چیزی که اصلاح‌طلبان به خوبی متوجه شده‌اند این است که ادامه حیات و بقایشان وابسته به سیاست خارجی دولت جدید در رابطه با قدرت‌های غربی است. یعنی به عبارتی ایالات متحده ناجی آنها خواهد بود!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ محمدرضا عارف چهره سرشناس جبهه اصلاحات که در روزهای انتخاباتی سال92 مجبور به کناره گیری از عرصه رقابت‌ها شد، این روزها سخت مشغول تدارک حضور پر قدرت در انتخابات مجلس دهم است. وی که سودای ریاست جمهوری را در سر می پروراند، با اصرار خاتمی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت تا امروز اسب خود را برای جلوس بر کرسی ریاست مجلس زین کند.
عارف که این روزها بیش از پیش در عرصه سیاسی فعال شده است، روز دوشنبه میزبان نایب رییس پارلمان آلمان بود که در این دیدار «کلاویا رویت» اظهارات جسورانه ای را به ارکان نظام جمهوری اسلامی نسبت می دهد.
این فعال سیاسی کشور آلمان به نقش شورای نگهبان در انتخابات اشاره می کند و می گوید: میخواهم بدانم شورای نگهبان در این انتخابات چه تاثیری دارد و آیا این آزادی وجود دارد که همه کاندیدا شوند چراکه من شنیده ام که اصلاح طلبان نتوانستند در انتخابات کاندیدا شوند.
وی در ادامه دخالت هایش در امور سیاسی داخلی ایران با بیان اینکه من فکر میکنم هنوز پیامدهای حوادث انتخابات88 ادامه دارد تاکید کرد: امیدوارم که حصر آقای موسوی و خانم رهنورد پایان یابد چراکه اگر این حصر پایان یابد رضایت بخشی در جامعه ایجاد میشود.
رویت در ادامه اظهاراتش در رابطه با اغتشاشات سال88 می گوید: در سال 2009(سال 88) برخی آزادی رسانه ای و سیاسی میخواستند و فعالان سیاسی و دانشجویان مطالباتی را داشتند. شما امروز سیاست داخلی را چگونه می بینید چراکه برخی میگویند مبارزات انتخاباتی امروز شروع شده است و من میخواهم بدانم دولت در زمینه انتخابات در چه وضعیتی قرار دارد. من شنیده ام همه میتوانند در این انتخابات کاندیدا شوند.
امیدواری برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یکی از نکات قابل تاملی است که «کلاویا رویت» در دیدار با عارف به آن اشاره می کند. وی بر این اساس می گوید: «من امیدوارم در 17 مارس سال آینده بتوانم اصلاح طلبان را در مجلس ایران ببینم.»
اما نکته قابل توجه در این دیدار انفعال عارف در برابر اظهارات هتاکانه «کلاویا رویت» است. عارف که به عنوان یک چهره سیاسی اصلاح طلب در مقابل نایب رییس پارلمان آلمان حاضر بود، نه تنها واکنشی به اظهارات مداخله جویانه «رویت» نشان نمی دهد، بلکه در بخشی از اظهاراتش در مورد شورای نگهبان عملا، تلویحا مواضع این نماینده زن پارلمان آلمان را نیز تایید می کند.
عارف در واکنش به اظهارات «کلاویا رویت» در رابطه با نقش شورای نگهبان در انتخابات جمهوری اسلامی ایران، از ضرورت ساماندهی هیئت های اجرایی شورای نگهبان در راستای تایید صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات جاری سخن به میان می آورد و می گوید: «ما خوشحال می‌شویم که هیئت‌های اجرایی شورای نگهبان و کاندیداهای انتخابات اقدامات خود را در چارچوب قانون ساماندهی کنند که در این صورت ما نگران عبور اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان نیستیم البته در عمل هم ممکن است با اختلافاتی روبرو شویم».
این فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به پالس های حمایتی نایب رییس پارلمان آلمان از اصلاح طلبان می گوید: «ما در ماه مارس سال آینده انتخابات مجلس را داریم و از امروز برنامه‌ریزی توسط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات شروع شده است و ما گروهی هستیم که اگر مشارکت در انتخابات مثل سال گذشته باشد می‌توانیم اکثریت کرسی‌های مجلس را بدست آوریم. آنچه مادنبال می‌کنیم این است که انتخابات به صورت رقابتی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان برگزار شود اما باید تاکید کنم که حرف مردم را، مردم می‌زنند و البته مردم به اصلاحات رای خواهند داد اما قطعا رقبای ما هم خود را پیروز انتخابات می‌دانند.»
چرا غربی ها از حیات اصلاح طلبان حمایت می کنند؟!
اما در پایان یک سوال در اذهان بوجود می آید و آن این است که چرا برخی کشورهای غربی، از حضور اصلاح‌طلبان بر مصادر قدرت حکومت ایران ابراز خرسندی و خوشحالی می کند؟
البته پاسخ این سوال نیز چندان مبهم و دور از ذهن نیست اما فایننشال تایمز به صراحت به این سوال پاسخ می دهد: «چیزی که اصلاح‌طلبان به خوبی متوجه شده‌اند این است که ادامه حیات و بقایشان وابسته به سیاست خارجی دولت جدید در رابطه با قدرت‌های غربی است. یعنی به عبارتی ایالات متحده ناجی آنها خواهد بود! آنها می‌دانند حل مسئله هسته‌ای در دولت فعلی، (چون ادامه سیاست خارجی اصلاحات است) باعث حیات دوباره و قدرت گرفتن آنها خواهد شد.»
این روزنامه انگلیسی در یادداشتی که در دی ماه سال 92 منتشر کرد، بر رابطه تنگاتنگ مدعیان اصلاحات با مقامات کشورهای بیگانه تاکید می‌کند و می آورد: «اصلاح‌طلبان در ایران نیاز به حمایت غرب برای ایجاد تغییرات درکشورشان دارند. »

