کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا در نامه‌ خداحافظی خویش به باراک اوباما از علی لاریجانی به عنوان جانشین احتمالی احمدی‌نژاد یاد کرده و با عناوینی مانند سیاستمداری معقول و واقع‌بین به صورت تلویحی خواستار نزدیکی کاخ سفید به وی شد.

هیلاری کلینتون «طی نامه‌یی، رییس‌جمهوری امریکا را به انجام اقدامات مهمی برای حل مشکلات این کشور در عرصه داخلی و خارجی از جمله کنار آمدن با ایران توصیه کرده است».

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا در نامه خداحافظی خود از دولت باراک اوباما توصیه‌هایی را مطرح و تاکید کرده عمل کردن به آنها می‌تواند در دور دوم ریاست‌جمهوری اوباما مفید باشد. وی در این نامه که متن کامل آن در شماره اخیر هفته‌نامه اشپیگل آلمان منتشر شده، آورده است: 2013 سال سرنوشت‌سازی است. طی دهه‌های گذشته هیچ‌گاه مانند امروز امکان عملی شدن ابتکارات امریکا در منطقه وجود نداشته است. در اینجا باید هم در برابر دوست (اسراییل) و هم دشمن (ایران) شجاعت به خرج داد و این امر بدون فشار دیپلماتیک و برخی توافقات غیردلخواه محقق نمی‌شود. شما در دور دوم ریاست‌جمهوری خود باید نمایندگان جدیدتان را در موضوع مذاکرات صلح اسراییل- فلسطین و نیز مساله هسته‌یی ایران معرفی کنید، مسائلی که ترکیب آنها توجه خاصی را به خود جلب کرده و شاید در جایی خارج از تهران یا تل آویو به یک توافق منجر شود.

هیلاری با بیان اینکه برای جهان عرب هر دو اینها در ارتباط با هم یک مجموعه را می‌سازند و اوباما باید روشن کند که به این مساله باور دارد، سعی کند دیپلمات انتخابی‌اش پایبند به آن باشد از همسرش بیل کلینتون به عنوان گزینه‌یی مناسب برای این کار یاد کرده و به اوباما توصیه می‌کند به جانشین خودش جان کری اهمیت این مساله را یادآوری کند. وی از اوباما می‌خواهد به بیل کلینتون اختیار کامل داده و همکارانی با توانایی بالا در اختیارش بگذارد.

وزیر خارجه پیشین امریکا از رییس‌جمهوری این کشور می‌خواهد همانند نخستین سخنرانی‌اش در قاهره، بار دیگر به روشنگری درباره برنامه‌های دولتش برای منطقه پرداخته و این‌بار مشخص کند که حرف‌هایش را عملی خواهد کرد.

کلینتون در بخش دیگری از این نامه می‌نویسد: اما این اقدامات کافی نیست. شما باید روی بنیامین نتانیاهو سرمایه‌گذاری کرده و با ایران مذاکرات مستقیم با امتیازات گسترده و مرزهای تعریف شده مشخص انجام دهید، می‌دانم این به نظر ساده‌انگارانه می‌آید، اما می‌تواند کارگر باشد چرا که با وجود شایعاتی که از تهران و تل‌آویو به گوش می‌رسد تغییرات بنیادگرایانه‌یی در حال رخ دادن در منطقه است که ممکن است سبب از دست رفتن آنها ‌شود.

وی افزوده است: ایران، عراق، سوریه، به علاوه حزب‌الله قدرتمند در لبنان و حماس در نوار غزه، اینها سبب وحشت ما بوده است. این خطرها جزیی از تاریخ - هر چند بخش قابل پیش‌بینی آن - است.

به نوشته کلینتون، حزب‌الله همواره در جبهه ایران باقی مانده، اما نفوذ ایران در عراق کاهش یافته و جنبش حماس نیز در حال دور شدن از ایران است. کلینتون در ادامه با این ادعا که اصلی‌ترین همپیمان منطقه‌یی ایران یعنی سوریه ظرف ماه‌های آینده سقوط خواهد کرد، توصیه می‌کند نظام آتی این کشور را گروه‌های سنی مذهب سازماندهی شده از داخل و مخالف با نظام ایران شکل دهند.

