پس از آنکه برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری نسبت به سؤالات تستی در مناظره تلویزیونی اعتراض و انتقاد کردند، مجری برنامه مجبور به صرف‌نظر کردن از ادامه این سؤالات شد.

 محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره اقتصادی که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد، به هیچ کدام از سوالات تستی مجری برنامه پاسخ نداد.

عارف با بیان اینکه این نوع سوالات را در شان خود و دیگران به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی داند، به مجری برنامه گفت: بنده چهل پنجاه سال پیش سوالات تستی خود را جواب داده ام.

عارف افزود: من این نوع مناظره را توهین به ملت شریف ایران می‌دانم ما به احترام ملت ایران و دیگر دوستان اینجا می نشینم ولی به سوالات هیچ پاسخی نمی‌دهم چرا که این در شان رئیس جمهور آینده نیست.

محسن رضایی نیز در ادامه واکنش عارف به نحوه مناظره تلویزیونی گفت: من آدم صبوری هستم و بسیار تحمل می‌کنم و تا الان که اینجا در این برنامه نشسته‌ام دنبال این می‌گشتم که این برنامه بالاخره می‌خواهد به کجا برسد؟

وی خطاب به مرتضی حیدری مجری برنامه گفت: آقای حیدری! شئونات رئیس جمهور را باید رعایت کنید. اینگونه مناظره نشان از این دارد که ما نمی خواهیم یک دولت قوی ایجاد کنیم. البته بحث من در مورد پرسش تستی شما نیست. چرا که شاید به بعضی از این پرسش‌ها پاسخ دهم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما کاندیداها باید خودمان با خودمان مناظره کنیم و این زمینه را باید شما فراهم کنید. بنده الان آماده هستم که کارشناسان اقتصادی‌ بیایند و با من موضوع به موضوع، مناظره کنند و من را حسابی به چالش بکشانند.

حسن روحانی نیز در ادامه، سخنان رضایی را قطع کرد و خطاب به مجری برنامه گفت: راهش این بود که از نمایندگان کاندیداها دعوت می‌شد و با آنان مشورت صورت می‌گرفت و نسبت به سبک کار به توافقی می‌رسیدید.

وی ادامه داد: این سبک به گونه‌ایست که مردم آن را توهین این سازمان می‌داند و گرنه مسئله جواب دادن یا ندادن ما نیست.

مرتضی حیدری بعد از استماع اعتراض سه تن از کاندیداها، خطاب به آنان گفت: بنده اگر سوالاتم را مطرح کنم حتما نظر شما تغییر خواهد کرد. ما بیش از بیست سناریوی مختلف در جلسات متعدد با اساتید ارتباطات دانشگاه و همکاران باسابقه و با تجربه صدا و سیما داشته‌ایم و مدلی که به آن رسیده‌‌ایم، این است.

عارف سخنان حیدری را قطع و تاکید کرد: ما باید با هم رقابت کنیم. باید از خود ما پرسیده می‌شد که چه شیوه مناظره ای بهتر است؟

حیدری خطاب به عارف گفت که یعنی بین هشت نفر مناظره تک به تک صورت می‌گرفت؟ که این نامزد پاسخ داد: نه ما نامزدها نظر می‌دادیم که چه شیوه مناظره بهتر است تا مردم در جریان برنامه‌های ما قرار گیرند و بهتر ما را بشناسند. معتقدم باید از خود کاندیدا سوال و نظر می خواستید نه از کارشناسان دیگر. صدا و سیما با چه مجوزی بدون اجازه هشت کاندیدای ریاست جمهوری برای آنان تکلیف تعیین کرده است.

با این اعتراض‌ها و نیز با توجه به اینکه دیگر کاندیداها برخی سوالات را غلط می دانستند و به آنها پاسخ نمی دادند و به رغم آنکه مجری چند سوال را پرسیده بود، مجبور شد از ادامه طرح ادامه سوالات صرف نظر کند.