منطقه اي پيچيده و قابل احتراق است و هر عملي با عکس العملي همراه است و گاهي اين عمل و عکس العمل، کاملا دور از انتظار است.»(+)(*)

"Our President, analytical news site"