کلینتون حلقه جدیدی را که در خاورمیانه شکل گرفته حلقه بین ترکیه، مصر، قطر و عربستان می‌داند که همگی سنی هستند. وی می‌گوید اگر به جای رییس‌جمهوری ایران بود، این روند تغییر لایه‌یی قدرت در منطقه را با نگرانی زیر نظر می‌گرفت.

وزیر خارجه مستعفی امریکا با اشاره به تاثیر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مدعی شده است گروهی در داخل این کشور به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته‌یی هستند و در عین حال گروهی نیز تنها بر جنبه فناوری هسته‌یی تاکید دارند.

وی می‌گوید حتی در میان گروه‌های اپوزیسیون داخل ایران نیز کسی خواهان دست برداشتن از فعالیت هسته‌یی نیست، از این رو امریکا باید با پیشنهاد معامله بزرگ از وقوع بدترین حالت در این مورد جلوگیری کند. همچنین امریکا باید حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم تا میزان 5 درصد را که در مصارف پزشکی می‌تواند به 20 درصد نیز ارتقا یابد، به رسمیت بشناسد و در مقابل ایران اورانیوم غنی‌شده خود را تحت نظارت بین‌المللی به ترکیه یا روسیه فرستاده و اجازه ورود بازرسان آژانس را به تاسیسات هسته‌یی خود بدهد.

کلینتون این اقدامات را پیش‌شرط لغو تدریجی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و نقطه نهایی را نیز از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و امریکا دانسته و تاکید می‌کند واشنگتن باید در نهایت به این مساله اذعان کند که ایران یک قدرت منطقه‌یی است و از تلاش برای تغییر نظام این کشور دست بردارد.

وی مدعی می‌شود ایران از برنامه هسته‌یی به عنوان اهرمی برای حفظ قدرت خود استفاده کرده و می‌کوشد همچون یک قدرت هسته‌یی به نظر برسد. به نوشته این مقام سابق امریکایی نگرانی‌هایی که امریکا درباره سیاست‌های تندروانه محمود احمدی‌نژاد دارد پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن دیگر بی‌معنی خواهد بود، چرا که وی دیگر نمی‌تواند در این انتخابات نامزد شود.

کلینتون از علی لاریجانی به عنوان جانشین احتمالی احمدی‌نژاد یاد کرده و وی را سیاستمداری معقول و واقع‌بین می‌داند که کتاب‌های فلسفی مانند آثار کانت را خوانده و گزینه مناسب‌تری برای مذاکره است.

وی در ادامه با اشاره به بحران دیرینه خاورمیانه می‌نویسد: درباره بنیامین نتانیاهو باید با کمال تاسف بگویم وی بخشی از مشکل در خاورمیانه است نه راه‌حل. نتانیاهو در دور نخست ریاست‌جمهوری شما، به خواسته‌های مطرح شده درباره توقف شهرک‌سازی توجه نکرد. در عین حال وی کسی است که خواهان پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. اکنون زمان توجه به این واقعیت است، نه از روی انتقام، بلکه از روی هوشیاری، که ما نباید به همپیمان اسراییلی‌مان اجازه اجرای تمام خواسته‌هایش را بدهیم. تنها زمانی که ما نتانیاهو را تحت فشار بگذاریم می‌توانیم به یک واسطه واقعی در منطقه تبدیل شویم.

کلینتون یادآور می‌شود نگرانی بزرگ رژیم صهیونیستی تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌یی است و این موضوعی است که مورد توافق واشنگتن نیز هست. این موضوع می‌تواند سبب یک رقابت تسلیحاتی در منطقه شود و اگر غرب نتواند ایران را در این راه متوقف کند، خطر به مرزهای امریکا و اروپا نیز می‌رسد.