مقامات مذاکره کننده ی امریکایی که دستشان از اسناد معتبر برای اثبات ادعاهای خود درخصوص خطرناک بودن برنامه هسته ای ایران کوتاه است و از سویی در مواجهه با اذهان عمومی مردم خود و سرتاسر جهان تحت فشار هستند، سرانجام و به ناچار اقرار کردند برای اتهاماتی که متوجه ایران دانسته اند سندی ندارند و این مواضع ضد برنامه ی هسته ای ایران صرفا سیاسی است!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در ادامه ی مذاکرات هسته ای و در آغازین ساعات دور جدید از این گفتگوها، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد اکثر مباحث باقی مانده [که از آنها به شکاف های عمیق بین ایران و امریکا یاد می شود] مباحثی سیاسی هستند و نه فنی!
مقامات مذاکره کننده ی آمریکایی که دستشان از اسناد معتبر برای اثبات ادعاهای خود درخصوص خطرناک بودن برنامه هسته ای ایران کوتاه است و از سویی در مواجهه با اذهان عمومی مردم خود و سرتاسر جهان تحت فشار هستند، سرانجام و به ناچار اقرار کردند برای اتهاماتی که متوجه ایران دانسته اند سندی ندارند تا ثابت کنند ایران از لحاظ فنی به دنبال ساخت بمب اتم است و این مواضع ضد برنامه ی هسته ای ایران صرفا سیاسی است!
جان کری در ادامه ی اظهارات خود گفت: ”هنوز هم تفاوت نظرهایی درخصوص قضاوت درباره مسائل فنی وجود دارد ولی باید گفت در اکثر مباحث باقی مانده، اختلافات مربوط به تصمیمات سیاسی هستند که باید اتخاذ شوند تا جهان از صلح آمیز بودن مسئله ی هسته ای ایران مطمئن شود. (+)"
این سخنان جان کری یک روز بعد از هشدار کاخ سفید به کنگره منتشر شد. در آغاز دور جدید مذاکرات، دنیس مک دانو، رئیس کارکنان کاخ سفید به باب کوکر، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا هشدار داده بود کنگره در تصمیصات دولت دخالت نکند. اخیرا 47 سناتور امریکایی در نامه ای سرگشاده از ایران خواسته بودند به مذاکرات هسته ای و هر توافقی که ممکن است صورت بگیرد دل نبندند زیرا پس از اتمام مدت ریاست جمهوری اوباما احتمال دارد رئیس جمهور بعدی آن معاهده را لغو کند.
پس از واکنش های فراوان و بعضا تند نسبت به نامه ی مذکور، نویسنده ی آن (تام کاتن) اعلام کرد به هیچ وجه از نوشتن آن نامه پشیمان نیست و کماکان بر موضع خود در قبال مذاکرات پایفشاری می کند!
وی در مصاحبه ی با سی بی اس نیوز دلیل خود بر بی اعتمادی به ایران را اینگونه بیان کرد: ”کشوری که در حال مذاکره با آن هستیم و برنامه ی هسته ایش را به عقب رانده ایم همانی است که نه تنها کنترل پایتخت خود بلکه کنترل دمشق، بیروت، بغداد و اکنون صنعا را در دست دارد. آنها بدون بمب هسته ای تمام این کارها را انجام داده اند. پس با بمب اتم چه کارها خواهند کرد؟!" (+)
جان کری اعلام کرده بود اگر مذاکرات تا مهلت نهایی مقرر شده به نتیجه نرسند دیگر تمدیدی در کار نخواهد بود. به همین دلیل بیشترین تلاش ها (هم از سوی موافقین گفتگوها و هم از سوی مخالفین) صورت می گیرد. به نظر می رسد کاخ سفید به این دلیل از عدم تمدید مجدد گفتگوها سخن می گوید که مقاومت ایران را در سطوح عالی حکومتی در مقابل زیاده خواهی های خود دیده است. همین مسئله نیز وزیر امور خارجه ی این کشور را در اقرار به حقیقت بی پروا کرده است که مشکل امریکا با ایران سیاسی است نه فنی.(+)

"Our President, analytical news site"