سعید زیبا کلام، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، درباره حضورش در دادسرا به دلیل توهین به رئیس جمهور گفت: تفهیم اتهام شد که شما در دانشگاه علوم اقتصادی تهران سخنرانی کرده اید و به شخص رئیس جمهور اهانت نموده و گفته اید این چه دیپلماسی است که رئیس جمهور نا گزیر است به خاطر آن مدام دروغ بگوید.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وی ادامه داد: در این زمینه از من پرسیده شد که آیا رئیس جمهور را متهم به دروغ گویی کرده اید؟ که گفتم باید متن و صوت را بررسی کنم و مقرر شد که جلسه بعدی بازپرسی 10 صبح چهارشنبه 21 خرداد باشد.

لازم به ذکر است سعید زیبا کلام در احضاریه ای که از سوی بازپرسی فرهنگ و رسانه در خصوص شکایت معاونت دادستان عمومی و انقلاب تهران صادر شده و به علت توهین به رئیس جمهور به دادسرا احضار شده است که این جلسه یکشنبه 18 خرداد برگزار شد.

دکتر سعید زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که هفته گذشته به علت نقد توافق ژنو به دادگاه احضار شده بود، در گفتگو با رجانیوز جزییاتی از حضور خود در داسرا و جلسه با بازپرس پرونده را اعلام کرد.

رییس اسبق اداره سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه دیروز (یکشنبه) به دادسرای فرهنگ و رسانه و بازپرسی شماره دو مراجعه کردم، گفت: «بازپرس پرونده به من اعلام کرد به علت نقد توافقنامه ژنو در دانشگاه علوم اقتصادی تهران در تاریخ 28 اردیبهشت 1393 به دادسرا احضار شده ام و در این باره تفهیم اتهام شدم.»
استاد فلسفه دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که مصداق عنوان اتهامی وی چه بوده است؟ گفت: «بازپرس محترم به من اعلام کرد بنا بر متن یکی از خبرگزاری ها، در آن سخنرانی گفته ام این چه دیپلماسی است که ما باید مدام دروغ بگوییم؟ ظریف می‌گوید بر اساس توافق‌نامه ژنو همه تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های دو جانبه و چندجانبه برداشته خواهد شد.»
استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: «قرار شد تا روز چهارشنبه بار دیگر به دادسرا مراجعه کنم و ضمن بیان دفاعیات خود، در نهایت تصمیم گیری شود که پرونده به دادگاه ارجاع خواهد شد یا خیر؟»
دکتر سعید زیباکلام از جمله اساتید دانشگاهی است که طی ماه های گذشته با حضور در دانشگاه ها و همایش های متعدد نقطه نظرات خود را درباره این توافقنامه اعلام کرده است و جلسات وی البته بدون حاشیه هم نبود در برخی از مراسم ها، افرادی مانع سخنرانی وی شدند.
همچنین برخی از جلسات وی در شهرهایی مثل بندر دیر، جهرم، لار، فسا همچنین دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه امیرکبیر شده لغو مجوز شده بود.
اظهارات سعید زیباکلام البته واکنش گزارش نویسان رسانه های حامی دولت را در پی داشت ولی هیچ یک از حامیان توافقنامه ژنو حاضر به مناظره با وی نشده بودند.
گفتنی است سعید زیباکلام که در کارنامه خود علاوه بر سوابق علمی و پژوهشی ، مسئولیت و ریاست سفارت خانه ایران در فیلیپین، و ریاست اداره سازمان های بین المللی وزارت خارجه را دارد، از ابتدای مشخص شدن مفاد مذاکرات ژنو ، جزو مهمترین منتقدان دولت و تیم مذاکره کننده بوده است که جلسات متعدد دانشگاهی و مردمی وی در شهرهای مختلف با استقبال پرشور رو به رو شده است.
لازم به ذکر است، پیش از دکتر زیباکلام نیز تعدادی از منتقدان توافقنامه ضعیف ژنو از جمله حجه الاسلام دکتر سید محمود نبویان نماینده مردم تهران، کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و حسین قدیانی روزنامه نگار به خاطر نقد توافق ژنو به دادگاه احضار شده بودند.
گفتنی است آقای روحانی در تاریخ 15 بهمن 92 از اساتید دانشگاه ها خواسته بود تا به میدان آمده و از توافق ژنو حمایت کنند، اما توضیح نداده بود که در قبال برخوردهای امنیتی و قضایی با اساتید منتقد این توافقنامه موضع دولت چه خواهد بود؟