البته برخی رفتارها و مواضع متقابل سران اصلاح طلب و چهره های شاخص غرب و ضدانقلاب، نیز به این رابطه تنگاتنگ قوت می بخشد.
در ذیل به بخشی از این اظهارات اشاره می شود:
اکبر گنجی: امروز برخی از صحبت های امام خمینی پس از گذشت یک دهه از درگشت ایشان و با توجه به مسائل روز دیگر قابل استفاده نسیت!!! . دوران امام خمینی به سر آمده است!!! (هفته نامه پرتو سخن۲۷/۲/۷۹)
مهدی شیرزاد: مصطفی تاج زاده با تشکیل جلسات متعدد خرداد ماه امسال صراحتا از ما خواسته بود تا در پوشش تحرکات دانشجویی نوک تیز حملات خودمان را به سوی رهبری! منعطف کرده و مسائلی مانند رفراندوم ، نامه به رهبری و خروج از حاکمیت را مطرح کنیم. (سایت اینترنتی افشاء ۹/۷/۸۲)
بدیعی: قانون اساسی جمهوری اسلامی مهمترین عامل بازدارنده اصلاحات است. ( روزنامه جمهوری اسلامی ۲۷/۸/۸۲)
جیمز ولسی رئیس سازمان سیا: ما همان طور که بوش در پیام خود گفت باید از عناصر اصلاح طلب در ایران حمایت و به آنها کمک کنیم!. مشاور سابق بوش و روئیس سازمان سیا( هفته نامه پرتو سخن ۸/۷/۸۱)
رضا پهلوی: از اصلاح طلبان ایرانی حمایت می کنم ( رادیو کلن آلمان بهمن ۷۹)
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست: حرکت نوپای اصلاحات و اصلاح طلبان در ایران برای منافع آمریکا حیاتی است!!! ( هفته نامه شما ۲۲/۱۰/۷۹)
وزیر امور خارجه اسرائیل: نگران تضعیف اصلاح طلبان در ایران هستم! ( هفته نامه پرتو ۸/۳/۸۱)
جیمز ولسی رئیس سازمان سیا: اصلاح طلبان و سردبیران بعضی روزنامه ها در ایران شجاعت دارند! در ایران حتی بعضی روحانیون شجاع اصلاح طلب نیز وجود دارند که در مقابل قدرت ولایت فقیه می ایستند! (شبکه تلوزیونی اسپان سی ۱۲ اکتبر ۲۰۰۲)
از سوی دیگر تحصن مجلس ششم، دوران تصدی دولت اصلاحات، فجایع اخلاقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتفاقات کوی دانشگاه در سال 78، فتنه88 و ... تنها بخشی از کارنامه سیاه اصلاح طلبان و پالس های مثبتی است که از سوی این جناح سیاسی داخلی به سوی غرب و چهره های ضدانقلاب ارسالی شده است.
پس پرواضح است که کشورهای غربی که خواهان ناآرامی و عدم ثبات حکومت جمهوری اسلامی نیز هستند، به دنبال قدرت گرفتن اصلاح طلبان در مصادر حکومتی ایران باشند. به عبارت دیگر چه کسانی بهتر از اصلاح طلبان که بتواند اهداف آنها را از درون نظام جمهوری اسلامی پیگیری نمایند.

منبع

"Our President, analytical news site"